Nu funkar vår som den ska. Ringde affären o "klagade" över felet. De skulle kolla med reparatören vad som blev gjort och tala om för oss. Så vi får väl stå ut med detta i framtiden att pilla bakom plåten på baksidan. Inget som man ska behöva egentligen men det är väl som med alla andra vitvaror- De håller aldrig vad som utlovas i reklamen.
 
Jag rengjorde vår tumlare själv. Var ludd i lådan längst ner som samlar upp vattnet och då täpper pumpen igen. Var inte svårt alls. Enligt sökresultat på nätet kan detta behöva göras varje år för konstruktionen är inte bättre. Så det är lika bra att lära dig hur man gör...
 
Jo tack!!! Som ett brev på posten kom en faktura på 1200 kr. På ett uppenbart konstruktionsfel som kunden inte ska behöva pilla med. Maskinen, som är köpt april 2012 (garantin gått ut), kostade 8000 kr och enligt alla anvisningar så ska man INTE behöva skruva isär någonting. Då är man helt plötsligt uppe i 9200 kr. Smart bosch!! Jag blir så jävla förbannad på vitvaror o deras sätt att lura oss kunder. Ska ringa reklamationsavdelning på bosch i morgon o höra vad de har för ursäkt. Affären som jag köpte maskinen av vet inte riktigt hur de ska göra. Skulle höras efter min pratstund med bosch. Forts.följer.....
 
TJW Johnsson skrev:
Jo tack!!! Som ett brev på posten kom en faktura på 1200 kr. På ett uppenbart konstruktionsfel som kunden inte ska behöva pilla med. Maskinen, som är köpt april 2012 (garantin gått ut), kostade 8000 kr och enligt alla anvisningar så ska man INTE behöva skruva isär någonting. Då är man helt plötsligt uppe i 9200 kr. Smart bosch!! Jag blir så jävla förbannad på vitvaror o deras sätt att lura oss kunder. Ska ringa reklamationsavdelning på bosch i morgon o höra vad de har för ursäkt. Affären som jag köpte maskinen av vet inte riktigt hur de ska göra. Skulle höras efter min pratstund med bosch. Forts.följer.....
Var bor du?
Vilken affär köpte du den av?
 
I Sverige o maskinen är köpt i en vitvarukedja.Informationen känns lite oviktig tycker jag. Glädjande nyheter för mig är att affären ställer upp till 100%. Fick ingen större förståelse hos bosch, tyvärr så nästa gång blir det ett annat märke för mig!
 
Hej.
Jag har exakt samma problem med samma tumlarmodell. Elon avvisar mig till BSH som hävdar handhavande fel. Jag skulle så gärna vilja höra vad som hände i ditt fall.

Kristofer
 
Spelar ingen roll om garantin gått ut då man alltid har 3 års reklamationsrätt på ursprungliga fel. Felet är ju ursprungligt då ingen öppnat torktumlaren.
Finns det ingen instruktion i användarmanualen att "lådan" skall rensas så är jag nästan säker att allmänna reklamationsnämnden anser att det är ett uppenbart konstruktionsfel som konsumenten ej kan lastas för. Bestrid kostnaden och lämna ärendet till ARN.
 
in2kma skrev:
Hej.
Jag har exakt samma problem med samma tumlarmodell. Elon avvisar mig till BSH som hävdar handhavande fel. Jag skulle så gärna vilja höra vad som hände i ditt fall.

Kristofer
Jodå. Det löste sig denna gången. Affären tog fakturan o sa att vi kunde glömma den. Så än så länge funkar den. Om samma fel inträffar ska jag kontakta affären igen sa dom. De ställer upp till 100%. Men hur det går vet man ju aldrig. Fortsättning följer. Hoppas det lösar sig för dig.
 
  • Gilla
LJC
  • Laddar…
Jag skäms för att man tillverkar och firtfarande säljer maskiner med det här uppenbara konstruktionsfelet.
Vår Siemens beter sig likadant, sitter endast 1 dåligt filter som ensamt ska ta hand om allt damm.
Slänger ut skiten snart, frågan är som vanligt vad man ska köpa istället.
 
Vår Bosch har 2 st filter. En förbättrad verson av en tidigare modell som tydligen hade mer problem än vår. Men som tråden tydliggör är problemen kvar och fabrikanterna vill inte veta av konsumenter som har bekymmer.
 
har en bosch avanti xx wtw84360sn larmar fulltank ca 2 år kan man fick sa felet själv
 
hoahoa skrev:
har en bosch avanti xx wtw84360sn larmar fulltank ca 2 år kan man fick sa felet själv
Två år! Vår funkade bara ett halvår. Att prata med van Brakel på BSH är att stånga pannan blodig. Ta bort locket och högra sidan. På botten på höger sida sitter en vit pryl med ett lock du kan ta bort. Där i finns två elektroder som samlar på sig slit som kortsluter kretsen dom larmar om full vattentank. Gör rent. Spola samtidigt ur maskinen med slang som du sticker ner där luddfiltren sitter. Kondensorn är full med ludd eftersom det inte har någonstans att ta vägen. Lycka till.
 
Köpte modellen när den var precis nylanserad på marknaden. Har haft otaliga besök av BSH sedan dess (förstås). I början kategoriserade de problemet som ett "fel" (har jag i skrift). När reparatörerna dök upp bytte de helt sonika ut pumpen och rengjorde resten av systemet. Jag fick t o m maskinen utbytt en gång p g a detta (fick en med det nya, "förbättrade" filtret)!

Vad efter tiden har gått förstår jag att det här måste blivit oerhört kostsamt för dem (då de flesta tycks råka ut för detta). Helt plötsligt har de börjat benämna problemet som en "service" och vill inte betrakta det hela som ett "fel". Pumpen byts inte längre ut utan rengörs enbart. Smart sätt att försöka kringgå att ta kostanden för det hela.

Det enda som är lite roligt i dessa turer är att höra alla nya förklaringar gällande hur man egentligen skall sköta om och hantera torktumlaren för att den skall fungera. Jag har samlat ihop till ett A4:a nu. En sak kan jag dock lova - inget tycks fungera..... (och många av dem är rent motsägelsefulla.) :)

Tycker nog att ÅF bör informera om att man måste kalkylera in en "planerad service" en gång per år a ca 900 SEK för att maskinen skall kunna gå att använda som torktumlare och inte bojsänke.
 
menar du fram i från på tumlaren eller bak i från
 
  • IMG_0528.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
hoahoa skrev:
menar du fram i från på tumlaren eller bak i från
Jag menade framifrån. På din bild blir det till vänster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.