I
http://www.energimyndigheten.se/Tem...roductCompareList=1143,1146,1144&PageID=13370
Enligt testet , 120m2 och ett behov av 16200kWh, jag sparar alltså mer med min IVT490. Inte så konstigt då man i testet troligen kör med ventilation enligt Boverkets rekommendation,, det gör inte jag.
Värmepumparna i testet ger avluft på 15-20 minusgrader, då blir det avfrostningar. Jag räknade för många år sedan på lönsamheten med det, vill minnas att man måste kallare än -4/5 grader för att det skulle löna sig att ta hand om -graderna vilka utvinns med dålig cop. Vad jag efterlyst är förångare i två steg där den första avfuktar luften innan den går in i den kallaste delen. Det borde decimera avfrostningstiden och borde vara ganska enkelt att åstadkomma samt hade varit gångbart även på luft-vatten och luft-luft pumpar, men nyttigast på frånlufts-vp så klart. Men så länge de säljer bra av det som finns är intresset för utveckling svagt.

(Vp skulle kunna få en bättre SCOP)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
kioskdavid
  • Laddar…
Pumba skrev:
Nu vet jag inte riktigt vad det var du citerade, men en Nibe 750 klarar inte av att ge tillräckligt med varmvatten för mitt hörnbadkar om jag inte kör tillfällig ökning osv.

Vad en 310 är för något har jag inte en aning om?

Vad jag vet är inte nibe 750 dockningsbar med annat än varmvattenberedare..
Ett vanligt badkar fyller man lätt (har 3 st tjejer i fam) så det går några st :)
310p fighter (nibe flvp)
och nibe har så man kan kompletera med pellet,ved,gas,fjärrvärme osv
http://www.nibeonline.com/pdf/411677-4.pdf
dock vet jag inte om det passar 750
 
Redigerat:
ahlis_se skrev:
Hej Harry,

Jag har en Nibe 310p, både enligt Nibe och teknikern så går de inte att justera frånluften. antingen drar man ur sladde till fläkten eller så har man den inkopplad.

Enligt Nibe ger pannan 1500 w värmen som återvinns från avluften. när avluften inte längre återvinns så blir istället förlusten 3 000W allt enligt Nibe. Visst kan jag dra av 550W samtidigt beror de på vad ventilationen är inställd på. har man ett väldigt högt flöde ut kan de sluta med att patronerna går för fullt = dyrt.

Tenkikern som var här kontrollerade de inställningar jag gjort ( kurva samt +/- ratten ) allt så ok ut enligt honom.

Vh ahlis
Som sagt att vilja ha ventilation är en sak,att inte röra luftdonen är helt rätt,
men att hävda att det inte går lätt att justera flödet på pannans frånluft är svammel det står precis hur man gör i instruktionsboken, tar högst 2 min

Sedan om jag inte missminner mig är pumpen på 550 w och motsvarar ca 2 kw
tot så 1.5 kw i timmen ca tappar du
 
Redigerat:
Mikael_L
ahlis_se skrev:
Hur kan en kalkyl för en FVpump gå ihop om jag ska serva för sammanlagt 25 000 vart 5 e år om jag räknar med att pannan ska hålla 15 eller helst 25 år om jag ska kunna komma billigare undan än t ex en pellets panna. Trots allt så kostar bara FV pannan 50 000 och med tillkommande service + drift stopp kostnader kan man lägga till 75 000 - 100 000 under en 15-20 års period. Det är ett väldigt dyrt kylskåp...
Ja den totala kalkylen bör man ju försöka göra.

Något år innan vi startade husbygget var jag hyfsat på det klara med att vi skulle ha bergvärme.
Sen insåg man att det inte räckte utan att jag även måste ha ventilation med återvinning p.g.a myndighetskrav (kanske även för den egna ekonomin).
Sen lekte jag med tanken och var sugen på solpaneler och vattenmantlad braskamin och därmed acctank med diverse slingor i.

