hek skrev:
@zuper
Multiplicera din pulsfaktor med 10. Så 10000 i ditt fall.
Välj "Pulse Meter".

Angående "watt calculator" plugninen. Har du konfigurerat variablen NorthQDevice?
Hej

Hur kan man få den mer exakt, den visar inte den faktiska förbrukningen som är just då, när jag jämför den med elmätaren samtidigt, den visar det som varit men hur länge sedan då ?

MrDTS
 
Energiförbrukningen i kWh ska stämma med elmätaren vid den tidpunkt som NorthQ-enheten rapporterar sitt värde, annars är något fel.
 
Hur ofta kan man ställa in update på Northq, har idag Wakeup interval på 120s och Poll this node at most once every på 60s

vad mer än NorthQDevice ska ställas in på watt calculator ?

MrDTS
 
Kört ett par dagar nu med Vera Edge, hittils stabil och gör vad den ska. Gränssnittet behöver dom jobba på dock, och saknar en bra ipad app. Men är klart mer stabil än de alternativ jag kört med Razberry. Slår dock inte Fibaro, men väger man in kostnaden med så är det ett bra alternativ.
 
  • Gilla
Henke-el
  • Laddar…
dhanjel skrev:
Kört ett par dagar nu med Vera Edge, hittils stabil och gör vad den ska. Gränssnittet behöver dom jobba på dock, och saknar en bra ipad app. Men är klart mer stabil än de alternativ jag kört med Razberry. Slår dock inte Fibaro, men väger man in kostnaden med så är det ett bra alternativ.
Prova VeraMate appen

MrDTS
 
Hej

Jag är på väg att byta kontroller. Just nu har jag en stack box från xuan som fungerar hyffsat, men den är fortfarande på prototypstadiet samt har en sjukt långsam app. Fördelen med denna är att den har stöd för blåtand och optoisolerade ingångar/utgångar, samt att supporten från tillverkaren för det mesta är kanon.

Jag funderar på antingen Vera Edge eller en Razberry på en Raspberry pie 2.
Huvudsaken är att det fungerar stabilt och appen är snabb. Det måste lika snabbt att tända/släcka via appen än att resa sig från soffan och gå 10m. Är interfacet snyggt är det en bonus.

Jag vill ha möjlighet att skriva mer avancerade regler i något scriptspråk.
Koppling till google calendar eller liknande är ett krav för att styra motorvärmare och hålla reda på helgdagar etc.
Stöd för 433Mhz är en bonus samt inte ha krav för nätkoppling för att editera regler etc. Tror zipan går bort pga det.

Vad ska jag välja och varför?
 
Går det verkligen att få NorthQ att visa aktuell förbrukning ? de är ju det man är intresserad av att vet vad som drar ström för stunden !

MrDTS
 
MrDTS skrev:
Går det verkligen att få NorthQ att visa aktuell förbrukning ? de är ju det man är intresserad av att vet vad som drar ström för stunden !

MrDTS
Tror du kanske blandar ihop effekt och energi. NorthQ rapporterar ju den totala energiförbrukningen i kWh, dvs det som du ser på elmätaren.

För att räkna ut medeleffekten (kW) så måste du ha tillgång till två inrapporterade energivärden och veta tiden mellan avläsningarna.

Formeln för denna beräkning är:
P = (E2 - E1)/T
där:
E2 = Senast inrapporterade värdet.
E1 = Förra inrapporterade värdet
T = Tiden mellan de inrapporterade värdena
P = medeleffekten i tidsintervallet

Ju oftare du får in värden desto bättre stämmer effektmedelvärdet med din aktuella effektförbrukning.
 
gol skrev:
Tror du kanske blandar ihop effekt och energi. NorthQ rapporterar ju den totala energiförbrukningen i kWh, dvs det som du ser på elmätaren.

För att räkna ut medeleffekten (kW) så måste du ha tillgång till två inrapporterade energivärden och veta tiden mellan avläsningarna.

Formeln för denna beräkning är:
P = (E2 - E1)/T
där:
E2 = Senast inrapporterade värdet.
E1 = Förra inrapporterade värdet
T = Tiden mellan de inrapporterade värdena
P = medeleffekten i tidsintervallet

Ju oftare du får in värden desto bättre stämmer effektmedelvärdet med din aktuella effektförbrukning.
OK den formeln, finns den inlagd i "watt calculator plugninen" hur ofta kan man hämta in data till vera edge har nog provat alla varianter men det verkar ta väldigt lång tid 10-20 minuter

MrDTS
 
Vera, kan man ha en scen som triggar på mode-ändring? dvs night/away osv?
Annars känns den funktionen rätt meningslös.

Inte riktigt vän med gränssnittet.
 
Såg tråden om gruppköp och varit väldigt nära att gå med zwave-vågen i tidigare gruppköp men inte kommit till skott innan avslut. Men nu ska det bli ändring, men så läste jag lite om z wave plus. Det verkar ju som en riktigt bra uppgradering. Men är det så nytt att ingen controller ännu stödjer? Så fall får jag väl fortsätta avvakta..varit rätt inställd på zipabox
 
olofh skrev:
Såg tråden om gruppköp och varit väldigt nära att gå med zwave-vågen i tidigare gruppköp men inte kommit till skott innan avslut. Men nu ska det bli ändring, men så läste jag lite om z wave plus. Det verkar ju som en riktigt bra uppgradering. Men är det så nytt att ingen controller ännu stödjer? Så fall får jag väl fortsätta avvakta..varit rätt inställd på zipabox
VeraEdge ska stödja det.

MrDTS
 
  • Gilla
olofh
  • Laddar…
MrDTS skrev:
VeraEdge ska stödja det.

MrDTS
Hittade tråden om edge men du verkar nästan ensam om att ha den. Vad tycker du om den?förstod att du kört Vera tidigare. Fått svar på dina frågor i tråden?
 
jag har den med. den är lika intuitiv som en skokartong är rund, men efter ett par dagar så rullar den forfarande på iaf. peppar peppar
 
Ok.tror jag skippar denna omgång gruppköp också.kan absolut tänka mig lägga pengar på hc2 för bra interface.eller lite mindre för zipabox för den verkar också trevlig.men känns inte värt nu om zwave plus är på ingång
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.