Den "värdelösa" varianten uppskattat pris är jättebra.

Får du ett uppskattat pris, så görs jobbet på löpande räkning, men den verkliga kostnaden får inte bli mer än max 15% över det uppskattade priset. Givetvis kan det bli högre om det dyker upp oförutsedda saker. precis som för alla andra avtalsvarianter.

Så det är en form av fastpris, där det kan bli billigare, men inte dyrare.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
För egen del säljer jag aldrig något med betalningsvillkor av typen "löpande räkning med tak" och kan inte förvänta mig att någon annan gör det heller. Det finns inget positivt i det upplägget för säljaren som istället bör lämna ett fast pris om tak önskas.
 
MathiasS skrev:
Det finns inget positivt i det upplägget för säljaren som istället bör lämna ett fast pris om tak önskas.
Att upplägget däremot är positivt för köparen vet jag av egen erfarenhet.
I hantverkarformuläret kan man välja löpande räkning med ungefärlig prisuppgift och max överskridande med 15 %. Torde vara mycket vanligt förekommande avtal.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
MathiasS skrev:
För egen del säljer jag aldrig något med betalningsvillkor av typen "löpande räkning med tak" och kan inte förvänta mig att någon annan gör det heller. Det finns inget positivt i det upplägget för säljaren som istället bör lämna ett fast pris om tak önskas.
Det är framförallt positivt för konsumenten som kan be om ett ungefärligt pris innan man beslutar sig för att anlita hantverkaren. Regeln om att en lämnad prisuppgift inte får överskridas med mer än 15% är väl framförallt ett skydd för konsumenten och inte framtaget för att vara fördelaktigt för säljaren av tjänsten. Jag tycker upplägget är bra och har använt mig av det flera gånger och vill man inte som säljare av en tjänst lämna ett ungefärligt pris är det bara att låta bli.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
Bestrid fakturan!

Om inget avtal finns då blir det "automatiskt" löpande räkning till skäligt pris bet tim och material.

I ditt fall troligen ca 650 kr i timmen samt normala butikspris för materal + påslag ca 15%.
 
Jo jag bestred fakturan... och hörde ju sedan inget av dem, på många veckor!

Nu kommer hot om kronofogde om jag inte betalar.. de har varken intresse av att ge mig en specad faktura,
eller ens följa de regler och lagar som faktiskt är gällande och skall skydda mig som konsument och privatperson!
 
Hugo Åkerstedt skrev:
Jo jag bestred fakturan... och hörde ju sedan inget av dem, på många veckor!

Nu kommer hot om kronofogde om jag inte betalar.. de har varken intresse av att ge mig en specad faktura,
eller ens följa de regler och lagar som faktiskt är gällande och skall skydda mig som konsument och privatperson!
Antingen får de väl plocka fram den påstådda offerten där det framgår att ni godkänt den eller presentera en specifikation på fakturan. Vägrar dom så är det väl bara att fortsätta bestrida. Det är ju absurt att kräva att ni ska betala en klumpsumma utan specifikation på ett löpande jobb. Kan det vara så illa att de har noll koll på timmarna och materialet de lagt ner och därför helt enkelt inte kan ta fram en spec. och därför bara skickat en klumpsumma och vägrar ge er ett underlag?
 
Hot om inkasso eller kronofogde är inte särskilt "farligt". Om man besvarar kravet med att ärendet är föremål för tvist så avbryts handläggningen.
 
  • Gilla
jimih
  • Laddar…
tack för tipsen!

ja som sagt har jag aldrig godkänt en offert eller ett färdigt pris på jobbet!

varken muntligt eller skriftligen, så några sådana bevis från deras sida lär vara fabricerade..

jag tänkte kontakta kronofoden imorgon och förklara ärendet
 
Bevisbördan ligger på Elis att visa att du har accepterat offert, vilket torde vara omöjligt om det är som du säger.
 
Exakt.. jag har som sagt aldrig ens uttalat mig om att ta det på ett "fast pris",
enda gången jag ens fört det på tal var när jag var där och bestred deras idé att inte speca fakturan!
 
H
Vad betalade dina föräldrar för timpris? För de hade väl gjort nogot jobb hos dem? Eller blandar jag ihop det med någon annan tråd?
 
Ja det stämmer, de var hos dem (gemensam sommarstuga) nu i somras förra året,
är inte hundra säker på timpenningen men har för mig den låg på omkring 550-650!

har idag öppnat gamla kuvertet - dvs det nyutskickade från faktueringsbolaget, sedan jag bestred den första fakturan!

totalt vill de ha 25850kr! (dvs utöver de 13000kr de redan dragit på rot)

Räknar man efter lite skulle det innebära att de tar 26000kr för jobbtiden, och ca 12800kr för material!
(dvs om man utgår från deras totalt i avsaknad av verklighetsförankring påstådda kostnad på 900kr/timme)
 
H
Ja, då bestrider du fakturan till både faktureringsbolaget och till elfirman. Du skall ha en spec. Faktura.
Skadar nog inte att skriva att du även bestrider beloppet.
 
Ska skriva nu under helgen och sedan skicka REK till bägge ställena,
där jag ordagrant bestrider varje faktura och eventuella kostnader tills jag har en specad räkning!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.