Bara att ringa åkerierna och säga vad du söker. Antingen har de eller så får de hänvisa vidare
 
Fred vom Jupiter skrev:
Var får man tag på sprängsten, om man inte vill smyga runt på nätterna och sno den från byggarbetsplatser?
Annonsera, eller fråga en åkare. Efter att själv ha sprängt på tomten så vet jag att man ogärna betalar för deponi av sprängstenen. Med rätt timing och rätt "säljare" så kan du säkert få det framkört och klart, utan kostnad.
 
Robert 75 skrev:
Snyggt! Vad gjorde du för underarbete/bädd där muren står och armerade du varje varv eller på något annat sätt?
Arbetsmomenten för sprängstensmuren var som följer:
1. Gräva ur ca 60-80 cm
2. Padda ca 30-40 cm grus
3. Stora bamsingar till stenar upp till dryg marknivå (muren är ca 70-100 cm bred i basen)
4. Dränrör i framkant med dräneringsgrus ovan
5. Borra ner och stenlimma vertikala armeringsjärn ca varje meter
6. Fläta horisontala armeringjärn ca var 30 cm
7. Fylla med dräneringsgrus bakom muren ca 20-50 cm bredd

Mura med betong
Placera merparten av alla stenar med den slätaste sidan utåt, palla upp med mindre stenar och släng in betong för att fylla håligheter
Låt den luta en aning innåt och smalna samtidigt av den uppåt. Upptill är den ca 30-40 cm bred
 
  • Gilla
Robert 75
  • Laddar…
Vi har precis gjort klart med en markfirma och även beställt L-stöd till ett väldigt liknande projekt.
Jämförde pris från ca 5-6 olika lev. Och valet föll på Vinniga cement i Kinköping.
Bra priser och bra service + goda omdömen från både privatpersoner och handlare.
Men som du sa, L- stöd kostar pengar men väljer man att inte göra allt själv utan tar ii Firma för platsgjuten mur så blir kostnaden rätt lika.
Omkring 130 000 landar vi på enligt kalkylen för material och arbete. Vi höjer då ca 1,60m och 13m långt. Ingår även en del annat grävande i dom pengarna.
 
Har byggt en 9m lång gabionmur, 1m hög och 1 m djup, kostade ca 12000 inkl allt (grävning, burar och sten (90-150), fyllde gabionburarna själv, var tungt, på 4 personer tog det ca 1½dag.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
sisuchef skrev:
Har byggt en 9m lång gabionmur, 1m hög och 1 m djup, kostade ca 12000 inkl allt (grävning, burar och sten (90-150), fyllde gabionburarna själv, var tungt, på 4 personer tog det ca 1½dag.
Var köpte du detta, för det var ju klart billigaste lösningen jag sett!
 
sisuchef skrev:
Har byggt en 9m lång gabionmur, 1m hög och 1 m djup, kostade ca 12000 inkl allt (grävning, burar och sten (90-150), fyllde gabionburarna själv, var tungt, på 4 personer tog det ca 1½dag.
Hur gjorde du för att förankra muren? Geo-nät?

Precis som du gjorde så tror jag att det är fyllningen utav korgarna man främst sparar in pengar på om man väljer att göra det själv. Annars tror jag att totalkostnaden blir rätt så lika
 
Köpte burar på billigamarkprodukter.se, sten via lokal bergtäkt (Örebro) åkeri via lokalt åkeri, gjorde upp med dem separat.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Burarna väger ca 3 ton styck, ingen förankring gjordes. Det ska till mycket stora krafter för att flytta burarna, som dessutom sitter ihop. Men allt kan ju hända, men jag har tagit en okalkyrerad risk ;-)
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Såhär blev resultatet

WP_20150828_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


WP_20150828_003.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jimmyjipe och 3 till
  • Laddar…
Hej,

Vad kostar en putsad leca eller lättklinker stödmur ca per meter om man låter en hantverkare göra denna?
Jag förstår att det kan skilja i pris beroende på förhållandena mm...

Någon som har gjort detta och har ca priser?
 
För att undvika nobben från myndigheten la jag min mur 1 m in på tomten och satte häck mot gatan. Nu har jag visserligen hörntomt så det blev en rolig springväg mellan mur och häck för hundar och barnbarn.

Det kan bli knivigt med marklov för så hög mur som du vill ha.
 
A axxa skrev:
Sprängsten murad med betong och armeringsjärn ca 1,5 m hög vid högsta punkten och ca 13 m lång. Det tog mig kring 40 timmar utan att ha gjort något liknande förut. Kostnad: kanske 10000 inklusive minigrävaren jag hyrde en dag och ett lass grus [bild]
Hej, letar efter erfarenheter av murbyggen och blir imponerad av bilden du lade ut för snart 5 år sedan. Två frågor: Har muren hållt de här 5 åren? Var fick du tag på sprängstenen? MVH J K
 
J Johan Kazik skrev:
Hej, letar efter erfarenheter av murbyggen och blir imponerad av bilden du lade ut för snart 5 år sedan. Två frågor: Har muren hållt de här 5 åren? Var fick du tag på sprängstenen? MVH J K
Ja, muren har hållit och jag har hunnit bygga ytterligare en mur i samma stil (se bild). Sprängstenen till den första muren fick jag från egna tomten när vi sprängde för huset. Sten till den andra muren hittade jag på Blocket - många som bygger nytt vill bli av med sten o då kan man hämta gratis. Fördelen med det är att man då kan välja vilka stenar man vill ha vilket ger att man bara behöver ca 125% av totala stenmängden, medan ca 200% om man har osorterat som vid första muren. Resten av stenen passar helt enkelt inte. :)
 
  • Två hemmabyggda stenmurar i trädgård med grönska och en vit villa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BiggeTheKing och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.