injonil skrev:
Funderar du på pellets och vill/kan göra saker själv så är Roslagsbrännaren ett bra alternativ. Robust brännare som man kan ändra och meka med själv.
Vad grundar du det på förutom att du kan meka själv. Det är ännu bättre att slippa meka med maskinen.
För de som konverterar till pellets har roslagsbrännaren ansetts som bra. Medans andra tycker att den förbrukar ovanligt mycket brännelement och att det har varit problem med tempgivaren. Så det finns nog delade om den.
 
Roslagsbrännaren är lätt att jobba med. Det finns brännare som man inte kan justera själv.

Ja, den gör åt mer tändelement än snittet. Men till skillnad mot de flesta andra brännare behöver man inte byta roster eller andra delar på brännaren med jämna mellanrum.
 
  • Gilla
slurppe99
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Läs vad NIBE SCA 41 är för något.
Det var som fan, min husleverantör och Nibes monteringsfirma sa att det inte var möjligt när de satte in den för ca 2 år sedan då vi hade omfattade samtal om braskamin och hur det skulle funka ihop med pannan.

Men å andra sidan var det ju en hela massa skruvande i manualen och det var knappt så installatören ville skruva ihop den med golvvärmesystemet så det kan ju vara en riktig kass installatör med som inte vågade röra nått.
Nu är det ju försent att byta braskamin och dra rör.
 
Pumba skrev:
Det var som fan, min husleverantör och Nibes monteringsfirma sa att det inte var möjligt när de satte in den för ca 2 år sedan då vi hade omfattade samtal om braskamin och hur det skulle funka ihop med pannan.

Men å andra sidan var det ju en hela massa skruvande i manualen och det var knappt så installatören ville skruva ihop den med golvvärmesystemet så det kan ju vara en riktig kass installatör med som inte vågade röra nått.
Nu är det ju försent att byta braskamin och dra rör.
Min installatör har ju sagt att det inte går att justera fläkten på min FLVP. nu vet jag bättre.

Saknar ditt hus krypgrund ? de går alltid att göra nåt ...
 
ahlis_se skrev:
Min installatör har ju sagt att det inte går att justera fläkten på min FLVP. nu vet jag bättre.

Saknar ditt hus krypgrund ? de går alltid att göra nåt ...
Självklart har jag inte krypgrund, är väl inte många kvar som bygger nytt med det?

Det är ju en tämligen dyr kostnad att byta braskaminen, rören går ju alltid att lösa.
 
Mikael_L skrev:
Ja den totala kalkylen bör man ju försöka göra.

Något år innan vi startade husbygget var jag hyfsat på det klara med att vi skulle ha bergvärme.
Sen insåg man att det inte räckte utan att jag även måste ha ventilation med återvinning p.g.a myndighetskrav (kanske även för den egna ekonomin).
Sen lekte jag med tanken och var sugen på solpaneler och vattenmantlad braskamin och därmed acctank med diverse slingor i.

Sen när vårt husbygget började bli en mer allvarlig tanke så blev det ju nödvändigt att granska ekonomin mer på djupet. Och då insåg jag ganska snabbt att då vi hade nybyggt och planerade isolering lite över myndighetskrav och vad de flesta hus från hustillverkare har så blev det liksom lite märkligt att att ha ett energibehov av 8MWh/år och en investeringskostnad för uppvärmningsystemen på drygt 300'.
Det betydde att med dagens energipriser så kan vi värma huset med direktverkande el i nästan 40 år innan vi har tjänat in investeringen om detta fantastiska 300.000kr värmesystem skulle spara in 100% av energin, dvs helt gratis och fri energi
Skulle detta värmesystem spara in 75% av elenergin så skulle det ta nästan 50 år att nå breakeven. Och det bara räknat på investeringen. Lägger man sen till kapitalbindningskostnader och kompressorbyten var 15'e år, byte av solpaneler och braskamin var 30'e år, byte av acctank var 50'e år så kommer detta värmesystem bli en förlust i all evighet.

Så det gick ju snabbt att inse att det var dags att banta bort en hel del.
Kill your darlings, som det heter.
Och hur jag än räknade och kalkylerade så gick alla de komponenter jag tänkt mig bort, inte ens ren bergvärme + FTX-ventilation gick att räkna hem, då jag la in kompressorbyten var tionde år + kapitalbindningskostnader.
Ren vedvärme eller pellets gick i princip ihop sig, men då blir man ju bunden av att alltid hålla på med ved och elda osv, inte riktigt min melodi. Även om jag har en del pyromani-gen i mig så ser jag inte riktigt mig orka med att hålla på med detta år ut och år in. Och med pellets kryper man i viss mån upp i famnen på vad några marknadsaktörer bestämmer att pelletsen ska kosta.

