Ritade lite på det men vart inge vidare snyggt. Blir lätt konstigt som för grannen. Sedan är det nästan en meter mellan köksön och pelaren vilket är helt okej tycker jag.
 
AndersMalmgren skrev:
Ritade lite på det men vart inge vidare snyggt. Blir lätt konstigt som för grannen. Sedan är det nästan en meter mellan köksön och pelaren vilket är helt okej tycker jag.
Jag kan ju börja med att säga att jag själv har samma psykiska problem som dig ;), en besatthet för små små detaljer och perfektion. Jag tror dock att det i många fall enbart hjälper ens eget sinne för de flesta andra ser inte det som vi ligger sömnlösa över hur vi ska lösa. Istället ser de praktiska ytor där vi ser fula övergångar mellan olika byggnadselement.

Folk gillar dessutom ultramoderna lösningar när det gäller till exempel kök, även om de görs i en gammal lägenhet. Där kan man dock känna sig trygg med att om fem år när det ultramoderna inte är modernt längre så kommer de tidsenliga detaljerna kännas lika rätt då som nu. Själv renoverar jag ju en funkislägenhet byggd 1942 och det skulle kännas helt fel att sätta in ett modernt kök där, är ju bara att titta på alla som satte in högblanka svarta luckor för ett par år sedan, känns ju inte så fräscht idag...

Nu vet jag inte var jag vill komma med det här, mer än att ibland tänker man för mycket, fast det är ju kul att klura också. Jag tror dock inte att man "får betalt" för det i alla lägen om vi pratar försäljningspris.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Man kan ju för bövelen inte lämna saker åt slumpen! :p
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Man kan ju för bövelen inte lämna saker åt slumpen! :p
Nej absolut inte! Men tyvärr märker majoriteten ingen skillnad om man skulle råka göra det...

Om man ska bo i en lägenhet känns det dock skönt för sinnet att veta att man gjort allt så bra det bara går :)
 
Det är väl den tragiska sanningen, som de helt orestaurerade snickerierna med 13 lager färg :/
Men, men, man ska ju kunna leva där också som sagt
 
Jag kan dock tycka att en del sånt är ok, för mig behöver det inte se nybyggt ut utan jag kan tycka att det är charmigt om man kan se en del historia i huset/lägenheten. Det har till exempel varit en vägg som delat upp kök och matrum i min lägenhet men någon gång för länge sedan togs den bort till förmån för ett stort öppet kök. När jag nu tog fram orginalplanken i gran visade det sig därför fattas två plankor i mitten av rummet. Det har nu blivit lagat men om man tittar noga kan man se vilka plankor som är nya. Jag har dock inget problem med det eftersom det berättar en historia om lägenheten, så jag ser det som ett charmigt ärr :)

Nu blev det kanske väl OT men ändå...
 
Det är ju en sak, men gammal tjock färg ser vara slarvigt ut.

Tex har jag inget problem med grannens lappade golv som du säger ger det charm, dock ser ser lite slarvigt ut när nivåerna inte linjerar
 
Problemet med resonemangen kring moderna kontra "äldre" köksstil i lägenheter faller lite på att inga nya kök kan sägas vara tidstypiska. Att välja en lucka med spegel gör inte det tidstypiskt enligt mig då man knappast hade nedsänkta hoar och induktionshällar vid byggåret. Inte minst var planlösningarna på köken väldigt annorlunda. Därmed anser jag det vara bättre att bryta med ett modernt kök för att skapa en tydlig kontrast, precis som AndersMalmgren gjort med sitt badrum. När det gäller funkiskök finns det ju dock alternativ som är väldigt lika och där är det enklare att få till något tidstypiskt. Återigen är det en fråga kring tycke och smak. Att ett kök skulle vara "inne" längre för att stilen är äldre anser jag vara en chansning i bästa fall. Speciellt om det hamnar i en miljö där det inte passar in, såsom i ett nybyggt hus t.ex.
 
falkn skrev:
Problemet med resonemangen kring moderna kontra "äldre" köksstil i lägenheter faller lite på att inga nya kök kan sägas vara tidstypiska. Att välja en lucka med spegel gör inte det tidstypiskt enligt mig då man knappast hade nedsänkta hoar och induktionshällar vid byggåret. Inte minst var planlösningarna på köken väldigt annorlunda. Därmed anser jag det vara bättre att bryta med ett modernt kök för att skapa en tydlig kontrast, precis som AndersMalmgren gjort med sitt badrum. När det gäller funkiskök finns det ju dock alternativ som är väldigt lika och där är det enklare att få till något tidstypiskt. Återigen är det en fråga kring tycke och smak. Att ett kök skulle vara "inne" längre för att stilen är äldre anser jag vara en chansning i bästa fall. Speciellt om det hamnar i en miljö där det inte passar in, såsom i ett nybyggt hus t.ex.
Nej äldre är inte mer tidlöst per automatik, däremot är ett kök i samma stil som huset absolut mer tidlöst. Ett funkiskök i en funkislägenhet till exempel, sen behöver man inte bygga ett museum så att krydda med moderna spottar och en induktionshäll är inte fel.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Du måste hata hela shakerstilen isåfall? :D Dock kör vi ju gammalt möter nytt i köket, ni får vänta tills ni ser det färdiga resultatet helt enkelt! ;)
 
Hur länge får vi hålla oss då ;)? Något slutdatum satt? :)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Jag hade hoppats på 1 april då det är datumet som vi fick tillträde för 2 år sedan. Men det blir nog snarare mot sommaren. Det är nästan bara min pappa som jobbar där just nu, jag jobbar heltid och jag får skäll av farfar om jag inte umgås med familjen på helgerna :D

Men snart händer det saker det lovar jag! ;)

edit: Hur tänkte de med TV btw? Kom jag på först nu, finns ingen naturlig vägg för TV / Projektor
 
Det är inte alla som har TV. Men det är klart, ska man sälja är det i alla fall bra om det finns möjlighet. :surprised:
 
Nyfniken skrev:
Det är inte alla som har TV. Men det är klart, ska man sälja är det i alla fall bra om det finns möjlighet. :surprised:
Nej vi har tex bara projektor idag, men även det blir svårt pga den där hörnbänken
 
falkn skrev:
Det är ganska vanligt på "moderna" kök att täcksidan går hela vägen ner på kortsidan av köket. Av estetiska skäl endast. Jag tycker det är snyggt då det ramar in köket.
Jovisst, moderna kök skall vara snabba och enkla att tillverka och montera. Att de sedan inte alltid är praktiska är en annan sak. En täcksida som går ner i golvet gör golvet svårstädat och den utstickande delen vid golvet kommer slitas hårt av dammsugare och golvmoppar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.