Det är så att jag under sista månaderna under 2014 kom i kontakt med en elektriker (som tidigare anlitats av mina föräldrar), jag höll för tillfället på att renovera ett nyinköpt hus och behövde byta ut det mesta av all el!

Jag sa då i ett tidigt skede att jag ville att de skulle köra igång genast och att vi sedan skulle ta det löpande allteftersom, och eventuella problem skulle lösas i samrådan med mig på bästa sätt.

Nu i efterhand har jag fått en extremt saltad räkning!

Dels påstår de att jag begärt offert och att det är detta pris som gäller.
Mig veterligen har jag varken godkänt muntligen eller skriftligen till någon offert!

En man var här i precis 29 timmar, detta kostar enligt dem 26000kr
(de har dragit 13000kr av mitt rot-avdrag föregående år nämligen)

Första frågan är.. hur sjutton kan 29 timmar bli 26000kr? (timlön 500-600/timme)

Borde inte totalen ligga omkring 19000kr? (och sedan dras ca 9500kr av rot)


Till saken hör att jag både skrivit till firman och varit där och pratat med dem, bett dem komma hit och specificera exakt vad materialkostnader etc gäller!

De har inte varit här.. och nu har de kontaktat mig och sagt att de ämnar lämna in ärendet till kronofogden eftersom jag ännu inte betalat för mig!

Vad kan jag göra? Vad har jag som konsument och köpare av tjänst för rättigheter?

//Hugo
 
Ingår det inget material i summan 26.000:-?

Det kan ju vara så (även om det är fusk) att dom angivit en högre summa för arbetet och en mindre summa för materialet.
Detta i syfte att öka Rot-avdraget ? :confused:

Om man drar el till en hel villa så är 100-125.000 kanske ganska normalt.
Du angav att det mesta byttes ut. Utan att veta exakt vad det innebär så är kanske ett totalpris på 50-75.000 inget att förvånas över.
Det är kanske du som har orealistiska förväntningar och uppfattning av vad eljobb kostar ??:x
 
Redigerat:
  • Gilla
BennyK
  • Laddar…
Tänk på att du måste betala en del av beloppet innan förfallodatum. Du kan ej hålla inne med allt.
 
Nja faktum är att jag tycker att 26000kr för endast jobbtiden 29 timmar låter lite mycket? (896kr/h)

Har kollat i stan och alla elektriker ligger på mellan 500 - 600/ timme i totalpris för arbetskostnad!

Alltså material är inte ens specat.. de vill ha totalt ca 25000kr kontant ( utöver det som då redan dragits på rot, dvs 13000kr)

Det som gjorts är följande:

Nytt automatsäkringsskåp + ca 12 säkringar
Dragit el i hall, vardagsrum, sovrum och extrarum
Satt upp 12st dubbeluttag
Monterat upp 1st fasadlampa utomhus

Thats it!

Men nu tänkte jag mest på jobbtiden, 29 timmar a 26000kr...
Jag har inga problem med att materialkostnaden landar på ca 9000-12000kr!
 
Du förstår nog inte mitt tidigare inlägg.
Totalt är fakturan på 38,000:- ?

Man brukar mycket grovt räknat att materialet är 50% av fakturan och arbetskostnaden 50 %.

Då får vi att materialet borde kostat ca 19.000 och arbetet 19.000 :-.

OM nu elfirman anger att arbetskostnaden är 26.000:- så innebär det att en större del av fakturan blir rot-avdrag än fallet skulle blivit om arbetskostnaden angivits till 19.000.
Detta är fusk med skattepengar men du är vinnaren så jag förstår inte problemet.??

Vill du att elfirman skall skriva att arbetskostnaden är 19.000 så du får mindre rot-avdrag??? :wow:
 
Hur många timmar och vilket timpris står det på fakturan?
 
Faktum är att det inte står något timpris på fakturan!

Det står bara en totalsumma för jobb "typ"..

Jag ser inte hur jag kan vara en vinnare?

Om totalsumman blir 38000 (säger vi), och materialet står för 12000kr - så är det ju fortfarande oskäligt att ta ut 26000kr för jobbtiden (även om nu 13000kr dras bort på MIN rot)

När alla andra elektriker i stan tydligen har en timpenning ca 290kr lägre än denna firma?
 
Jag tror precis som Roland53, dem fuskar med rot reglerna för att du ska få det billigare...

Materialet va säkert dyrare än vad som står på fakturan, dem har gjort om en del av det till arbetskostnad som du får rot på. Sen gör de om fakturan så det ser ut som ett anbudsjobb...
 
H
Du har rätt till en spec. Faktura.
Bestrid fakturan skriftligen och hänvisa till datumet du först kontaktade dem. Se till att du har ett par vittnen alt. spela in samtalet när du lämnar över ditt bestridande. Skriv också på fakturan att du bestrider den och kopierades så att du har ett ex själv. Skriv stt fakturan skall specas och att du sedan tar ställning till om den är rätt.
 
  • Gilla
Karelen och 1 till
  • Laddar…
faktum är att jag redan har vittne till när jag kontaktade dem första gången (var till firman personligen)

de hävdar kategoriskt att jag valde att ta det på offert.. men ska man inte behöva acceptera detta muntligen eller skriftligen? Det finns ju inga bevis på att detta skett..

Utan spec. på allting så kan de ju "plötsligt" hävda att det kommer kosta 50 000kr (finns det gränser?)

Faktum är att det inte blir billigare för mig.. eftersom kostanden för jobbet ligger mycket högre än hos andra, oavsett kostnaden för material så tar de ju en hel del extra av mina ROT-pengar som jag har till mitt förfogande!
 
H
Om du inte fått någon offert, hur är då överenskommelsen att de fick starta med arbetet?
 
Jo det var så att de hade gjort ett jobb åt föräldrarna, som vi var nöjda med.. lite eljobb i sommarstugan!

Jag kontaktade dem och frågade om de kunde köra igång direkt.. varvid de kom förbi dagen efter och påbörjade jobbet med en gång!

Sedan är det en annan historia att de kunde utebli 3-4 vardagar i sträck utan att höra av sig.. att mina önskemål inte uppfylldes gällande brytare etc, samt det faktum att en efterkommande elektriker underkänt en hel del av deras "jobb" (för att nämna några saker så har de glömt att dra fast flertalet av dosorna i väggen, de har klämt kablar som har gjort att något kortslutits och bränt kablarna på samma ställe som där de drog dem)
 
Hugo Åkerstedt skrev:
Faktum är att det inte blir billigare för mig.. eftersom kostanden för jobbet ligger mycket högre än hos andra, oavsett kostnaden för material så tar de ju en hel del extra av mina ROT-pengar som jag har till mitt förfogande!
Menar du att du behövt rot-avdraget för andra jobb som du inte kunde dra av i.o.m elarbetet?
Eftersom avdraget gjordes förra året så är dörren stängd för det årets rotavdrag nu.

Det är ju inte så att ROT-pengar är "dina pengar". Om dom inte utnyttjas till Rot-avdrag så betalas dom in i skatt till skatteverket. Således är det inga pengar du disponerar till annan konsumtion såtillvida det inte handlar om rotavdragsberetigade jobb.
 
H
Du skulle ha kontaktat firman så stt de hade åtgärdat felen.
 
  • Gilla
arbina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.