harry73
AndersMalmgren skrev:
Kom igen nu, det är klart som korvspad att man inte vill ha utepåliggande kablar. Jag kostade dock på mig att fixa det själv. Förenings lösning var utanpåliggande nu när vi gjorde om stigarna så jag bilade upp ett ställe där gubbarna kunde dra in den nya stigaren och sedadn fixade jag med infälld gruppcentral etc. Samma sak med fibern för övrigt
Du som har koll, vad kostar det att fräsa in 3 m kabel, utan dold central eller ytskikt som passar till det kungliga slottet
 
S
Visa den här tråden för styrelsen, de kommer få en förjävla intressant läsning :D
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Fairlane
Nu vet jag inte hur det ser ut i den här föreningen, men i vår gamla förening var det rätt många timmar man la ner varje vecka som styrelsemedlem, för nästan ingen ersättning, så hade någon kommit med argument som "styrelsen orkar inte kolla på alternativen" så hade jag lämnat styrelsen direkt.

Nu satt jag kvar i allt för många år då det inte fanns folk som var beredda på att ta över. Jag vet att man hamnat i ett läge där man inte lyckades fylla styrelsen sen... Jag har viss förståelse varför.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
harry73 skrev:
Du som har koll, vad kostar det att fräsa in 3 m kabel, utan dold central eller ytskikt som passar till det kungliga slottet
Faktiskt ingen aning, vi lät hantverkare fräsa spår i hela vår lgh men det vart en klumpsumma för massor med jobb. Dock är det är väl tegeltak etc det som är jobbigast
 
shms skrev:
Det jag syftar på är att föreningen lägger ner mycket pengar på skit, då kan dem lägga ner en promille på det här också tycker jag.
Du menar "Det jag syftar på är att vi lägger ner mycket pengar på skit, då kan vi lägga ner en promille på det här också tycker jag."
 
Fairlane skrev:
Ja, att sannolikheten att det ska påverka priset vid en eventuell framtida försäljning.
Jag håller med om att det är ointressant att diskutera EXAKT vad sannolikeheten är (även om du verkar intresserad att det ska vara exakt... Däremot har det ett värde att fundera på hur stor sannolikheten är att det påverkar priset och hur mycket, i stora drag. Om vi antar att det är 50% sannolikhet att det påverkar priset med 50' vid en framtida försäljning så tycker jag att föreningens ansvar är större än om vi antar att det med 1% sannolikhet påverkar priset med 10'.
Självklart är föreningens ansvar större ju större risk och ju större skillnad i pris det kan bli. Men jag menar att utgångspunkten är att föreningens ansvar är högt redan från början. Föreningen ska helt enkelt så långt det bara går undvika alla former av försämringar av lägenheterna, även rent estetiska förändringar (som kanske lägenhetsägaren är den enda som tycker det är av en negativ karaktär).


Det är rätt vanligt att man tvingas dra slutsatser på premisser som inte går att bevisa.
Man skattar en sannolikhet och måste sen komma fram till hur mycket en eventuell förbättring/försämring är värd.Det är inget konstigt med det. Banker gör det, försäkringsbolag gör det, privatpersoner gör det.
Sant. Jag tänkte inte riktigt färdigt där tror jag... =)


Oavsett hur många det är? Om det visar sig var 30'? 40'?
Någonstans måste man dra gränsen och jag drar den troligen mycket lägre än vad du gör.
De där summorna måste jämföras med antalet lägenheter, och hur stor budgeten är för hela projektet. Om det i slutändan bara handlar om några kronor per lägenhet, och bara någon procent av hela projektets budget, då tycker jag det är en självklarhet att man ska så långt det gör försöka få till dold kabeldragning för alla som vill ha det.


Ok, men det inte detsamma för TS? Logiskt att i första hand han ser till att det blir av?
Förändringen som vi pratar om är att kabel ska dras. Alternativet är att ingen kabel dras alls. TS får inte ut någon nytta av kabeldragningen till grannen.