Sen när vårt husbygget började bli en mer allvarlig tanke så blev det ju nödvändigt att granska ekonomin mer på djupet. Och då insåg jag ganska snabbt att då vi hade nybyggt och planerade isolering lite över myndighetskrav och vad de flesta hus från hustillverkare har så blev det liksom lite märkligt att att ha ett energibehov av 8MWh/år och en investeringskostnad för uppvärmningsystemen på drygt 300'.
Det betydde att med dagens energipriser så kan vi värma huset med direktverkande el i nästan 40 år innan vi har tjänat in investeringen om detta fantastiska 300.000kr värmesystem skulle spara in 100% av energin, dvs helt gratis och fri energi
Skulle detta värmesystem spara in 75% av elenergin så skulle det ta nästan 50 år att nå breakeven. Och det bara räknat på investeringen. Lägger man sen till kapitalbindningskostnader och kompressorbyten var 15'e år, byte av solpaneler och braskamin var 30'e år, byte av acctank var 50'e år så kommer detta värmesystem bli en förlust i all evighet.

Så det gick ju snabbt att inse att det var dags att banta bort en hel del.
Kill your darlings, som det heter.
Och hur jag än räknade och kalkylerade så gick alla de komponenter jag tänkt mig bort, inte ens ren bergvärme + FTX-ventilation gick att räkna hem, då jag la in kompressorbyten var tionde år + kapitalbindningskostnader.
Ren vedvärme eller pellets gick i princip ihop sig, men då blir man ju bunden av att alltid hålla på med ved och elda osv, inte riktigt min melodi. Även om jag har en del pyromani-gen i mig så ser jag inte riktigt mig orka med att hålla på med detta år ut och år in. Och med pellets kryper man i viss mån upp i famnen på vad några marknadsaktörer bestämmer att pelletsen ska kosta.

Så till sist landade jag i slutsatsen att det bästa alternativet är det värmesystem som kostar minst i investering och som bli godkänt för att erhålla bygglov. Och då blev det frånluftsvärmepump.
Och som grädde på moset så köpte jag en mer än 10 år gammal FLVP men som hade nybytt kompressor, mindre än 2 år tidigare. Fick den för 5 tusen, mycket mindre än vad kompressorbytet hade gått på. Den har nu tuffat på i tre år här, men om dina siffror på livslängd stämmer så kommer den alltså att lägga av typ i vinter.
Då får jag en bra chans att välja nytt värmesystem igen. Jag är inte tvingad till endast vissa lösningar p.g.a få igenom ett bygglov. Finner jag en enkel elpatron som mest ekonomiskt så kan jag då välja detta.


Så en av de saker jag vill säga med allt detta är att det är inte endast ett rent ekonomiskt val vad man väljer för uppvärmning, utan myndigheterna har även sina fingrar med i spelet, och kräver vissa saker. Det är nog det egentliga skälet till att det sitter en FLVP i ditt Älvsbyhus. Skulle inte myndighetskrav funnits så var det nog elradiatorer under varje fönster istället.


Men nu har du ju chansen att välja om. Du har ju kommit fram till att FLVP aldrig går att räkna hem. Bra så, Nu kan du ta chansen att sätta elradiatorer i huset. Eller kanske lite bättre, en elpatron till det vattenburna systemet.
Eller fundera på luft/luft-värmepump. En 5000:- från Jula kanske tjänar ihop sig med större säkerhet. Byt denna var 4-5'e år, är kanske ändå en vinst.

Valet står dig fritt nu, nu när du inte kan bli nekad bygglov beroende på vad du finner mest ekonomiskt.



