Fairlane
Olika regler i olika föreningar förvisso, men man bör ju fundera på att man är med i en förening och vilka kostnader man tycker är rimliga för en förening. Om alla ska ha speciallösningar kan det bli väldigt dyrt för föreningen = föreningens medlemmar, alternativt kan inget moderniseras.

Föreningen jag var med i tidigare bytte ut elen i samtliga lägenheter. Klart man vill ha kablar dragna i väggen om möjligt, men om det inte går?
Föreningen ansvarade även för ventilationen. Några lägenhetsinnehavare byggde om sina kök och några lyckades med konststycket att bygga för ventiler! Några år senare, när de sålt, blev det nedslag i OVK och några lägenhetsinnehavare tyckte att eftersom det var föreningen som ansvarade för ventilationen och det var den dumma föreningen som dragit igång det här med OVK, så fick föreningen se till att fixa en bra lösning för dessa medlemmar...
 
O
hela den här diskussionen bygger på att nån annan betalar... Men i en BR så betalar alla... Så om alla vill ha en special lösning så kan det bli väldigt dyrt... Det kommer att drabba alla... Med högre avgifter...
När ska folk faktiskt förstå att om man vill att föreningen betalar för något så kommer alla att få betala...

Egentligen är det ganska barnsligt... Vi pratar om en kabel... om det är så otroligt hemskt... måla om... Eller måla kabeln...
 
Denna kabel gäller inte alla lägenheter i föreningen utan det är bara i min uppgång som det blir för tajjt. Jag ska dra det så långt som möjligt utan att vara dryg tänkte jag, han får kolla alla möjliga alternativ innan jag godkänner att det dras genom min lägenhet. Tack för alla svar!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag tycker inte alls det är orimligt att man sätter sig emot synliga kablar i lägenheten om de andra har de infällt. Och bara för vissa av er inte tycker det är så fult med en synlig kabel så betyder inte det att alla har den uppfattningen. Jg ryser i kroppen nät jag ser utanpåliggande. Om det inte är något gammalt torp där allt är spikat utanpå.
 
Redigerat:
S
Odjuret skrev:
hela den här diskussionen bygger på att nån annan betalar... Men i en BR så betalar alla... Så om alla vill ha en special lösning så kan det bli väldigt dyrt... Det kommer att drabba alla... Med högre avgifter...
När ska folk faktiskt förstå att om man vill att föreningen betalar för något så kommer alla att få betala...

Egentligen är det ganska barnsligt... Vi pratar om en kabel... om det är så otroligt hemskt... måla om... Eller måla kabeln...
Vad fan är det här för inställning egentligen? Det är ju grannen ovanförs problem, det är han som ska få sin TV inkopplad. Han kommer att få en MYCKET snyggare installation samtidigt som det är han som drar nyttan av kabeln över huvud taget.

En utanpåliggande kabel i ett hörn är något av det fulaste som finns, att sen måla på kabeln för att göra det hela tusen gånger värre??

Jag tycker inte föreningen ska kunna ta sig friheter att förstöra grannars vardagsrum för att någon ska ha sin TV inkopplad.
 
O
SueCia skrev:
Vad fan är det här för inställning egentligen? Det är ju grannen ovanförs problem, det är han som ska få sin TV inkopplad. Han kommer att få en MYCKET snyggare installation samtidigt som det är han som drar nyttan av kabeln över huvud taget.

En utanpåliggande kabel i ett hörn är något av det fulaste som finns, att sen måla på kabeln för att göra det hela tusen gånger värre??

Jag tycker inte föreningen ska kunna ta sig friheter att förstöra grannars vardagsrum för att någon ska ha sin TV inkopplad.
Så det är helt okej att grannen får vara utan tv bara för att man inte vill ha en kabel i sin lägenhet? Det är okej att alla grannarna får betala för att en människa inte vill ha en kabel i ett hörn av väggen?

Vad fan är det här för inställning egentligen? Det är ju grannen ovanförs problem, det är han som ska få sin TV inkopplad. Han kommer att få en MYCKET snyggare installation samtidigt som det är han som drar nyttan av kabeln över huvud taget.
Då vänder jag på det hela... vad är det för inställning att man måste tjafsa om en stackars kabel i en lgh...
 
Redigerat:
O
shms skrev:
Denna kabel gäller inte alla lägenheter i föreningen utan det är bara i min uppgång som det blir för tajjt. Jag ska dra det så långt som möjligt utan att vara dryg tänkte jag, han får kolla alla möjliga alternativ innan jag godkänner att det dras genom min lägenhet. Tack för alla svar!
Tja... utan att låta allt för elak så om du börja bråka om det här så är du dryg redan då...
Så du tycker att det är okej med fördyrande kostnader bara för att du ska slippa få en kabel i din lägenhet?
Du oroade dig för att lägenheten skulle förlora i värde för den kabeln... Det gör det inte. Men däremot gör en högre avgift det. Det skulle bli resultatet om man skulle behöva göra en helt annan kabeldragning.
Så hemsk behöver det inte bli... Hade någon tjafsat så i den BR jag satt i styrelsen för så hade jag bett vederbörande att vänja sig vid tanken på att ha en kabel i sin lgh. Jag hade aldrig godkänt något annat.
 
Att lägenheten inte tappar värde pga den kabeln kan du inte säga nått om. Däremot förlorar den nog värde med högre avgift precis som du säger.

