KnockOnWood skrev:
OK, det är din uppfattning, men har du någon grund för den, eller är det bara personligt tyckande?

Så svårt är det inte att få huset tätt.
Tätningslister i fönster och dörrar, och 0,2 mm plast i väggar och tak som är omsorsfullt monterad.
Samt sylltätning mot grundplattan som tätar mot drag.
Det provas ju dagligen hur täta hus är med s.k. Blower Door tester, och ofta överträffar man tätheten som är specificerad i diverse passivhusnormer.

Får jag fråga, för att få lite relief till din negativa inställning till FTX-system:
Vad bor du själv i för kåk, hur gammalt är det, vad har det för uppvärmnings- och ventilationssystem,
och sist men inte minst, vad har du för energiförbrukning?
Något verkar ha gjort dig till misantrop :confused:
Det finns många trådar om FTX som folk har klagat över otillräcklig o ibland icke fungerande tillluft. Har du mätt tilluft flödet? I så fall är det intressant o veta hurmycket det är i ditt hus. Mitt hus har mekanisk ventilation 135 m3 per timme (tror jag).
Uppvärmning 12000 kw flrra året o det här året blir antagligen 14000. 2 personer. Huset från 1990. El panna.
 
Thiger skrev:
Hej Second,

Ursäktad mig så mycket att det tog denna vändning. Jag insåg inte att tråden låg i Socialt & Projekt.

En Moderator får gärna radera mina inlägg i denna tråd om trådskaparen önskar det.

Sorry igen,

Mvh
Thiger
Hej Thiger!

Absolut ingen fara på taket!
Tänkte bara att den informationen du får gällande dina egna frågor kan lätt försvinna i tråden och kan vara svårt för andra som letar information. Offtopic är rätt förvirrande ibland :)

Kommer absolut inte begära att några inlägg raderas.
Däremot tycker jag du ska starta en egen tråd och vill du länka till den tråden här så är det helt ok.

Lycka till!

/Second
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Vill härna lägga till att kostnaden för mekanisk frånluft ventilation blir ca 1/5 jm med FTX. 10tkr material + 10 till för arb efter rot.
 
Varför ska man snåla när det gäller hälsan? Jag har talat med 3 st olika ventilationsfirmor inför vår installation av FTX och alla säger samma sak oberoende av varandra. Om du inte bor i en trädkoja som läcker som ett såll är det värt varje krona med FTX! Numera kräver kommunen alltid en OVK efter installationen, för att säkerställa rätt flöden m.m.
 
Matstj skrev:
Det finns många trådar om FTX som folk har klagat över otillräcklig o ibland icke fungerande tillluft. Har du mätt tilluft flödet? I så fall är det intressant o veta hurmycket det är i ditt hus. Mitt hus har mekanisk ventilation 135 m3 per timme (tror jag).
Uppvärmning 12000 kw flrra året o det här året blir antagligen 14000. 2 personer. Huset från 1990. El panna.
När installationen av ventilationssystemet var klar gjordes en injustering och därefter en OVK
(= Obligatorisk VentilationsKontroll) av specialutbildad ventilationstekniker.
Så flödena genom de 5 tilluftventilerna och de 4 frånluftventilerna är injusterade, uppmätta och protokollförda.
Kopia på inspektionsprotokollet har gått till kommunen.

Frånluften (det är den som är dimensionerande) är satt till 165 m3/h vilket ger 0,63 omsättningar per timme av hela husets luftvolym.
Men vi kör med 80 m3/h i stället, då vi bara är två i hushållet.
Normen är ju framtagen för en trebarnsfamilj med allt vad det medför i fuktbelastning.
Tilluften är satt till 10 % mindre än frånluftflödet, för att man inte skall "blåsa ut" varm, fuktig luft i isoleringen.

Vi har nu en total beräknad elförbrukning av 5027 kWh/år.
FTX-ventilationen bidrar nog ordentligt till att den inte är högre.
Och ett tätt, nybyggt hus med moderna fönster gör resten så klart :)
 
  • Gilla
Matstj och 1 till
  • Laddar…
# KnockOnWood 5027 kWh med vilket uppvärmningssystem ?
Har bott tidigare i FTX hus oxå, energi bidraget enligt egna beräkningar var negativt eller i bästa fall +/- noll. Detta för att uppvärmt luft trängdes bort av tilllufts trycket. Sänkte man den då var det ingen tilluft att tala om. Flera gg tog dit ventilationsfirmor att justera flödet utan något förbättring. Problemet kvar stod. Jag kan tänka mig att FTX skulle funka någorlunda bra i ett välplanerat modernt hus om man bygger in systement från böran och inte har många barn som springer in o ut hela tiden.
Däremot för äldre hus skulle jag säga att det är bara ett reklam av ventilationsfirmor.
Jag skulle tänka efter två gg om jag skulle installera det på ett äldrehus. Dyr investering med väldigt osäkert resultat.
 
Matstj skrev:
# KnockOnWood 5027 kWh med vilket uppvärmningssystem ?
...
Uppvärmningssystem, vad är det :)


Jo, vi har en Luft/Luft-värmepump, annars ingen uppvärmning, förutom kaminen som vi eldar i då och då.
Och en 80 Watts handdukstork i det ena duschrummet.

Nu, 16 mars, har värmepumpen faktiskt varit avstängd i en vecka, sedan den 8 mars.
Men här i södra Sverige är vi ju lyckligt lottade ur värmesynpunkt :)
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Jag skulle tänka efter två gg om jag skulle installera det på ett äldrehus. Dyr investering med väldigt osäkert resultat
Och vad är ett äldre hus?
Hur bedömer man det?

