Det som är mest tröttsamt är branchens egna.

Vi har dokumenterat saker med kort och har vid några tillfällern frågat Bkr och tex Weber (tätskiktsleverantör) om bilderna visar korrekt monterade saker. Svaren i e-post är alttid att "självfallet skall monteringsanvisningar efterlevas, vilket bilden tydligt visar inte är fallet". Men sen ringer de upp (!!) och säger att de pratat med Entreprenören (!!) och eftersom denne tar på sig ansvar (vilket d-vla ansvar? 2 år?) så tycker de att de är ok och har sagt till Entreprenören att de tär okej. De visar således INGEN förståelse för att du som kund förväntar dig rätt byggt när du betalar för det (Oftast kanske 200-350000kr) och de saknar kunskaper om hur AB funkar som juridiska personer mm.

Besiktningsmannen ger anmärkningar men följer inte upp HUR de rättas och dessa signeras felaktigt av som åtgärdade. Då vårt senaste projekt var en försäkringsskada så trodde vi försäkringsbolaget hade något intresse men - Nej. De vill INTE ta del av besiktningsprotokoll från vår certifierade besiktningsman och de säger bara att "Entreprenören ansvarar". "Självfallet är våra krav att de bygger rätt". De följer inte upp.

Alla aktörer verkar blunda för verkligheten. De som åker dit är kunderna. De får förfalskade intyg i säkert 90% av fallen och kan självfallet inte ställa någon till svars då det är otroligt svårt att visa att det var medvetetet "urkundsförfalskning" eller bara ren och skär okunskap. Självfallet är det medvetet fusk/shortcuts när det sker....men jag menar när skadan uppstår.

Besiktningsmännen borde enligt mig snappa upp problematiken och göra fler besiktningar och dessutom kräva bilddokumentation på åtgärdanden. De skulle få mer att göra, mer betalt och som kund skulle man ha en liiiiten möjlighet att kvalitetssäkra. Idag går det inte att kvalitetssäkra ett badrum byggt av sk. behöriga företag. Det går inte. På pappert om man har tur, men i praktiken nej.

Jag har projektlett flertalet och efter ett par inser man att det int egår att bygga rätt utan man får som kund välja sina strider.

Det som gör mig mest förbannad är nog Bkr som inte verkar förstå att de måste förbättra karven på tätskiktet. Det slarvas som fan med detta. för deras besiktningsmän borde ju kontroll av tätskikt inte vara en egenkontroll utan en faktiskt besiktningspunkt.
 
Redigerat:
Förstår mig inte på perfektionismen !
'"De har inte provtryckt" läcker det nånstans eller ?!
"Bukiga väggar" och ?! Det är inte varje dag man går och mäter lutningen på badrumsväggar. Det kanske inte ens syns.
" fel fall vid toa sitsen" vem vill sitta sitta på toa stolen och duscha ?!
Så vitt jag ser duschen är bra avskärmad.
"Estetiska fel" ja, då gäller kompensation. Men man river inte hela badrummet för det.
Säkerligen kan en besiktningsman hitta några anmärkningar i vilket ny renoverat badrum som helst. Det behöver inte ha med branschregler att göra, tycker jag.
 
Det är inte perfektionism. Om du köper en ny bli för 250,000kr så antar jag att du inte vill ha den i fel färg, lite repad och ej bromstestad.....men den rullar.
 
  • Gilla
andyv och 3 till
  • Laddar…
Men själv har jag gett upp alla detaljer. Man får ju nästan vara glad att de ens sätter tätskikt....tyvärr. Min naiva tro att det gör rätt är looong gone. Skulle inte orka driva något i tingsrätten. Igen.

Men matstj ditt inlägg får dig bara att verka extremt okunnig. Fallet är ju såklart inte för att man ska duscha vid toan utan för att en ev läcka vid den inte skall orsaka skada utanför badrummet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59
  • Laddar…
Det är många som klagar att jobbet är dåligt gjord,inte bara TS,många andra,så man kan dra en slutsats att dem ( hantverkarna ) är duktigaste att skicka fakturor på enorma summor.
Helt sjukt.
 
