D09
Aj :/ det lät inget vidare

Själv landade jag på en binge med ved, balanserade o studsade vidare ner i en mjuk snödriva :)
 
  • Gilla
Johan- och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Skratta inte åt eländet. Ni har en massa tur. Skaffa sele till nästa gång. En vän ramlade ner tre meter och bröt ryggen modell värre, huvudet missade precis en bräda med en 4tumsspik. Ryggen är nu ihopspikad och vännen går som vanligt om än några cm kortare, men aldrig att det blir takklättring utan sele igen.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jodå, visst används sele numera, speciellt när man jobbar 11 meter upp på sadeltaket med duktig lutning. Problemet är att man ibland glömmer att man inte är 25 längre och "ska bara", vilket kan straffa sig som sagt.
 
Krilleman
Hjälpt chauffören som kör slambilen att lyfta på betonglocket till min trekammarbrunn. Kul att man för en gångs skull vara hemma och kunde samtala med han.

Följetongen i detta ämne är ju långt med alla dessa nya regler för tillfartsvägens beskaffenhet och vändplatser för lastbil. Vikten på brunnslocket, sugslangens längd för att få dra den för hand. Dubbla schaffisar för att undvika reglerna lite längre osv...

Och vad har då kommit fram i själva yrkesutövandet av dessa nya fina regler från AMV? Ingenting, tyvärr. Jag frågade honom om dessa regler och vad som händer i verkligheten, få lite klarhet i ämnet helt enkelt. Men han ryckte på axlarna och sa att ingen brydde sig. Han hade ju ett jobb, lite så resonerade han. Konstigt!
 
Krilleman
Gjort klart överluften via ved/tank-rummet in i pannrummet för att öka på luftfllödet till pannan. Inmurad 125 spiro. Blev riktigt bra. På andra sidan sitter det ett element som värmer den svala luftendirekt. Därav ventilerna som stryper flödet lite. Och så har jag fått lite mer ved framkört från vedbacken. Ska bara stapla klart nu...

1423669134926.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fortsatt att kalkylera på kommande utomhusprojekt;
* Bygga utomhuskök
* Bygga ny balkong
* Bygga diverse räcken
* Granitbeklädnad av yttertrappor
* Byta fasadbrädor till lärk
* Byta glaskassetter i de fasta fönstren och sätta in ny altandörr
* Måla övriga fönster
* Måla takfot och hängrännor
* Sätta kullersten runt huset och upp mot parkeringen
* Installera robotklippare

Något säger mig att semestern är inbokad :D
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
mexitegel skrev:
Fortsatt att kalkylera på kommande utomhusprojekt;
* Bygga utomhuskök
* Bygga ny balkong
* Bygga diverse räcken
* Granitbeklädnad av yttertrappor
* Byta fasadbrädor till lärk
* Byta glaskassetter i de fasta fönstren och sätta in ny altandörr
* Måla övriga fönster
* Måla takfot och hängrännor
* Sätta kullersten runt huset och upp mot parkeringen
* Installera robotklippare

Något säger mig att semestern är inbokad :D
Det där ser ut som Arga snickaren. I nästa penseldrag kommer han fram till att det kommer ta dig 33 kalenderår att bli färdig. Har du en PLAN FÖR DET?! VA! VA! VA! HARDUDET?!
 
  • Gilla
fremax
  • Laddar…
MathiasS skrev:
Det där ser ut som Arga snickaren. I nästa penseldrag kommer han fram till att det kommer ta dig 33 kalenderår att bli färdig. Har du en PLAN FÖR DET?! VA! VA! VA! HARDUDET?!
Äh, det där hade jag klarat på två dagar att jaga hantverkare och 100.000 i ROT-avdrag.

