mexitegel skrev:
Det finns en gräns för vad som går att överföra trådlöst, läs på om Shannons teorem innan du postar propaganda från telekomindustrin ;)

eHälsa är bland annat ett av de områden som ofta pekas ut som "driver" för fiberutbyggnad. Generellt kommer det öka livskvaliteten och de samhällsekonomiska vinsterna är enorma. Det finns en anledning till att staten subventionerar fiberutbyggnad i glesbygd...

Mina snart pensionerade föräldrar investerar 25 papp i en fiberanslutning till gården "in the middle of nowhere" just för att de vill kunna bo kvar hemma längre. 3G/4G är fullt utbyggt men det är otillräcklig bandbredd.

Att ens dividera om en investering 15-25 tkr som man har nytta av varje dag, i princip dygnet runt och sannolikt till den dag man dör när man i nästa stund bygger om en fullt fungerande kök eller badrum, eller åker på en semester som varar i högst ett par veckor är för mig fullkomligt ologiskt.

@Helioz: Förutom att du, som peroande redan påpekat, räknar helt uppåt väggarna kring räntor/avkastning så tar du heller inte hänsyn till att den löpande kostnaden för internetaccess normalt är billigare på fiber. Slår du ut det på en 10-årsperiod så ser din kalkyl - efter att du räknat rätt - helt annorlunda ut. Mig lurar du inte, jag har gjort för många beslutsunderlag för det ;)


Jag hoppas byggahus finns kvar om 10 år. Då ska jag leta upp den här tråden och posta ett "Vad var det vi sa?" ;)
Håller fullständigt med. Diskussionen huruvida man kommer "tjäna igen" fiberanslutningen eller inte har ju förekommit oräkneligt antal gånger både här i forumet och i andra.
Vad har det egentligen för betydelse? Du får en produkt/tjänst som är oändligt mycket bättre än de konkurrerande tekniker som finns kommersiellt tillgängliga idag och troligen också under en överskådlig framtid och till ett pris som enligt PTS egen utredning från 2012 ligger 20-30% lägre än "motsvarande rikstäckande erbjudanden".

http://www.pts.se/sv/Dokument/Rappo...a-mobiltelefoni-och-bredband---PTS-ER-201226/

Kommer man någonsin tjäna igen sina nya läckra fälgar till bilen, nya soffan till vardagsrummet med trippla divaner eller sin nya 55" LED-TV?
 
  • Gilla
myrn och 1 till
  • Laddar…
Som redan sagts. Fiberanslutningen i sig innebär inte några direkt skillnader i vad du kan använda anslutningen till, jämfört med xDSL. Största skillnaden är nog uppladdningshastigheten. Skickar du ut stora filer från ditt hem kommer du att märka skillnad.
 
Skulle vilja säga att bandbredden behvövs hemma...
Har själv fiber 100/10 och har streamande till Netflix på kanske 3 olika ställen samtidigt som 2 st sitter och spelar online. Och då säkert mer under vissa tider...med kompisar till barnen hemma osv...
Och sen kanske jag också vill se på streamad film. :O
Kollade en gång på routern, då var drygt 40 enheter uppkopplade till den...
Mååånga enheter som vill vara uppkopplade och dela på nätverket numer, plattor, mobiler, datorer, TV, m.m.
 
Raskus skrev:
Håller fullständigt med. Diskussionen huruvida man kommer "tjäna igen" fiberanslutningen eller inte har ju förekommit oräkneligt antal gånger både här i forumet och i andra.
Vad har det egentligen för betydelse? Du får en produkt/tjänst som är oändligt mycket bättre än de konkurrerande tekniker som finns kommersiellt tillgängliga idag och troligen också under en överskådlig framtid och till ett pris som enligt PTS egen utredning från 2012 ligger 20-30% lägre än "motsvarande rikstäckande erbjudanden".