Matstj skrev:
Förstår mig inte på perfektionismen !
'"De har inte provtryckt" läcker det nånstans eller ?!
"Bukiga väggar" och ?! Det är inte varje dag man går och mäter lutningen på badrumsväggar. Det kanske inte ens syns.
" fel fall vid toa sitsen" vem vill sitta sitta på toa stolen och duscha ?!
Så vitt jag ser duschen är bra avskärmad.
"Estetiska fel" ja, då gäller kompensation. Men man river inte hela badrummet för det.
Säkerligen kan en besiktningsman hitta några anmärkningar i vilket ny renoverat badrum som helst. Det behöver inte ha med branschregler att göra, tycker jag.
Och jag förstår inte hur man kan tycka att man kan skita i reglerna för att det inte syns! Om jag anlitat en hantverkare så ska det väl vara tipptopp och enligt reglerna och snyggt! Det är ju inte många andra jobb tex restaurang där det räcker att följa reglerna utan det ska även smaka bra (se bra ut) om inte kräver jag en ny tallrik lyckad dom inte då hoppad jag slippa betala eftersom de inte kan sitt jobb, anser det är likadant här! Skillnaden är att i den branschen tappar de besök om de inte kan sitt jobb vilket resulterar i konkurs men i hantverkarbranchen är det så ont om bra hantverkare verkar det som så dom dåliga överlever också!
 
Besiktningsmannens uppgift är inte att lösa problem. Är han bra så ser han dem och skriver in dem i protokollet. Sedan är det entreprenören och byggherren som skall göra upp om hur saken skall hanteras.

Regeln brukar vara att inte överreagera. Fel som saknar teknisk betydelse kan leda till prisavdrag, aldrig att hela entreprenaden görs om från början. Att sätta stora plattor på ojämt underlag är erkänt svårt. Är det ett gammalt hus så får man räkna med lutningar och bulor på väggarna. Visst kan jag och andra hantverkare regla upp perfekt raka innerväggar innanför de krokiga och sedan utgå därifrån. Men är det inte med i byggherrens plan så är det svårt att få acceptans för det.

Att putsa till det med nått fix eller spackel är inte så enkelt eller ens fackmässigt som tidigare inlägg verkar tro. Det man kan hoppas på är att en duktig hantverkare får det att se rakt och fint ut även när det inte är det. Medlandets konst är nödvändig för att få bra resultat till vettiga pengar.

Om byggherren sedan kryper omkring med stålskala och kollar varenda platta så blir man väldigt trött på sig själv för att man än en gång tagit på sig ett jobb åt en galning. Ofta så ringer varningsklockor hela vägen fram till bekräftad beställning. Men sen är det försent. Bara att härda ut med medvetandet om att vad man än gör så kommer kunden att försöka få ut ytterligare en blodsdroppe för att sedan låta bli att betala slutfakturan med hänvisning till att jobbet inte är avslutat.

Hälsningar / Findus
 
Byggherren, det är väl ofta kunden då. Menar du att kunden skall veta om, och följa upp, om anmärkningar rättas korrekt? Låter underligt.

Och tro mig, min erfarenhet säger mig att man som byggherre/kund inte springer runt med strållampa....det behövs inte. Men om man betalar en kvarts mille, menar du då att man inte har rätt att titta?

Men om man nu lägger känslorna på hyllan så jag har spenderat lite tid att fundera på hur det kommer sig att det inte verkar finnas någon vilja att "städa upp". Varken branchorganisationer eller lagstiftare driver ju detta för att få upp kvalitet och ansvar. Snarare tvärtom. Min hobbyanalys är att samhället i stort vill ha en massa skador. Det gynnar jobben och tillväxten.
 
G
Hej gäst,
Du missar nog hela poängen!
Det finns branschregler som gäller och som behörig entreprenör har man förbundit sig att följa dessa regler. Om det inte finns möjlighet att följa reglerna ska det avtalas med kunden, att reglerna frångås, och det ska dokumenteras som en avvikelse.
I mitt fall pratar vi om putsade siporexväggar. Det finns inga "buktigheter" som inte en säck putsbruk, eller två, hade kunnat fixa innan man satte upp gips och kakel!
Jag presenterades inför fullbordat faktum och hade ingen chans att påverka resultatet.

mvh
/Kimmy
 
K
Ragsan skrev:
Kan inte göra annat än och hålla med dig huggan. Vilka SKÄMT ni är BKR och Säkert vatten. Pinsamt!

Hoppas det löser sig för dig, Kimmy!
Tack!

/Kimmy
 
K
SamiHus skrev:
Ska bli kul att se hur den här hycklarbranchen klarar sig när väl ROT är borta. De få kvalitetsarbetare som finns kommer alltid att klara sig då man som kund oftast rekommenderar vidare sådana personer och företag. Däremot sådana här som totalt skiter i att de tagit emot en kvarts miljon för ett halvdant jobb. Jag kan för allt i världen inte förstå hur man kan hävda att ett jobb är färdigt bara för att det är "fackmässigt" utfört men ser ut som skit? Bortskämda jävla subventionerade skitstövlar. Ursäkta svordomarna men man blir fan förbannad på det man läser, mest deras egen inställning.
Hoppas det löser sig för dig hos ARN!!
Jag förstår hur du menar.
Och mitt är inte ens fackmässigt gjort!
Jag trodde, i min enfald, att dessa behörigheter och auktorisationer var värda något lite.
Tji fick jag!

