Jag hade kört på 310 eller 320, steget mellan 310 och 315 är inte värt pengarna då det är samma maskin men som kör fler timmar per dygn. Det finns någon liten ytterligare funktion som skiljer men inget som spelar någon roll.
 
Idag har jag tagit mig i kragen och lyft upp de betongplattor som behövde lyftas upp för att kunna dra begränsningsslinga och guidekabel till framsidan av huset. Gött att få det gjort och det verkar fungera utmärkt trots att passagen bara är 60cm bred. Har programmerat in att den ska gå till framsidan med hjälp av guidekabeln.
 
Är passagen totalt 60cm eller har du 60cm mellan begränsningskablarna? Hur lång är den smala passagen? Nyfiken som man är ;)
 
Det här får man väl vara nöjd med. Ändrat nu så det söker efter guiden direkt. Ett medel på 3 min för att hitta hem.

IMAG1786_zpswizrnmdc.jpg
 
MartinP666 skrev:
Jag hade kört på 310 eller 320, steget mellan 310 och 315 är inte värt pengarna då det är samma maskin men som kör fler timmar per dygn. Det finns någon liten ytterligare funktion som skiljer men inget som spelar någon roll.
Är också inne på en 315 men då jag iaf inte kommer tillåta att den kör hela tiden så menar du att 310 är samma maskin? 315 går inte fortare eller liknande? jag har ca 950kvm högt räknat. Enligt spec har 315 punktklippning och vädertimer men inte 310:an. Sen är det kabellängden som är olika i paketen 150 resp 200 meter. vet inte om dessa funktioner är värda de extra pengarna.
 
johank skrev:
Är också inne på en 315 men då jag iaf inte kommer tillåta att den kör hela tiden så menar du att 310 är samma maskin? 315 går inte fortare eller liknande? jag har ca 950kvm högt räknat. Enligt spec har 315 punktklippning och vädertimer men inte 310:an. Sen är det kabellängden som är olika i paketen 150 resp 200 meter. vet inte om dessa funktioner är värda de extra pengarna.
Punktklippning är att man manuellt kan välja att klipparen ska gå i ett spiralmönster för att klippa ner gräset på en yta lite snabbare. 310 har "bara" automatisk spiralklippning, varför inte det skulle räcka vet jag dock inte. Vädertimer skadar väl inte, men jag ser ingen större nytta med det.

50 m extra kabel kostar någon hundralapp. Du kommer ändå att få köpa mer kabel än den som följer med, oavsett om du köper 310 eller 315.

Att den ska klara just 1000 kvm är ju väldigt grovt räknat, och ytan som den klarar beror på en mängd olika faktorer. Men generellt sett kan man säga att ju enklare gräsmatta, desto större yta klarar gräsklipparen.

Jag har inte sett något om att 315 skulle köra snabbare, däremot har 310 en tidsspärr som gör att den måste vila 6 timmar varje dag.
 
Redigerat:
Ok, jag antar att det inte räknas som vila när den står och laddar under ett pass, så då kan den jobba 18h per dag. dvs 9 timmar klipptid som max. Hur mycket måste den klippa egentligen, jag har nu ca 950kvm, ska den gå över det 2ggr i veckan eller fler för att det ska bli bra resultat? vill inte att den ska klippa på helgen (dagtid) eller från ca 17.00-20.00 på vardagar då barnen är ute och leker. hur ska man tänka? läste lite om worx klipparna med 18cm arbetsbredd och den skulle behöva (enligt manualen) klippa 27h i veckan på 1000kvm. förstår inte hur man ska jämnföra där.
 
Ja, du får ut ungefär 9 timmar effektivklipptid per dag. Jag tänker som du, vill inte klippa medan barnen är ute. Så jag har vilotid 16-22 på vardagar, och 10-22 lördag-söndag. Min gräsmatta är nog något mindre än din, men det är ganska marginellt. Däremot är den väldigt komplex. Men det är inga problem för 310:an att hinna med att hålla gräset kort. Ändå har jag haft en del avbrott av olika anledningar. Med en enklare gräsmatta verkar det som att man har ganska bra marginal.
 
quick skrev:
Är passagen totalt 60cm eller har du 60cm mellan begränsningskablarna? Hur lång är den smala passagen? Nyfiken som man är ;)
Det är 60cm mellan begränsningsslingorna. Det blev exakt den bredden kvar efter att jag hade lämnat 35cm fritt på båda sidorna. Klipparen kör mellan huset och garaget. Passagen är nog 3-4m skulle jag tippa på. Hela gräsmattan var iaf nyklippt och fin när jag vaknade 😃
 
johank skrev:
Ok, jag antar att det inte räknas som vila när den står och laddar under ett pass, så då kan den jobba 18h per dag. dvs 9 timmar klipptid som max. Hur mycket måste den klippa egentligen, jag har nu ca 950kvm, ska den gå över det 2ggr i veckan eller fler för att det ska bli bra resultat? vill inte att den ska klippa på helgen (dagtid) eller från ca 17.00-20.00 på vardagar då barnen är ute och leker. hur ska man tänka? läste lite om worx klipparna med 18cm arbetsbredd och den skulle behöva (enligt manualen) klippa 27h i veckan på 1000kvm. förstår inte hur man ska jämnföra där.
Det där har inte jag heller fattat. Jag vill ju att den ska klippa hela gräsmattan vid varje klippning. Klipper min Måndag, Onsdag, Fredag och Söndag. Kör mellan 18-02 så tekniskt sett så klipper jag ju alla dagar i veckan.
 
Dom klipper visst 60kvm i timmen båda två såg jag på GPL
 
På Grannens 310 blinkar laddstationen röd-grön. Vad betyder detta? Vi har testat att koppla på en separat 10m lång slinga men får samma resultat. Förslag?
 
Låter som något är galet med laddstationen. Rött blink betyder enligt manualen att det är avbrott i antennen i laddstationen. Men kombinationen av rött och grönt säger den inget om. Ring och prata med ÅF så löser dom det.
 
@quick, nu tycker jag du låter lite som hq gör när de svarar på supporten😉. Maskinen med laddstationen var idag på besök hos ÅF. I deras testslinga är felet som bortblåst, och även efter hemkomst funkar det som om felet aldrig funnits. Positivt. Men man kan ju undra vad som hände och hur man skall undvika att det återkommer.
 
Redigerat:
Ben1 skrev:
@quick, ny tycker jag du låter lite som hq göt när de svarar på supporten😉. Maskinen med laddstationen var idag på beesök hos ÅF. I deras testslinda är felet som bortblåst. Och efter hemkomst funkar deg som
Jag svarade så bra jag kunde. Och tydligen vad jag fattar det som så löste det problemet ;) Jag kan förstå HQ i vissa lägen oxå. Många kunder ska inte pilla för mycket själva och har man garantin finns det väl ingen anledning till det heller.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.