pelpet skrev:
Fiber är ett självklart val för mig. Jag har tre huvudargument.

- Värdeökning på huset som är minst lika stor som installationskostnaden.gör att investeringen faktiskt inte "kostar" någonting.

- Man får möjlighet till i princip obegränsad hastighet och en stabilare uppkoppling. Idag är de flesta utan fiber begränsade till ADSL-hastigheter, 24 downstream och 1 upstream om man inte räknar mobilt bredband. Även om man inte behöver det just nu, så kanske man gör det om två år då man skaffat sin 100" 4K-TV och gärna vill kolla in Skid-VM i 4K. ADSL-routrar som tillhandahålls av leverantörerna är ofta rejält buggiga och måste startas om ofta.

- Fiber 10/10 är ungefär likvärdigt med ADSL 24/1 i helhetsupplevelse men kostar oftast en hundralapp mindre. Det gör att en fiberanslutning har en återbetalningstid på ca 10-15 år.
Ponera att vi, som finnarna redan har, får möjlighet till 100 Mbit/s 4G helt obegränsat för 200 kr/mån under nästa år vilket gör att fiber-"investeringen" på 15-30 000 aldrig blir återbetald, är det fortfarande ett självklart val?

Vänligen notera också att det ännu inte finns några bevis eller statistik över äkta värdeökningar för hus med fiber och inte några studier som visar på om eventuell värdeökning kommer bestå i takt med att konkurrerande tekniker utvecklas (t.ex 5G utrullningen 2020).
 
Redigerat:
Helioz, vet inte var du fått dina siffror ifrån, men här i Södertälje Stadsnät ser det ut som följande.

Installation av fiber 10000:-
Månadskostnad för fiber 0:-

Nuvarande ADSL jag klarar bara 10 mbit trots att jag betalar för 24 : 395:-/månad
dålig telefonlina ger max 10 mbit (grannen har 1-6 mbit)

Med fiber kostar 10 mbit 249:-/månad => besparing på 150.-/månad

TV-abbonemang just nu är boxer med Flex-8 : 209:-/månad sjunker vid fiberanslutning till 168:- => besparing 40.-/månad

Telefonen blir även den billigare, vet inte just nu hur mycket .....

Det vill säga fibern sänker månadskostnaden med minst 200:-/månad, samt att jag kan öka
min hastighet till en högre hastighet om jag vill.....

Tillgängligheten ökar, just nu ligger ADSL nere 2-4 dagar per år (fukt i ledningarna m.m.) Skanova har mer eller mindre lagt ner underhållet på koppar kablar !!!!

Det finns fler fördelar ........

/Claes Börjesson
 
Helioz skrev:
Menar du på allvar att 4K kommer slå igenom och finnas i de flesta hem redan om något år? Vad skulle få folk att uppgradera sina apparater när det dels inte finns något material att titta på och när TV-tillverkarna totalt fallerat med 3D-tv trots att det har en mycket större visuell effekt än 4K? De flesta byter bara TV när den gamla går sönder.

Alla marksända HDTV kanaler är endast i 720P (SVTHD, TV4HD osv).
Kanske inte den breda massan, men det kan vi inte veta.
Det är många som har uttalat sig om framtiden som har haft fel.
Bill Gates uttala sig på 80-talet att 640kbyte internminne skulle räcka i en PC (om jag minns rätt).
När Ölandsbron skulle byggas så kalkylerade man att det efter tio år skulle vara x antal bilar som passerade bron per dygn, men redan två/tre år efter öppnandet hade antalet passerat.

94 kom internet till hemmen och då var det 33.6 kbit/s som gällde, något år senare kom 56 kbit/s modemen. ISDN slog aldrig igenom på privatmarknaden. Under -01 kom ADSL 512/150 kbit/s (ned/upp). Vissa hade tillgång till 10 Mbit/s redan på slutet av 90-talet via Ethernetanslutning.
 
10 000kr det var billigt, vårt pris är 21900kr utan rot och det skall tydligen vara väldigt billigt enligt fiberfirman.
Har faktisk sett många priser ner mot 15000kr.
Om 10 år tror jag att många kommuner kommer att lägga fiber i gatorna i villakvarteren och ansluta husen till själkostnadspris. Det blir helt enkelt ett samhällskrav för att få allt att funka.
Dyr teknik blir billig standard om ett antal år. Det finns nog mycket pengar att tjäna för de bolag som är först att gräva nu de närmsta åren. Sedan är denna tekniken vardagsmat och både billig och självklar.
 
