Helle76 skrev:
Ja men om betongplattan är dygnsur UNDER plastmattan och det är torrt ovanpå
så förklarar det inte varför vi har så mycket djur som gillar fukt.
Eller trycks fukten upp vid golvlisterna eller upp i väggen.

Vet inte heller om det ligger träsyllar direkt mot betongen i väggen
Du skriver att andra medlemmar har ännu mer fukt och även silverfiskar.

Då borde dom väl även ha mer dammlöss och annan ohyra än vad du har?

Eller är det så att du tagit över en bostadsrätt där förra ägaren höll bristfällig hygien/städning? :confused:

Om det är så, så är det 2 olika problem.
Fukten i plattan kan du begära att föreningen åtgärdar men ohyra pga förra ägaren faller nog på dig att bekosta och åtgärda.
I en bostadsrätt så står bostadsrättshavaren för det inre underhållet.
 
Pelpet.
42 hushåll kedjehus och parhus.
Jo man måste ligga på föreningen och de gör väldigt lite.
Hade varit lättare om man hade en villa. Då hade man åtgärdat själv.
När vi påpekade att ventilationen inte fungerade dröjde det 9 månader innan de
började göra något åt det. Först skulle de mäta i alla andra hus om det var likadant där.
Sen skulle det tas centralbeslut på styrelsemöte på vad som skulle göras.
Det tog ett halvår. Sen hitta nån firma som skulle göra jobbet.

Men i parhusen ( ett sånt som vi bor i) åtgärdar de bara ventilationen i vårt hus trots att den är dålig
i alla hus. Varför! Jo vi är de enda som klagat i parhusen.
Suck!
 
Mikael_L
Ja många bor tyvärr i rivningsfärdiga hus. :(

Byggt på 70-talet. De räknade antagligen på ungefär 50 år ekonomisk livslängd. Den är slut nu.


Föreningen har rätt i att det kostar stora summor att åtgärda.
Så stora att jag personligen tycker det är ekonomiskt vansinne att göra annat än nyproduktion på samma mark.
Hur mycket pengar man än plöjer ner så är det fortfarande gamla hus med dyra driftskostnader och kommande stora underhåll.
 
Redigerat:
Roland.
silverfiskar har en hel del. Dammlöss har jag ingen aning. De är väldigt små. Kan tänka mig att fler har det men folk kanske inte upptäckt dom.
Det var väldigt skitigt här i huset även på visningen särskilt i köket. Ängrarna larverna i köket har nog inget med fukten att göra. Men de hade massa gott att äta på.
Jag tänkte att det bara är att storstäda och så småningom kanske byta ut köket.
Trodde inte då att jag skulle få ohyra p åköpet
 
Mikael.
Man kan ju inte riva husen.
Ett hus måste ju ha mer livslängd än 50 år.
Finns ju gått om fina riktigt gamla hus från början av 1900-talet som står kvar. Fast de är nog dyra i driftskostnad
 
harry73
Det finns också gamla fina bilar som är i bra skick, men det betyder inte att man inte får skrota bilar.
Men jag håller med dig att ni inte ska riva ert hus (än).

Men ni borde nog fundera på om det är lönt att själv bekosta en del åtgärdar som föreningen egentligen borde ta, bara för att få ett bättre liv, eller om ni spenderar så lite som möjligt på huset och letar efter något nytt.
 
Mikael_L
Jag ber om ursäkt.
Det var ett ruttet inlägg jag skrev, som inte för tråden framåt. Ursäkta. :surprised:

Det är bara ett utslag av lite funderingar jag har haft i en tid nu, att jag tycker alltför många försöker hålla liv i hus som jag själv anser att har passerat sin ekonomiska livslängd.
Att det är lika kostsamt att få det nuvarande huset till önskvärd standard som att riva och bygga nytt.

Men detta passar inte i denna tråd, så jag har startat en ny tråd om dessa tankar här:
https://www.byggahus.se/forum/ovrig...det-dags-att-riva-i-stallet-att-renovera.html


Jag hoppas du TS kommer tillrätta med problemen, men på vad du har skrivit så tror jag att du har mycket att få åtgärdat innan de synliga symptomen (skadedjuren) av de verkliga orsakerna är åtgärdade.
 
