Hoppas du inte grävde för djupt, du ska INTE ha singel eller makadam som leder ner dagvatten till dräneringen.
 
Rikard Gjersvold skrev:
Tidigare ägare dränerade huset 2012, men återfyllde med jord enda upp mot grundmuren, dessutom la dom ut ärtsingel på en 60 kvm stor yta utanför trappan. Så i kväll skottade jag först ihop allt ärtsingel, ganska enkelt då det låg på markduk, sen grävde jag 20 cm ut från muren och ner till grundisoleringen med en trädgårdsspade och återfyllde med nämnda ärtsingel.
Jag hatar ärtsingel där man ska gå, det är jobbigt att gå på, eller köra nått med hjul, tex skottkärran, och det åker med när man ska skotta snö, hälften ligger på gräsmattan efter vintern, det gör sig betydligt bättre utmed grundmuren.
Vet inte vilken sorts grundisolering det rör sig om men enligt Isodräns instruktioner ska man återfylla med jord mot isoleringen. Singlet ska bara ligga runt dräneringsrören. Det är för att vatten som kommer uppifrån ska rinna bort från huset på den lutning som man förstås har. Singlet släpper i högre utsträckning ner vattnet närmare grunden. Finns bra instruktioner på Isodräns hemsida med alla detaljer.

Allt detta med reservation för att de förstås kan ha kommit på något nytt sedan jag själv dränerade om...
 
Redigerat:
Mikael_L
Crebel och b8q är har helt rätt.

Det ska inte ligga singel hela vägen ner längs grundmuren, då den hjälper mer eller mindre stora mängder ytvatten att rinna ner och ge stor extra fuktbelastning på grunden.

Det ska åtminstone finnas ett "tätt" skikt vid markytan eller lite under ifall man vill ha lite dekorativt singel längs grunden (för att underlätta gräsklippning).

Under det skikt som tätar mot ytvattnet så kan det däremot vara bra med singel, pordrän eller något annat som underlättar transport ner mot en lägre belägen dränering.
 
Kaklat färdigt ena väggen i köket. Blir vit fog sen. Bjuder på en före och "mitten"-bild. Inte riktigt samma vinkel, men ni fattar. Förebilden är mäklarens bild när vi köpte huset. Notera även att vi valt att ta bort hörnväggen.
96231_Villavagen_17_22.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20150409_112027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vet inte om det räknas som att göra något på huset, men jag har iaf testkört nya spisen i nya köket för första gången idag (bacon till frukost) :). Första induktionsspisen jag haft, det är tydligen något särskilt med att ha vred för zonerna istället för touchknappar på själva hällen...

c9imx-2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu ska jag sanera lite tråkigt svartmögel på fogarna i duschen och försöka begripa varför frånluften inte har något självdrag (och varför tidigare ägare har satt in en frånluftsfläkt utan att dra fram ström till den...)
 
  • 55622.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
osiris skrev:
Nu ska jag sanera lite tråkigt svartmögel på fogarna i duschen och försöka begripa varför frånluften inte har något självdrag (och varför tidigare ägare har satt in en frånluftsfläkt utan att dra fram ström till den...)
Kolla så det finns en ventilationskanal genom hela väggen också... Det gjorde det inte på vårt förra hus, var lite dålig funktion på den fläkten :D
 
Idag fick jag upp tak och väggar samt belysningen i paviljongen, tog utomhuspremiär på middag ute i den oxå, smakade riktigt bra med gräddstuvad pytt:)
 
mexitegel skrev:
Kolla så det finns en ventilationskanal genom hela väggen också... Det gjorde det inte på vårt förra hus, var lite dålig funktion på den fläkten :D
Ja, det var ju det. Funderar på att kanske sätta fläkten på kanalen på ytterväggen istället...
 
Mossmattan har fått en överhalning, och den borde ha en till :/, eller två��
Börjar fundera på vilka likheter det finns mellan Olle Berg och Tomten - iaf inte bara barn som blir lurade ��
 
Hugos första AW på kontoret

IMAG0473.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D09
Kunde varit en bättre dag ;)

Vxl på bilen sjunger på sista versen... Läste av felkoder igår men idag kom de tillbaka.

Utförde en "gränskontroll" på ena sidan fastigheten som löper mot grannens skog.
Visade sig att min magkänsla var rätt och de befintliga pinnarna stämde inte.. Har bommat rejält.

Så nu blir det att knacka på his grannen i helgen med mössan i handen och förklara och sen beställa hem en grävare och dra tillbaka massor..

Tips

Lita inte på gamla gränspinnar
 
D09.. Du ska inte ta med dig bössan i handen istället och förklara för grannen att du behåller hans del också ? :p
 
  • Gilla
Snigelfis och 3 till
  • Laddar…
Kjell_G skrev:
Mossmattan har fått en överhalning, och den borde ha en till :/, eller två��
Börjar fundera på vilka likheter det finns mellan Olle Berg och Tomten - iaf inte bara barn som blir lurade ��
Hur menar du? Funkar inte hans tips och råd (Olles alltså). Jag drog på ferrogent för några veckor sedan men kan inte se att mossan försvunnit... :(
 
AndersMalmgren skrev:
Hugos första AW på kontoret

[bild]
Oohh! Det där hade vi på ungdomsgården i byn där jag växte upp!
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Alla kontor med självrespekt måste ju ha ett klassiskt flipper :D
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.