Din slutsats är baserad på ett feltänk. Det finns självklart fler alternativ än "ingen" och "någon annan".
Nej, inget feltänk här, dessvärre. :)
Jag sa inte att det inte finns några andra alternativ. Men jag menar att det är dessa två som är huvudalternativen. TS har inget eget intresse i kabeldragningen, alltså är det inte ett rimligt huvudalternativ att han ska behöva vara den drivande parten.


Ytterligare ett feltänk. Om TS inte gör något så drabbar det ju honom. Det var väl så hela tråden startade?
Nej, inget feltänk. :)
Förändringen som vi pratar om är som sagt att kabel ska dras. Det är inte rimligt att TS ska behöva dra hela lasset för att denna kabeldragning ska bli av (den dolda varianten, såklart, eftersom det är det som de flesta får och de flesta antagligen också vill ha).


Sen behöver han inte hitta lösningarna till alla andras problem. Det feltänk jag tycker du gör är att du bara tittar på en liten detalj och inte på helheten för föreningen.
Har jag sagt att han behöver hitta lösningar till alla andras problem? Och på vilket sätt missar jag helheten? Det är ju tvärt om just när man ser till helheten som man ser att kostnadsskillnaden för den genomsnittlige lägenhetsinnehavaren (via föreningen) är försumbar, samtidigt som de enskilda lägenhetsinnehavarna blir nöjda med lösningen.


Jag har ingen mer kunskap om TS än vad som framkommit i denna tråd. Jag läser helt enkelt vad han skriver: "Jag letar inte efter alternativa sätt att fixa kabeln på, det tycker jag ligger på förvaltarens uppdrag."
Men han har ju rätt i sak. Om "förvaltaren" startar ett projekt, och stöter på problem med just TS lägenhet, så ligger förstås huvudansvaret för att detta blir löst hos "förvaltaren". Och lösningen som väljs ska så långt det går (inom rimliga gränser) innebära minimala försämringar för TS. Jag tycker inte att det verkar som att detta har gjorts.


"jösses, du verkar ha koll, då kan jag glömma en avigftssänkning med andra ord. Jag har tänkt att sätta en vägg på den väggen och jag skulle kunna dra kabeln snyggt upp inbyggd bakom nya väggen, vad tror ni om jag föreslår att dom betalar allt material och jag gör jobbet? Vi snackar kanske lite reglar, plyfa, gips och färg. En engångskostnad mao" Ska man ändå sätta upp en ny innervägg, så ser man väl inte ens kabeln längre?
Nu förstår jag inte riktigt... Här har TS kommit med ett konkret förslag. Något som du hävdade att han inte gjort, varför?
Och så förstår jag inte riktigt din fråga, retorisk eller ej. Tycker du hans förslag är dåligt?


En extra engångskostnad är det väl frågan om i de flesta fallen när någon medlem vill ha något som kostar extra?
Man får skilja på saker som önskas pga ökad nytta/nöje för medlemen (som t.ex ommålade fönster, ny säkerhetsdörr, modernare låsanordning i porten), och önskemål i stil med "om ni nu absolut måste in i min lägenhet och härja, så ser jag helst att ni gör så minimalt ingrepp som möjligt". Det TS vill ha är inte något som tillför honom något (jämfört med hur det hela såg ut innan allt detta började), utan han vill ha så minimal påverkan på hans lägenhet som bara går. Dvs han ber inte om något "plus", utan vill bli drabbad av så lite "minus" som det bara går.


Vilka exempel som jag kommit med är av en helt annan dimension? Om vi har 800 lägenheter där hälften av dessa vill ha något special för 20', i detta projekt eller något annat så är ju varje enskilt fall en liten del i budgetens storlek och i föreningens ekonomi, men tillsammans blir det mycket. Jag vill minnas att någon var väldigt noggrann med hur man kunde avrunda tidigare i tråden...
För det är väl ändå rimligt att om TS får en specialare, så bör andra kunna få det också? Oavsett om det gäller dragningen av den här TV-kabeln, var uttag skall sättas, färg på lägenhetsdörr, färg/storlek på balkong, annan radiator etc etc.
Förlåt, dimension var fel ordval. Fel kategori, är mer vad jag avsåg att säga. Det är inte rimligt att likställa dessa två i grunden väsensskilda "extrasaker". Som sagt, det TS ber om är inte något som tillför honom något (jämfört med situationen innan kabeldragningen), utan han vill att ingreppet blir så minimalt som bara går. Att be om skydd mot försämring är inte samma sak som att be om en förbättring.