Helle76 skrev:
Jo man måste ligga på föreningen och de gör väldigt lite.
Hade varit lättare om man hade en villa. Då hade man åtgärdat själv.
När vi påpekade att ventilationen inte fungerade dröjde det 9 månader innan de
började göra något åt det.
Du bor i bostadsrätt men det låter på ditt sätt att argumentera som att du bor i en hyresrätt och klagar på värden.

Du är en del av föreningen. Så ifall du är missnöjd med hur föreningen sköts så bör du väl försöka ändra på det. Kanske det är dags att prata med valberedningen och anmäla ditt intresse att vara med i styrelsen.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Styrelsen skulle nog bara tycka jag är jobbig.

Funderar faktiskt på att flytta. Isåfall till något nyare. Inte 70-tals hus.
 
Ibgu.
Och det är inte val till styrelsen förns om 7 månader.
Det hjälper inte vår situation just nu
 
Helle76 skrev:
Ibgu.
Och det är inte val till styrelsen förns om 7 månader.
Det hjälper inte vår situation just nu
Fast tråden är skapad för 7 månader sedan. Tiden går fort. Sen är min erfarenhet av bostadsrätter att det ofta är svårt att få folk som verkligen vill vara med i styrelsen, så kommer det någon ny som vill komma med så finns det säkert någon som en gång i tiden halvt mot sin vilja övertalats att gå med som ser chansen att få sluta i styrelsen.
 
Mikael_L
Jag har två vänner som har bostadsrätt. (eller nu faktiskt bara ena, då den andra nyligt skaffat hus).

Båda har jag frågat om deras engagemang i föreningen.
Mattias sa att han inte bryr sig det allra minsta, har inte gått på ett enda möte osv. Han bara betalar sin avgift och är nöjd så. Tycker väl att det är lite som att bo i hyresrätt.

Peter däremot har varit på varenda årsmöte, tagit uppdrag, suttit i styrelsen i perioder. Och när jag lite undrat varför så stort engagemang så menar Peter på att föreningen förvaltar huvuddelen av hans pengar, ett par miljoner ca som väl utgör ungefär 95% av Peters pengamassa.
Så att låta en liten grupp personer, som ofta brukar vara någon slags halvamatörer på det hela, ta hand om all Peters ekonomi utan insyn tycker han inte är det minsta vettigt.


Så bara där har du minst en anledning till att engagera dig. Inte nödvändigtvis i styrelsen. Men så att du kan verka för att föreningen helst gör rätt saker, inte fel saker, med dina pengar.


(ehh, jag har alltså givetvis fler vänner med BR, men just dessa två har jag faktiskt frågat om engagemanget, och jag har varit både förvånad och lite road över hur olika de två där agerar.)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Mikael L.

Vet inte om mitt eventuella engagemang i styrelsen skulle innebära att fler saker fukt i golv m.m. skulle bli åtgärdade på mitt hus. och åtgärda i alla hus verkar inte komma på fråga alls. För dyrt
 
Helle76 skrev:
Mikael L.

Vet inte om mitt eventuella engagemang i styrelsen skulle innebära att fler saker fukt i golv m.m. skulle bli åtgärdade på mitt hus. och åtgärda i alla hus verkar inte komma på fråga alls. För dyrt
Nu har jag inte orkat läsa igenom hela tråden igen - men hur var det nu - hade Anticimex varit där och hittat källa/orsak till insektsinvasionen ?

Annars är väl det en bra startpunkt om det nu börjar bli jobbigt igen ?
Och har du ett protokoll från dom/ngn annan besiktning så vet du dels mer själv vad det beror på (och kanske kan vidta vissa begränsade egna åtgärder) och kan kontakta styrelsen igen och det är något som verkar bero på yttre faktorer ?

Men sen, med tanke på hur du skriver, så kanske ett hyresradhus (om det finns i ditt område), eller en mycket nyare bostadsrätt är mer rätt boende för dig ? Äldre hus har alltid skavanker, inte alltid pga ohyra iofs, men det är alltid saker att göra rätta till osv.

/K
 
Mikael_L
Ja försöker du inte ens få föreningen att börja fundera på att åtgärda husen så minskar chansen att det händer något.

Självklart så innebär inte ditt engagemang att det automatiskt blir som du vill, men föreningslivet innebär ju att alla har åtminstone möjlighet att säga vad man vill. Och vill man vettiga saker och argumenterar övertygande så kan det plötsligt gå ens väg.
Men som sagt, knyter man bara handen i fickan händer absolut ingenting.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.