Hej, har äntligen fått en ny laddstation, nu har jag en klippare som senaste 5 dagarna hittar hem och inte har några problem vid vänstersvängar.

Är mycket nöjd med min Worx 790E, såg att den i senaste nr av Hus&Hem blev bäst i test. Har en komplicerad trädgård med smala passager, men inga problem. Hemgång sker efter begränsningskabel (med möjlighet till kantklippning), saknar inte HQ funktion med guidkabel. Jämför jag med grannens HQ308 så är det klasskilnad till Worx fördel, tänker på rörelsemönster och klippeffektivitet. Worxen är lätt att ställa in samt mycket bra service med trevlig personal samt 3 års garanti

Till er som fundera på vilken modell ni skall köpa så ser jag ingen anledning att köpa 791E som är 1000 kr dyrare än 790E. Det som skiljer är 30m mer begränsningskabel samt en "kniv" extra. Tror inte att den fyller någon större funktion då skulle HQ redan ha det på några av sina modeller. Vad gäller kapaciteten så har den exakt samma yta och klipptid i specen. Vid automatisk läge har man en begränsning på 800 kvm på 790E med det justerar du enkelt med pil upp och ökar klipptiden med X %

Svårt att tro att det finns en mer prisvärd robotklippare upp till 1000 kvm, rekommenderas !
 
Hej, jag har nyss skaffat en wg790e till 800kvm matta och jag undrar lite över klipptider.
I grund inställningarna så ska den klippa 4.3h per dygn men av det så faller ju 2h laddning bort.
Den klipper ju 1h och laddar 2h så det blir ju inte mer än 2h klipptid per dygn då. Räcker det till 800kvm?
 
peternicklas
Silverridge skrev:
Hej, jag har nyss skaffat en wg790e till 800kvm matta och jag undrar lite över klipptider.
I grund inställningarna så ska den klippa 4.3h per dygn men av det så faller ju 2h laddning bort.
Den klipper ju 1h och laddar 2h så det blir ju inte mer än 2h klipptid per dygn då. Räcker det till 800kvm?
kan väl inte stämma. Den klipper c:a 90 minuter och laddar c:a 60 minuter.
Vill du att den ska klippa mer tryck pil upp.
 
peternicklas
quick skrev:
Att testet är ekonomiskt grundande bör väl inte vara någon nackdel för landroid som är billigare än Husqvarnas klippare. Nu är detta bara en tanke och det är inte alls säkert att det är så här men din erfarna Husqvarna säljare var kanske sugen på att sälja en större och dyrare klippare än vad kunden kanske egentligen behöver. Mest för att vara på säkrasidan och dessutom tjäna några kronor till?
Ett annat test som visar lite annorlunda resultat:)

http://www.husohem.se/Konsument/Kopguider/Test-Robotgrasklippare/
 
Redigerat:
peternicklas skrev:
kan väl inte stämma. Den klipper c:a 90 minuter och laddar c:a 60 minuter.
Vill du att den ska klippa mer tryck pil upp.
den klipper inte 90 m mellan 60 til 75 gör min iaf och laddar ca 60 m
 
Nishiki skrev:
Hej, har äntligen fått en ny laddstation, nu har jag en klippare som senaste 5 dagarna hittar hem och inte har några problem vid vänstersvängar.

Är mycket nöjd med min Worx 790E, såg att den i senaste nr av Hus&Hem blev bäst i test. Har en komplicerad trädgård med smala passager, men inga problem. Hemgång sker efter begränsningskabel (med möjlighet till kantklippning), saknar inte HQ funktion med guidkabel. Jämför jag med grannens HQ308 så är det klasskilnad till Worx fördel, tänker på rörelsemönster och klippeffektivitet. Worxen är lätt att ställa in samt mycket bra service med trevlig personal samt 3 års garanti

Till er som fundera på vilken modell ni skall köpa så ser jag ingen anledning att köpa 791E som är 1000 kr dyrare än 790E. Det som skiljer är 30m mer begränsningskabel samt en "kniv" extra. Tror inte att den fyller någon större funktion då skulle HQ redan ha det på några av sina modeller. Vad gäller kapaciteten så har den exakt samma yta och klipptid i specen. Vid automatisk läge har man en begränsning på 800 kvm på 790E med det justerar du enkelt med pil upp och ökar klipptiden med X %

Svårt att tro att det finns en mer prisvärd robotklippare upp till 1000 kvm, rekommenderas !
Hur bar du dig åt för att få en ny laddstation, min 796E har också problem med vänstersvängar. För du menar väl att den hade problem med att följa tråden när den svänger åt vänster?
 
