-=fullmoon=- skrev:
Snyggt!
Tackar. Det är ju lite pyssel med lister och sån't kvar om man granskar bilderna noga, men nu börjar det ju kännas överblickbart, det som är kvar att göra...
 
Ja, jag vet att det är typ ett halvår+ sedan senaste uppdateringen och att jag borde ha allt klart vid det här laget, men så är inte fallet... det går segt. Riktigt segt. Lilla badrumet och köket är i princip klart, men det saknas lite puts för att kunna bocka av dessa utrymmen helt (därför inga bilder).

Det känns som att det är dubbla gravitationen minst, som råder i huset just nu -har lagt firman på is för att jobba med saker som jag verkligen brinner för. men just nu så kräver sakerna jag brinner för 200% av min tid och då blir det inte mycket gjort i huset... Sedan finns det sen en tid tillbaka en väldigt glädjande deadline att få "allt klart" som jag jobbar mot nu, då jag ska bli farsa i sommar om inget oförutsett inteäffar. Stort.

Som lite kuriosa så har våra två Sibiriska sockerpuffar till katter satt mediaeliten i gungning senaste dygnet -är man med på Expressens förstasida så snackar vi genomslag, oavsett om det hade att görs med utslagna vattenglas, iPads förstörda av utslaget vatten, eller att Steffo Törnqvist fick ett mikroskopisk blodvite ;). Bra TV blev det I alla fall!

TV4s inslag:

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/klip...tm_medium=facebook-like&utm_source=www.tv4.se
Expressens vinkling:
http://www.expressen.se/noje/har-rymmer-katten-i-tv4-nyhetsmorgon/
 
  • Gilla
mexitegel och 5 till
  • Laddar…
hevi skrev:
Ja, jag vet att det är typ ett halvår+ sedan senaste uppdateringen och att jag borde ha allt klart vid det här laget, men så är inte fallet... det går segt. Riktigt segt. Lilla badrumet och köket är i princip klart, men det saknas lite puts för att kunna bocka av dessa utrymmen helt (därför inga bilder).

Det känns som att det är dubbla gravitationen minst, som råder i huset just nu -har lagt firman på is för att jobba med saker som jag verkligen brinner för. men just nu så kräver sakerna jag brinner för 200% av min tid och då blir det inte mycket gjort i huset... Sedan finns det sen en tid tillbaka en väldigt glädjande deadline att få "allt klart" som jag jobbar mot nu, då jag ska bli farsa i sommar om inget oförutsett inteäffar. Stort.

Som lite kuriosa så har våra två Sibiriska sockerpuffar till katter satt mediaeliten i gungning senaste dygnet -är man med på Expressens förstasida så snackar vi genomslag, oavsett om det hade att görs med utslagna vattenglas, iPads förstörda av utslaget vatten, eller att Steffo Törnqvist fick ett mikroskopisk blodvite ;). Bra TV blev det I alla fall!

TV4s inslag:

[länk]
Expressens vinkling:
[länk]

Det där är ju en av anledningarna att ha katt. Inga väluppfostrade hundar som sitter fint på kommando utan vill de inte så... vill de inte . :D
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Satt och botaniserade lite nostalgiskt bland gamla bilder och hittade en före/efterbild till på köket... egentligen borde jag vänta någon månad då köket har lite kvar i form av kakel och hyllor och så, men here goes anyway...
 
  • kökföre.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • köksömedbarhäng.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Helgen har vigts åt att styra upp badrummet på övervåningen -det enda rum där det fortfarande finns spår kvar av huset vi köpte 2012...Jag ser fram emot ett nytt badrum, men jag ser inte fram emot att göra det själv... Visserligen hade jag kunnat leja bort det, men har jag gjort allt annat i huset så ska jag tamejfan göra det sista rummet också! Dessutom är det ett par moment som jag vet att en inhyrd hantverkare hade vägrat att utföra, men som jag känner måste styras upp för att få det så bra som det bara går.

Först en bild på det som var kvar av badrummet på övervåningen, och sedan en bild på vad min höggravida fru förväntar sig när allt är klart...

Sista bilden är från dagens övning när jag och farsgubben under stundtals mycket hetsiga diskussioner satte den intrikata dragningen av golvbrunnens avlopp och placering. Grejen är den, att avloppet, FTX- ventilationen, elskåpet, avloppsstammen och alla ethernetkablar, tv-kablar, fiber, lågspänningsnätet till alla LEDar, larmet osv alla samlas i samma allt för trånga utrymme på undervåningen så det är trååååååååååååångt att dra avlopp där, och för att allt ska hamna rätt och inte synas så måste det dras där :mad:. Till råga på kanelen så har vi efter att ha boat in oss lite mer kommit fram till en mycket bättre lösning på badrumskayouten än vi hade när vi höll på som värst och plötsligt hade vi kastat om badrummet så mycket att det går ventillationsrör där vi vill ha inbyggnadstoan... Not good...

