gråsten skrev:
1991 infördes begreppet stor bostadsfastighet. En sådan kan omfatta ett boningshus och upp till 5 ha mark. syftet kan vara t ex hästgård. Ibland talar i´nte lantmäteriet om att den här möjligheten finns. På nätet finns ett antal uppsatser i lanmäteri att läsa om stor bostadsfastighet. Praxis kan vara lite oklar eftersom det totalt sett inte rör sig om så många fall. här är en av mång uppsatser

[länk]

PS det är möjligt att frågan varit uppe har tyvärr inte tid att läsa hela tråden
Tack för länken. Det var nytt för mig!
 
-MH- skrev:
Det finns ofta en nedre gräns för detta, 4000 m2 blir ingen stor bostadsfastighet. Och de två plättarna kanske inte gränsar till varandra ens.
Plättarna gränsar till varandra. Tillfartsväg finns redan idag och marken där den ligger kommer att hamna på systers mark. Vägen är endast till för deras bostadshus.

4000m2?

De har 2000 m2 idag och det tillkommer 1,3 ha alltså blir ytan 1,5 ha (15 000 m2).
 
  • Gilla
mekar-anders
  • Laddar…
Aha, jag läste nog lite slarvigt. 1,5ha tycker jag inte skall vara något problem för en hästgård. Har de eller skall bygga stall?
 
Kolla även rättsfall, sök på "stor bostadsfastighet" eller 1991.
 
-MH- skrev:
Aha, jag läste nog lite slarvigt. 1,5ha tycker jag inte skall vara något problem för en hästgård. Har de eller skall bygga stall?
Har du hästar själv?
Jag har en granne med 8000 m2 tomt.
de har två hästar och tomten är rena leråkern mesta tiden.
Det går knappt att gå ut och lunchmata dem utan stövlar.
Fastän pållarna en stor del av året går på en annan ca 3 HA stor äng.
1,5 HA till två hästar året runt ser jag som tveksamt att det skall funka långsiktigt utan annan mark att ta till.
 
Nu var det ju inte riktigt hästhållningen jag behöver hjälp med, den klarar jag utmärkt. och ja, jag har hästar själv (och har haft det i mer än 25 år). 1,3 ha bete räcker utmärkt till 2 ponnys några veckor på sommaren, vilket är tanken.
Leråker lär det knappast bli då vi enbart har sandmark...

Jag tar gärna emot fler tips på lösningar gällande vårt problem. Är det verkligen ok att ha över ett års väntetid hos lantmäteriet?
 
För att ge ett exempel på handläggningstid så kan jag berätta om ett enkelt lantmäteriärende:

Två nyskapade fastigheter skulle inkluderas i en gemensamhetsanläggning, en liten grusväg.
Inga som helst konstigheter, inga problem med andelstal eller något sådant.
(Frågan om väg till fastigheterna hade "glömts bort" när LMV gjorde avstyckningen tre år tidigare)

Jag har en utskrift av Lantmäteriets dagboksblad i ärendet.
De omfattar nio (9) sidor.
Första noteringen:
2012-02-14 Ansökan inkommen.

Näst sista noteringen:
2014-11-06 Beslut registrerade i fastighetsregistret.

Jag orkar inte räkna ut hur lång tid det tog, men det är nära tre år i alla fall.

PS
Var gör ni av ponnyerna de övriga 49 veckorna :)
 
Redigerat:
Tror vi hade 25hästar varav 21 egna och då var våran fastighet bara 1ha
Meb då arrenderade vi ytterligare cirka 10ha för sommarbete.

Så bog ska det funka, men en hästgård ser alltid ut som hej kom o hjälp mig om bi frågar mig
 
lundsbo skrev:
Nu var det ju inte riktigt hästhållningen jag behöver hjälp med, den klarar jag utmärkt. och ja, jag har hästar själv (och har haft det i mer än 25 år). 1,3 ha bete räcker utmärkt till 2 ponnys några veckor på sommaren, vilket är tanken.
Men kan det inte vara så att de, som flera skriver, vill se det mer generellt. Så trots att det för er del handlar om att hysa ett par ponnies några sommarveckor, så vill de ändå att en gård med hästmöjligheter ska klara två hästar på helårsbasis?
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Lutte skrev:
...
Så bog ska det funka, men en hästgård ser alltid ut som hej kom o hjälp mig om bi frågar mig
OT
Men var gör ni av hästarna på vintern i Norrbotten?
Här nere går de ute och nafsar gräs så gott det går hela vintern.
(Men stödutfordras naturligtvis med hö)
 
KnockOnWood skrev:
OT
Men var gör ni av hästarna på vintern i Norrbotten?
Här nere går de ute och nafsar gräs så gott det går hela vintern.
(Men stödutfordras naturligtvis med hö)
Inte alltid varit norrbottning ;) men hölider på 400kubik och hölada på uppskattningsvis det samma räcker långt, sen med permanentbädd så behövs det inte mycket strö.

Men här uppe så finns det olika alternativ men inget av dom innefattar fritt bete precis
 
Begreppet hästgård förvirrar. FBL:s undantag för större bostadsfastighet innebär inte alls att fastigheten måste vara ägnad hästar i synnerhet eller ens djur i allmänhet. Inget hindrar att man ansöker om sådan fastighetsbildning för odling. Det kan i praktiken underlätta saken.
 
Ja, hästgård är väl mer ett marknadsföringsbegrepp.

Hästar är ena rackare till att trampa sönder mark, och behöver stora ytor att röra sig på om det inte skall bli lervälling.
Dessutom är de så enfaldiga att de alltid går samma upptrampade "stig" längs staketen, så det blir mer som ett dike där, även om de har hyfsat stora ytor att röra sig på.

Att tro att det inte blir lera för att man har "sandmark" vittnar om ett optimistiskt sinnelag.
Där gräset växer är det mulljord, och det blir det gegga av vad det än är för material under.
 
Tänkte det är dags för en uppdatering.
Efter 18 mån hos lantmäteriet klyvdes gården enligt vad vi kommit överens om.
Systers del löstes genom att hon ansökte och bygglov för, och byggde stall och då fick man helt plötsligt stucka av 1 ha och lägga till deras befintliga tomt.

Mamma och pappa har gjort ett generationsskifte (gåva med vederlag) till mig och jag har bodelat in min man (allt med hjälp av LRF-konsult jurist så det ska bli rätt).

Nu har vi fått förhandsbesked för att bygga och väntar på bygglov. Det har tagit många år men löste sig till slut.
 
  • Gilla
Anna_H och 7 till
  • Laddar…
Skönt att höra det löste sig till sist och hoppas att ni till sist kan se ert nya hus växa fram och förhoppningsvis snart bli inflyttningsklart. Samtidigt önskar jag att ni nån gång kan försonas och åter umgås även om det kanske inte blir som det en gång varit.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.