Exempel på saker som tillför ett mervärde för en lägenhetshavare, i detta projekt:
  • Flytt av befintliga (fullt fungerande) kabelkanalen av estetiska skäl
  • Hjälp med extra kabeldragning i lägenheten

Exempel på saker som inte tillför ett mervärde jämfört med hur det var innan:
  • Alla som ska in i lägenheten torkar av skorna först
  • Dold kabeldragning
  • Andra former av önskemål som innebär att lägenhetens skick skyddas från försämring

Och ja, jag är väldigt noga med siffror och avrundning, vad nu detta har med saken att göra. Vi pratar här enbart om kostnaden för att få till dold kabeldragning i de få (som jag tolkade det) antal lägenheter där man inte kan använda den befintliga kabelkanalen. Och då blir resultatet enligt mig en försumbar kostnadsökning i förhållande till antalet lägenheter och till den totala budgeten för projektet.
 
Odjuret skrev:
Tja.. Bara så enkelt att du inte lyckas övertyga mig om ditt sätt att räkna! Det kommer du aldrig att lyckas med!
Ja du, har man så starka önskemål om att förbli ignorant, då kanske du har rätt i ditt sista påstående. Det känns nästan som att vi hör till två olika årtusenden, och jag kommer från "framtiden" och pratar om ännu okänd matematik, och du kommer från "medeltiden" där man kan "tycka" att ett visst sätt att räkna är fel, och behöver inte bevisa det utan det räcker med att "tycka" så.

Märk väl, jag påstår inte att mina förklaringar här i tråden otvetydigt måste räcka för att övertyga dig om att jag har rätt. Men att du kan uttala dig sådär tvärsäkert om att det inte går att få dig att hålla med, oavsett vad jag skulle säga eller vilka texter jag skulle kunna referera till, det är så väsensskilt från hur man för en saklig diskussion att jag jag nästan baxnar. Men jag är rätt van vid att folk säger saker på forum som dom egentligen inte vet, så jag är väl inte jätteförvånad direkt. :)


Du har säkert rätt på många sätt i din uträkning. Dock så glömmer du en viktig sak i din uträkning, människan.
samt hur olika människor tänker. Vilket är väldigt viktigt när det gäller budgivningar. Då handlar det inte om fysik eller matte... det handlar om känslor...
Nej, inte alls. Jag har inte glömt bort människan. Tvärt om så är det just du som drar slutsatser man inte kan dra (att det jag påstått inte kan hända), speciellt när det blir ännu mer svårt för dig att bevisa din tes när känslor är inblandade.

Allt det jag har sagt går att applicera på budgivningar. Känslor gör det bara lite svårare att mäta mer exakta saker, och utfallet kan variera på ett sätt som man inte kan räkna ut i förväg. Det enda jag påstått är att om man inför en negativ förändring så kan den ändringen i sig trigga en negativ förändring på slutresultatet, oavsett hur liten den ursprungliga förändringen är. Att människor är "ologiska" och/eller "känslosamma" påverkar inte detta faktum.
 
Fairlane skrev:
Nu vet jag inte hur det ser ut i den här föreningen, men i vår gamla förening var det rätt många timmar man la ner varje vecka som styrelsemedlem, för nästan ingen ersättning, så hade någon kommit med argument som "styrelsen orkar inte kolla på alternativen" så hade jag lämnat styrelsen direkt.

Nu satt jag kvar i allt för många år då det inte fanns folk som var beredda på att ta över. Jag vet att man hamnat i ett läge där man inte lyckades fylla styrelsen sen... Jag har viss förståelse varför.
Ja, detta är nog en tragisk sanning i allt för många bostadsrättsföreningar. I min förening har vi haft turen att ha ett antal engagerade "eldsjälar", som har gjort ett bra jobb i styrelsen och generellt i föreningen. Men jag bävar lite för hösten, när två eldsjälar flyttar. Jag är eventuellt beredd att gå med i styrelsen, men då kommer jag ha två stora frågor som jag aktivt kommer driva: 1) I princip allt som går ska förvaltas av en eller flera externa parter, både det praktiska (vaktmästare m.m) och det administrativa (projektledning, upphandling m.m), och jag är inte främmande för en avgiftshöjning. 2) Vi ska bilda en större bostadsrättsförening genom ihopslagning med en eller flera andra föreningar runt om (vi är nu 25 lägenheter).
 