Sjukt mycket pyssel och testande och frustruation, men...det vi har nu kommer att funka. Det blir tight, men det blir grymt bra :). Vill även passa på att rikta ett stort tack till min 76-årige far som trots ganska hätska "diskussioner" kommer med bra input, har stort tålamod och nästan naturlagsvidrig energi och snärt i steget när det kommer till att slutföra saker -han är av ett annat virke än min generation, helt klart. Hatten är officiellt av!
 
  • badrum_före.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badrum_efter.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • golvbrunn1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
Har till slut få upp farten så smått... Spenderat många timmar med att lösa diverse "krux". Imkanalen visade sig vara ett veritabelt helvete att stänga igen. Allt är snett och vint installerat av de som byggde huset -78 , och för att uppfylla dagens normer så krävdes det en hel del gipsslöjd då kanalen inte bara var sned som satan utan även gick ner alldeles intill en träbalk... men nu är allt brandskyddat som det ska, med gips (stenull byggde för mycket).

Nästa grej att tackla var toalettavloppet. Jag hade ju dragit ner till- och frånluft i schaktet sedan tidigare, men nu när vi vänt och vridit på badrumslayouten under typ ett år eller två så insåg vi att toaletten borde vara precis mot schaktet... Att gå genom golvet skulle flytta ut toan allt för mycket då det som sagt går en bärande balk i golvet precis vid schaktet så jag valde att dra avloppet genom väggen istället, in i schaktet, så inbyggnadsmodulen kan sättas så nära bakväggen som möjligt. Nackdelen med det är att avståndet från sidoväggen begränsas av ventilationstrumman, men vi kommer nästan 50cm från sidovägg med hjälp av lite finurligt uttänkta rörböjar och när allt är klart så det är ändå helt adekvat avstånd till begränsningsytor även när jag blivit kraftigt överviktig ;)

Efter det så reglade jag upp väggen runt schaktet och bakvägen -jag reglade ut en 45x70 innanför den befintliga 45x45 som redan satt på plats mot sovrummet. När tätskiktet är på plats så kommer en falsk vägg byggas i linje med "schaktväggen" men med en infälld hylla och lite annat godis. När alla el- LED vatten- och extrarör var på plats till både vind och badrum så tryckte ja in lite stenull som ljudisolering och sedan stängde jag igen med 15mm plyfa. Kommer köra 15mm plyfa i zon 1 och OSB bakom i resten av badrummet. I helgen blir det till att gipsa, täta och armerad golvet och dra golvvärmerören och på söndag så har jag ett par lyckligt ovetande nära släktingar på ingång som ska hjälpa till att flytspackla...
 
  • avloppochvent.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • reglat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • plyfat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Drosen
  • Laddar…
Bra Kämpat!
 
Mikael_L
hevi skrev:
Imkanalen visade sig vara ett veritabelt helvete att stänga igen. Allt är snett och vint installerat av de som byggde huset -78 , och för att uppfylla dagens normer så krävdes det en hel del gipsslöjd då kanalen inte bara var sned som satan utan även gick ner alldeles intill en träbalk... men nu är allt brandskyddat som det ska, med gips (stenull byggde för mycket).
Hmm, förklara lite.
Kan man välja antingen flera lager gips eller stenull ...?
Du verkar ha koll på reglerna.

Jag har börjat vackla över vårt val av kolfilterlösning, och kommer kanske dra upp en imkanal nu innan jag bygger igen öevrvåningen. Jag har också för lite plats.
 
Regeln är nog att snacka med hen som ska besiktiga... det är hen som bestämmer i slutändan, även om du vet att du har rätt;)

När jag läste in mig så verkar det finnas minst tre olika sätt att klara branskyddsklassen för imkanalen i bostadshus. Den måste brandskyddas enligt EI15, dvs antingen spirorör och 50mm avstånd till brännbart material, eller inslaget i 30mm stenull (brandisolering), eller i enkelgips om minst 12mm. Jag dubbelkollade med min sotare och enkelgips var helt OK som brandskydd.

Inne i själva köket så tror jag inte att man behöver brandskydda kanalen (man använder ju nästan alltid någon form av flexslang för att ansluta till imkanalen, t ex) , men så fort röret lämnar köket så ska det vara brandskyddat enligt EI15. Tanken där tror jag är att när köket börjar brinna så ska det inte sprida sig vidare till resten av huset. Av egen erfarenhet så vet jag att själva brandhärden är det lilla problemet -det är sotet, röken och vattnet man släcker med som orsakar dom stora skadorna...:)

Det finns säkert andra som har bättre koll här på forumet, som gärna får delge sina $0.02...
 
