Andy78 skrev:
Varför skulle det ta minst 15 år och ens bara vara en once in a lifetime erbjudande
Därför att det är stora kostnader förknippade med att bygga ut nätet och det är inte värt de kostnaderna för att ansluta en handfull kunder. Det är ju nån här i forumet som berättat om grannar som inte hoppade på tåget när det gick för några år sen. De har frågat fibernätsleverantören och det finns inga planer de närmaste 5 åren på att erbjuda efteranslutning, hur det ser ut längre fram har de inga planer för men det innebär ju inte att man ska räkna med att det sker.

Redan när de bygger nät första gången så kräver de ju ett visst antal anslutande, annars anser de inte att det är värt besväret att bygga nätet. Säg att du har ett område med 2000 fastigheter, i första vändan kräver de kanske 60% anslutningsgrad för att bygga nätet. Då är det 1200 kunder som delar på kostnaderna. Sen 10 år senare kommer 200 kunder och vill efteransluta sig. Det är ett för litet underlag, overheadkostnaderna blir för stora.
 
Redigerat:
Det verkar vara väldigt olika beroende på operatör.
 
Jaså, vilka exempel har du på operatörer som varit ute med fibererbjudande två gånger inom samma område inom en 10-årsperiod?
 
Nerre skrev:
Jaså, vilka exempel har du på operatörer som varit ute med fibererbjudande två gånger inom samma område inom en 10-årsperiod?
Telia tex.
Du verkar förvånad , tror du alla operatörer bara erbjuder anslutning en gång?
 
Jag har inte hört om nån som fått erbjudande om en andra omgång anslutningar, jag har bara hört om de som upptäckt att det inte går att ansluta sig i efterhand. Det var därför jag frågade. Men har du konkreta fakta på att Telia har gått ut med en andra omgång erbjudande några år efter den första så är det intressant.

Så det jag vill höra är alltså: Område, årtal för första erbjudande, årtal och pris för andra erbjudande.
 
Det är ju inte så att de direkt ringer upp en eller skickar brev om erbjudande, man får kontakta dom själv.
Men du har rätt i att det kan bli dyrare speciellt om inte är helt framdraget.

Vill du vet pris får du väl ringa respektive operatör själv, alla priser är inte samma över hela sverige.
 
Du har med andra ord inte grund för ditt påstående att det brukar gå att ansluta sig i efterhand.
 
Nerre skrev:
Du har med andra ord inte grund för ditt påstående att det brukar gå att ansluta sig i efterhand.
Det räcker inte med att jag vet minst en abonnent som kan göra det?, om jag vet 1 eller 5 spelar ingen roll.
Problemet är att du verkar inte vilja att det ska finnas abonnenter som kan göra det, eller vilja ens inse att det är möjligt, antagligen eftersom du inte varit med om det själv, eller så beror det på något annat.
Det är nästan så man börjar undra om du kräver hus, husnummer och kontaktuppgifter.
Nästan som att du driver någon kampanj,vad man än säger så kommer du aldrig köpa att det går att efteransluta sig utan säger bara hela tiden att det är omöjligt som om det gällde för alla.
 
Redigerat:
Det jag säger är att man kan inte räkna med att det går. Man måste räkna med att får man ett erbjudande så är det en once in a lifetime-grej. Har man tur så KAN det eventuellt gå att efteransluta sig till en rejält högre kostnad. Men det är absolut inget man kan räkna med, tvärtom är det undantag.

Om du vet 1 eller 5 spelar roll, det är stor skillnad på om det är 99% av fastigheterna som kan göra det eller om det är 1% av fastigheterna som kan göra det.
 
R
Nerre skrev:
Det jag säger är att man kan inte räkna med att det går. Man måste räkna med att får man ett erbjudande så är det en once in a lifetime-grej. Har man tur så KAN det eventuellt gå att efteransluta sig till en rejält högre kostnad. Men det är absolut inget man kan räkna med, tvärtom är det undantag.

Om du vet 1 eller 5 spelar roll, det är stor skillnad på om det är 99% av fastigheterna som kan göra det eller om det är 1% av fastigheterna som kan göra det.
Här i Jönköping där wetternet sköter fiberutbyggnaden så kostar det 9500 kr att ansluta sig när man får erbjudandet. 50% måste tacka ja för att de ska bygga. Efter det är klart så kan vilket hus som helst i området som inte valde att hoppa på i första omgången, beställa för 14500kr med en leveranstid på 10veckor.