Fairlane
jimih skrev:
Förändringen som vi pratar om är att kabel ska dras. Alternativet är att ingen kabel dras alls. TS får inte ut någon nytta av kabeldragningen till grannen.
Riktigt, men då bör det heller inte dras någon kabel till TS lägenhet, eller till någon annan lägenhet heller. Frågan är om det påverkar värdet negativt. Jag tror vi är överens om svaret, att det kan påverka värdet negativt.

jimih skrev:
Nu förstår jag inte riktigt... Här har TS kommit med ett konkret förslag. Något som du hävdade att han inte gjort, varför?
Och så förstår jag inte riktigt din fråga, retorisk eller ej. Tycker du hans förslag är dåligt?
Förslaget som sådant är väl inte dåligt, men om man ändå tänker bygga en vägg som döljer kabeln, så förstår jag inte varför kabeln dessutom skall fräsas is.
Alternativt har jag missförstått avsikten. Kanske var tanken ett alternativ till att fräsa in kabeln och inte något som var tänkt att genomföras ändå. I vilket fall så verkar det inte som att förslaget är framför, utan man lämnar tillbaks till förvaltaren.

Egentligen vet vi väldigt lite om grunden för detta projekt. Vi vet inte vad som diskuterats och inte gällande kabeldragningar etc, så jag lämnar diskussionen här. Jag har kanske missuppfattat en hel del om TS. Man blir väl kanske lite färgad av sina erfarenheter. Vissa är per automatik lite negativa mot styrelser, andra mot personer som pratar om hyror och inte verkar inse att man är medlem i en förening. (OBS! TS kanske är väl medveten om att han är medlem i en förening, men första inlägget fick mig att tro annorlunda)


jimih skrev:
Och ja, jag är väldigt noga med siffror och avrundning, vad nu detta har med saken att göra. Vi pratar här enbart om kostnaden för att få till dold kabeldragning i de få (som jag tolkade det) antal lägenheter där man inte kan använda den befintliga kabelkanalen. Och då blir resultatet enligt mig en försumbar kostnadsökning i förhållande till antalet lägenheter och till den totala budgeten för projektet.
Om den är försumbar eller inte vet vi inte. Samtidigt måste vi då acceptera att vi får försumbara kostnadsökningar i andra projekt och då är vi tillbaks till att summan av en massa små delar kan bli myycket.
 
O
Haha... här kommer det en liten fundering för matteproffset...
När det gäller lgh så var mitt sätt att räkna fel, men är då det rätt att räkna med att en infälld installation inte blir så dyr, när det kan vara droppen.... Eftersom vi inte fick räkna på en sak vid en lgh försäljning... Då borde det vara samma resonemang även här...
Och många lgh, mycket pengar.
Det borde man väl behöva ta hänsyn till?
(framför allt är det än onödig utgift)
 
Redigerat:
harry73
Vänta nu Odjuret, nu skriver du antagligen så snabb att din hjärna inte riktig hänger med ;)
Att att fräsa in eller bygga in en kabel kostar pengar och att det därmed påverkar hyran var alla överens om. Jag tror även att storleken diskuterades, Allt från några kr per lägenhet och 25 kr per lägenhet har nämnts. Och om du nu menar att hyran kan påverka försälningspriset, då har du helt rätt, och det kommer ingen att bestrida, även om det i en enskild försäljning kanske inte påverkar resultatet.