Redigerat:
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Långhelg=bygghelg! Torsdag klev jag upp tidigt för att gipsa upp de skivor jag hade tagit på takräcket senaste vändan till byggvaruhuset. Kl 9 hämtade jag upp ett hyrsläp och åkte till byggvaruhuset för att lasta resten av gipset och 525kg flytspackel. Väl hemma lastade jag av allt, bar upp gipset på övervåningen och gipsade klart. Eftersom jag hade släpet i ett dygn så tänkte jag att jag lika gärna kunde köra lite skräp så jag lastade det fullt med skräp och åkte till tippen. Väl där fick jag den briljanta iden att köpa en kubik jord för 300 spänn -jag hade ju ändå hyrt släpet... Av med jorden i en gammal Big-bag jag hade liggandes -ganska mör efter det...

Morgonen därpå klev jag -ganska stel, skall erkännas- upp tidigt igen och klippte ner berberishäcken och körde ytterligare två lass till tippen -jag hade ju betalat för att få ha släpet till kl 9... Resten av dagen spenderades med att färdigställa den tämligen bökiga avloppsdragningen till golvbrunnen, och att armera golvet och dra golvvärmeslingor, samt justera höjden på brunnen inför söndagens flytspackling. Lördagen var vi på födelsedagskalasturne, så den gick bort helt, förutom att jag tätskummade runt de stora hålen och fogade igen de små springorna för att inget spackel skulle läcka ut. Jag var såklart tvungen att gå upp tidigt även på söndagen för att sätta nivåpinnar och klä in halva huset i mjölkpapp.

Jag hade kontrakterat brorsan för att hjälpa till med hink-langandet - då vi blev en man kort så klev farsan in och skötte blandandet (utomhus) och sedan bar brorsan upp hinken till mig och jag hällde ut och såg till att fallet blev rätt med min favoritpiggroller.

Det här är fjärde golvet i huset jag flytspacklar med fall, och det ÄR faktiskt inte så svårt! Den här gången var det uppemot 45mm tjockt på sina ställen, och då flyter kakan ut lite lättare och det blir lite mer jobb att få fallet att "stanna kvar" där det är tjockt med spackel.

Jag kör metoden där man stänger av runt brunnen och sedan flyter kakan med ett svagt fall in mot brunnen, men till en nivå ovanför brunnskanten. Efter några timmar när kakan börjat stelna så att den är hård nog att gå på men inte härdat helt (liknar typ torkad blålera i konsistensen) går jag på med en bredspackel och skrapar bort överflödigt spackel runt brunnen och skapar därigenom det brantare fallet kring brunnen.

I alla fall, tre bilder: halvflyt, helflyt och barskrapat :) På sista bilden skymtar även en liten träspång jag förberedde för, som jag kunde gå ut på för att komma in i rummet och köra piggrollern i alla riktningar utan att behöva vada i flytspackel.

Blev fallet bra? Jajjamensan! Är jag knäckt i ryggen idag? Jajjamensan!(y)
 
  • skrapat.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • helflyt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • halflyt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Farfalle och 5 till
  • Laddar…
Lite vatten har flutit under broarna sen sist. Tätskiktet på plats, mosaikgolvet satt och fogat och idag så åkte kaklet på väggarna upp (förutom ena kortsidan som kräver lite extra pyssel för att trilla på plats). Imorgon blir det lite pillande med att montera toan mot sagda kortsidan samt förbereda för de inbyggda blandarna till dubbelhandfatet och den maffiga duschen.

...Snälla söta Gud, ge mig en semestervecka med lika ruttet sommarväder du levererat hittills, och badrummet kommer vara klart! :p
 
  • kakel på g.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kakelputs.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • kakelochmosaikgolv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
T
Varför började du med en sådan smal kakelremsa längs golvet?
 
tank77 skrev:
Varför började du med en sådan smal kakelremsa längs golvet?
När alla hål, utbyggnader, infällda blandare och badkar var inmätta så var det den höjden på kaklet som jag trodde skulle ge minst problem och se minst stökigt ut när allt är på plats. Den som lever får se om jag chansade rätt ;)
 
Riktigt fin spis-fläkt...har du någon fler bild på den?
//
M
 
trojlee skrev:
Riktigt fin spis-fläkt...har du någon fler bild på den?
//
M
Tack! Det är en stor takfläkt från falmec som jag slöjdat en egendesignad kåpa till då så breda färdiga kåpor byggde för mycket på höjden för vårt kök. Jag köpte fläkten direkt från Italien då Svenska återförsäljare tar rena ockerpriserna. Köket är för närvarande nedprioriterat då det funkar att laga mat i och det mest är lite piff kvar i form av fogar, kakel, några hyllor, ett rostfritt stänkskydd bakom spisen och annat krimskrams, men med det sagt så knäppte jag några bilder på hur det ser ut idag, precis just nu, bara för dig:
 
  • kökidag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • fläktidag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
D_a_g_g och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.