Kan man tvinga en HC2 att bygga om nätverket om man flyttar en mottagare eller gör den det automagiskt?
 
Du måste tvinga den.
I stabel 3.6 finns det under inställningar och zwave nätverk. Konfigurera om nätverket. Finns även en scen som man kan köra.
Men ta en backup innan. I betan får allt nya ID.


Nyfniken skrev:
Kan man tvinga en HC2 att bygga om nätverket om man flyttar en mottagare eller gör den det automagiskt?
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Har du byggt om ditt mesh nätverk efter flytten?

abrovink skrev:
Har problem med mottagningen från min NorthQ el-mätare. Har provat att flytta ett par brytare för att få dessa att bygga ut mesh-nätverket till el-skåpet. Hur har ni andra gjort som bara har mätare i plåtskåpet på fasaden?
 
Hej.

Jag ska installera nya grejer i mitt hus.
Vill ha återfjädrande kronbrytare på alla ställen. Om jag då vill ha en dimmer på den ena knappen kan jag få den andra knappen att styra en scen (tända en lampa som sitter någon annanstans)?
Är det Qubinos dimmer som krävs då? eller funkar det med Aeon Labs också?

Tänker använda HC2.
 
iseklaar skrev:
Hej.

Jag ska installera nya grejer i mitt hus.
Vill ha återfjädrande kronbrytare på alla ställen. Om jag då vill ha en dimmer på den ena knappen kan jag få den andra knappen att styra en scen (tända en lampa som sitter någon annanstans)?
Är det Qubinos dimmer som krävs då? eller funkar det med Aeon Labs också?

Tänker använda HC2.
Vad jag vet så har inte Aeon den möjligheten. Men qubino har två ytterligare ingångar som du kan använda fritt. Var noga med att du får ner nolla till alla brytare då qubino använder nollan till ingångarna
 
Henke-el skrev:
Har du byggt om ditt mesh nätverk efter flytten?
Japp, kört repair och heal.
 
Det lustiga är att det fungerade helt ok första dagen. Sen har jag tappat den helt och lyckas inte få den att ansluta. Har en duwi brytare på andra sidan väggen 20cm ifrån och den fungerar klockrent.
 
Har följt diskussionen om meshnätet och vad som händer när man flyttar en en enhet. Det finns en bra skrift som heter "Z-wave Technical Basics" som beskriver hur nätverket byggs upp och konfigureras. Googla denna eller sök på www.domotiga.nl.
Olika enheter kan hantera routing-tabellerna på olika sätt beroende på vad man vill åstadkomma vid visst tillfälle. Nätet har inte alla options påslagna ständigt. Batteridrivna grejer vill ju spara energi och när ett nätverk är "färdigbyggt" så vill man inte lasta det med trafik som bara kollar förändringar i nätverket självt. Gissningsvis måste man beordra controllern att göra en utökad sökning (synkronisering) om man flyttat runt sina enheter.
På Zipabox verkar det mestadels funka att bara gå in på en enhet och ändra någon parameter och spara och sedan trycka synkronisering, men ibland verkar det som att man måste ta bort och lägga till enhet för att det ska fungera.

Man skulle vilja kunna se hur routingen ser ut i systemet så skulle det vara lättare att felsöka.
 
Har inte någon koll på Zipa, men på Vera kan man gå in på en nod och se både "grannar" och aktuell routing. Det fanns förut en plugin som skrev ut hela nät, men jag vet inte om den funkar längre (var länge sedan någon uppdaterade den, tror jag).

Dock går det ganska bra att felsöka "hopp för hopp" i en normalstor villa/lgh, eftersom det oftast bara är några få hopp till kontrollern, om än tradigt - jag har gjort det några gånger. Snyggast vore om någon orkeade skriva ihop en parser som presenterade hela nätet grafiskt, gärna med både grannar och aktuell routing. :)

Har ibland blivit lite irriterad på att en nod på några meters avstånd till kontrollern (fri sikt) ändå väljer att gå via en annan nod precis bredvid, som råkar vara lite starkare.

Är inte säker på att man kan veta hur en batteridriven nod routar - tror att dessa kör adhoc - bestämmer sig när det är dags att skicka mha broadcast, eftersom man räknar med att dom flyttar på sig. Går inte heller att få fram någon routing på dessa i Vera, vilket stärker denna tes.
 
dhanjel skrev:
Verkar som om D-Link börjar bli sugna på z-wave med.
Jag gillar inte den här utvecklingen. Snart lanserar Apple en lösning som kommer ta en enorm del av marknaden. Deras system kommer

1. Vara svindyrt
2. Fungera väldigt bra, men vara fruktansvärt inlåst.
3. Bromsa/svänga utvecklingen bland konkurrerande system.
 
Fast apple har ju ändå öppnat upp lite genom att börja med HomeKit, inte mycket till världen än. Men förhoppningsvis försöker de inte göra som vanligt och uppfinna/låna hjulet igen.
 
Om dom bara kunde droppa Z-Wave och ersätta med WiFi???
 
dhanjel skrev:
Fast apple har ju ändå öppnat upp lite genom att börja med HomeKit, inte mycket till världen än. Men förhoppningsvis försöker de inte göra som vanligt och uppfinna/låna hjulet igen.
Du menar stjäla hjulet, ta patent på det och stämma alla som byggt hjul i årtionden eller byggt andra saker med samma färg som deras hjul?
 
  • Gilla
magnusopus och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.