björn82 skrev:
Hej!
Nu vet ju inte jag hur du ställt in det i maskinen men kanske detta kan hjälpa:
För att ställa in hur den ska gå ut så gör man det under "Yttäckning" i klipparen. Där kan man välja mellan 3 olika alternativ (i praktiken 4 val). Väljer man "höger" eller "vänster" innebär det att den följer begränsningskabeln åt respektive håll. Väljer man guiden följer den guidekabeln. Sen väljer man hur många meter den ska följa kabeln och även hur många procent av starterna den ska göra de olika alternativen. Väljer man att inte fylla upp till 100% så startar den differensen direkt vid laddstationen enligt de utfartsvinklar (framgår hur de räknar i klipparen) man valt på annat ställe i menyn. Väljer man att den ska följa begränsningsslingan ut så måste installationen följa manualen slaviskt.

Automatisk passagehantering tycker jag fungerar kanon. Men det är ett val man måste "bocka i", jag valda även korridorsbredd 9 (tror dock inte det påverkar något när man valt auto.pass). Den kör lite vingligt och olika varje gång ända till den kommer till en trång passage där den väljer att köra närmare guiden för att inte krocka. Efter passagen kör den lite zick-zack igen och bredare. Inga spår än. För att detta ska funka måste guiden ligga enligt manualen (kommer inte ihåg just nu men 30cm från den ena begränsningsslingan och max från den andra, men vilken sida kommer jag inte ihåg).

Att ÅF inte kan är ju dåligt. Kanske HQ borde se till. Men att de hänvisar till ÅF är ju inte märkligare än att jag åker till min Volvo ÅF och inte till Volvo Cars i Gbg vid problem.
Jag har också en 310 och det funkar helt enkelt inget vidare att följa begränsningskablarna. Jag tycker tvärtemot vad du säger, att det är väldigt dåligt av HQ att hänvisa till ÅF i stället för att svara på frågor. Att de har ÅF till att sköta garantiärenden, reparationer etc. är helt okej, men det är ju inte ÅF som designat och programmerat maskinerna så vem ska man då vända sig till för att få svar på detaljerade frågor om hur det är tänkt att fungera?

Om man jämför med elektroniktillverkare och liknande, t.ex Sony, Philips, B&O etc. så brukar de alltid svara på frågor om man kontaktar dem. I de flesta fall kan man även välja om man vill dra garantiärenden och liknande direkt mot tillverkaren eller om man hellre vill lämna in till ÅF och låta dem hantera det. Jag har varit med om detta gällande Philips, Tom-tom, Microsoft, Nikon, NAD m.fl. HQ/Gardena är ovanligt tjuriga när det gäller kundservice. Hade en liknande upplevelse med ett vattenspridarmunstycke från Gardena som de vägrade befatta sig med och hänvisade till ÅF även i det fallet. Återförsäljarna har ju ofta enorma mängder varor som de säljer, och att de ska ha detaljkunskap om alla produkter verkar helt enkelt inte rimligt.
 
Åf har support dom kan ringa till och fråga om saker och ting. Att dom inte vet allt är naturligt men dom har all möjlighet och ska ta reda på det om kunden undrar eller har problem. Min följer slingan ut bra. Men då har jag laddstationen på en raksträcka på flera meter. Dock fick jag sänka korridorbredden för att den inte skulle gena över till slingan på andra sidan på den smala passagen som jag skulle leda in den i.
 
quick skrev:
Åf har support dom kan ringa till och fråga om saker och ting. Att dom inte vet allt är naturligt men dom har all möjlighet och ska ta reda på det om kunden undrar eller har problem. Min följer slingan ut bra. Men då har jag laddstationen på en raksträcka på flera meter. Dock fick jag sänka korridorbredden för att den inte skulle gena över till slingan på andra sidan på den smala passagen som jag skulle leda in den i.
Om det hade gällt något enkelt, som en skruvdragare, så hade det resonemanget funkat. Men en pryl som är så pass avancerad som en robotgräsklippare, med mängder av funktioner och inställningar, och oändliga möjligheter vad gäller arbetsområdet, så är det helt ohållbart att sköta diskussionen med HQ via mellandhand i form av ÅF. Det fungerar helt enkelt inte, då ÅF ska lämna andrahandsinformation fram och tillbaka och utan möjlighet att själva ställa följdfrågor etc. utan det blir i så fall en långdragen och ineffektiv diskussion som i bästa fall kanske kan leda till en lösning och i värsta fall till frustration och en massa onödigt tidsödande. Det säger väl sig självt att det är oändligt mycket bättre för konsumenten att kunna fråga tillverkaren direkt.