[länk]

Kommer man någonsin tjäna igen sina nya läckra fälgar till bilen, nya soffan till vardagsrummet med trippla divaner eller sin nya 55" LED-TV?
Håller också med här, har ju fiber själv eftersom jag har behov av det. Argumentet är att om man inte har ett direkt behov eller ser ett framtida behov bör man fundera på om det är värt att skaffa idag med tanke på den utvecklingen som sker inom trådlöst bredband.
 
Redigerat:
Helioz skrev:
Håller också med här, har ju fiber själv eftersom jag har behov av det. Argumentet är att om man inte har ett direkt behov eller ser ett framtida behov bör man fundera på om det är värt att skaffa idag med tanke på den utvecklingen som sker på inom trådlöst bredband.
Rent tekniskt är ju fiber överlägset andra lösningar, men frågan är bara till vilket pris. Fick betala 20000 för min installation, det kommer definitivt ta tid att tjäna in. De sa att skulle man koppa in sig senare kostade det minst 35000. Och det köpte jag.
Men sen när jag såg hur installationen gick till är jag rätt övertygad att det hade blivit billigare att installera senare. Vi hade redan rör draget för el och tele från vägen, så det tog typ 5 min för dem att blåsa fram fiberkabeln. Gissar att man i mitt fall lätt kunnat dra kabel för runt 5000kr och ansluta sig för ytterligare 5000kr. Alla ställen är ju olika men tror det kan löna sig att kolla upp lite innan.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Jag tyckte också att det lät som ett fantastiskt erbjudande från Telia. 50% rabatt, 19,995kr, inkopplat och klart. Och vilken fantastisk hastighet man kunde få, 1000, men sedan kikade jag på vad det kostade. 800kr/mån skulle högsta hastighet kosta, den lägsta hastigheten skulle kosta mera än vad jag betalar idag för samma hastighet, jag har trådlöst, ingen begränsning i data heller.
Tv-utbudet går genom Boxer som fungerar klockrent.
Jag upplever det som att Telia försöker hitta sätt att plocka tillbaka alla kunder som dom tappat på sina fasta telefonabbonemang. Att på detta sätt få snurr på sina många nedlagda telefonservicer.
Sedan är väl trådbundet ett steg bakåt, det är väl bättre att satsa pengar på att öka kapaciteten på det trådlösa nätet istället.
Många pratar om ett ökat värde på huset. Jag tror inte det är något avgörande när jag ska sälja om 30-40 år. Värdeutvecklingen på dom 19,990 kronorna är nog högre om man sastar dom på aktier istället för att dra in en fibertråd i huset.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Tompamannen skrev:
Många pratar om ett ökat värde på huset. Jag tror inte det är något avgörande när jag ska sälja om 30-40 år. Värdeutvecklingen på dom 19,990 kronorna är nog högre om man sastar dom på aktier istället för att dra in en fibertråd i huset.
Att försöka sälja ett hus utan fiber om 30-40 år är nog som att sälja ett hus utan anslutning till elnätet idag.
 
  • Gilla
Pen och 3 till
  • Laddar…
t93pan skrev:
Skulle vilja säga att bandbredden behvövs hemma...
Har själv fiber 100/10 och har streamande till Netflix på kanske 3 olika ställen samtidigt som 2 st sitter och spelar online. Och då säkert mer under vissa tider...med kompisar till barnen hemma osv...
Och sen kanske jag också vill se på streamad film. :O
Kollade en gång på routern, då var drygt 40 enheter uppkopplade till den...
Mååånga enheter som vill vara uppkopplade och dela på nätverket numer, plattor, mobiler, datorer, TV, m.m.
En Netflix-ström i 1080p tar endast ca 5-7 mbit/s så även om ni är 4 som tittar samtidigt och 2 som spelar så skulle du lätt klara dig med 50/10. Hoppas du har en bra router istället om det är 40 enheter trådlöst kopplade mot den.
 
HenrikP skrev:
Att försöka sälja ett hus utan fiber om 30-40 år är nog som att sälja ett hus utan anslutning till elnätet idag.
Om 30-40 år kommer det trådlösa vara så extremt snabbt, billigt och utbyggt så ingen kommer bry sig om fiber är indraget är mitt argument.

