Nicke Nyfiken
glinton skrev:
Hej! Har funderat på att köpa WG790E. Har en ca 500 kvm gräsmatta. Såg att denna modell finns på netonnet för 6990. Vilket verkar vara ett bra pris. Men är lite fundersam eftersom clas ohlsson sluta sälja den.
1. Hur blev det med uppdateringen, funkar de bra nu?
2. Jag har mycket buskar, sandlåda, träd m.m. på tomten, klara denna av det bra?
3. Kan den gå över plattor?
4. Behöver den tak över laddstationen?
5. Hittade Gardena R50Li för nästan samma pris (hos eon), bättre eller sämre än worx? Och i så fall varför?

Angående fråga 5.

Du verkar ha en ganska komplicerad gräsyta med en del hinder och ett antal öar. Det tror jag inte att en Gardena R50Li skulle klara av, för jag antar att R50Li är Gardenas version av Husqvarna Automower 305. Och en 305a skulle inte klara av det.

Se mitt inlägg #678 i denna tråd.

Jem&Fix tar 6495:- för en WG790E så det är ingen förlust att Clas Ohlsson slutat sälja den.
 
Redigerat:
den stänger inte av sig längre,går mjukare i vändningar,jag har oxå fått ett nytt kretskort i laddaren så nu tar den inte ut svängarna i kurvorna vid hemgång för laddning längre
 
Elkludde skrev:
den stänger inte av sig längre,går mjukare i vändningar,jag har oxå fått ett nytt kretskort i laddaren så nu tar den inte ut svängarna i kurvorna vid hemgång för laddning längre
Tack så mycket!
 
Just kört första klippningen, den verkar dock stänga av sig i laddstationen antar att jag får uppdatera den imorgon. Sen drar den väldigt snett pt höger. Går det att kalibrera? Sen undrar jag vad det nya kretskortet förbättrar. Om något är fel med det gamla bör man ju byta. Min tar rätt vida svängar när den följer kabeln hem bla. Har inte sett hur den beter sig vid kantklippning dock.
 
sticker den utanför gränskabel och går allmänt vaggande ,är det troligen kretskortet i laddaren,så var det på min
kolla med supporten
avstängningen av hjälps med uppdatering till v 0,92 finns på hemsidan
 
Jag måste säga att jag är jävligt nöjd med min Worx 791!! Stänger aldrig av sig sen jag ändrade till engelska å manuellt klippläge. Den har haft lite bekymmer med att fastna vid ett polkaäppelträd som var lite för nära slingan å ingen ö eller så runt det, så det grävde frugan upp idag, problem solved...

Kan dock uppleva att jag får lite plättar som kan bli oklippta rätt länge, mitt ute i gräsmattan, men de e väl inget man kan påverka direkt, den studsar ju bara fram hejvilt... Skulle kanske kunna öka klipptiden ytterligare, men jag har redan satt upp den till 6timmar/7dagar så det är ju långt mer än vad som rekommenderas till mina 550kvm stora gräskvadrat.
 
peternicklas skrev:
Nej inte med automatik. Den kan kantklippa en ö om det är den som den hittar när den ska gå hem. Annars är det bara huvudslingan. Den kan inte hitta öar när den följer slingan.
Vad händer om den hittar tråden runt en ö när den är på väg hem? Om den inte hittar öar när den följer huvudslingan, så känns det som om det även kan bli tvärtom om den råkar gå på en ö och då tror att det är huvudslingan.
 
B
nauleem skrev:
Vad händer om den hittar tråden runt en ö när den är på väg hem? Om den inte hittar öar när den följer huvudslingan, så känns det som om det även kan bli tvärtom om den råkar gå på en ö och då tror att det är huvudslingan.
Den ska följa ön runt, sedan känna av att det är en ö och då släppa den.
 
breakman skrev:
Den ska följa ön runt, sedan känna av att det är en ö och då släppa den.
Ja, det förstår jag. Har du provat om det verkligen fungerar i praktiken?
 
peternicklas
nauleem skrev:
Ja, det förstår jag. Har du provat om det verkligen fungerar i praktiken?
Det funkar.
 
  • Gilla
nauleem
  • Laddar…
Är det andra som har problem med att Worxen inte vänder vid en krock utan försöker fortsätta framåt (syns tydligt på de två fina hålen hjulen gör) för att sedan stanna och flagga för att den är "Fångad"

Det händer kanske 1 gång av 200?, försöker man återskapa det funkar det så klart inte, utan då vänder den fint, har sätt när det hänt ett par gånger och den gör inga som helst försök att vända då utan trycker sig bara framåt i 2-3 sek innan den stannar med meddelandet ovan.

Har nya mjukvaran och även bytt modulen i laddstationen
 
yodi skrev:
Är det andra som har problem med att Worxen inte vänder vid en krock utan försöker fortsätta framåt (syns tydligt på de två fina hålen hjulen gör) för att sedan stanna och flagga för att den är "Fångad"

Det händer kanske 1 gång av 200?, försöker man återskapa det funkar det så klart inte, utan då vänder den fint, har sätt när det hänt ett par gånger och den gör inga som helst försök att vända då utan trycker sig bara framåt i 2-3 sek innan den stannar med meddelandet ovan.

Har nya mjukvaran och även bytt modulen i laddstationen
Ja det händer. W794 (2014).

Jag tror den krockar, försöker vända och kör fast. Kommer den inte iväg så blir den fångad.

Men min har även blivit fångad till synes som att den bara krockat och stannat istället för att vända. Senaste mjukvaran funkar bättre dock
 
Nicke Nyfiken skrev:
Angående fråga 5.

Du verkar ha en ganska komplicerad gräsyta med en del hinder och ett antal öar. Det tror jag inte att en Gardena R50Li skulle klara av, för jag antar att R50Li är Gardenas version av Husqvarna Automower 305. Och en 305a skulle inte klara av det.

Se mitt inlägg #678 i denna tråd.

Jem&Fix tar 6495:- för en WG790E så det är ingen förlust att Clas Ohlsson slutat sälja den.
I testet som någon länkade till nyligen jämförs just de två modellerna. Den som faktiskt testat båda håller inte med dig, föga oväntat. :rolleyes:

http://www.xn--bst-i-test-q5a.se/Robotgrasklippare
 
  • Gilla
legion
  • Laddar…
Ett test där en 7år gammal "kopia" vinner kan man bara skratta åt.
 
Det om något visar väl att "övriga" har en del kvar att jobba på. :D
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.