AndersMalmgren skrev:
Fint! Fast den där bussen av slang hade varit snäppet finare med VP :p
Jo, men det hade inte gått att dra igenom hålet med VP samt att gå under bef. blyrör inte heller hade varit möjlig med VP :p
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
äh det där blir bra, det är bara jag som har en VP-fetisch :p Undrar vem som blir klar med köket först :p
 
AndersMalmgren skrev:
äh det där blir bra, det är bara jag som har en VP-fetisch :p Undrar vem som blir klar med köket först :p
Hehe, ja vi får väl se :p Jag har några spår kvar att lägga igen med gipsbruk, dra flex till spottar i taket och sätta dosor för dimmers till dessa och övrig belysning i köket. En halv gipsskiva kvar att sätta sedan innan spackling och målning. Sen ska det läggas fiskben som ska behandlas också innan köket skall upp. Jag går ju dock på semester nu på måndag i 3 veckor så det blir ju långa arbetsdagar då. Skulle tro att köket är klart innan semestern är slut, sånär som på bänkskivan som vi lär få vänta några veckor på. Vissa av våra vitvaror (ugn och mikro) är också försenade.
 
Färdigställande av el och påbörjande av målning

I söndags fick flyttlasset till lägenheten i samband med att vi lämnade vår gamla tvåa. Vi bor nu i ett rum, vårt kommande sovrum, och resten av lägenheten är byggarbetsplats.

I princip alla spår är nu igenlagda med gipsbruk och alla matningar är dragna fram till centralen. Vi har även dragit koaxialer (Comhem hus) som skall kopplas in i en antennförstärkare som vi placerar i anslutning till huvudcentralen.

WP_20150702_10_02_09_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0724.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0728.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0729.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0734.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150702_10_02_23_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150702_10_01_14_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden nedan syns uttag för antenn och data samt ström. Vi har lagt ett 32 mm rör som går upp till TV:ns placering så vi kan dra allt den ska ha där.

WP_20150702_10_02_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här går koaxial och ström till TV/Stereo ut i hallen.

WP_20150702_10_02_48_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här kommer slangar ut på balkongen för belysning och 2-vägs uttag. Dessa styrs via en kronbrytare på insidan av väggen.

WP_20150702_10_03_37_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även köpt en ny ringklocka med tillhörande transformator då den gamla plastlådan var oerhört ful. Denna passar in bättre och kommer från Byggfabriken.

WP_20150702_10_09_01_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har påbörjat spackling och målning och har i skrivande stund strukit taket i köket 2 ggr, vilket räckte. Väggarna är också strukna 2 ggr, men kommer behöva en tredje. Vi har även spacklat väggar samt målat tak i KLK. Vi väntar på att spackel ska torka innan vi kan måla även väggarna där.

WP_20150702_10_00_52_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150702_10_01_06_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0745.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0747.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150702_10_04_18_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150702_10_04_26_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi använder en tak- och väggslip från Biltema för slipning. Fungerar utmärkt och i princip dammfritt då den är ansluten till grovdammsugaren.

WP_20150702_10_04_33_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi har även fått leverans på våra köksluckor från Superfront, men dessa får ligga några veckor till innan de åker upp. De ser dock riktigt bra ut i finish så vi är hittills nöjda.

WP_20150702_10_03_08_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150702_10_30_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150702_10_29_37_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar bli rejält varmt ute så det blir en del pauser på balkongen, nedan syns även undertecknad med hämtpizza i sikte.

WP_20150702_10_03_22_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


DSC_0716.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa steg är nu att börja lägga golvet i köket. Vi har fått slipa ner en del som tidigare legat under den platsbyggda köksinredningen och som därmed aldrig blivit slipad, medan resten av golvet slipats säkert 3-4 ggr. Detta resulterade i en höjdskillnad på 3-4 mm vilket fick slipas ner med bandslip och grovt papper. När golvet är lagt skall köket upp. Parallellt kommer vi att fortsätta spackling och målning av lilla sovrummet och så småningom av stora sovrummet.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Cred att ni orkar bo i det :D
 
AndersMalmgren skrev:
Cred att ni orkar bo i det :D
Jag tycker faktiskt det fungerar rätt bra :) Nu har vi fått igång bredbandet från Comhem också så det underlättar ju att slippa dela nät från telefonen. Håller på att montera överskåp nu och fräsa in belysningen från Hide-a-lite. Lite bilder på detta nedan:

WP_20150704_12_26_34_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150704_12_34_37_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150704_16_42_10_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
snowjim och 6 till
  • Laddar…
Riktigt snygg lösning med belysningen (y)
Och all övrig el också såklart!
 
maah skrev:
Riktigt snygg lösning med belysningen (y)
Och all övrig el också såklart!
Tack för det! :)

På onsdag kommer elektrikern och då ska den nya huvudcentralen upp och lite uttag ska driftsättas i köket. Därmed kommer de första porslinsuttagen upp i köket då och spottarna i taket monteras likväl. Just nu håller vi på att måla snickerierna i köket. Både väggar och snickerier i köket blir S 0500-N. Bilder kommer efter onsdag! :)
 
Färgval, elcentral och golvläggning

Denna veckan har det hänt en hel del trots att vi har tagit "ledigt" en hel del. Jag har monterat alla köksskåpen så de är klara att ställas in när det blir dags. Högskåpen känns väldigt höga (248 cm) så det blir gott om förvaring. Vi har även hängt upp väggskåpen provisoriskt på skenan i köket för att få mer plats att jobba, men det ger också en känsla för storleken på kommande arbetsytor i köket.

