Om Elis har tagit typ 900 kr i timmen är det troligt att betrakta som oskäligt. Om gängse pris är 500-600 kr per timme. Då kan du hävda att det är priset som du skall betala. Om inga extrema förutsättningar gäller. Tex att Elis måste resa 10 mil för att utföra jobbet.
 
Det låter ju som elfirman hävdar att de jobbat på ett fastpris. OM det är så att de faktiskt hade gjort det så debiteras ju bara det övverenskommna beloppet, oavsett om det i efterhand visade sig att det bara "kostade" 5 000, eller om det var helt felräknat och egentligen skulle kostat 200 000 (lite grovt uttryckt). Det är också så att en firma med fastpris som blir utslängda kan ha rätt att debitera hela den överenskommna summan, även om de blir utslänga redan efter en timme. Det kan ses som ett avtalsbrott.

Men nu fanns det ju ingen överenskommelse om fastpris, och där borde bevisbördan ligga på firman (är dock inte helt säker på det).

Vad gäller arbetstiden, så kan du inte bara se till hur många timmar de faktiskt var i ditt hus. det tillkommer restid, tid för att lasta i och ur verktyg, material osv.
 
I detta läge utan något som helst avtal så går det bara att spekulera.

Som hempularen säger ligger det rimligen också restid, milkostnad etc i arbetskostnaden (eller utöver de 29 timmarna). Med detta i beaktandet urholkas snabbt caset för att hävda att något är oskäligt.

Jag skulle, tyvärr, säg att du får ta detta som läropengar. Börja inte jobba utan kontrakt, det går oftast åt helvete. Du förlorar 4-5k i egna pengar och lika mycket till i rot, antagligen en liten peng jämfört med att driva detta till nästa instans...

Vi skäller ofta på puckade hantverkare här på forumet, men omvänt måste jag säga att jag har svårt att känna sympatier för konsumenter som inte tar sig tid att avtala om pris och andra villkor och i ett senare skede klagar på priset.
 
Redigerat:
  • Gilla
Thomas59 och 2 till
  • Laddar…
Du skriver också "de" har varit här, innebär det att det varit två elektriker på plats vid vissa tillfällen?

Har du en offert som beskriver arbetet, utifrån att du säger att du inte godkänt något sådant skriftligt eller muntligt? Om så är fallet, vad står det i den, lägg gärna in den informationen hät om du fått något sådant.
Och har du fått det muntligt, vad fick du då för priser?
 
Redigerat:
Jag läser inget om moms i ditt inlägg. Kan det vara så att du jämför timkostnader med och utan moms?
Utan någon skriftligt i handen (offert) kan du inte driva ett case om din elektriker tar dubbelt så mycket per timme än alla andra. Du får nog tyvärr boka det under kontot "läropeng" som någon sa längre upp.
Och då är jag ingen hantverkare själv utan en av dom som är mest kritisk här mot oseriösa hantverkare. Jag har också betalat mina läropengar.
 
Njoo. OM det inte finns något avtalat pris, då får hantverakren ändå inte ta "oskäligt" betalt. Och oskäligt definieras då som mer än brukligt i branschen. Så vill ex. en elektriker ta 2000 kr/h så är det helt OK så länge det är avtalat, men har man inget avtal så är det inte OK.
 
Be om kopia på avtalet. Det ligger på hantverkarens sida att bevisa att ett avtal ingått. Det är alltså viktigare för hantverkaren att skriva avtal än för dig.
Har det skett på löpande räkning är en specad faktura det minsta man kan begära.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Fairlane
Kan det vara så att det tillkommer en väldig massa timmar för restid etc?
Det är ok att lägga på tid för resor etc, men i det här fallet har de ju varit på plats 1-3 timmar åt gången och då är det knappast rimligt att man ska betala deras restid så många gånger (såvida man inte själv ställt krav ppå när de ska vara på plats och så verkar det ju inte vara)..
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Ska försöka besvara frågor som inkommit..

1. Nja restiden är inte mer än vad det tar att köra ca 2-2.5km

2. Första dagen var det två stycken här som tittade,
alla andra dagar var det bara en hantverkare här (piskade tydligen mig till hantlangare)

3. nja timkostnaden är enligt moms (andra firmor tar 550-650kr inkl moms per timme)

Anledningen till att det blev denna firma var att de andra dels hade ont om tid,
och dels inte kunde påbörja arbete med en gång

4. det fanns varken skriftligt eller muntligt avtal om några kostnader,
det är först i efterhand som de påstår att det fanns en offert om ca 38000kr (jobb + material)

Gick med i Villaägarna och pratade med deras jurist.. det står ju för i helv... till och med lagstadgat att du har rätt till en specificerad faktura om inte annat avtalats!


Kommer förmodligen sluta med att jag betalar, och sedan råder alla bekanta att anlita någon annan firma. Jag har ju svart på vitt hur det kan sluta om man anlitar just denna firma. Vilket man i efterhand ångrar att man gjorde.
 
Hugo Åkerstedt skrev:
Kommer förmodligen sluta med att jag betalar, och sedan råder alla bekanta att anlita någon annan firma. Jag har ju svart på vitt hur det kan sluta om man anlitar just denna firma. Vilket man i efterhand ångrar att man gjorde.
Det får du f*n inte göra. Är fakturan bestriden kan dom varken skicka till inkasso eller kronofogden.
 
H
Se till att få en spec. Faktura är den inte rätt och de står påsåg så berätta att du lägger ut fakturan på nätet till allmän beskådning.
 
faktum är att jag direkt vid den första fakturan kontaktade deras faktoringtjänst och sa att jag bestrider fakturan!

sedan hörde jag ingenting på flera veckor.. då var jag dit till deras firma och "ville ha svar"

gubben hummade och mumlade och sa typ att "så jobbar inte vi..." när jag sa att jag ville ha specat!
 
Hugo Åkerstedt skrev:
gubben hummade och mumlade och sa typ att "så jobbar inte vi..." när jag sa att jag ville ha specat!
Du svarade väl du "Jaha ni vill inte ha betalt då?" eftersom du inte behöver betala förräns en specad faktura kommer om man kräver det.

Däremot ska du skicka en bestriden faktura med rekommenderat brev så du sitter säkert. Spara kvitto och skicka inte original.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Faktum är att jag nästan svarade så ;)

jag sa "det blir ju svårt för mig att betala om jag inte vet vad jag betalar för.."

ah bra idé.. vad behöver jag ha med för info i en "bestridan" ? räcker det med handskrivet brev där jag påtalar orimligheten i att betala en faktura som inte är specad?
 
Om jag förstått detta rätt så har man ju alltid rätt att kräva en specificerad faktura. Men, om man jobbar på fast pris blir den specificerade fakturan knappast en nedbrytning i delmoment med tillhörande pris, utan en detaljerad spec på vad som är gjort. Jobbar man på löpande räkning eller den värdelösa mellanvarianten "uppskattat pris" ska man kunna få detaljerna specificerade även med pris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.