du är så bra 2:an!! kommer det en faktura snart? ;)

och stort tack till alla er andra som frågat/kommenterat..

tanken står nu där den ska (alltså inte halvägs in i dörrhålet längre - tack grannen) på en trall som består av 4st 45*70mm reglar som jag spikat plankor på ovantill. det borde räcka för att fördela tyngden lite till pumphusets golvkonstruktion som eg är tänkt som friggebod.. nu kommer boden belastas med ytterligare 900kg utöver hydroforen och vattenfiltren som redan står där...

dags för kompletteringsbeställning på rinkaby...
 
Då skulle jag vilja ha lite idder på hur man kan koppla tanken.. lägger här upp samma bild som ovan men med siffror.

Mina tankar är ung följande:

1 Radiatormatning
2 Termometer 100mm
3 Laddning från vattenmantel
4 tom
5 tom
6 En 6 kwh elpatron i koppar
7 Tom tillsvidare och så länge det inte behövs ytterligare värmeförsörjning
8 Här skulle jag vilja ha termometer nr 2 men hittar bara för 15R kan man först skruva in en 25*15R bussning och sedan en termometer med 15R???
9 Retur radiatorer
10 Tom
11 Tom
13 Avtappningsventil
14 Matning till vattenmantel


Kom med förslag!!! Alla tips mottages tacksamt
 
  • acktank_med_siffror.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nädå de kommer ingen räkning.. ;)

Du kan ju det här nu.. :cool:
Det är exakt som ja tycker att anslutningarna ska användas förutom att du inte tagit upp vart du tänkt att exp.kärlet ska anslutas.. ;)
Men det är ju i någon av de nedre uttagen du kan använda t.ex dela anslutning 14 med returen till pannan..

Det är bara att sätta en bussning där du ska ha termometern..
 
hehe man har de kanske i generna... farfar är ju gammal röris men det var länge sedan han jobbade nu och han har haft sina mest aktiva dagar bakom sig...

det var faktiskt min tanke att ha ex. kärlet delat med pannreturen men det är ju lätt för mig att säga nu :) det är väl inga problem att koppla på exp kärlet på 14 även om man inte har ngn pannretur där på ett tag?!

skulle man koppla in en ev luft/vatten värmepump på 5:an eller rent av 3:an och dela den med pannreturen också? beror ju naturligtvis på effekt och förmåga att producera varmvatten mm hos pumpen men man kan kanske säga ngt allmänt .

likblek
 
Jodå det går fint att sätta exp.kärlet där nu o sedan koppla in pannreturen.. Sätt ett T-rör där nu med en avstängningskran så är det snabbt fixat att koppla på pannan sen.. :)

 
toppen!

men hur mkt vatten har man i ett medelstort radiatorsystem? rörvattnet kan man ju räkna ut med hjälp av högstadiematematiken (hrrm) men hur mkt kan man räkna på radiatorerna. ett slutet expkärl ska väl rymma ca 10% av totala mängden?!
 
100 liters kärl klara du dej med..
 
tack
 
behöver man ha avstägningskran både på till och ut lopp för radiatorerna och panna eller räcker det med en på returen från radiatorerna och på pannreturen?
 
likblek skrev:
när jag beställde kulverten från aquawarm så pratade försäljaren om att man kunde lägga kulverten i någon typ av kabelskyddsrör som elektriker använder. detta för att man skulle kunna dra ut kulverten om det blev något problem om en massa år så slipper man bila upp hela golvet för att lägga nya rör. samtidigt så skulle den skydda på slitage utifrån.

jag fick för mig att det skulle vara någon typ av hårt rör där man kunde beställa böjar så att man får upp röret genom golvet samtidigt som man slipper skaffa böjfjäder.

är det någon som har en aning om vad han kan ha menat. de gula rör som man ser på alla byggen kan det ju knappast vara eftersom de är ganska så mjuka och sladdriga...

likblek
Han menade säkert dom gula flexibla rören som används att dra grövre elkablar inuti då man förlägger i mark. Finns i olika grovlekar ofta med en dragtråd i så att man kan dra en kabel genom röret efter att del grävts ner.
Selga och andra elgrossister har dessa rör som finns på 12 - 50m längder.
Tänk på att ta till storleken om du vill kunna dra ur "kulvertrören" och att lägga rören så rakt det bara går. Väldigt bra även om man i ett senare skede vill dra fram el eller andra installationer som tele data osv.