WP_20150706_16_49_07_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150706_16_49_21_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150706_16_49_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150712_11_52_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150712_11_53_04_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som ses på översta bilden så blir där inte mycket passbit på var sida om skåpet. Sammanlagt rör det sig om ca 55 mm så ytan är väl utnyttjad. I vaskskåpet ovan blir det elektrisk öppning av sopsorteringen.

I onsdags var elektrikern här och monterade den nya centralen. Det blev en 3x18 raders från Hager som kommer bli ganska välfylld. Vi kommer ha tre jordfelsbrytare i anläggningen, en för kraften såsom ugn, häll och tvättmaskin, en för kyl och frys och en för övriga uttag och belysning i tak. Där kommer även bli plats för transformator till ringklockan och lite uttag för ev. kommande routrar och antennförstärkare. Vi hann även få lite uttag monterade i köket som vi har driftsatt. Allt detta gjorde elektrikern på tre timmar vilket jag är extremt nöjd med. På den tiden kopplades ungefär hälften av centralen in.

WP_20150712_11_53_23_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150712_11_53_59_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttag för ugn och mikro.

WP_20150712_11_53_38_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Matning till spottar som ska belysa köksinredningen.

Vi har målat upp lite olika grå kulörer i matsalen för att bestämma färgsättningen i resterande rum. Gästrum, matsal och vardagsrum skall få en lite ljusare grå kulör på väggarna medan sovrummet får en något mörkare ton. På bilden nedan ses S 1000-N, S 1500-N, S 2000-N och S 2500-N. Troligtvis blir det så att det blir S 2000-N i sovrummet och S 1000-N i resterande rum. Hallen och klädkammaren får vita väggar i S 0500-N.

WP_20150712_11_52_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I torsdags började jag lägga golvet i köket. Det ska tilläggas att jag aldrig har lagt något golv innan, men jag är ändå nöjd med resultatet så långt. Jag har tittat mycket på Bråkis instruktionsfilmer vilka är väldigt bra. Länk till hans senaste tråd här. Dock var skivnotfräsen jag köpt inte ämnad för att fräsa spår i liggande golv då kullagret sitter under skäret. Därmed behöver jag köpa en ny med skaftmonterat kullager så jag får vänta till butikerna öppnar på måndag. Lite bilder kommer i alla fall nedan.

WP_20150709_20_05_12_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första plogen lagd från dörren mot balkongdörren och spetsen linjerar med balkongdörrens mitt.

WP_20150710_13_44_21_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150712_11_51_44_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är det renskuret runt om och klart för fräsning av not.

WP_20150712_11_51_52_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150712_11_52_14_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I nedersta bilden syns ytan framför radiatorn och kommande kyl och frys. Här ligger klinker och därmed kunde jag inte spika här utan använde ett PU lim från Casco (dyrt...) och det verkar ha fungerat bra.

WP_20150712_11_52_23_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under bänkskåpen lägger vi ingen fris då detta aldrig kommer bli synligt och golvet är ganska ojämnt här vilket gör det svårt att få till bra. Vi försöker nu få tag på någon som kan slipa golvet nästa vecka, sen lägger vi själva behandlingen som kommer bli Osmo hårdvaxolja 3062 vilken är matt och ofärgad.

Vi har även målat klart i klädkammaren sånär på som snickerierna som bara är strukna en gång. Så fort det är klart så börjar jag lägga golv även där så vi kan få det slipat samtidigt. Vi vill gärna få upp lite inredning där inne så vi kan hänga undan kläder från sovrummet. Efter det kommer vi åt bättre för att riva sista tapeten där.

WP_20150712_11_54_31_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tanken är att vi ska börja slätspackla i gästrummet i eftermiddag. Vi kommer rulla ut spacklet med roller och har därför valt ett rullspackel från Beckers (Alcro). Vi får väl se hur detta ska gå :p
 
  • Gilla
-RB- och 5 till
  • Laddar…
Snyggt! Är det massiva stavar eller sådant där klick-fiskbens-golv?
 
kallun skrev:
Snyggt! Är det massiva stavar eller sådant där klick-fiskbens-golv?
Det är massiva stavar, 16 mm. Storleken är 68x340 och sortering natur som är en mellanklass mellan rustik och fine. Denna passade bäst med det befintliga golvet.
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
falkn skrev:
Det är massiva stavar, 16 mm. Storleken är 68x340 och sortering natur som är en mellanklass mellan rustik och fine. Denna passade bäst med det befintliga golvet.
Tjustigt. Vi valde i stort sett samma stavar men limmade (betong under). Behandlade likaså med Osmo efteråt.