Men jag tycker att det måste finnas bättre lösningar än att gå igenom någon annans lägenhet. När jag drog in fiber i en brf gick vi i trapphuset och sen in i telerröret. Gick det inte blev det bara kanal från trapphuset till lägenheten som det var stopp i röret till.
 
S
Odjuret skrev:
Så det är helt okej att grannen får vara utan tv bara för att man inte vill ha en kabel i sin lägenhet? Det är okej att alla grannarna får betala för att en människa inte vill ha en kabel i ett hörn av väggen?
Men JA, det är ju det jag säger... Det är fullständigt orimligt att en persons vardagsrum ska behöva förstöras på grund av att grannen ska ha TV. Det går säkerligen att lösa på andra sätt.

Du bryr dig inte om en utanpåliggande kabel, jag skulle riva väggen för att fälla in den. Men är kabeln inte min skulle jag aldrig ta kostnaden för att spåra in i väggen och sen återställa.

Tror det är bra att du inte sitter i någon BR styrelse längre, det är aldrig kul att ha o göra med en styrelse som helt bortser från den som faktiskt blir utsatt för förstörelsen.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Säg att det kostar 10000 extra att fräsa in kabeln i väggen och återställa. 500 lägenheter, 20 års avskrivning = 1 krona mer om året i avgift. Om föreningen inte redan har satt av pengar för underhåll.

Imorgon ska jag spika fast min utanpåliggande antenkabel i hörnet... :-D (dragit den själv i mitt eget hus, orkar inte fräsa in den - ryker nog vid fiberinstallation framöver)
 
shms skrev:
Det är så att det inte går att dra kabel via rören upp till min granne då det är för tajjt,
Jag skulle börja med att ifrågasätta om detta verkligen stämmer. Det är inte helt ovanligt att "lata" kabeldragare ger upp lite för lätt och att en erfaren "räv" visst skulle kunna fixa detta.

Jag har personligen varit med om att några unga kabeldragare gav upp i ett liknande fall efter att ha försökt i kanske två minuter. De ville plocka fram Hiltin och borra rätt igen 25 cm betong in i en annan brandcell. På fem minuter hade min biltemafjäder kommit igenom röret.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
O
SueCia skrev:
Men JA, det är ju det jag säger... Det är fullständigt orimligt att en persons vardagsrum ska behöva förstöras på grund av att grannen ska ha TV. Det går säkerligen att lösa på andra sätt.

Du bryr dig inte om en utanpåliggande kabel, jag skulle riva väggen för att fälla in den. Men är kabeln inte min skulle jag aldrig ta kostnaden för att spåra in i väggen och sen återställa.

Tror det är bra att du inte sitter i någon BR styrelse längre, det är aldrig kul att ha o göra med en styrelse som helt bortser från den som faktiskt blir utsatt för förstörelsen.
Tja tänk att ett helt vardagsrum blir förstört för en kabel... Du känner inte att du överdriver lite nu?
Eller har jag missat nått nu?
Sitter man i styrelsen i en BR så måste man tänka på alla medlemmarna. Jag skulle inte göra en konstig dragning som kostar massa extra pengar för att en klagar.
 
O
osiris skrev:
Säg att det kostar 10000 extra att fräsa in kabeln i väggen och återställa. 500 lägenheter, 20 års avskrivning = 1 krona mer om året i avgift. Om föreningen inte redan har satt av pengar för underhåll.

Imorgon ska jag spika fast min utanpåliggande antenkabel i hörnet... :-D (dragit den själv i mitt eget hus, orkar inte fräsa in den - ryker nog vid fiberinstallation framöver)
Om det skulle kosta 10000:- extra per lgh och man har 500 lgh. Det blir ganska mycket pengar för ingenting. Man har ett ansvar för föreningens ekonomi, att då betala 5000000:- extra för att någon enstaka som anser att hela lägenheten förstörs är inte rimligt. Som medlem skulle jag bli mer förbannad över det.
 
O
Ramnemark skrev:
Att lägenheten inte tappar värde pga den kabeln kan du inte säga nått om. Däremot förlorar den nog värde med högre avgift precis som du säger.

Men jag tycker att det måste finnas bättre lösningar än att gå igenom någon annans lägenhet. När jag drog in fiber i en brf gick vi i trapphuset och sen in i telerröret. Gick det inte blev det bara kanal från trapphuset till lägenheten som det var stopp i röret till.
Tja... jag är helt övertygad om att värdet inte minskar pga den kabeln.
Om det var en lgh du ville ha skulle du verkligen bjuda mindre för att en kabel var klamrad på väggen?
 
Odjuret skrev:
Om det var en lgh du ville ha skulle du verkligen bjuda mindre för att en kabel var klamrad på väggen?
Det går naturligtvis inte att svara på. När man värderar en lägenhet och lägger bud finns det ju massvis med olika faktorer som man på något sätt, subjektivt som objektivt, lägger samman till vad man tycker objektet är värt. Varje negativ liten sak påverkar naturligtvis i någon mån den bedömningen. Att sätta en prislapp i kronor låter sig nog inte göras men att en förändring som antagligen de flesta tycker är förfulande knappast är värdehöjande kan vi kanske vara överens om. Om förändringen inte är värdehöjande är det nog rätt rimligt att den är värdesänkande.

Tänk det teoretiska scenariot att det fanns två fullkomligt identiska objekt förutom den skillnad att ett av dom hade en ful kabel i vardagsrummet. Vilken skulle du välja?
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.