Och dessa områden ligger inte i centrala Jönköping utan detta är vanliga villa samhällen 2 mil utanför jönköping
 
RalleB skrev:
Här i Jönköping där wetternet sköter fiberutbyggnaden så kostar det 9500 kr att ansluta sig när man får erbjudandet. 50% måste tacka ja för att de ska bygga. Efter det är klart så kan vilket hus som helst i området som inte valde att hoppa på i första omgången, beställa för 14500kr med en leveranstid på 10veckor.

Och dessa områden ligger inte i centrala Jönköping utan detta är vanliga villa samhällen 2 mil utanför jönköping
Har de då grävt till tomtgräns för varje möjlig villa? Då kan jag exv. tänka mig att man kan efteransluta. Eller om man som vissa på min gata redan hade fiberdukten dragen fram till huset då går det också bra.

Men eftersom dukten lades tillsammans med fjärrvärmen så grävde man inte till de hus som inte skulle ha. Och att rulla hit grävmaskinerna en gång till i efterhand för en eller två villor längst upp på gatan verkar man inte vara det minsta intresserade av. Inte heller Telia gör det (då gräver de i en annan del av området som inte fick fjärrvärme och deras grävare passerade änden på våran), eftersom våran gata "redan har fiber". Man är inte intresserad av att ansluta så få kunder i efterhand.

Så summa summarum, mina grannar som inte hoppade på 2006 har fortfarande ingen fiber. De har ett löst löfte att det kanske inte är helt kört, men det är allt så långt.
 
Grävt till tomgräns , så har man gjort i bla spånga och Järfäll, de drog fiber tillen låda som redan fanns vid tomgräns och sen vidare in på tomten, det är lätt att se vilka som anslutit sig, då det är bart utan gräs precis där de la ned en stor gul slang, där man inte anslutit sig är det förståss orört.
 
Grävt till tomgräns , så har man gjort i bla spångaoch Järfälla, de drog fiber tillen låda som redan fanns vid tomgräns och sen vidare in på tomten, det är lätt att se vilka som anslutit sig, då det är bart utan gräs precis där de la ned en stor gul slang, där man inte anslutit sig är det förståss orört.
 
lars_stefan_axelsson skrev:
Så summa summarum, mina grannar som inte hoppade på 2006 har fortfarande ingen fiber. De har ett löst löfte att det kanske inte är helt kört, men det är allt så långt.
Du får hänvisa dina grannar till Andy78, enligt honom är det ju tydligen inget problem:)
 
R
lars_stefan_axelsson skrev:
Har de då grävt till tomtgräns för varje möjlig villa? Då kan jag exv. tänka mig att man kan efteransluta. Eller om man som vissa på min gata redan hade fiberdukten dragen fram till huset då går det också bra.

Men eftersom dukten lades tillsammans med fjärrvärmen så grävde man inte till de hus som inte skulle ha. Och att rulla hit grävmaskinerna en gång till i efterhand för en eller två villor längst upp på gatan verkar man inte vara det minsta intresserade av. Inte heller Telia gör det (då gräver de i en annan del av området som inte fick fjärrvärme och deras grävare passerade änden på våran), eftersom våran gata "redan har fiber". Man är inte intresserad av att ansluta så få kunder i efterhand.

Så summa summarum, mina grannar som inte hoppade på 2006 har fortfarande ingen fiber. De har ett löst löfte att det kanske inte är helt kört, men det är allt så långt.
Japp fram till tomtgräns för de som inte har beställt. Dom delar dock upp områden i mindre delar. Runt 30-50 hushåll per "område", så är det något område som inte når upp till sina 50% i första omgången så gräver dom inte där. Vilket gör att vissa områden här ligger inringade av villor med fiber medans de själva inte kan få.
Så jag håller väl med om att när man får ett erbjudande så ska man hoppa på men att säga att det är once in a lifetime är väl att ta i. Jag själv har diskuterat mycket med Jönköpings energi/wetternet angående fiber och det ligger med i deras kalkyler att de som inte ansluter sig nu kommer att göra det. Därför de bara kräver runt 50% och gräver fram till tomtgräns för de andra.
Och jag personligen kommer aldrig mer att ens titta åt ett hus utan fiber igen. Jag har flyttat ifrån det 2 gånger och bott i nuvarande hus i 2år utan fiber. 2015-09-30 är mitt inkopplingsdatum för fiber. Ska bli så skönt att få det igen. Men ett hus utan kommer jag inte ens överväga igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.