Janneman skrev:
10 000kr det var billigt, vårt pris är 21900kr utan rot och det skall tydligen vara väldigt billigt enligt fiberfirman.
Vi betalade 11200kr för sju år sedan, för ett/två år sedan ändrade kommunen från fast pris (11200kr) till månadskostnad 125kr/mån under den tid man har något aktivt tjänsteabonnemang. Jag vet inte om vi i framtiden också blir tvungna att betala månadskostnad. Vid överlåtelse av fiberanslutningen tex vi husförsäljning så blir det löpande månadskostnad för den nya ägaren.
 
Helioz skrev:
Ponera att vi, som finnarna redan har, får möjlighet till 100 Mbit/s 4G helt obegränsat för 200 kr/mån under nästa år vilket gör att fiber-"investeringen" på 15-30 000 aldrig blir återbetald, är det fortfarande ett självklart val?

Vänligen notera också att det ännu inte finns några bevis eller statistik över äkta värdeökningar för hus med fiber och inte några studier som visar på om eventuell värdeökning kommer bestå i takt med att konkurrerande tekniker utvecklas (t.ex 5G utrullningen 2020).
En sån förändring tar ju bort mycket av lönsamheten i kalkylen även om fibern har en bunt andra tekniska fördelar. Och sådana saker har hänt. T.ex är min fjärrvärme just nu lika dyr som direktel :(. Fast hittills har mobilt bredband utvecklats åt andra hållet. Förhoppningsvis tvingar billigt 4G/5G fram en prispress på stadsnät också.

Det går aldrig att skilja ut exakta värdeökningen av fiber, eller någon annan faktor som t.ex värmepump, badrum mm vid ett husköp. Däremot går det att uppskatta i vilken storleksordning värdeökningen för fiber ligger. 20000-50000 är siffror jag sett.
 
Ni kommer aldrig att hamna i konsensus gällande värdet av att installera fiber, då ts redan har gjort sitt val att välja fiberanslutning. Det ts nu har fått är, förhoppningsvis, en stabil och bra anslutning mot internet med bästa prestanda gällande vad som finns tillgängligt idag. Kapacitet kan sedan väljas utifrån behov.

För ts är det nu bara att börja testa olika tjänster och tekniklösningar utifrån att det idag är den bästa anslutningsmetoden gällande prestanda. Så upptäcker man något intressant är det bara att prova på.
 
  • Gilla
Helioz och 1 till
  • Laddar…
J
AndersS skrev:
Ni kommer aldrig att hamna i konsensus gällande värdet av att installera fiber, då ts redan har gjort sitt val att välja fiberanslutning. Det ts nu har fått är, förhoppningsvis, en stabil och bra anslutning mot internet med bästa prestanda gällande vad som finns tillgängligt idag. Kapacitet kan sedan väljas utifrån behov.

För ts är det nu bara att börja testa olika tjänster och tekniklösningar utifrån att det idag är den bästa anslutningsmetoden gällande prestanda. Så upptäcker man något intressant är det bara att prova på.
Detta är Byggahusforumet,här är vi inte intresserade av en lösning :)
Möjligheterna och värdet av fiber är alltså att man kan i all oändlighet stöta och blöta varför man inte ska ha, eller inte ha fiber...

Själv är jag en sann förespråkare av fiber, och kan bara gratulera TS. Mitt tips är att investera i en bra router eller accesspunkt då de som man får från tjänsteleverantörerna oftast är ren budget, och har dålig WIFI. Sedan är det väl mest de roliga leksakerna man kan koppla in i nätverket sedan som intresserar mig, men det är en annan fråga. Det har kommit in väldigt bra tips tidigare, så har inte mycket att tillägga i övrigt.
 
  • Gilla
Helioz
  • Laddar…
Korvgubbe skrev:
Är det verkligen så långt ifrån verkligheten? Med ett par tonåringar i huset känns det mycket troligt att tre olika filmer rullar samtidigt på tre olika skärmar. Lägg sedan till lite "simultansurfande" på läsplattor och kanske någon torrent som går i bakgrunden så... Det scenariot känns inte helt orimligt i mina ögon.
Det är såklart ett scenario som inte behöver ligga långt fram i tiden, och säkerligen finns på vissa ställen redan.

Dock tror jag inte man kan räkna de hushållen som ett normalhushåll när det kommer till bredbandsnyttjande.
 
