Mikael_L
Men min uträkning gäller alltså en affärsverksamhet helt utan utgifter ... !!!
Och det går givetvis inte.
Men utmaningen är alltså att komma på en affärsmodell med extremt små utgifter, för att kunna erbjuda kunden en låg timpenning och därmed ändå vara attraktiv.
Och som elektriker är nästan 100%-ig beläggningsgraden troligen ett jättelikt problem att nå.



Det enda jag egentligen vänder mig mot är att någon påstår att en timpenning måste vara i eller så.
Ungefär som att det är någon slags naturlag eller möjligen lag i svea rikes lag.

Att påstå att en timpenning måste vara på en viss nivå är bara att gå tjänstesäljarnas ärenden. Inget vi vill hjälpa till med på ett konsumentforum.

Om jag(/vi) accepterar din åsikt om att 450:-/timme inte räcker.
Kommer du nästa år påstå att det inte räcker med 600:-/timme?
Ska vi acceptera det även då?

Finns det någon gräns för hur höga timpenningar du (i din allsmäktighet) anser vara behövliga, som vi på detta forum ska förmodas svälja?


Alltså det är just därför som jag alltid går igång på just detta att någon påstår att det måste vara si eller så.
 
Mikael_L
Det finns också elektriker som har som affärsmodell att sälja sina timmar till andra elfirmor och ligger då på timpenningar på runt 300:- (kanske lite under eller lite mer över). Då har dom ändå egen bil och egna verktyg och försäkringar osv.
Men dom har dock inte kostnader för att leta jobb, skriva anbud/offerter, ev garantiärenden osv.

Men det är alltså också en affärsmodell. Att jobba B2B.
Men den timpenning ser ju inte slutkunden i form av en konsument röken av, då det går genom ett extra led.
 
Mikael_L skrev:
Det finns också elektriker som har som affärsmodell att sälja sina timmar till andra elfirmor och ligger då på timpenningar på runt 300:- (kanske lite under eller lite mer över). Då har dom ändå egen bil och egna verktyg och försäkringar osv.
Men dom har dock inte kostnader för att leta jobb, skriva anbud/offerter, ev garantiärenden osv.

Men det är alltså också en affärsmodell. Att jobba B2B.
Men den timpenning ser ju inte slutkunden i form av en konsument röken av, då det går genom ett extra led.
Visst,

Det är ju upp till var och en oavsett om man är egen företagare eller anställd att välja vilken lön man vill jobba för..
men det är ju inte samma sak som att man tror att hantverkare har dessa debiterade timpenningar som lön
 
Mikael_L
tomlan skrev:
men det är ju inte samma sak som att man tror att hantverkare har dessa debiterade timpenningar som lön
Nej så är det.

Från timpenningen ska först dras företagets omkostnader. Och däri ligger verktyg, utbildningar, bilkostnader, varulager, försäkringar, arbetskläder, bokföring och lite sånt. Sen är det även sunt om det finns lite vinst också, ett företag kommer i princip inte klara sig i längden om det inte finns lite vinst som kan återinvesteras i verksamheten.
(Jag tror nog att bilkostnaderna är den största omkostnaden för en elektriker som driver sitt företag med leasad bil och flänger omkring en del.)

Det som återstår efter omkostnaderna tar sen staten först skatt på i form av egenavgifter (eller arbetsgivaravgifter om man är anställd i eget AB), som ligger på ca 30%

Först nu har vi månadslönen, som det dras vanlig A-skatt ifrån.


Men som sagt, får man ihop runt 300:-/timme + moms efter att omkostnader är betalda och lyckas hålla en bra täckning över veckans timmar så är det ingen dålig lön, kan jag tycka.
Och om man då vill sätta 400:-/h + moms i timpenning så är knepet att inte låta omkostnaderna överstiga 70-100:-/timme.
Dvs runt 150h * 80kr = 12.000:- i månaden.
 
Mikael_L
Vad kostar en inredd och leasad Caddy eller berlingo i månaden?
(bara i fasta kostnader då)
 
Redigerat:
Mikael_L skrev:
Vad kostar en inredd och leasad Caddy eller berlingo i månaden?
(bara i fasta kostnader då)
Beror på? Menar du "listpris" som vi vanliga får betala, eller efter elektrikerns rabatter?

;)
 
  • Gilla
Strip och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
En annan spännande övning man kan göra är att kolla uppgifterna för enmansföretag eller med någon enstaka anställd, som drivs som AB.
Är det stort bolag med massor med anställda är det alltför oöverblickbart.

Men jag kikade nyss på en elektriker som jag vet driver enmansfirma.
Men såg att det var två anställda, men pappan sitter även med i styrelsen och är kanske anställd också, eller så kanske frugan är anställd för t.ex. bokföring och administration.
Det är inte ovanligt, att sprida ut lön osv på flera inom familjen av bl.a. skatteskäl.

