JeRo skrev:
Hej nån klok!
Har en WG791E som jag tycker betett sig lite konstigt sista veckan;
1) Den har inte klippt på önskad tid
2) När jag skickar ut den manuellt åker den tillbaka till laddningsstationen ganska fort.

Idag upptäckte jag att det stå "Fångad" när den kommer hem till laddningsstationen, det kan ju vara anledningen till att den inte åker iväg i tid men varför blir det så?
Fångad kan den bli om den har åkt utanför gränskabel,eller fastnad i något hinder
har du fått bort fångad ?
 
Trilenium skrev:
Det är inte regnsensorn som gjort att klipptiderna inte följts?

Rengjort laddningsstiften med tex t-röd? (Akta plasten)
Löper kablarna korrekt vid laddningsstationen? Ej korsade bakom o ingen extrakabel som skräpar där?
Strömsladden som går till stationen kan inte heller ligga i en bunte utan behöver dras ut så att den inte ligger i cirklar (skapar magnetfält som kan störa har jag för mig)
Kablarna ska det inte vara några problem med, allt har fungerat klockrent fram tills förra helgen och jag har ju inte ändrat nåt. Jag får även ta en titt på laddningsstiften, det har jag inte gjort.
Kanske kan det vara regnsensorn, fast jag tycker inte att det varit särskilt mycket regn här på sistone. Men kanske har Worx tyckt det. :) Enligt SMHI ska jag slippa nederbörd de närmsta dagarna så jag får avvakta och se om den kommer i form. Tack för tipsen!
 
  • Gilla
Trilenium
  • Laddar…
Elkludde skrev:
Fångad kan den bli om den har åkt utanför gränskabel,eller fastnad i något hinder
har du fått bort fångad ?
Den har inte varit utanför gränsen. Att den blir fångad i trädgården har jag varit med om och då återställt genom att trycka på noll, men nu stod det fångad när den åkt in i laddningsstationen och då stod det inget om återställning.
Men som sagt i tidigare inlägg, får avvakta bättre väder ett par dagar nu och se om han kommer tillbaka i gammalt gott slag. Tack för svaret.
 
Skaffade mig en 791:a häromdan som nu har gått i en testslinga jag gjort då jag ville se hur den klarade en backe jag har mm. Idag utökde jag slingan och all funkar riktigt bra, dock med undantag på ett ställe som blir lite väl brant, men det räknade jag med då vinken är nära på 45 grader.

Jag har några frågor som jag undrar över.
1: Om jag säger till klipparen att åka hem och den går till närmste gränskabel och kör hem. På vägen hem kör den igång bladen, är detta samma som kantklippning, alltså vid kantklippning kör klipparen rätt över slingan då, eller går den längre in än vid hemgång?
2: Lägger alla gränskabeln 35cm från hinder, eller hur nära kan man lägga den?
3: Är det någon som har nått bra knep för branta backar? Den fixar att åka upp (ibland svänger den så den får en snällare vinkel upp), men på nervägen blir det för brant på några ställen och den börjar då kasa ner någon meter och blir ledsen och tycker att den är upp och ner.
Min plan B är att gör den branta delen i backen till en ö, men vill gärna att den klipper där med om det går.
4: Är det någon som provat Mowers Magic Box? Funderar på att skaffa en, men är den bra? Är det "bara" en toggle när veckotimern slår av och på varje dag?
http://www.blocket.se/skaraborg/Mowers_Magic_Box_60225672.htm?aw=1
http://www.billingeide.com

Tacksam för svar.
 
Har nyligen bytt kretskort i laddstationen och vid några tillfällen när klipparen är på väg "hem" så lämnar den slingan 2 - 5 meter innan den är framme vid laddningsstationen. Detta sker inte på exakt samma ställe.
 
flovv skrev:
2: Lägger alla gränskabeln 35cm från hinder, eller hur nära kan man lägga den?
Jag har inga hinder men lagt den 35 cm från en häck och såhär i efterhand skulle jag lagt den 20-25 cm från istället.

flovv skrev:
4: Är det någon som provat Mowers Magic Box? Funderar på att skaffa en, men är den bra? Är det "bara" en toggle när veckotimern slår av och på varje dag?
Jag är absolut igen expert men det går ju att dela in trädgården i zoner med WG791E
 
25 cm räcker mot fasta hinder, är det rabatter etc. Kan du behöva lite längre så att den inte glider ner. Jag la hela tomten med 25 cm, har sedan fått justera på några ställen.
 
Nicke Nyfiken
flovv skrev:
Skaffade mig en 791:a häromdan som nu har gått i en testslinga jag gjort då jag ville se hur den klarade en backe jag har mm. Idag utökde jag slingan och all funkar riktigt bra, dock med undantag på ett ställe som blir lite väl brant, men det räknade jag med då vinken är nära på 45 grader.

Jag har några frågor som jag undrar över.
1: Om jag säger till klipparen att åka hem och den går till närmste gränskabel och kör hem. På vägen hem kör den igång bladen, är detta samma som kantklippning, alltså vid kantklippning kör klipparen rätt över slingan då, eller går den längre in än vid hemgång?
2: Lägger alla gränskabeln 35cm från hinder, eller hur nära kan man lägga den?
3: Är det någon som har nått bra knep för branta backar? Den fixar att åka upp (ibland svänger den så den får en snällare vinkel upp), men på nervägen blir det för brant på några ställen och den börjar då kasa ner någon meter och blir ledsen och tycker att den är upp och ner.
Min plan B är att gör den branta delen i backen till en ö, men vill gärna att den klipper där med om det går.
4: Är det någon som provat Mowers Magic Box? Funderar på att skaffa en, men är den bra? Är det "bara" en toggle när veckotimern slår av och på varje dag?
[länk]
[länk]

Tacksam för svar.
1. När du trycker på hemknappen så påbörjar den en kantklippning så fort den kommer till slingan. Den följer slingan på precis samma sätt som vid hemgång för att ladda och vid automatisk kantklippning.

