Nu har jag gjort ett antal fack och det fungerade bra.

@Calle
Det är en principskiss så den är inte skalenlig så det blir inte någon risk att det blir för lite isolering vid takfoten. Det går inte heller att fästa boarden i 90 graders vinkel mot taket för då kilas den inte fast mot taket och ribban då den belastas med isoleringens tryck från snedtaket.
 
Hej på er!

Jag har snart isolerat hela övervåningen och monterat ångspärr. Nu är jag nyfiken på hur det går för alla andra på denna tråd. Misstänker att ni har fullt upp, men i mån av tid - dela gärna med er av bilder på era övervåningar! Jag bifogar några bilder på takkupa utan hanbjälkar... :)

/Pontus

P1030920.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1030925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1030952.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1030962.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Kul att se! Vi har precis fått vårt hus, så vi har fullt upp med nedervåningen. ;)
 
  • Gilla
Pontus Ylander
  • Laddar…
@Pontus
Jag har gjort luftspalt inkl nät på 3/4 delar och isolerat gavlar och kupan. Kupans nederdel fullisolerade jag så ser lite annorlunda ut än din, gjorde där öppen luftspalt mot takfoten där till skillnad från resten av huset där jag gjorde enligt min tidigare ritning. Jag har börjat plasta snedtaket också, var inga problem att klämma plasten med ribban och få dit kletet i mellan, men det var j-kligt krångligt att komma åt längst in i kattvinden att dra runt takstolsbalkarna och få det tätt och inte allt för veckigt i plasten, jag har FTX rör där också så måste täta och dra runt dem också. Några tips hur man gör detta? Funderar på att köpa en sådan där elektrisk klammerpistol från Biltema så slipper man i alla fall irritera sig på att den jag har fastnar och är för svag hela tiden, är det någon som provat att häfta plasten med en sådan eller hur har ni gjort?
Bilder kommer. Annars blir det nog mest utejobb nu när vädret är bra så tar jag upp det i höst igen.
 
Förresten, är det någon som har tänkt på om det skulle kunna bli ett problem med såg damm och träspån som sprutar på den befintliga isoleringen? Det blir ju lätt en hel del sådant när man står och kapar och när man flyttar runt bitarna som ligger i kattvinden. Den hamnar ju bakom plasten och man skulle kunna tänka sig att det då skulle kunna finnas möjlighet för någon form av påväxt där, fast och andra sidan är det ju torrt och det finns ju reglar i trä på den sidan där också så kanske inte är något problem?
 
helrob skrev:
@Pontus
Jag har gjort luftspalt inkl nät på 3/4 delar och isolerat gavlar och kupan. Kupans nederdel fullisolerade jag så ser lite annorlunda ut än din, gjorde där öppen luftspalt mot takfoten där till skillnad från resten av huset där jag gjorde enligt min tidigare ritning. Jag har börjat plasta snedtaket också, var inga problem att klämma plasten med ribban och få dit kletet i mellan, men det var j-kligt krångligt att komma åt längst in i kattvinden att dra runt takstolsbalkarna och få det tätt och inte allt för veckigt i plasten, jag har FTX rör där också så måste täta och dra runt dem också. Några tips hur man gör detta? Funderar på att köpa en sådan där elektrisk klammerpistol från Biltema så slipper man i alla fall irritera sig på att den jag har fastnar och är för svag hela tiden, är det någon som provat att häfta plasten med en sådan eller hur har ni gjort?
Bilder kommer. Annars blir det nog mest utejobb nu när vädret är bra så tar jag upp det i höst igen.
Hej! Då har du ju kommit en bit på vägen! Vad har du för lutning på taket? Jag har ju 45 grader och därmed gott om utrymme i kattvinden. Jag var ju tvungen att flytta på ventilationen så jag passade på att placera kanalen så att jag kunde komma åt med plast vid takfoten. Plasten monterade jag med klammer mot hammarbandet. Till vindavledare i wellpapp medföljer plastbrickor som jag använde när jag monterade ångspärren mot hammarbandet för att inte slita sönder plasten. Körde först med vanlig häftpistol och kompletterade sen med ett par brickor som jag sköt fast med kompressor. Med min lutning och en utflyttad kanal så fanns det faktiskt gott om utrymme att arbeta på! Hade du tänkt bygga in själva kanalen i ångspärren? Så att den hamnar på "utsidan"? I sådana fall så kan du kanske lösa det enl bifogad bilder... Vid imkanalen salade jag på ytterligare då man placerat kanalen lite märkligt. Sen lyfter jag ångspärr och häftar fast som vanligt.
P1030798.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
P1030800.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej alla glada.

