Japp. Med andra ord ungefär precis så. :)
Blir såklart ingen exakt vetenskap eftersom ingen av plantorna är den andra lik.
 
Hej!

Vi tänkte plantera 15m avenbokshäck som skärm mot en gångväg.
Efter lite googlande hittade jag denna väldigt informativa tråden . Har läst igenom hela tråden nu och det verkar som att de flesta av er planterat på våren.

Rekomenderar ni mig att vänta till våren eller kan jag plantera avenbokshäcken redan nu?

Jag bor strax söder om Göteborg.

MVH Steviegee
 
  • Gilla
Sirtingeling
  • Laddar…
Hej!
Det går att plantera även på höstkanten. Fast av nån anledning är det inte lika vanligt.
Jag har planterat två avenbokshäckar, båda gångerna har jag beställt barrotade plantor via postorder, och planterat på våren.
Då det under sommaren visat sig att ett fåtal av plantorna inte kommit igång, har jag kontaktat postorderföretaget och fått kompletterande leverans. Det första tillfället med ett antal barrotade, och det andra med ett par krukodlade.
Både de barrotade och krukodlade som jag höstplanterat har tagit sig bra (lika bra som de vårplanterade barrotade).
Någon annan kanske kan redogöra för varför det är vanligare med vårplantering, jag har varken vetenskaplig förklaring eller teori. :)
 
malinahlen skrev:
Hej!
Det går att plantera även på höstkanten. Fast av nån anledning är det inte lika vanligt.
Jag har planterat två avenbokshäckar, båda gångerna har jag beställt barrotade plantor via postorder, och planterat på våren.
Då det under sommaren visat sig att ett fåtal av plantorna inte kommit igång, har jag kontaktat postorderföretaget och fått kompletterande leverans. Det första tillfället med ett antal barrotade, och det andra med ett par krukodlade.
Både de barrotade och krukodlade som jag höstplanterat har tagit sig bra (lika bra som de vårplanterade barrotade).
Någon annan kanske kan redogöra för varför det är vanligare med vårplantering, jag har varken vetenskaplig förklaring eller teori. :)
Tror vårplantering är vanligare pga tillgänglighet helt enklet. Vi ville plantera en någorlunda uppväxt blodbok samt ytterligare ett prydnadsträd nu i höst men på plantskolan (en av Sveriges största) sa det att det inte är någon idé att beställa förrän till våren då man då ändå kommer beställa en mängd växter från Tyskland. Annars är hösten en utmärkt tid att plantera, och som bonus kan man dessutom hitta många fina växter på rea nu!
 
Angående uppbindning på bambupinnar, har jag ett tips var man får tag i billiga pinnar: Köp ett "vindskydd" av bambu på Rusta för 299 kr, pinnarna är 170 cm långa och det är 80 st. Kraftiga pinnar. Lätt att demontera, och du får pinnar till en kostnad av 3.73 per styck. På Plantagen kostar de 12-13 kr styck..., på Bauhaus kan man få dem för 8 kr styck.
 
  • Gilla
René W och 7 till
  • Laddar…
Det har föreslagits att man ska binda upp stammarna med eltejp, i stället för snören etc. Men eltejpen behöver lindas flera varv för att sitta kvar, det är lite bökigt att klippa till bitar, etc.
Jag har ett bättre förslag, efter att ha bundit upp flera hundra plantor. Det är att använda buntband av plast, ta cirka 10 cm långa och dra ihop tills de precis börjar 'spärra'. Man får då en lagom stor ögla för stammen att expandera i, samtidigt som det är ett starkt förband som håller de motsträvigaste stammar på plats.
Mycket lätt att sedermera ta bort, knips knaps bara med en avbitartång.
 
Jag klipper aldrig eltejpen. Jag drar hela rullen kanske tre varv runt och sliter sen av den. Lätt som en plätt.
 
