fick information från HQ, 310 har en vilotid på 8 timmar. Vilket stämmer om man tittar på specen 1000kvm mot 1500kvm för 315. om de klipper 24/7 (-8h för 310). men vem vill att de klipper 24/7?
 
johank skrev:
fick information från HQ, 310 har en vilotid på 8 timmar. Vilket stämmer om man tittar på specen 1000kvm mot 1500kvm för 315. om de klipper 24/7 (-8h för 310). men vem vill att de klipper 24/7?
Säker på att de sa 8 timmar? Det står 6 timmar i manualen (sida 34):

http://cdn.husqvarna.com/ddoc/HUSO/HUSO2015_EUsv/HUSO2015_EUsv__1157064-01.pdf

Det kan ju förstås stå fel...
 
8 timmar? Det står ju 6 timmar i manualen. Men det stämmer ju bättre med Arealen som du säger. Är ju bara bättre för då hinner den med mer på kortare tid än vad jag räknat med.
 
  • Gilla
MartinP666
  • Laddar…
Supporten sa att det var fel i manualen. Men som sagt det stämmer bättre då båda klipper 60kvm/h
 
Vilken klipphöjd kör ni med? Jag hade min på 3 men har nu höjt den till 4 eller om det var 4,5.
 
Detta kan ju förklara varför Björn82 hade vilotid mitt under ett arbetspass trots att han hade schemalagt in 6 1/2 timme vilotid mitt på dagen. Jaja då har vi kommit fram till att manualen lämnar mer att önska ännu en gång. Just detta med timer tider är ju väldigt rörigt och luddigt i manualen.

Klipphöjden kör jag på 5:an. Tycker det känns lagom så här långt iallafall.
 
Redigerat:
quick skrev:
Detta kan ju förklara varför Björn82 hade vilotid mitt under ett arbetspass trots att han hade schemalagt in 6 1/2 timme vilotid mitt på dagen. Jaja då har vi kommit fram till att manualen lämnar mer att önska ännu en gång. Just detta med timer tider är ju väldigt rörigt och luddigt i manualen.

Klipphöjden kör jag på 5:an. Tycker det känns lagom så här långt iallafall.
Kan vara så, stämmer bra med att min vilade runt 10:00 på kvällen då den ändå skulle ladda och inte hann ut mer. Läste i tråden härom dagen men hann inte skriva något. Har nu ändrat till 8h vila och ska se om det ändrar något ikväll. Den som ansvarar för manualen 😖😖. Långt bak i tråden var det ju också någon som konstaterade att matten inte gick ihop, nu verkar ju svaret kommit varför.

Men det här med 60kvm/h är det effektiv klipptiden eller det per "intimerad" klipptimme?

Klipphöjd: 2,5.
 
60kvm/h eller 63 om man vill vara mer exakt är vad jag fattar det som den schemalagda tiden eller intimerad som du kallar det. Delar man gräsytan med 63 så får man fram ett riktvärde på antal timmar du bör schemalägga varje dag om man kör 7-dagar i veckan.
 
Redigerat:
Schemalagd var ju ett bättre ord👍🏽
 
MartinP666 skrev:
Säker på att de sa 8 timmar? Det står 6 timmar i manualen (sida 34):

[länk]

Det kan ju förstås stå fel...
Hej!

Jag saknade denna manual i min låda... Fick inte heller med linjalen som visar 35cm etc.

Skulle det ha funnits med i lådan?

Skulle installera min 310 men hittade bara en Quick guide, en beskrivning på typ 5-6 sidor samt en dvd...
 
flip83 skrev:
Hej!

Jag saknade denna manual i min låda... Fick inte heller med linjalen som visar 35cm etc.

Skulle det ha funnits med i lådan?

Skulle installera min 310 men hittade bara en Quick guide, en beskrivning på typ 5-6 sidor samt en dvd...
På 308 var linjalen en del av emballaget om jag minns rätt. Lätt att missa om man är lite ivrig
 
Manualen finns på DVD:n. Linjalen sitter i emballaget som vilpi säger. Är perforerad så den är bara att trycka ut. Finns en med tum och en med cm. Sitter under andra lagret när du öppnar kartongen. Alltså i kortsidorna som är nedvikta för att stänga kartongen.
 
Hej, är väldigt nöjd med min 315 förutom ett problem jag har med att roboten inte hittar in i laddstationen från en punkt intill en häck som ligger i nära anslutning till laddstationen. Problemet är liknande den bild som finns på sid 54 i instruktionsboken. När roboten är inne i zonen för mottagaren tar den över både guideslinga och begränsningskabeln så roboten går bara fram och tillbaka på ett par kvadrat och slutligen laddar ur, utan att hitta runt häcken. När jag har minskat signalstyrkan till min eller medium hittar den ibland hem, men det medför istället problem från en del andra platser. Är det någon som har ett liknande problem som har fått till en lösning? Det är inte aktuellt att flytta laddstationen, men i värsta fall får jag ha ett oklippt område.
 
Använder du guidekabel till din klippare? Om inte anslut den och sen ändrar du tiderna så den direkt börjar leta efter guiden. Sen kan du ha kvar laddstationens signal på min så vore det ju konstig om den inte hittar hem.
 
Jag har fn en guidekabel till det aktuella området liknande instruktionsboken. Men funderar på ytterligare en till framsidan på huset, då hade det kanske fungerat med att minska signalen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.