Tanken är att jag skall byta mdf skivan ev. om man kan limma laminat på den.
men jag tycker även ilägskivan i aluminium kärvar. Den har för övrigt fått några ordentliga repor när jag körde en stolpe som jag skulle fräsa till pelare. Nu funderar jag på och köpa en 10mm tjock järnskiva för att få bättre glid och för att jag inte är så nöjd med iläggskivan. Jag skall testa och måla först som ni föreslår. Hammarlack blir väl en bra yta?? vad tror ni?
 
Jag tror att hammarlack innehåller silikon, vilket kan skapa problem på ett fräsbord om du skall ytbehandla dina frästa alster. Jag skulle testa med tvåkomponents epoxifärg för båtar, och lägga på tjockt.
 
hummm... Ja du har nog rätt. Hammarlack fäster ju inte på sig själv när det väl torkat. Jag har röd 2k färg som jag lackade bilen med, det blir ju snyggt..:surprised:
 
  • Gilla
pär h
  • Laddar…
Jag har haft mdf som iläggsplatta i fräsbordet nu i flera år utan nämnvärt slitage. Ytbehandlade den med 2 lager danish oil och sen möbelvax på det, blir superbra glid. Kör man bara vax direkt på mdfen tror jag det torkar ganska snabbt. MDF sealer borde också funka som bas under vaxet.

Alternativt klä mdfen med laminat som du var inne på, kan vara trixigt att hitta i småbitar om man är privatperson, ikeas stänkskydd räcker dock gott till en fräsiläggsplatta http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30226795/

edit. Jag läste på lite dåligt och tittade inte på bilden. Trodde det var iläggsplattan som avsågs.
Hursomhelst, mdf med sealer och vax ger jättebra glid. Ikeas laminat är för små för att täcka bordet. En billig ikea bänkskiva är väl däremot en bra yta att ha som fräsbord.
 
Redigerat:
Brukar inte Ikea ha ganska så porös spånskiva i sina möbler? Kanske inte är lika på bordsskivorna.

Jag har velat fram o tillbaka under några år vad jag skall välja för skiva. Jag bygger på huset men kommer snart komma i inredningsfasen och då blir det mycket fräsa av, så nu håller jag på och ordna upp lite i för att ha allt fungerande när tid är inne. Har 2 badrum kvar sen svetsa lite på min Triumph Spitfire, så jag skall kunna rulla ut den från verkstan så jag får plats o bygga köket. Nu håller jag på och invertera igenom allt och fixa det jag tycker måste förbättras. Jag skall testa ditt tips en sealer och sen wax. Tänkte först ta den röda färgen till Triumphen men om färgen slits och man får det på virket och sen målar vitt då ....:x
 
Ett litet tips när det gäller fräsbordet. Jag beställde ett bord från Woodworking.se, helt måtanpassat och med urfräsning gjord för Axminster platta och Incras t-track. Det hänger en T11 i plattan och även om det är ett ganska tungt paket så har den inte sjunkit något överhuvudtaget. Jag är riktigt nöjd.


http://woodworking.se/cnc.html
 
Redigerat:
Jag fick förlängaren från Axminster i dag. (y) känns ganska så gedigen.
Ola C tack för tipset ang. behandlingen av skivan, det blev bra glid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.