Nåväl, 3 mille i årsomsättning.
löner till styrelse och VD = 470'
löner övriga 750'
utdeln till aktieägare 150'

Jag tycker det ser ut att gå jävligt bra där.
Undrar om han tar 900:- i timme då?, för med 450:-/ h går det ju inte ens att driva företag ...


edit:
Jag ska också erkänna att jag kikade på tre olika, denna firma hade uppseendeväckande bra årsredovisning (och det kan finnas något mer bakom siffrorna jag inte har koll på, periodiserade belopp, eller skogsinnehav eller något sådant som också ligger i samma AB, även om jag starkt tvivlar på det sista).

Men de två andra hade inte heller årsredovisningar som var fy skam. Det verkar inte, just nu iaf, vara svårt att få ihop mycket trevliga löner.
 
Redigerat:
Mikael_L
lars_stefan_axelsson skrev:
Beror på? Menar du "listpris" som vi vanliga får betala, eller efter elektrikerns rabatter?

;)
Har elektrikerna även rabattbrev hos bilhandlarna? Visste jag inte.
 
Mikael_L skrev:
Har elektrikerna även rabattbrev hos bilhandlarna? Visste jag inte.
Nej, det var mest menat som ett skämt. Jag vet inte att de har rabatt även där. Men vem vet? ;)
 
Mikael_L skrev:
Jag vill egentligen inte "bråka" med dig. Du har typ alltid en nykter syn på saker och ting.
Och på sätt och vis har du det även här, ...
... men man kan inte säga att en timpenning "måste vara nnn kr/tim".
Det finns inget måste. Då är det precis lika korrekt att en konsument påstår "En hantverkare behöver inte ta mer än 196:-/timme". Det är en precis lika sann (eller falsk) utsaga.
Båda utsagorna är korrekta om man har bestämt vissa parametrar som inte alls är uttalade i utsagorna.



Men om man tar in säg 320:- + moms i timmen och 8 timmar om dagen så blir det en månadslön på ca 39.000:-/månad.

Eller så tar man en anställning...
Vet inte riktigt hur du har kommit fram till en lön på 39'?
 
Jag började läsa denna tråd då jag nu får in flertalet offerter från olika elektriker.
Det skiljer sig en hel del i offerterna slut summa visa specar inget på material eller tim pris.
Andra ger mer detaljerade offerter.

Detta gäller elektriker i stockholm ca 550kr/h
Material listan jag fått in från en hittills om man tittar på säg ett eluttag. Ligger på 137kr ex moms (171 ink moms) och går jag till clasohlson så ligger exakt samma uttag på 109kr ink moms.

Så det är jäkligt fult att blanda ink och ex moms när dom ger priser. är man inte uppmärksammad på detta så är det lätt att ja men det är ju inte så mycket mer.
Moms är ju inget man som företagare betalar om man köper in för lika mycket. vist du måste ligga ute med pengarna.

Vist ska jag sitta och leta och köpa in allt själv tar det min tid. den tiden är värt pengar för mig om man ska vara krasst. Jag driver själv eget så sitter jag och letar och beställer m.m. vist jag kan spara pengar på det men i slutendan är det antingen att jag får jobba mindre = mindre betalt eller jag förlorar tiden för familj, vänner, egentid.

När jag pratar med vissa hantverkare så frågar jag om jag köper produkterna via dom hur lägger dom priset i jämförelse med om jag köper det själv. Här får jag stora skillnader i svar.
Men det jag ser är att som privatperson går jag och köper en produkt så har man hylla priset.
En hantverkare som köper från ett företag om och om igen för 100k-1m+ betalar inte hyllpriset.
Dvs köper jag produkten via hantverkare så säg de har 30% rabatt. jag köper produkten via hantverkaren och han tar 10-20% påslag på sitt inköps pris för inköp, transport m.m. jag som konsument har 10% rabatt på de produkterna.

Vi båda har knäat på detta.

Andra alternativet som diskuteras här i tråden är att
Jag som konsument ser att hylla priset ligger på XXkr
Hantverkaren 30% rabatt på hyllpriset
hantverkaren lägger på 70-100% på hyllpriset.
Då sticker det rejält i ögonen på oss konsumenter.

Vist vi har alla internett sidor där vi kan beställa sakerna ifrån men de ger oftast inte korrekt prisbild man får tänka det som k-rauta, hornbach vs bauhouse där kan man prisgämföra då det är fysiska butiker.