/K
 
kallun skrev:
Tjustigt. Vi valde i stort sett samma stavar men limmade (betong under). Behandlade likaså med Osmo efteråt.

/K
Okej :) Är ni nöjda med resultatet än så länge?
 
I skrivande stund slipas golvet :) Det var antingen idag kl. 10 eller nästa vecka som gällde så jag fick lägga på ett kål med frisen igår kväll. Vi valde att köpa in tjänsten för att få det gjort så snabbt som möjligt. Vi får se om vi slipar resterande golv själva eller ej.

Det tog betydligt längre tid än jag trodde med frisen då det är rätt många dörrar och icke 90-gradiga hörn. Hårdvaxoljan är skickad från Tyskland och dyker förhoppningsvis upp imorgon så vi kan behandla golvet. Med det som förutsättning kan vi montera köket i helgen. Lite detaljbilder nedan:

WP_20150714_09_33_34_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150714_09_33_49_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150714_09_34_00_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150714_09_34_18_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150714_09_34_55_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Vi har nu monterat hela köket förutom täcksidor och luckor på disk- och tvättmaskin. Golvet är därmed både slipat och behandlat två gånger med Osmo Hårdvaxolja ofärgad matt (3062) och resultatet är enligt mig mycket bra. Jag har inga jättebra bilder på detta så det får komma senare. Här är i alla fall en bild efter slipning där man ser att golvet är betydligt slätare än förut.

WP_20150714_12_41_54_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi hade tidigare inte bestämt oss för om vi skulle använda oss av väggskenan även för bänkskåp och högskåp eller ej, men då det gick så smidigt för väggskåpen bestämde vi oss för att montera dessa även här.

WP_20150717_13_30_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uttagens höjd hade jag anpassat efter utrymmet i skåpet ovan kyl och frys (ca 20 cm) och tänkte då inte på skenan. Jag fick därmed jacka lite i denna. Resultatet blev inte särskilt snyggt, men jag hade fel verktyg för ändamålet och det kommer ändå inte synas.

WP_20150718_13_13_33_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Där skenan för ugn och mikroskåp skulle sitta var golvet rejält snett och det skilde nästan 15 mm på 1 meter. Normalt sätt sätter man ju skenan där golvet är som högst, men vi valde att göra tvärtom för att inte riskera att man ser ovankanten på sockeln vid sidan av skåpet, vi får därmed kapa sockeln något i andra änden.

WP_20150718_13_13_41_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi började med att måtta in diskmaskinens placering ifrån gipsschaktet så vi kunde bestämma en position för denna och därmed var överskåpen skulle börja. Det blev ca 35 mm passbit på den sidan och knappa 30 på andra. Därefter monterades väggskåpen permanent och LED-stripen drogs parallellt med detta. Då vi har inbyggnadsfläkt över hällen måste LED-stripen klippas och lödas med kopplingsledning för att gå runt fläktskåpet. Vi fick då fräsa spår i sidan på skåpen bredvid för att kunna dra trådarna. Eftersom jag tidigare lagt golv satt skivnotfräsen med 4 mm bredd fortfarande kvar på maskinen och denna passade utmärkt för detta ändamål.

WP_20150717_13_30_11_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150717_13_30_39_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I bilden nedan syns även det färdiga golvet lite grann.

WP_20150717_13_30_52_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här testar vi så LED-stripen fungerar.

WP_20150717_14_18_40_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150717_14_31_03_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150717_14_31_28_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är samtliga väggskåp permanent monterade, vi glömde dock ta hål för uttaget till fläkten, men jag tror jag vet ungefär var den sitter :p

WP_20150717_19_19_18_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är även bänkskåpen monterade. I hålet till vänster ska tvätt- och tork stå och till höger diskmaskin. Det var inte helt lätt att väga in detta när skåpen inte satt ihop,

WP_20150717_22_27_11_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nedan syns lite bilder på montage av luckorna från Superfront på väggskåpen.

WP_20150718_13_13_50_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150718_13_13_56_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150718_13_27_23_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150718_17_14_24_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här slank även in en bild på den integrerade tvätt- och torken från Siemens.

WP_20150718_17_14_34_Pro.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fler bilder på köket kommer när det är helt klart med täcksidor och socklar. Vi ska nu försöka få hit stenfirman så fort som möjligt så de kan mäta upp bänkskiva och stänkskydd som blir i Carrara C. Vi väntar också på våra knoppar till skåpen då Kvik lyckats slarva bort dessa och fick beställa nya...

Mina tre veckors semester är nu slut och jag är åter på jobbet, därmed lär takten minskas något, men vi kämpar på :)
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.