Jag tycker att ett hus från slutet på 1800-talet är gammalt.
Men ett hus byggt på 80-talet är inte nytt det heller. Det har passerat 30år.

Känns som det är väldigt individuellt vad som är gammalt eller ej.

Som i mitt fall.
Är mitt Älvsbyhus från -74 gammalt eller någorlunda nytt?
 
Skulle inte difusionsspärr i väggen kunna vara avgörande för om ett hus är gammalt eller nytt? Inte i antal år utan mer i byggteknisk mening.

Jag tänker att iom difusionsspärren så ökar förutsättningarna väsentligt för att uppnå ett relativt tätt hus enligt dagens byggnorm. Detta förutsätter förstås att fönster och andra genomföringar är relativt täta.

Jämför jag mitt och min brors hus så anser jag att vårt är nytt och hans gammalt. Vi har ett gullringshus från 72 med plastfolie i alla ytterväggar samt glasull överallt. Hans hus är byggt 56 och har plankvägg med asfaboard längst ut och ingen difusionsspärr i väggarna, samt att det ligger kutterspån på vinden.

Bara en tanke...
 
Redigerat:
Matstj skrev:
...Jag kan tänka mig att FTX skulle funka någorlunda bra i ett välplanerat modernt hus om man bygger in systemet från början och inte har många barn som springer in o ut hela tiden.
...
Ja, vad skall man säga? Allting kan missbrukas.
Du har dina barn som vill springa ut och in , med all rätt, och jag har mina kattfröknar som gör detsamma.

Men det minskar ju inte behovet att ventilera bostaden dygnet runt, speciellt om natten.

Och då ligger väl både småbarn och kattungar och sover, kan man hoppas :)
 
  • Gilla
Matstj
  • Laddar…
Tänker lite som du Thiger.
Är ju svårt att exakt bestämma när hus anses gamla. Men då tätheten känns som en viktig del om vi nu pratar effektivitet på FTX-system så borde ett hus med diffussionsspärr ses klart lämpligare.

Farligt att generalisera men sticker man ut hakan oförskämt långt om man drar gränsen vid just diffussionsspärren i frågan om nytt eller gammalt?
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
O
Jag ser en installation av FTX som en investering i bra miljö i huset. Huruvida det bidrar till att värma upp huset eller inte spelar mindre roll. Det blir inte kallar i vilket fall som helst. Jag tror inte att många hus är så otäta att en installation av ett ftx system skulle vara onödigt.... Har man så otät hus bör man nog oavsett se över huset oavsett ftx tankar eller inte.
För TS så tror jag absolut att ett FTX system kan vara bra, jag skulle inte tveka och kommer själv installera det den dagen vi väl lyckas hitta ett hus...
Sedan så om FTX skulle vara en hype så är det en väldigt lång hype ;)

Jag är väldigt nyfiken på att följa TS skapelse!
Så glöm inte att bombadera tråden med bilder när du väl kommer igång....
 
Ska göra mitt bästa att hålla tråden uppdaterad med både information kring planeringen, materialinköp, priser, problem och så klart hoppas jag att det blir många bilder så jag kan ge lite till eftervärlden!

Har precis haft ett kort samtal med firman som håller på med min ventilationsritning och beräkningen kring den.
Lite följdfrågor från deras sida kring önskemål om placering av aggregat, antal sängplatser i sovrum, taklutning osv.
Ett bra intryck hittills.

Hoppas på att få ritningen snart så arbetet kan fortskrida.
 
Second skrev:
Och vad är ett äldre hus?
Hur bedömer man det?

Jag tycker att ett hus från slutet på 1800-talet är gammalt.
Men ett hus byggt på 80-talet är inte nytt det heller. Det har passerat 30år.

Känns som det är väldigt individuellt vad som är gammalt eller ej.

Som i mitt fall.
Är mitt Älvsbyhus från -74 gammalt eller någorlunda nytt?
Det finns täthetskrav för hus med FTX. Det innebär att luften ska gå igenom ventilationssytemet och inte genom väggen. Annars finns det risk för stora värmeförluster och kondensering av värmluft i väggen och stora drag.
För att FTX ska ha minst 75% verkningsgrad då ska klimatskalet uppfylla en täthetskrav som passiva hus. Det går att mäta det på äldre hus oxå. Men jag tror det blir bäst att göra det när du har flyttat in. Om du vill bli nöjd med investeringen behövs noggrann undersökning och kalkylering av ditt hus. Ljudnivån är en annnan fråga som behöver undersökas. Finns det tillräcklig med isolering för det?
Har sett hus med FTX som låter som damsugare när den är igång. Ljuddämpare blev installerad på många delar av ventilations systemet och det blev en aning bättre men långt ifrån tillräcklig.
Det kanske därför KnckOnWood har det på halvanivån ?
 
O
förvisso så spårar tråden ut mer och mer, tyvärr...
Men jag blir lite fundersam på det som Matstj skriver om FTX. Efter en snabb googling så hittade jag ingenting som säger något om täthetskraven på ett hus med FTX. Jag tror att tänket som Matstj har är att det skall värma huset. Jag själv ser FTX som ett ventilationssystem där luften värms upp vilket innebär att det inte bidrar till att kyla ner huset.
Jag har aldrig sett det som uppvärmning. Utan det handlar om att få en bra inomhus miljö.
Sedan handlar det naturligtvis om att dimensionera det rätt samt att se till att ljudnivån blir så låg som möjligt.

Så länge man har det för att få en bra inomhus miljö så är FTX överlägset. Men det kan vara så att vissa här har missuppfattat användningen av FTX att det skulle vara uppvärmning...
 
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.