Helle76 skrev:
Taken skulle behöva bytas. Men det sker om några år. Vi har så mycket mossa på vårt tak på ena sidan att takpannan knappt syns. Tror inte de håller en vinter till, de kommer spricka.
Frågat flera gånger om de inte kan mossbekämpa taket men nä det får vi göra själva, för taken ska ändå bytas.
Men under tiden är det stor risk för vattenläcka.
Men taket är så brant att vi inte vill klättra upp själva och byta takpannor.
Hyr en skylift. Det borde gå att hitta någon för ca. 500 kronor dygnet. Så för 500 kr. fixar du taket hjälpligt, svårare är det inte.
 
ska gå och prata med ordföranden nu.
Wish me good luck.
 
Helle76 skrev:
Taken skulle behöva bytas. Men det sker om några år. Vi har så mycket mossa på vårt tak på ena sidan att takpannan knappt syns. Tror inte de håller en vinter till, de kommer spricka.
Frågat flera gånger om de inte kan mossbekämpa taket men nä det får vi göra själva, för taken ska ändå bytas.
Men under tiden är det stor risk för vattenläcka.
Men taket är så brant att vi inte vill klättra upp själva och byta takpannor.

Och några ventilationsrör värkar vara halvt igensatta av skit. Kanske därför de inte suger.
och köksfläktens rör är full med fettbeläggningar. Från köksfläkten kommer det in fläskängrar. De älskar fettet i röret.
Föreningen säger att rören rensas med vissa intervaller tidsmässigt. Så jag får nog betala en sotare själv.

Så jag vet inte riktigt vad jag ska göra för att få saker att göras
Gällande betongtakpannor så brukar dom normalt inte gå sönder om ingen rör dom, visst dom "fräts" utav mossan.

Om du inte vågar beträda taket så går det att hyra en bomlift för att komma åt taket.

Om själva pannorna går sönder så gör det inte så mycket, taket ska normalt inte läcka om några/flera pannor är trasiga, eftersom under själva pannorna ska själva tätskiktet (takpappen/plast/mm) finnas.

Rekommendationen är att rensa till/frånluftskanalerna ca var åttonde år, imkanalen bör kontrolleras årligen och rensas vid behov eller ca var femte-åttonde år, beroende bla på hur mycket köksfläkten används och hur bra fettfilter fläkten har och hur ofta det rengörs. Fettfiltret i fläkten rekommenderas att rengöras varje-varannan vecka.

Hyr/köp viskor & vajer så kan du rensa kanalerna själv, dessa är användbara även efter du köpt villa. Att köpa viska och vajer kostar inte många tusenlappar.
 
dempa.

om jag ska rengöra kanalerna själv måste jag ju upp på taket.

Jag menar att en takpanna som är full med mossa blir blöt och när den fryser på vintern riskerar den att spricka och blir blött under. Då takpappen är från 1978 då huset byggdes så vet jag inte hur mycket den står emot väta
 
pratade med ordförande. Han kom över hit men var snabbt ut ur dörren igen innan jag hann säga allt jag ville.

Han sa bara att han skulle kolla med ventilationen.
Angående dränering så sa han som jag hört förut att husen är byggda så här dvs dåligt (underförstått det är inte så mycket att göra åt). Och om föreningen skulle dränera alla hus så skulle det kosta offantliga summa pengar.
så det är inget de gör. Och då pratade vi inte ens om att ev riva upp golv.
Dvs kan inte räkna med att de skulle dränera bara vårt hus för vi har problem utan då måste de göra alla hus.
Vet inte om det måste vara solidariskt.
Dvs det blir inge med det.
Blir sååå tröööttt.
PS. Hoppas inte ordföranden läser detta.
 
tog bort en liten tejpbit som jag satt över skruvhål i väggen.
Vad satt fast i den tejpen. Jo en ängerlarv.
De verkar finnas inuti väggarna också inte bara i golven.

Jag flyttar !!!
 
Ventilation inte bara bör rengöras/kontrolleras regelbundet. Det är lag på att OVK (obligatorisk ventilationskontroll) skall utföras regelbundet och det skall finnas ett protokoll på detta. Be ordförande att få se detta protokoll och kolla om det är giltigt och att det inte finns anmärkningar. (intervallet är olika beroende på typ av ventilation).

Om det finns anmärkningar är föreningen skyldig att åtgärda detta omedelbart. Om ej kan du kontakta Stadsbyggnadskontoret i din kommun som har tillsynsansvar och där kan du troligen också dubbelkolla, för dom bör arkivera besiktningsprotokoll.
 
Helle76 skrev:
om jag ska rengöra kanalerna själv måste jag ju upp på taket.
Nej, du behöver antagligen inte upp på taket för att rengöra kanalerna.

Jag har rengjort våra frånluftskanaler inifrån huset, kört in viskan via varje frånluftsdon.
Samma sak gjorde jag med tilluftskanalerna.
Uteluftskanalen och avluftskanalen rengjorde jag via utegallerna på gavlarna.

Jag kör med ungefär dessa verktyg:
http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx?ProductID=752&ProductName=nylonborste-125mm
http://www.sotarverktyg.se/Product.aspx?ProductID=650&ProductName=rensvajer-8mm-10meter
 
Roland53.
OVK måste göras. Ja det trodde jag också.
Men kollade upp det.
OVK lagen det gäller bara flerfamiljshus som delar på kanaler.
Det här är ett parhus dvs som en egen villa med egna kanaler,
vatten och avlopp.
Så ventilationen är Aldrig mätt eller kollad här.
 
Enligt http://www.boverket.se/globalassets...a-funktionskontroll-av-ventilationssystem.pdf
så ska även "En- och tvåbostadshus" OVK utföras på men bara om ventilationstypen är FX-, FTX- ventilation.
Om bostaden/byggnaden är flerbostadshus så ska OVK utföras om det är S-, F-, FT-, FX-, FTX- ventilation.

Eftersom TS har självdrag så beror det på om huset är klassat som "En- och tvåbostadshus" eller inte.
 
Tar du bort fukten för lössen/silverfisken och maten för ängarna så kommer du långt.
 
Manganbangan.
Gammal tråd, nästan fyra år sedan TS gjorde senaste/sista inlägget här.
 
Så synd att vi inte får någon uppföljning i tråden.
 
  • Gilla
AvsAnnelie och 1 till
  • Laddar…
H Helle76 skrev:
Roland53.
OVK måste göras. Ja det trodde jag också.
Men kollade upp det.
OVK lagen det gäller bara flerfamiljshus som delar på kanaler.
Det här är ett parhus dvs som en egen villa med egna kanaler,
vatten och avlopp.
Så ventilationen är Aldrig mätt eller kollad här.
Hur har det gått?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.