Ja helt rätt, följa tråden vid hemgång

Ringde supporten, jag var inte sugen att byta kretskort själv, så de erbjöd mig en ny laddstation samt att jag skulle returnera den gamla (de skickade med en retur fraktsedel)
 
Nishiki skrev:
Ja helt rätt, följa tråden vid hemgång

Ringde supporten, jag var inte sugen att byta kretskort själv, så de erbjöd mig en ny laddstation samt att jag skulle returnera den gamla (de skickade med en retur fraktsedel)
Ok, vilket nummer är det till supporten?
 
nauleem skrev:
Ok, vilket nummer är det till supporten?
0451 381987
 
  • Gilla
nauleem
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
Elkludde skrev:
den klipper inte 90 m mellan 60 til 75 gör min iaf och laddar ca 60 m
Min har alltid klippt runt 90 minuter, oftast lite mer.
Idag satt jag på terrassen och såg att den gick ut på första klippningen klockan 12:00 helt enligt schemat och den gick inte in i laddstationen igen förrän klockan 13:37. Och det var första klippningen sedan i fredags så gräset var lite längre än vanligt. Sedan gick den ut igen efter 60 minuters laddning.
 
Silverridge skrev:
Hej, jag har nyss skaffat en wg790e till 800kvm matta och jag undrar lite över klipptider.
I grund inställningarna så ska den klippa 4.3h per dygn men av det så faller ju 2h laddning bort.
Den klipper ju 1h och laddar 2h så det blir ju inte mer än 2h klipptid per dygn då. Räcker det till 800kvm?
Klipptid är egentligen klippfönster. Med automatik 800 kvm (21,6 h /veckan) innebär två klippass och en laddning emellan dem/dag Två klippas är tot ca 2,5-3 h (laddning ca 1 h)och det räcker. Kan se lite tufsig ut efter måndagens klippning (efter vila lördag-söndag).
 
peternicklas
MartinP666 skrev:
Precis! HQ 220 har ju visat sig vara oerhört kompetent och driftsäker, så varför en nyare modell som bygger på samma konstruktion men med en del uppdateringar och nyare smartare mjukvara skulle vara något att skratta åt kan man ju undra. Det är nog ganska få modeller där all hårdvara och mjukvara är helt nykonstruerade för varje generation.

De flesta nya modeller brukar dessutom dras med en del barnsjukdomar (oavsett tillverkare), så att tekniken är beprövad har jag svårt att se som något negativt.

Nu var det ju dock inte ens den modellen som diskuterades :rolleyes:
Vad ha detta inlägg med Worx att göra. Era diskusioner om HQ/Gardena kan ni ta i de trådar som är avsedda för dessa märke. Här skriver vi om Worx.
 
nauleem skrev:
Hur bar du dig åt för att få en ny laddstation, min 796E har också problem med vänstersvängar. För du menar väl att den hade problem med att följa tråden när den svänger åt vänster?
Jag har en WG792E och bytte nätdel i laddstationen igår efter att haft ett helvete med hemgång och vänstersvängar. Jag kunde även lägga till 50m tråd till och därmed täcka in hela min gräsmatta på ca1400kvm med flera smala passager och en brant sektion. Det är som en ny klippare och jag är sjukt nöjd nu när den äntligen hittar hem själv.

Enda problemet jag har är att de när så sjukligt korkad när den kör fast å alltid försöker svänga höger, har två ställen varav ett mitt i en brant slänt där den kör fast pga att den bara försöker svänga höger när det tar stopp mot något. Om den testat först höger, sen vänster om det inte funkar så hade detta problem aldrig uppståt.

Som sagt var ändå sjukt nöjd med tanke på priset!
 
peternicklas skrev:
Vad ha detta inlägg med Worx att göra. Era diskusioner om HQ/Gardena kan ni ta i de trådar som är avsedda för dessa märke. Här skriver vi om Worx.
Eftersom du (och andra) sprider skit om allt annat än Worx så är det kanske inte så konstigt att även andra än blinda Worx-fanatiker tittar in och styr upp lite ibland.
 
Nishiki skrev:
0451 381987
Tack! Ringde supporten idag 8:00, ska få ett kretskort på posten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.