Men det käns i ala fall litegran att vi har dig på banan igen :)
 
harry73
Odjuret skrev:
(framför allt är det än onödig utgift)
Det är mycket möjligt, men det är egentligen inte vår sak att bedöma, det är upp till TS och hans med-medlemmar att bestämma hur de vill spendera sin pengar. Det är dmycket möjligt at hela kabel projekt är onödig pengar eftersom alla efter några år i alla fall vill ha fiber
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Fairlane skrev:
Riktigt, men då bör det heller inte dras någon kabel till TS lägenhet, eller till någon annan lägenhet heller.
Varför inte? Det låter nästan som att man på "pin kiv" ska avstå från att förbättra för majoriteten av lägenheterna för att det kan uppstå problem i ett fåtal lägenheter. Något sådant har jag aldrig förespråkat, och kommer heller aldrig att göra så. Jag förstår inte riktigt varför du ser det som det självklara alternativet.



Förslaget som sådant är väl inte dåligt, men om man ändå tänker bygga en vägg som döljer kabeln, så förstår jag inte varför kabeln dessutom skall fräsas is.

Alternativt har jag missförstått avsikten. Kanske var tanken ett alternativ till att fräsa in kabeln och inte något som var tänkt att genomföras ändå. I vilket fall så verkar det inte som att förslaget är framför, utan man lämnar tillbaks till förvaltaren.
Det var så som jag tolkade TS, att det var en alternativ lösning på problemet med kabeln, inte att han ändå tänkt bygga ny vägg. Huruvida han framfört denna idé eller inte framgår inte speciellt tydligt, men om han inte gjort det så kan det vara av den orsaken att han egentligen inte tycker det är en bra lösning men kanske den bästa han själv kunde komma på, men vill att i första hand de som driver projektet tar fram en bra lösning och kanske först som sista nödlösning tar han upp detta alternativ med ny vägg.



Egentligen vet vi väldigt lite om grunden för detta projekt. Vi vet inte vad som diskuterats och inte gällande kabeldragningar etc, så jag lämnar diskussionen här. Jag har kanske missuppfattat en hel del om TS. Man blir väl kanske lite färgad av sina erfarenheter. Vissa är per automatik lite negativa mot styrelser, andra mot personer som pratar om hyror och inte verkar inse att man är medlem i en förening. (OBS! TS kanske är väl medveten om att han är medlem i en förening, men första inlägget fick mig att tro annorlunda)
Väl sagt.
 
Odjuret skrev:
Haha... här kommer det en liten fundering för matteproffset...
Absolut, kör på bara. Bara för att du inte verkar vara intresserad av att svara på mina frågor till dig, i mina tidigare inlägg, för att föra diskussionen framåt, så betyder inte det att jag tänker svara med samma medicin. Så fråga på. :)

När det gäller lgh så var mitt sätt att räkna fel, men är då det rätt att räkna med att en infälld installation inte blir så dyr, när det kan vara droppen.... Eftersom vi inte fick räkna på en sak vid en lgh försäljning... Då borde det vara samma resonemang även här...
Och många lgh, mycket pengar.
Det borde man väl behöva ta hänsyn till?
Du är otydlig. Vad är det man borde ta hänsyn till, som du menar att jag inte gjort? Att en totala kostnaden växer med antalet lägenheter? Det har jag absolut tagit hänsyn till, men faktum är att i normallfallet så blir ju kostnaden per lägenhet eller per kvadratmeter lägre ju fler lägenheter det handlar om. Inte högre, som du verkar antyda.


(framför allt är det än onödig utgift)
Vad är en onödig utgift? Och för att bedöma att en åtgärd innebär en onödig utgift så måste du veta att den upplevda nyttan av åtgärden är noll eller iallafall inte tillräckligt stor i förhållande till kostnaden. Det är svårt att göra här, oavsett om du avser fallet i tråden eller ett fiktivt exempel.
 
harry73 skrev:
Vänta nu Odjuret, nu skriver du antagligen så snabb att din hjärna inte riktig hänger med ;)
Att att fräsa in eller bygga in en kabel kostar pengar och att det därmed påverkar hyran var alla överens om. Jag tror även att storleken diskuterades, Allt från några kr per lägenhet och 25 kr per lägenhet har nämnts.
Om vi nu ska vara noga... 25 kr i engångskostnad, inte som en avgiftsökning. Om man skulle räkna om det till en avgiftshöjning så blir siffran ännu lägre, nästan försumbar om man ser det på lite längre sikt. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.