Sen vist det pratas om i tråden man kan inte leva på 450kr/h. Vist jag debiterar 800-1000kr/h men jag har heller inte lika mycket jobb som en elektriker. Men en elektriker har också ROT på sin sida om han tar mer betalt per timme istället för på material vilket jag inte kan använda ROT för så är det bara jag som konsument som förlorar på det.

Jag ska prata med elektrikern och ta upp detta med material påslaget.
 
Ge gärna riktiga exempel med artikelnummer annars känns jämförelsen rätt så meningslös.
 
Slugge skrev:
Ge gärna riktiga exempel med artikelnummer annars känns jämförelsen rätt så meningslös.
Riktat mot mig med eluttaget?

EDIT: jag såg nu att sidan strulade för mig och CO priset är 149kr inte 109kr!
109kr var för det ojordade uttaget.
 
Redigerat:
Ja, såg ditt inlägg med jämförelse av priser och olika procentsatser men ingen aning vad du jämförde, sen menar jag ju även i allmänhet om folk ska jämföra priser på något och skriva om det här är det ju rätt meningslöst om det visar sig att man jämfört vindruvor med russin.
För att kontra ditt inlägg med ett exempel så tycker jag 109 kronor är hutlöst för ett uttag som inte ens har jord! http://www.harald-nyborg.se/el-belysning/elinstallation/vagguttag.html Harald har för 35 kronor MED jord.

Och ganska roligt som du skrev att du jobbar inte så mycket som en elektriker så därför måste du dubbla timdebiteringen för det ska gå runt.
Men många inlägg bjuder på intressanta exempel från verkligheten, många fula tricks från hantverkare, en del från beställare men i många fall en stor okunnighet som ligger till grund genom att man som förstagångsbeställare inte kontrollerat fakta före och mindre firmor som kanske är mer duktiga på det praktiska (ofta brister det här också) än på att driva företag med vinst och allt vad det innebär. Som Mikael ofta är inne på, se över sina kostnader istället för att bara pracka dessa på kunden.

Detta kan kanske fungera bättre då man utför arbete för företag då beställarna oftast kan vara mer intresserade av att arbetet är utfört enligt minimifordringarna, inom avtalad tid och till överenskommet pris, dock finns möjlighet till ändrings- och tilläggsarbeten om förutsättningarna ändras under arbetets gång.
Det kan bli en stor skillnad att övergå till privatkunder och jag har hört "aldrig mer privatpersoner" mer än en gång, dessa typer som vill detaljstyra arbetet under arbetets gång och är så fräcka att de ifrågasätter fakturor som bara slår på några tusen. Flåsar en i nacken och ifrågasätter resor till grossisten, inget konstigt man är där tre gånger på en dag väl, vem som helst kan ju glömma eller ha otur med planeringen..
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Slugge. Procent satserna togs som ett exempel på de priser som varit i offerterna och det som har diskuterats på plats i mitt hus.
Vist man kan inte jämföra olika märken mot varandra absolut inte. Så dum är jag inte.
Det ojordade eluttaget kostar 89 på sidan du länkade till. Det Jordade 129:-

Vist jag tar dubbelt i timm penning men då jag jobbar med foto och film så måste jag också tänka kostnader omkostnaderna som Studio, kameror, optik, digitalbackstycke (inte en simpel DSLR kamera), Video kameror, Ljus utrustning, Datorer, programvaror etc. Nog till en kostnad långt över vad flera el firmor har total i utrustning.

Jag tycker hellre elektriker ska ta mer betalt för sin tid än att lägga på en massa på materialet.

Men efter ha haft alla dessa hantverkare från flera områden så är det stor skillnad vissa har riktigt flashiga bilar andra har t.o.m inte ens haft egen bil. En elektriker kom i en gigantiskt Doge och han kom även med den fetaste offerten. Vad skulle du då dra för slutsats?

Men jag kan förstå vad du menar med att jobba hos privatpersoner jag har jobbat som låssmed förr i tiden varav mycket var hos just privatpersoner. Jag har respekt för andra yrkesgrupper när det gäller att utföra jobbet. Jag går igenom med dom vad som ska göras sen får de lösa problemet utförandet talar sedan hur kompetenta dom var/är. Kommer de med förslag som förbättrar absolut är det tilläggs kostnader får man ta det då isf.
Jag bryr mig inte om elektrikern gör 10 resor på en dag till grossisten så länge inte jag betalar för det.
Skulle jag glömma utrustning så går inte det på kundens bekostnad utan min för det är ju jag som kanske inte planerat eller glömt inte kunden.
Innan arbetet startar så har man ju gått igenom vad som ska göras då med yrkes erfarenhet och planering kan man ju få med sig ivf merparten av allt som behövs för jobbet. är det ett 5 dagars jobb kanske man får ta det man glömt nästa dag istället eller inte åka så fort man glömt en skruv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.