Så till sist landade jag i slutsatsen att det bästa alternativet är det värmesystem som kostar minst i investering och som bli godkänt för att erhålla bygglov. Och då blev det frånluftsvärmepump.
Och som grädde på moset så köpte jag en mer än 10 år gammal FLVP men som hade nybytt kompressor, mindre än 2 år tidigare. Fick den för 5 tusen, mycket mindre än vad kompressorbytet hade gått på. Den har nu tuffat på i tre år här, men om dina siffror på livslängd stämmer så kommer den alltså att lägga av typ i vinter.
Då får jag en bra chans att välja nytt värmesystem igen. Jag är inte tvingad till endast vissa lösningar p.g.a få igenom ett bygglov. Finner jag en enkel elpatron som mest ekonomiskt så kan jag då välja detta.


Så en av de saker jag vill säga med allt detta är att det är inte endast ett rent ekonomiskt val vad man väljer för uppvärmning, utan myndigheterna har även sina fingrar med i spelet, och kräver vissa saker. Det är nog det egentliga skälet till att det sitter en FLVP i ditt Älvsbyhus. Skulle inte myndighetskrav funnits så var det nog elradiatorer under varje fönster istället.


Men nu har du ju chansen att välja om. Du har ju kommit fram till att FLVP aldrig går att räkna hem. Bra så, Nu kan du ta chansen att sätta elradiatorer i huset. Eller kanske lite bättre, en elpatron till det vattenburna systemet.
Eller fundera på luft/luft-värmepump. En 5000:- från Jula kanske tjänar ihop sig med större säkerhet. Byt denna var 4-5'e år, är kanske ändå en vinst.

Valet står dig fritt nu, nu när du inte kan bli nekad bygglov beroende på vad du finner mest ekonomiskt.



Jag har f.ö en kompis som byggde ett 100kvm fritidshus, (men planerat för permanent boende från dag 1).
Men då det är klassat som fritidshus slapp han ju alla krav på energianvändning, så den lösning med elpatron som sattes in för att värma huset genom GV-slingorna under byggtiden lät han helt enkelt vara kvar sen, medan han skulle fundera vidare på uppvärmningen.
Han byggde extremt välisolerat, och efter två år med elpatron och lite stödeldning i braskaminen de kallaste dagarna så tycker han att de knappa 10MWh han förbrukar varje år i hushållsel + uppvärmning gör det svårmotiverat att ändra på uppvärmningen, så han kör vidare med elpatron så länge.
Hej Mikael,

Tack för att du delar med dig av dina kunskaper i frågan.
Som du är inne på om huruvida det är lönsamt över tid eller inte, det är olika arbetsinsatser som krävs antingen sota eller byta kompressor/panna efter X år. Hur man än gör så är man i händerna på de ena eller andra.

Huset vi bor i idag är vårat första hus men inte vårat sista och vi har lärt oss otroligt mycket. Vi kommer att laga denna FLVPn till största delen pga att vi inte vill göra ett stressat byte utan ett genomtänkt och välplanerat.
 
Pumba skrev:
Självklart har jag inte krypgrund, är väl inte många kvar som bygger nytt med det?

Det är ju en tämligen dyr kostnad att byta braskaminen, rören går ju alltid att lösa.
Hej Pumba,

Är nog olika, själv hade jag mer än gärna byggt riktig källare om jag byggt nytt.
Nyare hus saknar förvaringsutrymmen i stort i m2 jakten.. men det är ju IMHO.

vh ahlis
 
ahlis_se skrev:
Hej Pumba,

Är nog olika, själv hade jag mer än gärna byggt riktig källare om jag byggt nytt.
Nyare hus saknar förvaringsutrymmen i stort i m2 jakten.. men det är ju IMHO.

vh ahlis
Källare är ju dock något helt annat än krypgrund, har bott i ett hus med omfattade mögelproblem från den konstruktionen så det kommer jag aldrig mer testa.

Jag förvarar mina grejer på kommunens återvinningsgård, det är enklare än att hyra ut mitt hus som lager.
 
harry73
Pumba skrev:
Källare är ju dock något helt annat än krypgrund, har bott i ett hus med omfattade mögelproblem från den konstruktionen så det kommer jag aldrig mer testa.
Modulhus har alltid krypgrund eller i alla fall en ordentlig luftspalt mellan platta och golv. Den behövs för att koppla de husmoduler på avloppet. Så ts har säkert krypgrund, och det finns många fler.
Själv känner jag folk med platta på mark och omfattande mögelproblem. Platta på mark var riskkonstruktion på 70-talet.
Jag antar att Pumbas gamla hus också hade några år på nacken och att krypgrunden inte motsvarar moderna krypgrund
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.