legion skrev:
Den har ju automatisk passagehantering, har du testat den funktionen istället för att ange manuella korridorbredder.
Det är ju en fördel om man kan ha den i auto.
Jag har automatisk passagehantering aktiverad, men den uppför sig ändå annorlunda beroende på vilken korridorbredd man använder. Jag har inte riktigt förstått sambandet mellan de inställningarna, och tycker inte att det framgår tydligt i manualen.
 
Jag har automatisk passagehantering på och ändå genade den över och tog slinga på andra sidan på en smal tarm som jag har när jag testade yttäckningen. Då ställde jag ner korridorbredden lite och då funkade det. När man kör test i menyn så går den ju alltid på det längsta avståndet ifrån slingan och då kanske inte automatiskt passagehantering är aktiverad så det kanske man lurar sig lite på?

Ännu en vänster motor alltså. Varför alltid vänster? Jag vill ha en logisk förklaring på detta! Inget jätte problem men ändå störande. Dom har ju åtminstone en lösning på problemet så det inte bör hända igen. Enligt min Åf så monteras det en rejälaremotor på dom som rasar. Samma som på 320 modellen. Antigen så har dom inte löst problemet på standardmotorn eller så är dom slut.
 
Exakt vad gör den automatiska passagehanteringen då?
 
Automatiskt passagehantering verkar bara användas när den följer guidenslingan och inte på begränsningensslingan. Varför finns inte en sådan viktig detalj med i manualen kan man fråga sig.
 
På tal om att följa guidekabeln så verkar min klippare alltid följa den mitt över, oavsett inställning, trots att det står i manualen att den ska gå till vänster om kabeln. Dessutom ska den väl variera avståndet för att minska spårbildningen? Det blir ju såklart spår i gräsmattan när den alltid kör exakt likadant...
 
Konstigt. Min kör alltid på höger sida om guiden om man går bakom maskinen. Blev inga spår efter det lilla den körde iallafall. Vilka värden har du inställt för korridorbredd på guiden? Står den på 0 så vill den ju köra precis över slingan. Under korridorbredd>guide på sidan 56 står det mer. Där står det även att automatiskt passagehantering gäller guideslingan.

Du kanske skulle prata med ÅF om en uppdatering av mjukvaran. Den låter trots allt lite mysko.
 
Redigerat:
quick skrev:
Konstigt. Min kör alltid på vänster sida om guiden. Blev inga spår efter det lilla den körde iallafall. Vilka värden har du inställt för korridorbredd på guiden? Står den på 0 så vill den ju köra precis över slingan. Under korridorbredd>guide på sidan 56 står det mer. Där står det även att automatiskt passagehantering gäller guideslingan.

Du kanske skulle prata med ÅF om en uppdatering av mjukvaran. Den låter trots allt lite mysko.
Jag har ställt in bredaste möjliga korridor för guideslingan, så den borde kunna köra över en stor yta för att variera sig. Men den kör alltid mitt på.

Ja, uppdatering kanske inte skulle skada. Trots att jag bara haft den ett par veckor, och ÅF alltid ska uppdatera till senaste mjukvaran innan de skickar ut maskinen till kund. Kan man inte göra det själv?
 
Om du har korridorbredd guide på 9 och automatisk passagehantering på och det blir spår ut med guideslingan är det ju nåt knas. Ring och hör med ÅF vad dom tror. Men kan vara så att signalen är lite svag då kommer den köra närmare för att få högre värden. Kolla guidens anslutningar i båda ändar så det inte är något sånt som strular. Bör bli samma fenomen om du gräver ner slingan väldigt djupt. Går du in i service menyn (7+9 i några sekunder) kan man kolla signalstyrkan och dess värden där. Vid nyleverans ska maskinen uppdateras tror även att kundinfo ska läggas in i klipparen men kan tänka mig att det är många som inte gör det. Ibland kan det ju räcka att lägga in samma mjukvara igen om det var så att det blev nått litet knas förra gången dom la in mjukvaran. För att lägga in mjukvaran så måste du ha ett speciellt program som bara ÅF har.
 