Sitter själv och planerar inför sommarens projekt och husleverans av ett Kalmar, kommer börja rätt omgående med att få övervåningen isolerad och med lite tur ett rum beboeligt innan sommaren är slut.
Klurar lite på isoleringen och vad/hur jag skall gå till väga där, lutar åt att sprutisolera snedtaket och göra gavelspetsar samt takkupan med den isolering som följer med.
Men för att få ihop allt så jag kan beställa material tills jag får tillträda till huset så skulle jag behöva lite hjälp.

Vad är det för dimensioner på reglarna på gavelspetsarna samt takstolarna? Mina antaganden är 120 och 195, men jag avskyr just antaganden och vill hemskt gärna ha svart på vitt :)

Och en helt fantastiskt tråd detta, gott om info och bra bilder som underlättar tankeprocesserna kraftigt för mig om inte annat.

mvh
Andreas
 
  • Gilla
Pontus Ylander
  • Laddar…
Hej Andreas!
Jag har 120 + 195 och så är det sannolikt även i din Kalmar!

/Pontus
 
Tack Pontus

Då kan jag sova lugnt med andra ord :)
Blir nog sala på med minst 145 på takstolarna för att komma nära eller över 300mm vilket jag misstänker kan behövas uppe i norr.
Gavlarna känns inte lika kritiska men 235 eller 270 bör lösa uppgiften (antar jag)...

//andreas
 
  • Gilla
Pontus Ylander
  • Laddar…
Jag har 240 i gavlarna, men jag bor ju förvisso i mellersta Sverige... :)

/Pontus
 
andreas_r skrev:
Tack Pontus

Då kan jag sova lugnt med andra ord :)
Blir nog sala på med minst 145 på takstolarna för att komma nära eller över 300mm vilket jag misstänker kan behövas uppe i norr.
Gavlarna känns inte lika kritiska men 235 eller 270 bör lösa uppgiften (antar jag)...

//andreas
Hej

Ett tips är att flyta in ångspärren 70mm och dra värmerören och el på den varma sidan inne i vägen! Du lägger då på 95+95+70 och kan då även använda isoleringen som följer med huset. Du sadlar då på 70mm i två omgångar! OBS flytta aldrig in ångspärren mer än 1/3 av den totala tjockleken. Bara ett tips som jag gjorde för att slipa luftläckage och slippa se värmerören.

//Calle
 
  • Gilla
andreas_r
  • Laddar…
Tjo

Så en 260 på gaveln och 320 i snedtaket (195+170(-luftspalt))kanske är det jag bör sikta på med andra ord. Jösses vad funderingar det snurrar nu för tiden......
Fiffigt med att ha plasten ett lager in sådär, så slipper man sabba den i onödan också :)

//andreas
 
I snedtaket så sadlade jag på 120mm men hade till luftspalten beställt 20x20mm läkt. Följer man Parocs förslag så är det ok! Fyllde sedan med Paroc lösull. Det blev då 295mm.

Skulle jag öka mer i snedtaket hade jag sadlat på 95mm på bjälkarna och sedan korslagt en 95mm eller 70mm tvärs takstolarna med inflyttad ångspärr. Dock så träffar nog snedtaket precis hörnen på fönstren då. Som du ser i länken nedan när man går över 300mm så får man ösa på bra för att få mer effekt!

http://www.paroc.se/losningar-och-produkter/losningar/tak/yttertak-snedtak

//Calle
 
Korslägga i snedtaket låter rätt vettigt för att bryta köldbryggor.

Så om jag tänker på det viset så bör jag få en isolering som faktiskt är fullt tillräcklig, och ett bra installationsutrymme.

Alternativen är då :
195+70+45 - 20 = 290 mm
195+95+45 - 20 = 315 mm

1 vecka kvar tills huset kommer, går högvarv här borta kan jag lova :)

//andreas
 
Jag sadlade på med 70x45 med "stödben" så att det tot blev 300 i snedtaket för att bryta köldbryggan och få en smidigare hantering efter rekommendation från snickaren. Blir ju ändå inte bärande för taket utan skall bara hålla gipsen.
 
  • Gilla
andreas_r
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.