Självklart är fiber ett kraftigt lyft på alla vis bortsett från installationskostnaden.
Vad man är orolig för är om det sker någon stor förändring på kort tid där installationskostnaden
Sjunker kraftigt eller sponsras bort av kommuner eller telebolag. Kanske läggs kostnaden på skattsedeln.
Kanske tar man snart bort databegränsningen på 4G, då blir det ändrad konkurens.
Jag minns dom sista åren tjock Tv såldes, man reade ut dom till bra priser, det fanns platt TV
men de skulle bli fortsatt dyra de kommande åren sa man. Så blev det inte utan de blev väldigt fort billigare än tjock -TV.
Tror att det finns många framförallt äldre som nyttjar Telefon och Internet lite.
De har kanske inte så jättebra ekonomi(pension) får inte låna.
Då är det inte så lätt att ta ca 20000kr från någonstans, har man inget stort behov av det så
Låter man nog hellre bli.
 
Redigerat:
Hela den här tråden präglas av en stor övertro till trådlösa tekniker. Detta ämne har avhandlats förr i denna forumdel. Jag tar mig friheten att citera ett inlägg av den mycket duktiga lars_stefan_axelsson:

lars_stefan_axelsson skrev:
Det kan jag, och många med mig här som också varit med och utvecklat skiten. Problemet med trådlösa anslutningar som lösning på "last mile"-problemet är till stor del fysikaliska. Man kan bara koda så många bit per baud innan Shannon sätter stopp, och det stoppet är slutgiltigt. Så hoppet står i så fall till att mer frekvensutrymmet/bandbredd skall göras tillgängliga. Av en massa skäl så är inte detta särskilt troligt (den används redan, utrymmet delas av alla användare, teknikskifte tar tid för de delar som redan används osv). Dessutom så är den delen av spektrumet som är mest intressant en tydligt begränsad tillgång, även om det finns gott om bandbredd ledigt i högre band, så når dessa inte så långt, dämpas och skuggas kraftigare av terräng, husbyggnadsmaterial, multipathproblematiken blir större osv. osv. Och som inte det räckte så ökar bakgrundsbruset år för år allteftersom fler och fler använder det spektrum som faktiskt finns (och då djävlas Shannon än mer).

Detta att jämföra med den singlemodfiber som dras idag som (konservativt) kommer att ha en livslängd på 50-100 år, och när den är ev. måste bytas så är det en operation på en timme max eftersom det är trivialt att blåsa in ny fiber i den gamla kanalisationen. Den bandbredd som fibern medger är helt din egen och kan med redan existerande enkel teknik ge en överföringshastighet i terabit/sekund klassen. Det finns alltså oerhört stor utvecklingspotential.

De "problem" du hittat på Google existerar inte i egentlig mening. Short-haul singlemod fiber som last mile har i stort sett bara en enda felfallsmod och det är "grävskopa". I stort sett inget annat rår på den utom i mycket extrema undantagsfall. De "problem med fiber" du hittar är till 100% (avrundat och klart) problem med utrustning i ändpunkterna eller problem i vidarebefordran av nätverkstrafiken. Det går naturligtvis fortfarande alldeles utmärkt att ansluta sig till en kass ISP med kass peering osv. med en utmärkt fiberförbindelse. När jag jobbade med "wireline" på Ericsson så hade man inte heller några större problem med ändpunkterna, främst CPEer eftersom dessa (till skillnad från ADSL-modem som har många fler intressanta felmoder) bygger på enkel och robust teknik. Klart att ett nätaggregat kan ge upp på ett sådant också, men det är ett hanterbart problem, och fö inte något man slipper genom att hålla kvar vid ADSL eller trådlöst.

"Du vet, vatten inne kan man ju inte ha. Tänk om någon glömmer stänga kranen. Tacka vet jag gårdspumpen!"
Kommer från denna tråden. Här finns många fler verkligen insiktsfulla och pålästa inlägg i samma debatt, klart läsvärd tråd.
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
vectrex skrev:
Hela den här tråden präglas av en stor övertro till trådlösa tekniker. Detta ämne har avhandlats förr i denna forumdel. Jag tar mig friheten att citera ett inlägg av den mycket duktiga lars_stefan_axelsson:



Kommer från denna tråden. Här finns många fler verkligen insiktsfulla och pålästa inlägg i samma debatt, klart läsvärd tråd.
Fiber är självklart bästa bredbandet i Sverige idag, det tror jag ingen här argumenterar mot. Problemet är att förutse framtiden så det är svårt att se att det är självklart bästa valet för alla användare under/efter den 15 år långa avbetalningstiden. Fibern är ju alltid bunden till huset istället för 4G som är bunden till personen. Man kan då ta med sig abonnemanget varje gång man lämnar huset, åker på semester, besöker sommarstugan, på jobbet osv.

Jag har själv ett 4G abonnemang utöver min fiber för just dessa tillfällen och skulle kostnaden för 4G gå ner till runt 200 i månaden för 100 mbit/s obegränsad data skulle jag förmodligen säga upp fiberabonnemanget då jag personligen värderar mobilitet främst.