  • Gilla
René W
  • Laddar…
Bygger i betong skrev:
Det har föreslagits att man ska binda upp stammarna med eltejp, i stället för snören etc. Men eltejpen behöver lindas flera varv för att sitta kvar, det är lite bökigt att klippa till bitar, etc.
Jag har ett bättre förslag, efter att ha bundit upp flera hundra plantor. Det är att använda buntband av plast ...../QUOTE]
Jag avråder absolut från någon form av plast, gummi etc. Avenboken (även boken) växer så snabbt så att man inte hinner plocka bort banden innan det växt in i stammen. Det går på en säsong. Sedan så får man stå där och klippa snuttarna och låta resten bli kvar i stammen. Domus/ICA säljer basthärvor för en eller två tior och en härva räcker många år. Bra också att binda upp andra växter med detta. Basten ruttnar så småningom och flyger bort - eller så knycker småfåglarna revor som byggmaterial och man kompletterar med en ny bastbit.
 
  • Gilla
Bygger i betong och 1 till
  • Laddar…
Jo, håller helt med det du säger om plast, särskilt om den blir sittande för länge. Och avenboken växer snabbt så det gäller att ge stammen ordentligt växtrum om man ändå använder buntband.
Uppbindningen ska väl bara sitta i 3-4 år, alltså tills häcken nått sin sluthöjd och stammarna är raka och tillräckligt stadiga. Sen ska stödpinnar mm väck. Dessutom måste uppbindningen i praktiken ses över varje år och kompletteras/justeras. Buntbanden går bra mycket snabbare att få dit kom jag fram till efter att ha satt en 1000 st...
 
Om det ens räcker med att se över varje år... Min uppfattning är att de växer så snabbt att jag behöver göra det två gånger under säsongen. Lite olika på olika individuella plantor.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
yonna skrev:
Bygger i betong skrev:
Det har föreslagits att man ska binda upp stammarna med eltejp, i stället för snören etc. Men eltejpen behöver lindas flera varv för att sitta kvar, det är lite bökigt att klippa till bitar, etc.
Jag har ett bättre förslag, efter att ha bundit upp flera hundra plantor. Det är att använda buntband av plast ...../QUOTE]
Jag avråder absolut från någon form av plast, gummi etc. Avenboken (även boken) växer så snabbt så att man inte hinner plocka bort banden innan det växt in i stammen. Det går på en säsong. Sedan så får man stå där och klippa snuttarna och låta resten bli kvar i stammen. Domus/ICA säljer basthärvor för en eller två tior och en härva räcker många år. Bra också att binda upp andra växter med detta. Basten ruttnar så småningom och flyger bort - eller så knycker småfåglarna revor som byggmaterial och man kompletterar med en ny bastbit.
Du har helt fel när det gäller eltejp. Jag har själv använt det till min egen häck med cirka 220 plantor. Finessen med just eltejp är att den töjer sig när stammen växer och det blir inga skador över huvud taget. Bast blir katastrof om man glömmer klippa bort den i tid. Eftersom den inte töjer sig så blir det strypskador. Det blir aldrig några strypskador överhuvudtaget med eltejp!
 
Tjo, lånar tråden, satte 300 plantor Avenbok i slutet på april, har ett par funderingar funderingar som någon med lite mer erfarenhet kan hjälpa mig med:

1. Några plantor har fortfarande inga blad 10st ca, men de ser inte torra ut, finns det hopp för dessa? (Flera andra har också varit sega men kommit senaste veckorna)

2. Väldigt många av plantorna har två toppar, alltså en förgrening med två lika stora grenar, har valt ut en av grenarna (som toppskott) och knutit upp den mot bambun, men vad gör jag med den andra? Klipper eller styr åt sidan? Om jag klipper, gör jag det i år eller väntar jag till nästa år, och vart på grenen klipper man?
 
BirgitS
S skugg skrev:
1. Några plantor har fortfarande inga blad 10st ca, men de ser inte torra ut, finns det hopp för dessa? (Flera andra har också varit sega men kommit senaste veckorna)
Du kan skrapa lite på barken med nageln och om det då ser lite grönt ut så lever det just där i alla fall.
 
Du ska ta bort den ena toppen. Du får klenare tillväxt och ett sämre slutresultat om du låter bägge vara kvar.
 
E Eld skrev:
Du ska ta bort den ena toppen. Du får klenare tillväxt och ett sämre slutresultat om du låter bägge vara kvar.
Okej, men hur långt ner ska jag klippa den? Och kan jag göra det redan första året? Plantorna är mellan 120-200cm
 
  • Unga trädplanteringar stödda av pålar i ett öppet fält med gräs runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.