Talade med förhandlaren och HQ har haft problem med hjulmotorn i en serie. Så får ni problem kontakta förhandlaren så byter de hjulmotorn.
 
  • Gilla
BennyA
  • Laddar…
Min är inlämnad nu så får vi se vad dom kommer fram till. Helst vill jag nog ha en ny eller ingen alls. Nått jag har funderat på... När dom räknar ut kapaciteten. Räknar dom med allt stillestånd? Isånna fall kanske 310 är byggd på andra sorteringsdelar och 315 på riktiga grejer 😁
 
Samma problem med min 310 idag. "Hjulmotor vänster överbelastad". kollade om det var gräs vid hjulaxel och tog bort väldigt lite, var som jag tyckte helt rent. Installerad för en månad sedan och inga andra bekymmer.
 
Hmm fick du överbelastad? Min sa blockerad. Hjulet går att snurra lite fram å tillbaka sen stumt. Känns som planetväxlen har sagt upp sig. Om detta ändå var det ända problemet. Min har krånglat med timern och gått hem och parkerat sig av sig själv till och från. Ska bli skönt å slippa den en stund faktiskt. Funderar bitvis på att skippa detta med robot helt å hållet. Men känns lite dumt när man lagt mycket tid på justering och bitvis nedgrävning av slingan. Förtroendet för produkten är ganska lågt just nu speciellt när man valde Husqvarna för att man trodde man skulle få bra grejer.
 
Har för mig att det var överbelastad. Hjulen går att snurra, men det vänstra går riktigt trögt. När jag försökte återstarta går den på väldigt låg hastighet 10m, stannar och är stendöd. Blir väl till att ta med han till ÅF på måndag. Jag har känt mig nöjd annars sen den började jobba i mitten på april.
 
Kan nog stämma då. För mitt hjul gick inte att snurra alls. Åtminstone fick jag det inte till att snurra men vågade inte heller ta i för kung å fosterland. Byta drivmotorn känns som ett ganska simpelt ingrepp. Dock är jag lite orolig för att den kan bli svårt å fram nya i samma takt som det efterfrågas om det nu är många som behöver bytas.
 
quick skrev:
Hmm fick du överbelastad? Min sa blockerad. Hjulet går att snurra lite fram å tillbaka sen stumt. Känns som planetväxlen har sagt upp sig. Om detta ändå var det ända problemet. Min har krånglat med timern och gått hem och parkerat sig av sig själv till och från. Ska bli skönt å slippa den en stund faktiskt. Funderar bitvis på att skippa detta med robot helt å hållet. Men känns lite dumt när man lagt mycket tid på justering och bitvis nedgrävning av slingan. Förtroendet för produkten är ganska lågt just nu speciellt när man valde Husqvarna för att man trodde man skulle få bra grejer.
Måndagsex finns ju tyvärr hos alla tillverkare och du verkar ju verkligen ha råkat ut för ett. Min HQ 310 fungerar klockrent och jag är verkligen hur nöjd som helst så jag hoppas att du får ordning på din också så att du också får njuta av att alltid ha en välskött gräsmatta.
 
  • Gilla
Kristina H
  • Laddar…
Mmm det hoppas jag. Får se vad dom säger på Måndag men det lutar väl lite åt att jag ska få en ny. Timer problemet känns spontant som det kan bli svår löst. Funderar lite på om man skulle gå upp på en 320 istället om det blir aktuellt med en ny. Den kanske är mer rejälbyggt och har mindre barnsjukdomar. Men blir svårt att motivera prisskillnaden. Blir en rejäl överkapacitet oxå när jag har bara 700m2 gräs 😜
 
Jag köpte aw 315 för några veckor sedan.
Efter 20 timmars driftstid strejkade mitt vänstra hjul.
Meddelande: "Hjulmotor vänster överbelastad" eller "Vänster hjulmotor blockerad".
Detta är tyvärr ett välkänt problem på många 310/315.
Enligt återförsäljaren är det en batch av motorer som är felaktiga.
Dessutom verkar det bara drabba vänster hjulmotor. HQ är väl medvetna om detta.

Det positiva är att det går snabbt att fixa. Om serviceverkstaden har en ersättningsmotor hemma så går bytet på en halvtimma. Jag tog mej till min serviceverkstad och de fixade det direkt medan jag väntade och jag fick med mej den reparerade aw 315 hem. Har nu kört den i drygt en vecka utan några problem. Hoppas nu att det inte dyker upp fler missar från HQ.
 
Verkar ju helt klart bara drabba vänstersidan konstigt nog. Lite märkligt efter som det enligt reservdelskatalogen är samma typ av motor på båda sidor. Kan det ha med rotationen å göra? Klipparen går mer framåt än bakåt iallafall.
 
Har haft samma fundering.
Eller så har de glömt någon damask eller dyligt på vänster sida
 
Min drar lite till vänster, men det kan ju bero på lutningen på gräset? Fast, då borde den ju någon gång dra åt höger.
 
Min drog lite å båda hållen så den gick nog rakt när det fanns förutsättning. Håller man inne 7 & 9 i 2 sekunder så kommer service menyn upp. Där kan man kaliberer tilt sensorn. Bara ställa på plant underlag å trycka kalibrerar. Jaja högermotorerna börjar väl gå sönder dom med snart. Funderar stark på att välja en 320 istället om det blir aktuellt med en ny. Känns mer driftsäker utan barnsjukdomar.
 
  • Gilla
BennyA
  • Laddar…
Jaha där gick ännu en drivmotor på en annan klippare. Vänster även denna gången. 2 timmar har den gått så det är en sprillans ny maskin. J*vligt konstigt att det alltid är vänster.
 
Har för mig att det var en mjukvarubugg i samspel med vänster hjulmotor från första batchen serieproduktion som gör att motorn kan gå sönder i vissa fall. Rätt begränsad omfattning på felet i alla fall, några hundra maskiner på sin höjd. Tror inte ens det kommer officiellt servicemeddelande på det här från Husqvarna, rör ju bara svenska marknaden och en ganska liten andel maskiner. Det är ju såklart tråkigt för den som drabbas, men man behöver inte dra på stora trumman, man har ju garanti av en anledning.

Vi har inte sett någon hittills såld av oss med fel i alla fall men vi avvaktade lite med leverans till oss (något har man ju lärt sig om nyheter genom åren) ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.