Funderar på att testa HomePlug men ville höra lite med församlingen här om några av er testat.

Jag behöver få upp trådat nät men orkar inte dra nätverkskablage nu av olika anledningar. Så jag undersöker om detta är en genväg som inte blir en senväg.

Så, vad säger ni, för- och nackdelar..?

Några produkter som absolut ska undvikas? Några som kan rekommenderas..?
 
Har hållit på med det +5år och det mesta funkar mellan hyfsat & bra. Det kom en ny standard som heter AV2 för några år sedan.
Satsa på den om du kan, den är stabilare mot störningar.
 
A
Hjälpte min granne när vi i vårat område fick fiber med att installera HomePlug.Har inte hört något att om inte funkar & det är ca 5 år sedan.
 
Jag har ett paket från Asus som heter PL-X52p som jag köpte för IPTV. Mitt elnät och dem passar inte ihop, så är du intresserad kan du köpa dem till reducerat pris.
 
Kör med den varianten som säljs på netonnet som även har trådlös förlängning. Då får du bättre wifi i huset på köpet. Ett av de bästa köpen i datorprylar jag gjort. Att dra tp är stenålder. Home plug spöar allt jag testat.
 
Cancerman_777 skrev:
Kör med den varianten som säljs på netonnet som även har trådlös förlängning. Då får du bättre wifi i huset på köpet. Ett av de bästa köpen i datorprylar jag gjort. Att dra tp är stenålder. Home plug spöar allt jag testat.
Får du verkligen stabilt 1 gigabit över den linan? Det är jag skeptisk till
 
Nej och jag har inte mätt. Till allt jag använder det till så funkar det klockrent. Långt färre drops än med en extender tex.
 
AndersMalmgren skrev:
Får du verkligen stabilt 1 gigabit över den linan? Det är jag skeptisk till
Jag blir lite nyfiken; vad skall du med 1 Gbit till???
 
Jag fick 110 Mbps av utlovade max 500 mbps på GB portar, men det var inte tillräckligt stabilt för IPTV. Duger bra för vanlig surf, men IPTV är för känsligt.
 
arneri68 skrev:
Jag fick 110 Mbps av utlovade max 500 mbps på GB portar, men det var inte tillräckligt stabilt för IPTV. Duger bra för vanlig surf, men IPTV är för känsligt.
Satte du då huvudenheten på samma säkringsgrupp/fas som klienten?
 
Cancerman_777 skrev:
Satte du då huvudenheten på samma säkringsgrupp/fas som klienten?
Ja, de satt på samma säkring. Vet dock inte hur många meter kabel det var mellan uttagen.
 
arneri68 skrev:
Ja, de satt på samma säkring. Vet dock inte hur många meter kabel det var mellan uttagen.
Ok. Det var ju trist. Jag har i alla fall noll problem med mina, så jag är supernöjd.
 
Jag kör två separata nätverk med homeplugs hemma och det funkar ärligt talat riktigt bra, visst förekommer det störningar men jag får ut mina 100/100 på datorn och IP-tv funkar och då är jag nöjd.
 
Cancerman_777 skrev:
Jag blir lite nyfiken; vad skall du med 1 Gbit till???
Tex ladda ner en 40 gigs Blu ray, sedan undrar jag även hur latencyn blir med den där tekniken. Jag har < 1 ms i latency till alla svenska servrar som tex sunet. Aja, tyckte bara det var roligt att du säger att TP är dött. Finns många som kräver högre prestanda och stabilitet än vad den tekniken kan leverera
 
Cancerman_777 skrev:
Jag blir lite nyfiken; vad skall du med 1 Gbit till???
Finns det någon orsak att inte köra GB när alla datorer idag har GB port? Vi har flera datorer i hemmet och det är skönt att kunna göra snabba filöverföringar av bilder, filmer, backuper etc. Dessutom är våra Wifi AP kopplade med Ethernet.
 
  • Gilla
erik5678 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.