mvh
/Kimmy
 
K
123abc skrev:
Det estetiska är alltid väldigt svårt att komma någonstans med och i regel är du utelämnad till entreprenörens välvilja och skicklighet när det gäller något estetiskt.
Att branschorganisationerna inväntar ARN finner jag fullt normalt då branschorganisationerna i regel har krav på att medlemsföretagen följer beslut från ARN och om de vägrar så blir de uteslutna. (vet dock inte vad just dessa branschorganisationer har för krav på sina medlemsföretag).
De 40000kr som hållits inne kan eventuellt anses vara en fullt tillräcklig kompensation för oegentligheterna.
Den stora frågan för kunden verkar vara om det anses följa gällande branschregler och där verkar det råda delade meningar och då kanske det är bäst att det får avgöras i en domstol.

Kunden har krav som entreprenören finner orimliga samt att entreprenören antagligen upplever att det är en strulkund som gnäller på allt och aldrig kan bli nöjd, sedan har vi en kund som upplever att kunden fått något som inte är korrekt utfört och inte vad han betalat för samt att det inte följer branschregler och fackmannamässigt utförande och det ser inte bra ut, kunden upplever antagligen entreprenören som en oseriös klåpare som bedrar människor.
Detta låter som något som endast kommer kunna avgöras i en domstol.
Jag tycker det är tråkigt att du har den uppfattning som du har, jag hade hellre sluppit ARN och ev. följande domstolsbesök.
Om du visste vad jag gått igenom, i form av fel och brister, innan vi ens kom till besiktning, så är jag säker på att du hade förstått mig. Lite krav kan jag tycka att man måste man få lov att ställa, det är ju mina pengar det handlar om...
Oavsett vilket, så visar besiktningen att arbetet inte är fackmässigt gjort, eftersom definitionen på fackmässighet anses vara när branschreglerna följs. Jag ville få hjälp av branschorganisationerna för att lösa problemet men fick kalla handen, därav ARN.
Pengarna hålls inne enligt konsumentköplagen, på rekommendation av kommunens konsumentrådgivare och var aldrig avsedd som någon form av kompensation. Jag vill bara ha ett fackmässigt byggt badrum...

mvh
/Kimmy
 
Det är ju branschorganisationerna som utfärdar dessa behörigheter, och vems intressen tillvaratar dessa? Det finns tex inget intresse av perfekta fogar osv, utan man sätter upp normer för hur bråttom man kan ha utan att få backning. Passar storbyggen, offentliga toaletter, simhallar osv.
När "branschen" tycker någonting blir jag alltid misstänksam för jag vet att det inte kommer gynna mig som beställare/konsument.
 
Jag är i en liknande sits.
Jag har inför slutbetalningen upptäckt att den GVK- och Säkert vatten-anslutna firman inte monterat golvbrunnarna korrekt. Jag hade också estetiska saker att invända på, och funktionella. Men golvbrunnarna känns svårt att liksom bara strunta i. Det kostade mer än 330 000 kr (då är det för ett badrum och ett litet WC-rum). Jag har reklamerat och inväntar vad företaget ska säga.
https://www.byggahus.se/forum/badrum/256719-infor-slutbetalning-av-badrum-gnalla-pa-detaljer.html
 
Redigerat:
Kimmy R. skrev:
Jag tycker det är tråkigt att du har den uppfattning som du har, jag hade hellre sluppit ARN och ev. följande domstolsbesök.
Om du visste vad jag gått igenom, i form av fel och brister, innan vi ens kom till besiktning, så är jag säker på att du hade förstått mig. Lite krav kan jag tycka att man måste man få lov att ställa, det är ju mina pengar det handlar om...
Oavsett vilket, så visar besiktningen att arbetet inte är fackmässigt gjort, eftersom definitionen på fackmässighet anses vara när branschreglerna följs. Jag ville få hjälp av branschorganisationerna för att lösa problemet men fick kalla handen, därav ARN.
Pengarna hålls inne enligt konsumentköplagen, på rekommendation av kommunens konsumentrådgivare och var aldrig avsedd som någon form av kompensation. Jag vill bara ha ett fackmässigt byggt badrum...

mvh
/Kimmy
Det jag skrev i tidigare inlägg är inte avsett att spegla mina personliga åsikter utan istället vad som gäller, det kan vara tråkigt att höra men tyvärr är det så att när ni har så olika syn på det utförda arbetet så krävs det en extern bedömning.
Din besiktningsman godkände trots allt badrummet men påpekade att det fanns vissa brister.
Vad för typ av avtal har ni upprättat med entreprenören?
Hade ni avtalat om att väggarna skulle slätas till så det blev helt släta?
Jag finner det tråkigt att du är missnöjd och jag finner en del estetiskt mottalande men frågan är ju även vad ni avtalat om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.