Jag har haft fiber sedan 2005 och har betalat samma månadskostnad sedan dag 1 för samma kapacitet. Inget har blivit bättre på 10 år trots alla uppgraderingar av fibernätet/utrustningen. Se sedan på den enorma utvecklingen av de mobila nätverken de senaste 10 åren (snabbare, billigare, bättre täckning) och den planerade utbyggnaden i framtiden.
 
Redigerat:
  • Gilla
Tompamannen
  • Laddar…
HenrikP skrev:
Att försöka sälja ett hus utan fiber om 30-40 år är nog som att sälja ett hus utan anslutning till elnätet idag.
Ja det var väl så man sa om fjärrvärmen också. Dom flesta jag känner som kastade ut sin panna och anslöt sig ångrar sig bittert idag. Jag förstår att det är en stor portion ironi i ditt inlägg��
 
HenrikP skrev:
Att försöka sälja ett hus utan fiber om 30-40 år är nog som att sälja ett hus utan anslutning till elnätet idag.
Precis, tendensen finns redan idag även om det inte är "statistiskt säkerställt" men mäklare vittnar om att det hus som saknar fiber i ett bostadsområde är mer svårtsålt än ett likadant hus med fiber. Försäljningspriset verkar inte påverkas (än) men att få vänta längre på att bli av med sitt hus kan säkert kosta kostnaden för anslutningen.

@Tompamannen: Telias fiber har samma inlåsningseffekt om inte värre än vad kopparnätet har/hade. Jämför tex. med den konkurrens som t.ex. Svenska stadsnät AB lyckats få till i sina nät (Nu ägs de av Telia sedan en tid tyvärr).


Så för att knyta an till TS ursprungsfråga: Du kan använda din fiberanslutning för att få huset sålt fortare än grannens som saknar fiber ;)
 
Redigerat:
mexitegel skrev:
Precis, tendensen finns redan idag även om det inte är "statistiskt säkerställt" men mäklare vittnar om att det hus som saknar fiber i ett bostadsområde är mer svårtsålt än ett likadant hus med fiber. Försäljningspriset verkar inte påverkas (än) men att få vänta längre på att bli av med sitt hus kan säkert kosta kostnaden för anslutningen.

@Tompamannen: Telias fiber har samma inlåsningseffekt om inte värre än vad kopparnätet har/hade. Jämför tex. med den konkurrens som t.ex. Svenska stadsnät AB lyckats få till i sina nät (Nu ägs de av Telia sedan en tid tyvärr).


Så för att knyta an till TS ursprungsfråga: Du kan använda din fiberanslutning för att få huset sålt fortare än grannens som saknar fiber ;)
Lite källor på dina påståenden vore inte fel.
 
mexitegel skrev:
Så för att knyta an till TS ursprungsfråga: Du kan använda din fiberanslutning för att få huset sålt fortare än grannens som saknar fiber ;)
Det är mycket som blir snabbare med fiber ;)
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Mina källor är mäklare på framförallt länsförsäkringar och Svensk fastighetsförmedling eftersom jag har informella kontakter där. Som jag skrev så är det inte mer än så; "mäklare vittnar om...". Detta är det mest oberoende uttalande om fiberns påverkan på husförsäljning jag mött. Fiberföretagens propaganda ska naturligtvis tas med en nypa salt. Likväl som belackarna som hävdar motsatsen. Var och en får bilda sig sin egen uppfattning.

Och återigen så är det inte det ekonomiska värdet som är poängen här som jag påpekade i en tidigare inlägg.

Men TS fråga gällde egentligen inte detta, utan vad man kan göra med fiber som man inte skulle kunna annars.
Utifrån resonemanget i tråden lutar det åt att det är högst personligt.
 
Helioz skrev:
Om 30-40 år kommer det trådlösa vara så extremt snabbt, billigt och utbyggt så ingen kommer bry sig om fiber är indraget är mitt argument.
Så vill jag citera dig från ett tidigare inlägg:
Lite källor på dina påståenden vore inte fel.
;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.