Det var så att mina föräldrar anlitade en lokal eletrikerfirma för lite eljobb ute i sommarstugan..

Själv hade jag kollat runt i stan efter någon firma som kunde påbörja installation av nya ledningar snarast.. de flesta var uppbokade flera veckor, och var då inte ett alternativ för mig.

Till slut kontaktade jag firman som mina föräldrar anlitade, och jodå det gick så bra att påbörja jobbet under de kommande två dagarna, jag meddelade då även att jag kommer att ta ledigt för att vara hemmavid för att ge instruktioner när de är där.. det var inga problem enligt dem, och de sa även att de kunde köra på tills jobbet var gjort, utan att det skulle behöva dra ut på tiden!

Sagt och gjort så kom de dit första dagen.. men sedan gick det utför..

I en vecka levde jag med endast lyse i badrum och i köksfläkten!

Ibland kunde han ringa vid 15 för att meddela att han inte skulle dyka upp den dagen,
en vecka uteblev han helt både onsdag, torsdag, fredag, måndag utan att meddela något.

Det var även ofta återkommande att jag behöve ge honom handräckning i allt han gjorde......
Trots att jag anlitat dem fick jag alltså själv hålla på och jobba aktivt!

Efter ca 16 arbetsdygn hade han varit på plats 29 timmar totalt.

Jag meddelade då att ni inte behöver komma tillbaka annat än för att märka upp elcentralen (automatsäkringsskåpet i källaren)

När det sedan kommer en räkning så står det i princip bara en slutsumma.. ingen specifikation på material som använts, eller hur många meter kabel som satts in..

Mina föräldrar fick en redig specifikation av dem på sommarstugejobbet. men varför inte jag?

Nu påstår de plötsligt att jag godkänt en offert.. med totalsumma 40 000kr (25000 efter ROT)

Är det inte så att jag måste skriva på något avtal eller godkännande på en offert?

I sommarstugan hos föräldrarna jobbade de ju bara på, sedan kom en specad räkning både på material, antal timmar de jobbat, samt transport etc.

Vad ska jag göra?

Det känns som att 40 000kr är mycket pengar för 29 timmars jobb..
Materialmässigt förutom kabel är el-central, ca 16 dubbeluttag, några doslock och typ mer kabel

Jag har kontaktat deras faktureringsbolag och de har noterat att jag bestrider fakturan

Vid återkommande samtal med firman fortsätter de vägra att speca en faktura!

Jag har även kontaktat en annan elektriker, som jobbat i ca 30 år.. och han underkänner massor av det jobb den första firman utfört.. bland annat använder de inte ens riktiga dosor för eluttag i väggarna, de fäster dem inte heller utan trycker dem bara på plats!

Hjälp.... jag är desperat efter råd om vad jag som enskild kund kan göra!
 
Kan de inte visa något avtal så blir det svårt för firman att vinna en tvist. En rimlig arbetskostnad efter ROT är 9000, vilket ger 14000kr i material. Kan det vara rimligt?
 
Jag vet inte riktigt.. men 29 timmar x 600 blir ju just 17400 (med ROT borta blir det alltså bara ca 9000kr som du skriver)

Det är en enplansvilla, inget jobb gjort i källaren förutom nya centralen,
på boplan är det tre rum och kök - i köket har de inte gjort något nämnvärt jobb!

har räknat efter, totalt är det följande som de stått för materialmässigt:

3st utanpåliggande uttag
2st utanpåliggande fönster-uttag
13st vanliga dubbel-uttag (jordade)
1st automatsäkringscentral mellanmodell + ca 12 säkringar

sedan är det elkabel i hall, sovrum, gästrum, vardagsrum, och sedan kabel rakt ner i källaren

som du skriver är det ju inte rimligt att de kan få rätt då inget avtal upprättats,
jag har varken godkänt eller skrivit på någonting.. trodde det skulle skötas löpande
eftersom det var så de gjorde i föräldranas sommarstuga!

Nu påstår de även att de måste komma och kontrollera mängden material för att kunna specificera..

men att detta var ogörligt då jag sparkade ut dem utan att de fick ta itu med kök och badrum,
kändes rätt att göra så eftersom jag var utan lyse i en vecka, de kom aldrig på utlovad tid,
och att bara jobba 29 timmar på 16 arbetsdygn känns lite i underkant..


Med tanke på hur de betett sig tidigare vill jag helst inte ha dem innanför dörren..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.