Semestern räddad :)

Jag gjorde en sådan där prioriteringslista i ett svagt ögonblick för några år sedan.
21 punkter, optimistiskt uppskattat till 320 timmar.
Nu är tre punkter avklarade, annars är inget på listan är gjort.
Förspilld tid att göra listor här i huset :p
 
S
KnockOnWood skrev:
Jag gjorde en sådan där prioriteringslista i ett svagt ögonblick för några år sedan.
21 punkter, optimistiskt uppskattat till 320 timmar.
Nu är tre punkter avklarade, annars är inget på listan är gjort.
Förspilld tid att göra listor här i huset :p
Jag gör inte så många listor men sambon gillar listor så det finns både att-göralistor och prioriteringslistor här hemma. Att-göralistorna är mest riktade till mig... ;)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Jag har funderat på att döpa om mina listor till Att Inte Göra listor i stället :)

Men jag skall försöka bocka av tre punkter till i år.
 
  • Gilla
sinuslinus och 1 till
  • Laddar…
Jag har med skrivit lite på min To Do List
Byta panel på garage
Tilläggsisolera hela huset
Byta resterande fönster (7st + 2 altandörrar)
Sätta in en vindslucka inomhus
Sätta kantsten runt halva tomten
Få igång mitt hemnätverk

Så jag har att göra till sena hösten :)
 
Redigerat:
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
sinuslinus skrev:
Jag gör inte så många listor men sambon gillar listor så det finns både att-göralistor och prioriteringslistor här hemma. Att-göralistorna är mest riktade till mig... ;)
Haha, påminner mig om när en jobbarkompis fick friår (om ni minns det där, betalt ledigt och meningen var att en arbetslös skulle gå in i stället...).

När han kom hem från sin sista arbetsdag räckte sambon över en tjock pärm: -Här är vad du ska göra nu!
Efter ett par veckor var han hos chefen och sonderade terrängen för att få komma tillbaka.... :D

Men appropå listor så tror jag jag ska hinna med i vart fall det mesta. Time will tell :)
 
  • Gilla
KnockOnWood och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark skrev:
...
Så jag har att göra till sena hösten :)
...
Senast redigerad av Ramnemark idag 19:32 Anledning: Glömde Garagefönster
Var det inte lite mer som du glömde:
Foga om skorstenen
Rensa jordgubbslandet
Städa ur garaget så bilen går in
Rensa bort kirskålen
Fixa och rensa golvbrunnarna
Laga gräsklipparen
osv... :rolleyes:
 
Jag har listor till allt och lite till.. men i detta hushåll måste man vara smidig.. maken blir hutlöst stressad av listor (och jag blir stressad utan dem).. så jag får ta fram ett par postit-lappar ibland och skriva saker han kanske borde göra.. bara ett par grejer alltså ..och lägga dem på ett strategiskt ställe.. sen får man byta ut dem vartefter de blir gjorda :) (med några dagars paus imellan då)..

Har provat att visa honom en hel lista på saker som ska göras.. i och på huset framöver.. det gör jag inte om!

Han tror han måste göra allt på en gång, samma dag..och får panik (dvs inget blir gjort alls).. jag gillar listorna för precis det omvända.. att man kan planera framåt, inte glömma saker (skriver ju upp saker jag ser, kommer på, upptäcker vartefter).. och för att ha nått att bocka av nån gång om året.. :)

intressant hur olika man kan vara!

- - -

Har inte gjort så mycket med huset idag, mer planerat till.. sammanställer listan för att skicka efter köksstommarna på IKEA (gamla köksstommarna).. sorterar ut vissa saker ur skåpen för att ge bort till röda korset.. förbereder lite smått för köksrivningen alltså helt enkelt..

Min bättre hälft är iväg och shoppar lite material till att snickra "provdörrar/fronter" till blivande köket.. imorgon ska han få leka i snickarverkstan ;)
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Snigla skrev:
... så jag får ta fram ett par postit-lappar ibland och skriva saker han kanske borde göra.. bara ett par grejer alltså ..och lägga dem på ett strategiskt ställe...
Bra tankar Snigla, så handlar en sann taktiker.

Jag har märkt att det effektivaste sättet att kommunicera med hustrun är att skriva ut något som hon kan läsa till frukost-teet (vi äter sällan frukost tillsammans).

Då är hon pigg och receptiv, så budskapet brukar gå in :)
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.