MrMad skrev:
Har ni nåt egentligt problem med att den klipper när det regnar? Kommer den inte upp i backarna? Eller tycker ni bara synd om den? :) Det kanske är meningen att det ska regna en del innan den går tillbaka.
Nja, inte några direkta problem. Annat än att det står i instruktionsboken att den inte gillar regn och då ska återvända hem. Något om att blött gräsklipp kan sätta igen maskinen.
Det anmärkningsvärda är ju ändå att förra sommaren gick Olle hem så fort det började dugga lite. I år kan det ösregna utan att han reagerar alls och glatt klipper vidare. Sen är jag väl sån så att om en funktion finns så ska den funka... :)
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Hejsan ! Hur hanterar jag gräsmattan med flera ytor?Jag försökte några gånger som står i instruktionsboken med det gick inte. Har ni bilder eller video som ni kan dela ?Jag har en WG796. Tack och trevlig helg
 
MrMad skrev:
Har ni nåt egentligt problem med att den klipper när det regnar? Kommer den inte upp i backarna? Eller tycker ni bara synd om den? :) Det kanske är meningen att det ska regna en del innan den går tillbaka.
Blött gräs sätter sig fast i alla skrymslen på /under klipparen precis som på vilken konventionell gräsklippare som helst.
 
JoakimG skrev:
Nja, inte några direkta problem. Annat än att det står i instruktionsboken att den inte gillar regn och då ska återvända hem. Något om att blött gräsklipp kan sätta igen maskinen.
Det anmärkningsvärda är ju ändå att förra sommaren gick Olle hem så fort det började dugga lite. I år kan det ösregna utan att han reagerar alls och glatt klipper vidare. Sen är jag väl sån så att om en funktion finns så ska den funka... :)
Som jag har skrivit innan så fungerar min regnsensor som ovan fram till slutet av september. Pratade igår med supporten, blev inte alls imponerande av service graden. När jag förklarade att regnsensor fungerar fram till slutet av september lyssna han inte utan upprepa som ett mantra att jag har stängt av funktionen och skall rengöra sensorerna. Vet inte hur många gånger han upprepa detta. Och det är ingen annan som har haft problem med regnsensor. Kändes inte som han lyssnade när jag berättade att jag har rengjort och att den fungerar när jag spottar på ett finger och lägger fingret på sensorerna. Då har jag inte aktiverat funktionen! Förra året var där en Hasse på supporten som var väldigt vettig att prata med!
 
I såna fall har min regnsensor aldrig fungerat som den ska, för min har betett sig likadant sen jag köpte den förra våren. Börjar det ösregna när den är ute och klipper så fortsätter den glatt i 15-20 minuter innan den fattat att den blivit blöt. Jag har inga större problem med det egentligen, den bör ju tåla vatten och så speciellt mycket gräs tycker jag inte det fastnar under den. Det är ju lika illa på hösten när gräset är genomblött av dagg fast det inte regnar.
 
Min regnsensor har alltid bara reagerat vid riktigt ösregn, vilket jag tycker är bra. Hade den reagerat vid duggregn, skulle gräsmattan bli helt oklippt i perioder, då det regnar ofta. Föredrar att den klipper vid måttligt regn. Annars får man ju gå ut själv, med en vanlig klippare i regnet. Då gör jag hellre rent roboten i bland.
 
  • Gilla
Elkludde
  • Laddar…
Trilenium skrev:
Satte idag på min träningsklocka på klipparen för att följa klippmönster samt sträcka. Exakt 354 meter på 60 minuter.

63.72 m2 avverkades!
Jag har klockat min. Den går 1157 m på 60 minuter. Innan uppdateringen knallade den 1440 m på 60 min.
 
Jag har har problem att min maskin inte klarar av vänstersvängar så bra, hamnar utanför gränstråden och har jäkla problem att svänga tillbaka. Ringde i måndags och pratade med en man som tjatade på om att jag hade korsat kabeln eller laddkabeln var ihopsnurrad.

Fixade laddkabeln men felet bestod, ringde idag igen och fick prata med en trevlig skåning. Han trodde att det var fel på något i laddstationen så det skulle skickas en ny del till den omgående. Nämnde även buggen att den stängas av. Då fick jag även 3 omgångar knivar och presentkort på ett batteri. Det kallar jag bra service! Han sa att 15 maj ska uppdateringen släppas.

Så nu hoppas jag att det löser mina problem
 
Belzhadar skrev:
Min regnsensor har alltid bara reagerat vid riktigt ösregn, vilket jag tycker är bra. Hade den reagerat vid duggregn, skulle gräsmattan bli helt oklippt i perioder, då det regnar ofta. Föredrar att den klipper vid måttligt regn. Annars får man ju gå ut själv, med en vanlig klippare i regnet. Då gör jag hellre rent roboten i bland.
Bor du i götelaboorg elle?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Nix, bor inte i Götelaboorg, men det regnar här ändå.
Senaste veckorna hade det nog inte blivit så mycket klippt, med en känsligare fuktgivare.

Tycker att man får mer problem med gräs i klipparen om gräset gått och blivit för långt, än om det är välklippt och blött. För långt gräs snor sig runt hjulen och knivarna, kan vara ett elände att få bort.
 
Mailade till Clas Ohlson om mina bekymmer med klipparen efter den senaste uppdateringen. Deras serviceverkstad ringde upp och berättade att de inte stött på några problem med uppdateringen på min klippare, WG794E. Jag blev hänvisad till Worx verkstad HP Schou som även hade mailat mig och bett mig ringa upp. Bra service tycker jag.

När jag beskrev att klipparen då och då går förbi PIN-koden så man kommer direkt in i menyn efter att ha tryckt på ON-knappen, blev servicekillen fundersam eftersom min klippare, till skillnad från årets modeller, har ett helt annat styrkort. Han kommer att skicka en fraktsedel eftersom de vill titta på klipparen.

Jag har varit med om periodiska fel förr och när prylen är på verkstad så brukar felet aldrig uppenbara sig. Nu hade jag en mobilkamera redo och lyckades filma klipparens meny när jag tryckte på stoppknappen. Då kom meddelandet "Fel PIN-kod Hej då!" upp som jag lyckades föreviga och dessutom filmade jag av serienumret.

Nu inväntar jag en fraktsedel. Sedan går klipparen till serviceverkstaden i Skåne.
 
Hur gör man för att tvinga igång den från laddstationen. Håller på att testa installationen och vill testa dockning i och ur?
 
peternicklas
MWave skrev:
Hur gör man för att tvinga igång den från laddstationen. Håller på att testa installationen och vill testa dockning i och ur?
Tryck på stopp, sedan start. När den börjar klippa, stopp, rikta dem mot slingan några m från laddstationen, tryck hem (hus ikonen)
 
Måste den vara fulladdad innan. Händer inget om jag trycker stopp sen start?
 
MWave skrev:
Måste den vara fulladdad innan. Händer inget om jag trycker stopp sen start?
har du stängt luckan ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.