Jag har f.ö en kompis som byggde ett 100kvm fritidshus, (men planerat för permanent boende från dag 1).
Men då det är klassat som fritidshus slapp han ju alla krav på energianvändning, så den lösning med elpatron som sattes in för att värma huset genom GV-slingorna under byggtiden lät han helt enkelt vara kvar sen, medan han skulle fundera vidare på uppvärmningen.
Han byggde extremt välisolerat, och efter två år med elpatron och lite stödeldning i braskaminen de kallaste dagarna så tycker han att de knappa 10MWh han förbrukar varje år i hushållsel + uppvärmning gör det svårmotiverat att ändra på uppvärmningen, så han kör vidare med elpatron så länge.
 
Vattenburen värme var tillval -06 till Älvsbyhus
-standard var el
 
I
Mikael_L skrev:
Jag har f.ö en kompis som byggde ett 100kvm fritidshus, (men planerat för permanent boende från dag 1).
Men då det är klassat som fritidshus slapp han ju alla krav på energianvändning, så den lösning med elpatron som sattes in för att värma huset genom GV-slingorna under byggtiden lät han helt enkelt vara kvar sen, medan han skulle fundera vidare på uppvärmningen.
Han byggde extremt välisolerat, och efter två år med elpatron och lite stödeldning i braskaminen de kallaste dagarna så tycker han att de knappa 10MWh han förbrukar varje år i hushållsel + uppvärmning gör det svårmotiverat att ändra på uppvärmningen, så han kör vidare med elpatron så länge.
Väl skrivet, men det sista ger frågetecken.
Om han kunde spara hälften, vilket jag tror han lätt kunnat, skulle en Bosch Compress 3000 2.0 EW/9.0 för 33500 + installation och - rot betala sig på 6-7 år, det kan väl inte vara fel?
 
pekk@13 skrev:
Ett vanligt badkar fyller man lätt (har 3 st tjejer i fam) så det går några st :)
310p fighter (nibe flvp)
och nibe har så man kan kompletera med pellet,ved,gas,fjärrvärme osv
[länk]
dock vet jag inte om det passar 750
Var ju intressant, då måste ju en 310 vara bättre än en 750 för jag klarar att duscha upp varmvattnet själv i den.
750 går inte docka med nått mer än varmvattensberedare med elpatron, jag ville ha vattenmantlad kamin men det gick inte sas det.

Tycker nog Nibe 750 var ett jäkla skit egentligen, men det säljs nog en väldig massa då alla nya mindre hus verkar ha en, ser väl bäst ut i kalkylen när husförsäljarna ska sälja och enklast för att bygglovshandläggarna ska ha bra papper att titta på.
 
Redigerat:
harry73
pekk@13 skrev:
Vattenburen värme var tillval -06 till Älvsbyhus
-standard var el
Ts hus var inte byggd 06 och jag tror att boverket skärpte energikravet flera gånger sen 06, så 06 borde vara sista gången man hade ett nybyggd hus med bara direktverkande el.
Eller var det kanske bara direktverkande el på ovanvåningen och vattenburen på bottenvåningen?
 
Pumba skrev:
Var ju intressant, då måste ju en 310 vara bättre än en 750 för jag klarar att duscha upp varmvattnet själv i den.
750 går inte docka med nått mer än varmvattensberedare med elpatron, jag ville ha vattenmantlad kamin men det gick inte sas det.

Tycker nog Nibe 750 var ett jäkla skit egentligen, men det säljs nog en väldig massa då alla nya mindre hus verkar ha en, ser väl bäst ut i kalkylen när husförsäljarna ska sälja och enklast för att bygglovshandläggarna ska ha bra papper att titta på.
Läs vad NIBE SCA 41 är för något.
 
Mikael_L
ion skrev:
Väl skrivet, men det sista ger frågetecken.
Om han kunde spara hälften, vilket jag tror han lätt kunnat, skulle en Bosch Compress 3000 2.0 EW/9.0 för 33500 + installation och - rot betala sig på 6-7 år, det kan väl inte vara fel?
Jag tror också att han kan räkna hem en annan lösning, men det blir nog ingen jättestor besparing. Såpass på marginalen att han antagligen med lite otur kan tappa bort hela vinsten, otur med t.ex. ett aggregat som havererar tidigt.