Redigerat:
quick skrev:
Om du har korridorbredd guide på 9 och automatisk passagehantering på och det blir spår ut med guideslingan är det ju nåt knas. Ring och hör med ÅF vad dom tror. Men kan vara så att signalen är lite svag då kommer den köra närmare för att få högre värden. Kolla guidens anslutningar i båda ändar så det inte är något sånt som strular. Bör bli samma fenomen om du gräver ner slingan väldigt djupt. Går du in i service menyn (7+9 i några sekunder) kan man kolla signalstyrkan och dess värden där. Vid nyleverans ska maskinen uppdateras tror även att kundinfo ska läggas in i klipparen men kan tänka mig att det är många som inte gör det. Ibland kan det ju räcka att lägga in samma mjukvara igen om det var så att det blev nått litet knas förra gången dom la in mjukvaran. För att lägga in mjukvaran så måste du ha ett speciellt program som bara ÅF har.
Tack, jag ska kolla signalstyrkan.

En annan märklig sak som jag noterat de senaste dagarna är att gräsklipparen anser sig ha gjort sitt dagsverke, trots att det inte gått 18 timmar av dagen. Jag har den inställd på att gå från 00:00 till 16:00 och sedan 22:00 till 24:00, vilket blir de 18 timmar den ska klara av. När jag kommer hem vid 17:00 står den i laddaren och vägrar gå ut, den säger att den jobbat klart för dagen. Ändå har den bara varit schemalagd att jobba 16 timmar, och det har bara gått 17 timmar av dagen, så det är helt omöjligt att den kan ha jobbat i 18 timmar!
 
Tog emot min klippare idag, packade upp och kollade delarna (och en påse Ahlgrens bilar som av någon märklig anledning hamnat i kartongen). Läste igenom snabbstarten och tänkte till på placering av laddstation. Just den, man kunde ju ställa den på laddning direkt.
Gick och plockade upp all kartong och lyfte ur stationen - då visade det sig att ett gångjärnsfäste var helt knäckt. Inte mycket bra.
Automower1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Får vänta på vad ÅF säger om det, beställde via gplshop i Gbg. Det är i detta läget man önskade att man beställt av lokale handlaren :(
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
MartinP666 skrev:
Tack, jag ska kolla signalstyrkan.

En annan märklig sak som jag noterat de senaste dagarna är att gräsklipparen anser sig ha gjort sitt dagsverke, trots att det inte gått 18 timmar av dagen. Jag har den inställd på att gå från 00:00 till 16:00 och sedan 22:00 till 24:00, vilket blir de 18 timmar den ska klara av. När jag kommer hem vid 17:00 står den i laddaren och vägrar gå ut, den säger att den jobbat klart för dagen. Ändå har den bara varit schemalagd att jobba 16 timmar, och det har bara gått 17 timmar av dagen, så det är helt omöjligt att den kan ha jobbat i 18 timmar!
Du kan ställa klipparen över guiden och sen flytta den åt höger och se vad som händer med värdet. G1 ska vara guiden. Det ligger en verkstad manual här på forumet till dom äldre klipparn. Dock på engelska men mycket är samma så går titta lite i den. Angående att den känner sig färdig med klippning är det ju fler som upplevt. Sen om det ska vara så eller vet man väl inte. Är precis som vädertimern är aktiverad men den finns ju inte på 310 så det är märkligt det där.

Tråkigt med laddaren. Hade varit bättre om dom hade skickat med en tub snabblim istället för Ahlgrens bilar. Antagligen har dom väl inte fått i allt riktigt efter att dom har gjort leverans inspektionen.
 
Laddaren packas först, sen kartong i lite vinklar som prylarna läggs i och sist klipparen. De kanske haft för bråttom och stött till locket till laddare, det sticker ju upp en bit.

Hade redan öppnat Ahlgrens och tryckt i mig en del, men sen smakade de inte lika gott...
 
Är det verkligen 7+9 för att komma in i servicemenyn på 310? Jag provade idag men lyckades inte. Provade inne i menyn på olika ställen och på startskärmen, tryckte snabbt, tryckte och höll in en stund, men inget hände.
 
Du går in i menyn. Sen trycker du 7 och 9 i 2 sekunder. Då kommer det komma upp en ikon till i nedre högra hörnet.
 
Har ingen gräsmatta idag. Men ska lägga färdig och köpa en 315.
Hade ni lagt ut begränsningsslingan innan gräsmattan, eller lagt dit den efteråt med medföljande mälor? Tänker att det lär ju bli omöjligt att flytta den ifall det blir fel, eller om jag ska plantera nått nångång?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.