Min laddstation har också raksträcka på flera meter åt ena sidan, men inte hjälper det. Det är som att den inte ens gör ett seriöst försök att hitta slingan. Likadant när den ska följa begränsningskabeln hem till laddaren, det är som att den inte ens försöker (jag har ställt ner tiderna och testat så det är inte för att den ska leta efter guide eller radiosignal i några minuter först). Jag har stark signal i begränsningskabeln. Vet du vad du har för mjukvara som det tydligen fungerar med?
 
Min mjukvara står här i tråden några sidor bakåt. Här det inte i huvudet nu. Men om laddstationen är placerad enligt konstens alla regler och det ändå inte funkar så är det ju något fel på maskinen. Efter som du har garanti får du helt enkelt be åf lösa problemet. Kan dom inte det får dom väl ge dig en ny klippare. Det är ju inte ditt ansvar som konsument att lösa problemet. Var har du köpt klipparen?

Var ute nyss och filmade när jag körde ett test på att följa begränsningen 11meter ut åt vänster. Kommer en länk så fort den är uppe. En tanke som du kanske redan har testat. Är Eco-läget för slingan på? I såna fall kanske du kan pröva och stänga av det. Andra idéer är testa att generera ny slingsignal och köra en kalibrering av guidekablar. Långsökt men lätt att testa om du inte redan gjort det. Som du kommer se i filmen så står min laddstation till hälften utanför arbetsområdet. Kablarna kommer mitt under sen genar dom upp på varsin sida under plattan till anslutningarna. Det kanske underlättar för klipparen att hitta slingan då efter som den kommer närmare då.
 
Redigerat:
quick skrev:
Min mjukvara står här i tråden några sidor bakåt. Här det inte i huvudet nu. Men om laddstationen är placerad enligt konstens alla regler och det ändå inte funkar så är det ju något fel på maskinen. Efter som du har garanti får du helt enkelt be åf lösa problemet. Kan dom inte det får dom väl ge dig en ny klippare. Det är ju inte ditt ansvar som konsument att lösa problemet. Var har du köpt klipparen?

Var ute nyss och filmade när jag körde ett test på att följa begränsningen 11meter ut åt vänster. Kommer en länk så fort den är uppe. En tanke som du kanske redan har testat. Är Eco-läget för slingan på? I såna fall kanske du kan pröva och stänga av det. Andra idéer är testa att generera ny slingsignal och köra en kalibrering av guidekablar. Långsökt men lätt att testa om du inte redan gjort det. Som du kommer se i filmen så står min laddstation till hälften utanför arbetsområdet. Kablarna kommer mitt under sen genar dom upp på varsin sida under plattan till anslutningarna. Det kanske underlättar för klipparen att hitta slingan då efter som den kommer närmare då.
Jag köpte min 310 från www.bygghemma.se. Efter att jag kontaktat dem tog det strax över en vecka och flera påtryckningar innan jag slutligen blev uppringd av deras "expert". Det var någon person från deras underleverantör, inte HQ alltså utan ett annat företag som de köper in HQ från. Han hade aldrig sett en 310 i verkligheten, men verkade ha jobbat en del med de äldre produkterna. Han kände inte igen problemet men hade en 315 inne som han skulle experimentera lite med sa han. Om han inte fick ordning på det skulle han kontakta HQ och höra av sig om han fick några tips. Detta var nog närmare en månad sedan och jag har inte hört ett ljud därifrån, och då det är så pass bökigt att få tag på honom så orkar jag inte hålla på och jaga heller.

HQ ville att jag skulle ringa till den närmaste återförsäljaren och be om hjälp, vilket jag drar mig för att göra då jag inte köpt maskinen där. Jag ringde ändå för ett tag sedan och fick lite tips över telefon, men har inte velat be dem att komma hit alt. ta in maskinen för översyn, men jag kanske får göra det.


rolfb skrev:
Hej.
Jag surfade lite på Husqvarnas hemsida och skickade en fråga på denna länk. Hoppas det inte är samma som info@***
[länk]
Det var där jag skickade mina frågor också, fick ingen vidare hjälp. De hade inte ens lagt upp 310/315 i produktlistan.
 
quick skrev:
Så här ser det ut när Gräslige-Gunnar följer kabeln ut.