Steffe

 
då har man satt igång mentalt för att skruva ihop pannan.. :-?

kommer i första läget bara att koppla ihop vv-slingorna och sätta igen de övriga öppningarna. elpatronen sätter jag på låg temperatur så att man inte skållar sig innan man monterat blandningsventiler mm.

ett par frågor som dyker upp

tanken är den som visats på bild sedan tidigare, öppningarna 1/2" 1" samt 2" med inv gänga. rören är svartmålade så jag är lite osäker på materialet men tar för givet att det inte är koppar.

1) lin och locherpasta eller gäng tape? om lin, hur stort är spannet mellan för lite och för mkt lin? att det läcker är ju inte bra men att dra sönder rören är katastrof. med tape så ska väl problemet istort sett vara obefintligt?


2) de proppar som ska monteras, kan de vara svarta metallproppar, galvade proppar och mässingsproppar eller kan det vara problem med ngt av materialen?

fler frågor kommer...

/ likblek
 
likblek skrev:
då har man satt igång mentalt för att skruva ihop pannan.. :-?

kommer i första läget bara att koppla ihop vv-slingorna och sätta igen de övriga öppningarna. elpatronen sätter jag på låg temperatur så att man inte skållar sig innan man monterat blandningsventiler mm.

ett par frågor som dyker upp

tanken är den som visats på bild sedan tidigare, öppningarna 1/2" 1" samt 2" med inv gänga. rören är svartmålade så jag är lite osäker på materialet men tar för givet att det inte är koppar. Det är inte koppar, du har så rätt.

1) lin och locherpasta eller gäng tape? om lin, hur stort är spannet mellan för lite och för mkt lin? att det läcker är ju inte bra men att dra sönder rören är katastrof. med tape så ska väl problemet istort sett vara obefintligt? Använd lin, då kan du till och med, vid behov, justera kopplingen utan risk för läckage. Lämplig mängd lite svårt att säga men jag brukar "linda på" så att det precis fyller upp gängorna. Glöm inte att lägga på lite pasta under linet också, förutom det som man lägger på över linet. Sedan brukar jag "bryta" de vassa gängtopparna, dvs dra med något verktyg tvärs över gängorna. Detta för att linet skall ligga kvar i gängorna lite bättre.


2) de proppar som ska monteras, kan de vara svarta metallproppar, galvade proppar och mässingsproppar eller kan det vara problem med ngt av materialen?
Ta det billigaste, dvs "svarta" metallproppar. Det är ju samma material som i tanken så det duger perfekt, galvat material bör man undvika och mässingsprodukter funger också bra men kostar onödigt mycket. Gjorde själv misstaget att beställa en 2" till R15 övergång i mässing nu i somras, den var ju "bara" dubbelt så dyr som en i "svart" material........
fler frågor kommer...

/ likblek
Se svar i rött ovan.
Tveka inte om du har fler frågor. Det är ju därför dessa forum finns.
 
toppen! har kommit över en del vvsdelar från vvs lager så jag tar vad jag har men plockar bort de galvade delarna.

ett stort tack! jag återkommer, var så säker :D
 
har en sånhär koppling till mitt pexrör (kulvert från maxitherm/rinkaby). röret är ett 28 mm vv-rör, och vad jag har förstått så är det ett 228*4 mm rör. är det rätt del?

har jag uppfattat det hela rätt med att man ska montera den i denna ordning: mutter (eller om det heter halvkoppling..?!) och klämring runt röret.

platten med röret är en stödhylsa(?) som stoppas in i röret och sedan kopplas det hela på vinkelkopplingen?

hur mkt ska man dra? - som en vanlig klämringskoppling? kan man dra för hårt? ngt speciellt att tänka på?

som vanligt tacksam för svar...
 
  • pexkoppling.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
då har startskottet gått för ackinstallationen...

linade mina första kopplingar igår (vattenuttag från hydroforen till vvslinga). ska nu med mössan i handen gå ut och se om de har hållt tätt. började med den kopplingen eftersom det snabbast borde ge ett kvitto på om man är på rätt väg, att först börja med acktanken - fyllad en med 750 liter vatten och sen se att det läcker är ju lite trisst :)

är det någon som har en bra bild på ett inkopplat expansionskärl med tillhörande kopplingar? skulle vilja ha lite förslag på placering och inkopling.

tappar man mkt om man sätter exp kärlet i toppen istället för botten? hade varit en mkt enklare installation och dessutom så skulle man kunna ha avluftningen i samband med det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.