palbin skrev:
Jo det var ju ett tips iofs - skulle se snyggare ut - det
är det ingen tvekan om - men lite väl gulligt kanske? .
Jag hade lagt en kabelkanal "uppe" på kaklelkanten mot väggen...då blir det lätt att rengöra oxå. :cool:


palbin skrev:
Jag kollade upp detta med olika tejper lite - har sysslat med
lite "roddande" faktiskt - och jag hade RÄTT (inte så ofta det
händer så det gäller ta vara på tillfället :) ) - se här

[länk]
Fantastiskt forum det här, jag har alltid trott det va samma... :surprised:
Fast om jag skulle be folk i min omgivning om gaffa, skulle jag nog till största sannolikhet få varianten i silver...
 
Redigerat:
Ibland går silvertejp under namnet Jesustejp här också (för att det utför mirakel).
 
Skall vi gå lite mer OT på detta med gaffatejp och onödigt vetande så har jag lärt mig att det svenska ordet "gaffa" kommer från engelskans "Gaffer" som i filmsammanhang är benämningen på den som är ansvarig för belysning etc. Jag skulle tro att det motsvarar svenskans "Belysningsmästare". Därav har tejpen de använder i dessa sammanhang fått namnet "gaffer tape" som på sveska blivit "gaffatejp".

Jag kollade detta lite närmare nu och det verkar som om namnet "Gaffer" kommer sig av at de som utför kabeldragning ofta använder sig av en "Gaff" för att hänga upp kablar. En "Gaff" är helt enkelt en metallkrok, även "huggkrok" i fiskesammanhang". Sådana använde jag f.ö. ibland under min korta militära karriär och blev då benämnd "kabeltattare". Jag tycker nog att "Belysningsmästare" låter bättre. ;-)
http://en.wiktionary.org/wiki/gaff

Av detta drar jag själv slutsatsen att "Gaff" är sprunget ur samma ord som svenskans "Gaffel". Skulle egentligen varit "Gaffeltejp" alltså...
 
  • Gilla
Jormen och 4 till
  • Laddar…
badtastex skrev:
Såg på festoolownersgroup att det var en tävling med just Festool-jiggar, du borde lägga upp något bidrag där.
En jiggbyggartävling:) Nja, den här jiggen är nog den enda festoolspecifika jag byggt och som jag skrev skulle jag gärna bygga om den och göra den lite smartare, speciellt om jag ska delta i nån tävling.
 
  • Gilla
orom
  • Laddar…
Hehe, jag förstår... Men om jag förstår dig helt och hållet så kommer du inte att bygga någon rev 2 så ett litet inlägg där med några bilder kan väl inte skada? Det var ju fina grön/svarta priser så det kan ju löna sig.
 
Nä det blir ingen rev2, min jigg funkar som den ska (ska bara adderas en indikatorklocka), rev2 hade mest gjort den snyggare och aningen smartare.

Dock blev jag aningen nyfiken o snokade upp tråden på FOG, den lilla haken är att man måste ha en amerikansk eller kanadensisk postadress om man tänkt sig vinna nåt pris.
 
Det brukar tyvärr vara så, men det hade nog inte hindrat mig. Människans påhittighet om man vunnit något fint vet nog inga gränser. ;)
 
badtastex skrev:
Det brukar tyvärr vara så, men det hade nog inte hindrat mig. Människans påhittighet om man vunnit något fint vet nog inga gränser. ;)
Det är sant. Kolla bara hur många nyregistrerade som dyker upp när man kan vinna något gratis i Byggahustävlingarna. Och dessutom med mer eller mindre krystade grötrim. Det brukar vara lite kul att ögna igenom faktiskt. Jag brukar också bidra med något dåligt grötrim om andan faller på.
 
  • Gilla
SC Aero
  • Laddar…
Sen kväll men nu är svarven äntligen under återuppbyggnad! Plockade ihop släde och toppslid samt halva Nortonlådan, kommer bli bra skit :)
 
Svetsade två inbrottsgaller igår till garaget och dom blev så bra så idag har jag kapat till och näst ihop fem till källaren också.
Blev dock inte helsvetsade då tråden tog slut... :mad:

CIMG9501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu stoppar dom säkert inte tjuven om vill in MEN det försvårar ju i alla fall.
Sen har jag låscylinder även på insidan av dörren och hänglås på porten så förhoppningsvis får jag ha sakerna i fred.
 
  • Gilla
Chiippe
  • Laddar…
Fixat hyllor till min snickarbod! Har gjort konsolerna av björkplywood och vanliga 45x95 reglar. 45x45 regel på väggen. Verkar bli rikigt stadigt! Inspiration från Marc Spagnuolo!

IMG_20150402_141322.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
-RB- och 1 till
  • Laddar…
Monterat dit de sista bitarna smörjfilt på metallsvarven samt kört lite spånor i någon gammal skräpbit. Nu ska jag bara lära mig slipa sparstål.

blomqvist1.jpg
 
  • Gilla
Anonymiserad 220941 och 8 till
  • Laddar…
Den blev ju skitsnygg, grattis till nya verkstadsmedlemmen.
 
Åh, jag är så avis på alla er tekniska! För egen del måste allt jag köper funka direkt ur kartongen.
Grattis ändå till en fin liten metallsvarv.
Själv har jag försökt bli klar med vår "återvinningsstation", lurigt eftersom inget är rakt eller 90 grader (utlösande faktorn till att jag köpte en TS55'a) men snart är den klar. Snart...
//Ronnie
 
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rivit tegelvägg och grundmålat fasad inför nya uteplatsen 😁
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.