Status
Tråden går ej att kommentera.
I
Sant. Tyvärr så hakar massmedia på så fort det skriks av nån fanatiker men bara om det går att sälja lösnummer på det. Läste nån stans att FI hade fått frågan om ställde upp på förtryckta kvinnors sida för att stoppa hedersmord, misshandel, tvångsgiften och annan kontroll som män utövar på en kategori kvinnor. De fick nog problem med att svara på den frågan, eller har massmedia mörkat för det har varit tyst om den saken.
Blev lite off topik nu, men lite allmänt snack måste väl tillåtas, det är väl inget hårdmodererad flashbackforum det här.
 
ion skrev:
- - - Läste nån stans att FI hade fått frågan om ställde upp på förtryckta kvinnors sida för att stoppa hedersmord, misshandel, tvångsgiften och annan kontroll som män utövar på en kategori kvinnor. De fick nog problem med att svara på den frågan, eller har massmedia mörkat för det har varit tyst om den saken.- - -.
Ja, om jag hade jobbat på Finansinspektionen (FI) och fått den frågan hade jag nog också fått problem att svara...;)
 
Kanske dags att visa ett diagram som visar varför mediarapporteringen är som den är.
Ingen plats förknippas mer med journalistkåren, med kultureliten och med Sveriges åsiktsetablissemang än Södermalm i Stockholm
Katarina 18 Nytorget.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riksdagsvalet 2014: V + MP + FI = 39,3%. Lägg till S = 58,5%
(Hela riket 15,6% respektive 46,6%)

Motsvarande siffror för EU-valet är 56,2% respektive 69,0%

Här kan man leka med olika distrikt och olika val:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/valaret2014/riksdag/Valresultat/#/election=val2014R&area=national
 
ion skrev:
Sant. Tyvärr så hakar massmedia på så fort det skriks av nån fanatiker men bara om det går att sälja lösnummer på det.
Massmedia hakar bara på om den som skriker är PK. Om FI skriker till om kvinnoförtryck så hakar de på, om V skriker till om invandringsboenden så hakar dom på, om MP skriker om öppna gränser så hakar de på... allt i det heliga PK: s namn. Om NSF skulle skrika till om försvenskning av Sverige så skulle massmedia göra vad dom kan för att mörka budskapet och svartmåla gruppen... gärna dumförklara den skrikande massan tillbaka till medeltiden också om det gick.
Alla har rätt till olika tycken och därför ska alla få lika stort utrymme att framföra dom. Alla ska även få lika stort utrymme till motargumentation oavsett hur PK det är...
Att en feminist kastade alla SD: s valsedlar i sin vallokal i höstas hyllades som en aktion om rasismen, hade en SD anhängare kastat alla FI: s valsedlar hade han/hon säkerligen blivit uthängd som kvinnoförtryckare. Demokratiskt?

Huruvida man sympatiserar med SD är ovidkommande, man måste inse att dom är Sveriges tredje största parti. Att ignorera dom är absolut inte ett bra sätt att behandla rasism utan snarare ett stort hot mot det demokratiska samhället vi har byggt upp. Man kan inte ignorera en sjättedel av Sveriges väljarkår... likaså kan man inte ignorera de fåtal procent som har röstat på FI eller KD (eller nån annan) heller, men man måste se till att det utrymme som ges står i direkt paritet till antalet anhängare och mandat...

Sorry om jag gick off topic.
 
  • Gilla
Noseone och 2 till
  • Laddar…
I
Sant som du skriver DeesL.
Och oavsett vad SDs antagonister och massmedia säger så har vi inte haft så mycket demokrati på bra länge som nu. Äntligen blir V och H tvingade att lära sig lite diplomati. Nu sitter de i långbänk för att försöka undvika nyval, kan tro de är desperata.
OK , OT.:cool:
 
Bra skött OT med nyttig info och mogen diskussion. Tillbaka till ämnet... vad kommer hända med våra barn om vi könsneutraliserar hela samhället?
 
Tja... de får växa upp i en värld där kvinnor tjänar lika mycket som män oavsett yrke eller sport, och där killar får lika bra skolresultat som tjejer, för att nu nämna något.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
DeesL skrev:
Bra skött OT med nyttig info och mogen diskussion. Tillbaka till ämnet... vad kommer hända med våra barn om vi könsneutraliserar hela samhället?
Nu trodde jag iofs. att trådens ämne var "sexistisk" reklam och inte könsneutralisering, men ändå, jag vet inte vilket som skulle vara sämst, att barn växer upp i ett sexistisk samhälle eller ett könsneutralt.

Det förra har vi väl mer eller mindre ett svar på eftersom det har varit så nu under ett flertal år, med ett resultat att barn/ungdomar mår allt sämre p.g.a. t.ex. utseendekrav från omvärlden och all reklam man matas med, och där det verkar OK att tjejer kallas nedsättande och förväntas att "ställa upp".

Det senare, könsneutralt samhälle, har vi ju inte upplevt så vad det skulle få för ev. konsekvenser kan man bara gissa.
 
b8q skrev:
Tja... de får växa upp i en värld där kvinnor tjänar lika mycket som män oavsett yrke eller sport, och där killar får lika bra skolresultat som tjejer, för att nu nämna något.
Det du nämner räknas till jämnställdhet, inte könsneutralisering. Jag tror att en viktig kärnfråga i debatten är att hålla isär de två begreppen.
 