2. Avståndet mellan slingan och hinder varierar beroende på hur hindret ser ut och hur mycket klipparen behöver svänga. Rent generellt så är 25 cm lagom avstånd till ett längsgående rakt hinder typ mur och staket eller liknande.

Men det bästa är att prova sig fram genom att använda hemfunktionen. Lägg ut slingan ungefär som du tror blir rätt och sätt fast den med några fästpinnar. Koppla sedan in slingan i laddstationen så klipparen fungerar. Ställ sedan klipparen på slingan precis efter laddstationen och tryck på hemknappen. När den sedan börjar följa slingan ser du direkt var du behöver justera slingans dragning. Tryck på stoppknappen och justera slingan där det behövs. Lyft sedan tillbaka klipparen några meter innan punkten du just justerat och tryck på hemknappen igen för att kolla att det blev bra. Vid snäva svängar kring hinder bör du provköra några gånger eftersom klipparen inte kör i exakt samma hjulspår varje gång. När du är nöjd så sätt fast slingan ordentligt. Sedan arbetar du dig vidare på samma sätt ändå tills du gått hela varvet.

Det tar lite tid men när det är gjort så ligger slingan perfekt och du behöver inte justera slingan igen. Du kommer att se att avståndet till olika hinder varierar ganska mycket.

Ett tips är att ta bort knivarna eller i alla fall höja klippdisken till högsta inställning medan du gör injusteringen så den inte klipper av den provisoriskt fastsatta slingan (y)

3 och 4 kan jag tyvärr inte hjälpa dig med eftersom jag inte har någon erfarenhet av detta.
 
flovv skrev:
Skaffade mig en 791:a häromdan som nu har gått i en testslinga jag gjort då jag ville se hur den klarade en backe jag har mm. Idag utökde jag slingan och all funkar riktigt bra, dock med undantag på ett ställe som blir lite väl brant, men det räknade jag med då vinken är nära på 45 grader.

Jag har några frågor som jag undrar över.
...
...
4: Är det någon som provat Mowers Magic Box? Funderar på att skaffa en, men är den bra? Är det "bara" en toggle när veckotimern slår av och på varje dag?
Tacksam för svar.
Snabbkollade länkarna. Med risk att jag missat något så förstår jag inte riktigt vad du tänkte dig att boxen skulle tillföra. Worx-klipparna har redan möjlighet att styra zon-"släpp" för klipparen (%-tal per zon) och det räcker en bra bit, även om det skulle kunna vara kul att styra lite mer i detalj per dag. Worx klipparna har ingen förståelse för separat guide-kabel (som HQ har) så inte heller här finns det tydlig fördel vad jag kan se. Om det finns något revolutionerande i magic boxen, så behöver säljarna så fall förklara tydligare vad det skulle vara.
 
Den påbörjar kantklippning efter några meter när man sätter den framför laddaren och trycker på hem,när man vill att den ska gå hem i övrigt så går den till slingan och och hem utan kantklippning
 
polestar skrev:
Snabbkollade länkarna. Med risk att jag missat något så förstår jag inte riktigt vad du tänkte dig att boxen skulle tillföra. Worx-klipparna har redan möjlighet att styra zon-"släpp" för klipparen (%-tal per zon) och det räcker en bra bit, även om det skulle kunna vara kul att styra lite mer i detalj per dag. Worx klipparna har ingen förståelse för separat guide-kabel (som HQ har) så inte heller här finns det tydlig fördel vad jag kan se. Om det finns något revolutionerande i magic boxen, så behöver säljarna så fall förklara tydligare vad det skulle vara.
Fördelen med en Blabkbox är väl att man kan "låsa in" Worksen i en zoon.
Annars så har en en tendens att smita ur zoonen ganska direkt.

Själv bygger jag hinder med plankor mm. för att den ska klippa ordentligt på framsidan av huset.
Det är en tre meter bred remsa som den bara går in och ut ur annars.

Den är ju otrolig på att ta sig genom smala passage som sagt.
 
Nicke Nyfiken
Elkludde skrev:
Den påbörjar kantklippning efter några meter när man sätter den framför laddaren och trycker på hem,när man vill att den ska gå hem i övrigt så går den till slingan och och hem utan kantklippning
Hur gör man för att få klipparen att gå hem längs slingan utan att den klipper?
 
Nicke Nyfiken skrev:
Hur gör man för att få klipparen att gå hem längs slingan utan att den klipper?
Det står tydligt i manualen!
 
Nicke Nyfiken skrev:
Hur gör man för att få klipparen att gå hem längs slingan utan att den klipper?
Går den hem för att ladda så kantklipper den inte. Inte min 791 iallafall
 
Preben Bogeballe skrev:
Går den hem för att ladda så kantklipper den inte. Inte min 791 iallafall
Det gör inte min heller så det är säkert rätt,men det bra om man själv kunde välja hur ofta den skall kantklippa
med lite göda och värme så räcker det inte med en gång i veckan,tydligen tror konstruktörer att gräset inte växer i kanterna
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.