Svar: nr 1 2008

Jag borde vinna skruvdragaren från Makita eftersom jag alldeles strax kommer att ha slitit ut min andra skruvdragare (av god kvalité) på bara några få år! Och i sommar stundar en hel massa projekt, bygga bastu, bygga om altan, kök, badrum m.m. Och det skulle vara förträffligt att slippa spika ihop, eller skruva med skruvmejsel.... i de ena fallet ramlar säkert det jag bygger isär, i det andra ramlar jag isär.
För att behålla husfriden intakt så är jag annars utlämnad till diverse billiga apparater (den bättre hälften har listat ut vilka märken som kostar..) och de står jag här på samma plats igen.

Så med ovanstående sagt är det väl helt självklart och uppenbart att jag borde vinna? :)
 
Rätt svar: 1 - 2008

Motivering: Jag har gjort några halvhjärtade försök att övertala min fru att vi borde köpa en Makita skruvdragare men de riktigt tunga argumenten uteblir. Förmodligen för att jag som hemmafixare egentligen inte har ett behov av en riktig proffsmaskin. Men känslan när man använder en Makita är på riktigt och även om jag bara är en hemmafixare uppskattar jag kvaliteten av en skruvdragare. Jag kanske inte kan motivera ett köp, men jag har fortfarande en önskan att äga en riktig proffsmaskin till sommaren och framtidens projekt.
 
Svar 1 Makita etablerades 2008 i Sverige.

Vinner jag en Makita, jag kanske ingen snickare behöver anlita.
Jag skruva själv och jag arbetaren på en faktura snuva.
 
Svar: Alt. 1, 2008.

Med två oanvändbara skruvdragare i källaren har jag på de senaste projekten använt min gamla sladdborrmaskin för att dra skruv. Resultatet har varit sådär med ett stort antal för djupt dragna skruvar och några sönderkörda bits och skruvspår.... Därför skulle en ny maskin, utan sladd och med momentinställning för att ej dra sönder bits och skruvar eller sätta dem för djupt, sitta fint inför vårens (och sommarens) altanombyggnadsprojekt.
 
Nu skall vi bygga ett 25 m högt utsiktstorn vid Mundekulla Retreatcenter www.mundekulla.se vi har ingen ström dit så nu gäller det att ha kvalitetsgrejer med prima batterier. Därför ser vi fram mot en nuy Markita. Perfekt !








Liktorn skrev:
HERREGUD-DEN-VILL-JAG-HA!!!!!

Jag har dragit med skit-skruvdragare hela mitt liv. Biltema, Cotech till och med en Andersson. Makita är ju creme a la creme! Så många gånger jag har sneglat på deras varor i hyllorna, men aldrig haft tillräckligt mycket stålar i fickan (eller på banken) för att kunna motivera för min fru varför jag behöver en.
200 kvadratmeter hus, med 1000 kvadratmeter trädgård. Ständiga projekt, och renoveringar .Äntligen skulle jag kunna slita upp vår gamla terrass och lägga ny, och kanske till och med bli klar innan sommaren med den här.
Ja, oj, oj, oj... det vattnas i munnen av den här. Och kliar i händerna av tanken på allt som skall fixas hemma.
 
2008

När vi flyttade ihop 2009 hade min man med sig en borrmaskin/skruvdragare till vårt gemensamma bohag. Den är helt värdelös, men han tycker den fungerar och jag har ännu inte lyckats övertyga honom om att det finns bättre varianter.
Borra gör den rätt ok faktiskt, men som skruvdragare är det värre. Har förstört hur många "stjärnor" som helst när den helt plötsligt ökar hastigheten och det inte hinner med. Så får man antingen spika i sista biten på skruven, med all kraft man har, eller får man försöka dra ut den. Inget sätt är bra och nu önskar jag mig en BRA skruvdragare, då kanske vi till och med kan få till ett snyggt altangolv till våren.
Och utan sladd, gud var jag längtat efter skruvdragare där jag inte måste hitta en förlängningssladd varenda gång jag ska använda den...
 
Svarsalternativ : 1 - 2008

Det finns två anledningar. Den första är att åsikterna angående skruvdragare går isär i vårt hushåll, men kanske inte så som man kan tro. Min fru tycker om iden om våran skruvdragare - hon brukar till och med säga: Vad skulle vi göra utan skruvdragaren. Men hon tycker den är för tung medans jag vill ha en större och starkare och har sneglat på Makita mycket för det breda utbudet av maskiner med 18 volts batterier. Vi skulle ju behöva en grästrimmer och lite annat till trägården i vårt nya hus och andra spännande sladdlösa verktyg. Men jag inser att jag måste uppmuntra min frus intresse för skruvdragare och då måste jag köpa något som är lättare och mindre så att hon fortsätter tycka det är kul när vi ska skruva trall och annat. Som det ser ut nu så faller min önskan om en starkare till förmån för en lättare men om jag vann den här så skulle bådas önskan kunna uppfyllas.