Nåja, det är ju hans val, och jag pådyvlar ingen åsikt - med lite otur blir det ju jag som står med skägget i brevlådan och har rekommenderat en dålig sak. :)


Men hursomhelst så byggde denna kille ett par år innan mig, så det var bl.a. hans resonemang som fick mig att omvärdera mina alltför vilda tankar om värmesystemet och till sist bottna i typ den enklaste och billigaste lösningen.

Jag kan inte heller direkt påstå att jag ångrat mig än, men jag är inte heller bombsäker på att mitt val var det rätta. :cool:
Kalldraget från friskluftsventilerna t.ex. ligger på minuskontot.
 
Du funderade aldrig på tex Nibe 1245/1226 och en Flm som sköter vent prisskillnaden mot en Nibe 750 bör röra sig om borrkostnaden säg 50000-60000 kr så har man lite marginal. Tänker man bo i huset i många år bör det löna sig väl dels genom längre livslängd på en berg vp och dels genom lägre kostnad när den väl går sönder genom att borrhålet går att återanvända. Sen får man ju i vissa fall även ökad komfort genom att man kan dra ner på vent på vintern om man lider av kalldrag.
 
I
Mikael_L skrev:
Jag tror också att han kan räkna hem en annan lösning, men det blir nog ingen jättestor besparing. Såpass på marginalen att han antagligen med lite otur kan tappa bort hela vinsten, otur med t.ex. ett aggregat som havererar tidigt.

Nåja, det är ju hans val, och jag pådyvlar ingen åsikt - med lite otur blir det ju jag som står med skägget i brevlådan och har rekommenderat en dålig sak. :)


Men hursomhelst så byggde denna kille ett par år innan mig, så det var bl.a. hans resonemang som fick mig att omvärdera mina alltför vilda tankar om värmesystemet och till sist bottna i typ den enklaste och billigaste lösningen.

Jag kan inte heller direkt påstå att jag ångrat mig än, men jag är inte heller bombsäker på att mitt val var det rätta. :cool:
Kalldraget från friskluftsventilerna t.ex. ligger på minuskontot.
Var och en gör ju som den finner bäst, inom regelverket.
Blev lite förvånad att det finns de som fortfarande tvivlar på vp. Den jag tog som ex är nog en elektrostandard i grunden som utvecklats, senare av IVT och nu Bosch. (läste att de har inverterstyrning på den, det var intressant, undrar om de spidar upp den vid behov, ner känns ju inte meningsfullt).
De har väl 6 års garanti på kompressorn, alltså garanti hela pay off tiden.
 
Mikael_L
Jodå, men polaren tror att han kan spara maximalt 5000:- /år med någon värmepump. Och tror man sen inte att den håller mer än 7-10 år så ser kalkylen dyster ut.

Och vem vet, han har kanske rätt ...

Personligen tycker jag att han borde sätta in en billig FTX-ventilation men fortsätta med elpatron för värme och VV.
Men det är tyvärr inte förberedd rördragning för FTX där, utan bara friskluftsventiler på några ställen och någon PAX-liknande historia på något annat ställe.
 
Redigerat:
Bvp kan vara ett möjligt val men jag måste räkna på detta. Kul att det faktiskt är fler än jag som tvivlar på ekonomin bland co och då i synnerhet flvp och llvp. För mig är en dito installations drifttid 20 år. Orkar inte med mecket att byta samt att för mig är det inte miljömässigt försvarbart att byta så ofta. Som det ser ut nu så står valet mellan pellets eller bvp. Fördelen med pellets är att jag kan laga själv om den stannar. Bvp sitter jag i skiten med sas. Mitt hus är byggt 2009 btw.
 
Funderar du på pellets och vill/kan göra saker själv så är Roslagsbrännaren ett bra alternativ. Robust brännare som man kan ändra och meka med själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.