På 10 år har min fiber varken blivit billigare eller snabbare (för samma pris) vilket gör även mig fundersam över utvecklingen där. Min förväntan vid inkoppling var att priset skulle sjunka i takt med teknikutveckling och utbyggnad.

Shannon är självklart en fysikalisk gräns och gäller för enskilda kanaler men vi kringgår den redan klassiska definitionen till viss del idag via MIMO och SAM-multiplexing och i framtiden förmodligen även via OAM-multiplexing.

Här är ett intressant inlägg från 2007 skrivet av Nisse Husberg (tekn.dr. datateknik) som fullständigt skjuter ner utvecklingen av mobila bredband som omöjlig med hänvisning till Shannon:
http://nissehusberg.scorpionshops.com/Shannon.html

"Med nuvarande teknik börjar vi redan närma oss Shannons gräns så det finns inte mycket att hoppas på."

"I dagens läge kan man trådlöst överföra några Megabit/s. I praktiken klarar mobilnäten inte ens det."

"Man kan alltså kort och gott säja att det är bäst att glömma radioteknik då det är fråga om datanät - utom i hemmet eller inom företaget där avstånden är några meter eller tiotals meter"

Lite kul att läsa i efterhand när man sett vilken utveckling som var möjlig med 4G.
 
Redigerat:
Helioz skrev:
Fiber är självklart bästa bredbandet i Sverige idag, det tror jag ingen här argumenterar mot. Problemet är att förutse framtiden så det är svårt att se att det är självklart bästa valet för alla användare under/efter den 15 år långa avbetalningstiden. Fibern är ju alltid bunden till huset istället för 4G som är bunden till personen. Man kan då ta med sig abonnemanget varje gång man lämnar huset, åker på semester, besöker sommarstugan, på jobbet osv.

Jag har själv ett 4G abonnemang utöver min fiber för just dessa tillfällen och skulle kostnaden för 4G gå ner till runt 200 i månaden för 100 mbit/s obegränsad data skulle jag förmodligen säga upp fiberabonnemanget då jag personligen värderar mobilitet främst.

På 10 år har min fiber varken blivit billigare eller snabbare (för samma pris) vilket gör även mig fundersam över utvecklingen där. Min förväntan vid inkoppling var att priset skulle sjunka i takt med teknikutveckling och utbyggnad.

Shannon är självklart en fysikalisk gräns och gäller för enskilda kanaler men vi kringgår den redan klassiska definitionen till viss del idag via MIMO och SAM-multiplexing och i framtiden förmodligen även via OAM-multiplexing.

Här är ett intressant inlägg från 2007 skrivet av Nisse Husberg (tekn.dr. datateknik) som fullständigt skjuter ner utvecklingen av mobila bredband som omöjlig med hänvisning till Shannon:
[länk]

"Man kan alltså kort och gott säja att det är bäst att glömma radioteknik då det är fråga om datanät - utom i hemmet eller inom företaget där avstånden är några meter eller tiotals meter"

Lite kul att läsa i efterhand när man sett vilken utveckling som var möjlig med 4G.
Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Vartenda ord i den där "artikeln" stämmer ju fortfarande!
Vet du hur tätt "masterna"/celler för 4G nätet står idag?
 
vectrex skrev:
Jag förstår faktiskt inte alls vad du menar. Vartenda ord i den där "artikeln" stämmer ju fortfarande!
Vet du hur tätt "masterna"/celler för 4G nätet står idag?
Jag lade till följande relevanta citat:

"Med nuvarande teknik börjar vi redan närma oss Shannons gräns så det finns inte mycket att hoppas på."

"I dagens läge kan man trådlöst överföra några Megabit/s. I praktiken klarar mobilnäten inte ens det."

"Man kan alltså kort och gott säja att det är bäst att glömma radioteknik då det är fråga om datanät - utom i hemmet eller inom företaget där avstånden är några meter eller tiotals meter"
 
Helioz skrev:
Shannon är självklart en fysikalisk gräns och gäller för enskilda kanaler men vi kringgår den redan klassiska definitionen till viss del idag via MIMO och SAM-multiplexing och i framtiden förmodligen även via OAM-multiplexing.
Nu får du nog förklara hur du menar här om jag inte ska avfärda dig med att fara med osanning. Anledningen till att det läggs så mycket resurser på att utveckla olika tekniker likt MIMO, multiplexing är just för att vi är så nära den fysikaliska gränsen för trådlös överföring att det måste till för att öka kapaciteten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.