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
bonnier skrev:
Det förra har vi väl mer eller mindre ett svar på eftersom det har varit så nu under ett flertal år, med ett resultat att barn/ungdomar mår allt sämre p.g.a. t.ex. utseendekrav från omvärlden och all reklam man matas med, och där det verkar OK att tjejer kallas nedsättande och förväntas att "ställa upp".
Att utseendeideal finns är ingenting som går att komma ifrån oavsett hur mycket man vill. Även om man skulle byta ut reklamprofiler mot någonting annat så hade utseendeidealet funnit där men inriktat pä en ny typ av utseende. Dessutom har människor olika smak och alla som ser en reklamafficsh tycker därför inte att personen på den är snygg bara för att "man ska tycka det".

Sen när är det OK enligt samhället att kalla tjejer (eller någon annan grupp) för nedsättande namn eller ord? Bara för att det sker dagligen blir det inte automatisk OK.
Att tjejer dessutom "förväntas" ställa upp är en vanföreställning som innehas av ungdomar i högstadieålder och som dessa i mångt och mycket växer ifrån när P-rullar inte längre är spännande.

Nu ska vi inte glömma att det finns tjejer (och killar) som tycker om att bli utnyttjade eller nedvärderade men utan deras samtycke är det inte OK. Vad du har fått det ifrån vet jag inte?!
 
bonnier skrev:
Det förra har vi väl mer eller mindre ett svar på eftersom det har varit så nu under ett flertal år, med ett resultat att barn/ungdomar mår allt sämre p.g.a. t.ex. utseendekrav från omvärlden och all reklam man matas med, och där det verkar OK att tjejer kallas nedsättande och förväntas att "ställa upp".
Som vanligt ligger ansvaret på föräldrarna. Så länge mammor står framför spegeln och högljutt beklagar sig över att de är tjocka så kommer deras döttrar få skeva skönhetsideal. Barn måste lära sig vad som är naturligt och vad som är fejk/photoshop och de som ska lära dem är föräldrarna. Samma gäller hur unga killar beter sig mot sina jämnåriga tjejer...det finns massor av bra unga killar som behandlar sina tjejkompisar med den största respekt...hur kommer det sig? Är de inte utsatta för samma påverkan av media och reklambranschen? Det finns massor av unga tjejer som lever med sunda ideal när det gäller deras kroppar...är inte de utsatta för reklamen...?

Nej, det är vi vuxna som lever nära barnen som måste se till att lära barnen vad som är rätt och fel, vad som är äkta/fejk och vad som är vackert...det är otroligt naivt att tro att någon skulle kunna ändra marknadskrafterna så att de tar ansvar. Marknadens hela syfte är att få människor att vilja köpa produkter och det kan de endast göra genom att reklamen är lockande. Vem skulle vilja köpa en ny bikini om den marknadsfördes på en blekfel medelålders man...? Klart den måste sitta på en vacker ung tjej med fina former!
 
DeesL skrev:
Att utseendeideal finns är ingenting som går att komma ifrån oavsett hur mycket man vill. Även om man skulle byta ut reklamprofiler mot någonting annat så hade utseendeidealet funnit där men inriktat pä en ny typ av utseende. Dessutom har människor olika smak och alla som ser en reklamafficsh tycker därför inte att personen på den är snygg bara för att "man ska tycka det".

Sen när är det OK enligt samhället att kalla tjejer (eller någon annan grupp) för nedsättande namn eller ord? Bara för att det sker dagligen blir det inte automatisk OK.
Att tjejer dessutom "förväntas" ställa upp är en vanföreställning som innehas av ungdomar i högstadieålder och som dessa i mångt och mycket växer ifrån när P-rullar inte längre är spännande.

Nu ska vi inte glömma att det finns tjejer (och killar) som tycker om att bli utnyttjade eller nedvärderade men utan deras samtycke är det inte OK. Vad du har fått det ifrån vet jag inte?!
Självklart tycker inte JAG, eller samhället, att det är OK att kalla tjejer (eller andra) nedsättande. Där missförstod du mig å det grövsta.
 
bonnier skrev:
Självklart tycker inte JAG, eller samhället, att det är OK att kalla tjejer (eller andra) nedsättande. Där missförstod du mig å det grövsta.
Dina egna ord var att vi under en längre tid har levt i ett sexistiskt samhälle där det verkar vara OK att kalla tjejer för nedsättande namn... var i sammanhanget fick du in att samhället inte tycker att det är OK?
 
DeesL skrev:
Dina egna ord var att vi under en längre tid har levt i ett sexistiskt samhälle där det verkar vara OK att kalla tjejer för nedsättande namn... var i sammanhanget fick du in att samhället inte tycker att det är OK?
Du är på hugget? :) Läser jag om min text så ser jag att man kan misstolka det. Om du istället läser det i kontexten att barn/ungdomar växer upp med sådana attityder kanske det jag menar kommer fram bättre. Sedan varifrån dessa attityder har sin ursprung kan man fråga sig, och vad det kan leda till. Antingen så påverkas man av det, eller så gör man det inte. Din gissning är lika bra som min.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.