Den andra anledningen är att när jag sitter här och skriver det här så skrattar hon åt mig och säger: Du slutar aldrig att hoppas på att vinna i de där tävlingarna, du vinner ju aldrig något. Det skulle vara roligt för mig att var den som har rätt för en gångs skull.
 
Svar 1 2008 är det rätta.
Jag har inte många verktyg så jag antar att det bara är Makita jag behöver så tar det skruv och slår slint och skruvar så det ryker bränt trä under hela sommaren.
 
Svar
2008

Motivering
Nu när jag ska bygga hus, skruva plank och lite bus.
En Makita hade varit toppen, bästa verktyget, efter "knoppen".
Hoppas att vinnaren blir jag, hade verkligen gjort min dag.
 
Svaret är 1

Skall bygga altan till huset väldigt snart, och min kollega vill ha tillbaka sin skruvdragare som jag lånat och använt flitigt i en månads tid.
 
Svar: Makita registrerades som svenskt företag 2008-07-28 och blev aktivt 2008-09-11.

Motivering: Jag har aldrig varit något stort fan av Makita, Överbevisa mig!
 
Rätt svar: 1 - 2008

Min nuvarande skruvdragare fungerar inte då jag glömde den utomhus :( Så jag är stort behov av en ny. Har massa projekt att göra klara nu i år och att dra alla skruvar för hand blir lite väl jobbigt. Har aldrig ägt ett kvalitets verktyg så låt detta bli det första och att jag lär mig att inte snåla in på saker. Riktiga verktyg kostar men håller.
 
Huset renoveras, altan ska byggas och stugan ska få sig ett trädäck.
Allt arbete underlättas med maskiner man kan lita på :)


För den outbildade är ett A bara tre pinnar.
 
Svar: de etablerade sig i sverige 2008

Min motivering till att just jag ska vinna den är för att jag skrotade min pappas skruvdragare i samband med att jag hjälpte en bekant med hans skogsmaskin (jajamen man använder skruvdragare där med ibland) Och farsan va lite smyg på att låna ut den med tanke på att den va hans ögonsten men jag sa att de är ingen fara vad kan hända. Och snäll som han är gick det. Vi kom ut till maskinen och satte igång, och tiden gick till att vi blev klara och skulle åka hemåt. Parkerade maskinen och kollade i bilen så grejerna va med, satan skruvdragarn är borta. Gick och tittade och hittade den överkörd av maskinen. Va inte så glad över detta och va inte förtjust över att berätta för farsan. Han tog de förvånansvärt bra för man såg ett brett leende bakom den stora mustachen och han sa då slipper jag betala för en ny och spara en slant för han ändå hade funderat på att köpa en ny och gruffade lite till skratt.
 
Det blir Alternativ 1 : Makita etablerade sig i Sverige 2008.

Varför jag ska vinna den nya skruvdragaren :
Vi kommer i sommar att installera ventilation (FTX) och inreda en oinredd övervåning,
Det blir en hel del håltagning upp till 127mm och borrning mellan reglar och kortlingar för ventilation
och VP-rör. Ett 127mm hål kommer verkligen att sätta Makitans moment och
hanterbarhet på prov.
Mycket skruvdragning kommer ske där det är trångt och inte spikning är ett alternativ, även mängdskruvning då OSB skivor kommer att skruvas upp och då kommer en NY kompakt Makita tillpass.

Jag har idag en Ryobi RCD18021L one system som fungerar hyfsat, den är lite lång och greppet/ergonomin är inte lika bra som de Makita skruvdragare jag stått och suktat efter i butiken.

Dewalt skruvdragare/borrmaskin DCD780 är starkare men 1,5 hg tyngre vilket känns!
Bosch skruvdragare/borrmaskin GSR18V-EC är starkare och tyngre 2 hg och inte alls i närheten ergonomiskt jämförbar,dessutom har den en chuck som jag tycker är hal, svårgreppad och allmänt besvärlig att jobba med.

Dock slår ingen av dom Makita skruvdragare/borrmaskin DDF480RMJ som inger mer kvalitetskänsla, kraft och hanterbarhet/ergonomi plus att jag faktiskt gillar blå/svart framför gul/svart :D.

Hitachi skruvdragare/borrmaskin DS18DSL är ok men både svagare och tyngre.

BlackDecker är inte ens ett alternativ.

Greppet/vikten har jag kommit fram till är en viktigare del i maskinen än man först tänker sig i butiken, i trånga situationer när arbetsställningen inte är den bästa gäller det att man har ett bra grepp.
Då kommer Makita skruvdragare mycket bra överens med mina händer, vikten blir viktig i längden:p
Blir du trött i armen/handen så blir trycket sämre och du börjar slira på skruvskallarna.

Jag skruvar även en hel del i motorfordon där en skruvdragare är ett underskattat verktyg.
I trånga utrymmen behövs en kompakt (kort) men stark dragare speciellt vid slipning (rost etc)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.