[länk]
Ja det där är ju som natt och dag jämfört med hur min beter sig... tack för att du tog dig tid att filma, jag får prova mig fram ytterligare när jag har tid, kanske kan jag också filma så du får se vad som händer. Tack för servicemanualen också förresten, vet inte om den hjälpte så mycket i den här frågan men det var en del andra saker som klarnade lite när man läste den. Jag vet inte riktigt varför min guidesignal bara ligger runt 100 och om det är något fel, begränsningssignalen ligger på runt 300.

Jag funderar på om den automatiska passagehanteringen kan ha någon inverkan på hur den hittar kabeln? Jag har aldrig provat att stänga av den. Däremot har jag alltid haft ECO-läge avslaget, det lät inte som någon bra ide att aktivera det tyckte jag.
 
Jag ska kolla vilka värden jag har sen när jag ställer den mitt på guiden så kan vi jämföra det. Det är ju inte säkert att dom värdena som anges i den gamla manualen stämmer längre. Något ni skulle prova är att be närmaste åf att uppdatera mjukvaran. Det finns en som är lite nyare som kom 28 april. Det ska inte ta lång tid så det bör dom göra för en liten slant. Min var ju konstig som tusan i början och gick och parkerade sig själv sporadiskt. Det löste sig med uppdatering av mjukvaran. Troligvis blev det väl något galet när dom la in den i fabriken.
 
Behövs uppdatering av programvaran skall detta ske utan kostnad. Min mower står lite mer klurigt till. Motstående slinga ligger närmare men inte närmare än vad specen säger. Vidare vet jag inte om startvinkeln har någon betydelse för föja begränsningen ut. Vilken vinkel har ni satt? Jag har i alla fall 100% åt det håll jag vill ha den att gå.
 
Jo men har man köpt klipparen på nätet istället för sin lokala leverantör och man ber dom att uppdatera den så tycker jag dom gått och väl kan ta en liten slant för jobbet. Utfartsvinklarna borde inte spela in i detta fall. Utan bara när den ska börja klippa direkt vi stationen. I vilket fall har jag vinklarna på fabriksinställningen. Men det är ju lätt att testa. Har ni testat att köra en ny kalibrering av guiden?
 
Fast om HQ hänvisar till närmaste ÅF, trots att de vet att jag inte köpt den där, borde man kunna använda det som argument för att det ska vara gratis. Dock hade jag kanske inte klagat om det var en rimlig peng de begärde, ett par hundra kronor eller så.

Jag har inte testat att kalibrera om guiden då siffrorna såg rätt ut, dvs. den vet när den är rakt över. Men det kanske är lika bra att testa ändå.
 
Jag har gjort många omkalibreringar! Problemet min har är att den för det mesta inte fortsätter längs begränsningsslingan utan stoppar med en gång och säger "1m framme", trots att jag satt 11m. Min laddstation står nu inte 90 grader mot högerslingan utan ca 72 grader. Det står inget i manualen om hur detta måste vara.
 
Jag testade också att kalibrera om guiden idag, men det blev ingen skillnad.

Så här ser det ut när jag testar att följa ut åt höger. Kabeln ligger bara några cm från plattorna. Nu när jag testar har den börjat med ett beteende som jag inte varit med om tidigare. Förut gjorde den som rolfb säger och irrade runt och sade slutligen något i stil med "3m framme". Nu går den i stället tillbaka till laddaren. Det jag tycker är märkligast (och väldigt dåligt av programmerarna) är att den söker slumpvis när den ska följa ut, det innebär alltså att även om man hittar en inställning som funkar så kommer det inte vara säkert att det funkar varje gång då den söker på olika sätt.

https://youtu.be/_YgW6mwRON8

(råkade hålla telefonen vertikalt, ni får ha överseende med det, man ser åtminstone vad gräsklipparen gör)
 
Jag undrar om inte orsaken att den går hem efter slutförd test är att timern är av och säger gå hem i annat fall hade den börjat klippa. Testar du guide slingan med timern av går den också hem. Fortfarande kvarstår varför följer den inte hela vägen ut innan den går hem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.