P
Det beror på att målarens rollade tätskikt (färgen i taket) är tillräckligt för att anses vara tätt. Det finns till och med godkända färger som kan användas på väggarna. Men tyvärr gäller inte det plattsättaren, han ska vara hälften mattläggare/målare, fast det inte behövs.
 
P
Det intressanta är att man tog fram duksystemet för att neoprensystemet utan ångspärr påvisade svartmögeltillväxt i gråpappgips. Vad man aldrig frågade sig var om det tidigare 20-åriga systemet med ångspärr + rörelseupptagande neoprengummi påvisade mögeltillväxt. Någon sådan undersökning har aldrig jag sett.

Jag får känslan av att prispressarmaffian i det moderna yrkesgillet BKR skiter i vilket, där de istället kan pressa mer pengar ur den inmutade byråkratbundna storproduktionen. Och så i slutändan drabbar det den ovetande badrumskunden.

Reglerad grighet. Vem fan tror att det blir billigare?
 
plattsättningsentrepenör skrev:
Det intressanta är att man tog fram duksystemet för att neoprensystemet utan ångspärr påvisade svartmögeltillväxt i gråpappgips. Vad man aldrig frågade sig var om det tidigare 20-åriga systemet med ångspärr + rörelseupptagande neoprengummi påvisade mögeltillväxt. Någon sådan undersökning har aldrig jag sett.

Jag får känslan av att prispressarmaffian i det moderna yrkesgillet BKR skiter i vilket, där de istället kan pressa mer pengar ur den inmutade byråkratbundna storproduktionen. Och så i slutändan drabbar det den ovetande badrumskunden.

Reglerad grighet. Vem fan tror att det blir billigare?
Varför gör sp test som inte är relaterade till verkligheten
 
jag som plattsättare skulle inte vilja gå tillbaka till rollat...

Är inte mycket dyrare med folie än med gucka och ångspärr och som någon sa, med rollat tillverkar man 100% av tätskiktet med folie kanske 5-10% (skarvar)
Dessutom så om det tex ska vara 1,3kg gummi / kvm och ytan är 10kvm så räcker det inte att dra på 13kg då har man med största sannolikhet ställen med mer gummi och ställen med mindre gummi.... så 15-18kg vore nog mängden som borde gå åt på den ytan...

Tiden är kortare mellan det att man börjar tätskikta tills plattsättning påbörjas, jag som oftast har minst 7-9mil enkel resa till jobben där sparar nog hellre kunden pengar än om jag skulle köra rollat...

Pappgips tycker jag att vi kan återgå till, speciellt idag då tätskikten är ångtäta.
 
Den plattsättare som inte tycker det här hans jobb att sätta tätskikt hyr in en målare att göra jobbet istället för att gnälla ;)
Vem vet, då kanske det blir tätt också... ;)

Det är stor skillnad på ett tätskikt avsett för att kaklas på, och målat, som förblir helt öppet. Det stora vansinnet med tätskikt, är egentligen inte tätskikten, utan det faktum att man använder ett ytskikt som fungerar som en svamp, med relativt tät utsidan, nämligen fix+kakel. Hade man istället infört regeln att kakel i badrum måste sättas med vatten/ångtätt fix och fog, hade några andra tätskikt aldrig behövts och underarbetena kunde vara lika enkla som i fallet med målarens.

I mitt badrum sitter kakel och klinker i zon 1 just så. dock finns regelmässigt tätskikt under i alla fall, för försäkringsbolagets och nästa husköpares skull.
 
thomasx skrev:
Den plattsättare som inte tycker det här hans jobb att sätta tätskikt hyr in en målare att göra jobbet istället för att gnälla ;)
Vem vet, då kanske det blir tätt också... ;)

Det är stor skillnad på ett tätskikt avsett för att kaklas på, och målat, som förblir helt öppet. Det stora vansinnet med tätskikt, är egentligen inte tätskikten, utan det faktum att man använder ett ytskikt som fungerar som en svamp, med relativt tät utsidan, nämligen fix+kakel. Hade man istället infört regeln att kakel i badrum måste sättas med vatten/ångtätt fix och fog, hade några andra tätskikt aldrig behövts och underarbetena kunde vara lika enkla som i fallet med målarens.

I mitt badrum sitter kakel och klinker i zon 1 just så. dock finns regelmässigt tätskikt under i alla fall, för försäkringsbolagets och nästa husköpares skull.
Ångtät fix och fog hjälper inget när det ej går att få tätt mot kakel eller klinker
 
Har mångårig yrkeserfarenhet av plattsättning. Till stora delar har jag använt ardex som tätskikt. Och med största fördel är folietypen den effektivaste metoden. Dock så har ju ångspärren och gummimembranet varit effektivt också. Tyvärr så har man inte lagt på tillräckligt mycket massa så att det blivit tätt. tänkte på det här med folie anslutet till takvinkeln, där blir du ju inte heller riktigt tätt egentligen. Och gips är ju inga problem att montera i hela badrummet. Förstår inte att gvk och bkr går samman som en förening/instans.
 
Thomasx: är väl ingen som skrivit att man inte vill sätta tätskikt?

Nej taket är lite skumt.. man får ju avsluta 10mm under (dom ökade kanske avståndet tom i nyaste reglerna)

Problem är det inte man man får ju inte göra det enl BKR i zon 1

Om dom inte går samman så tycker man att dom borde samarbeta i varje fall
 
Nej då får man byta yrke om man ej vill montera tätskikt. Skall alltid vara uppdaterad vad som gäller såklart. Ja just det. Visst risken att det blir skador i tak är liten men den finns ju där alltid. Och åångan kryper ju med. Nej ja vet. Men enligt gvk alltså du vet golvläggarnas organisation så kan dem montera deras matta på gips överallt ju. Ja och det är dem kassa på just nu.
 
nino skrev:
Thomasx: är väl ingen som skrivit att man inte vill sätta tätskikt?
Nej, inte jag heller, så jag förstår inte vad du menar?
 
Den plattsättare som inte tycker det här hans jobb att sätta tätskikt hyr in en målare att göra jobbet istället för att gnälla*

det var ovanstående som jag funderade på... men jag missuppfattade det
 
G
och vad händer om man gör samma test på en test modul med plastmatta i.
fylla med 90 gradigt vatten. det är det tokigaste jag hört. vem fan spolar med 90 gradigt vatten hemma????
 
gäst skrev:
och vad händer om man gör samma test på en test modul med plastmatta i.
fylla med 90 gradigt vatten. det är det tokigaste jag hört. vem fan spolar med 90 gradigt vatten hemma????
Läste du verkligen igenom de andra inläggen innan du postade det där?
 
G
Som medmänniska skulle åtminstone jag vilja se någon dusha i 60/90 grader varmt vatten, bara i 1 minut mest på kul. Sedan tas inte keramiken heller med i beräkningen. Den lilla mängd vatten som upptas under plattorna och blir liggande där mot tätskiktet kommer garanterat aldrig väta igenom om tätskiktet är utfört korrekt.

Har själv gjort en form spån/gips med Mira's system där 50 cm 1000x1000 har stått vattenfyllt i snart 6 månader som vi nyligen rev. Inte en droppe har passerat. Inte ens genom en hemmagjort manschett av fiberremsa runt ett ovalt rör osbservera dålig passform alltså. (observera också, endast gummi + fiberremsa där, duken skuren med 2.5 cm spelrum mot rör runt hela).

Som plattsättare har jag hållit på i över 20 år nu, aldrig haft en vattenskada vad jag vet (åtminstone aldrig blivit kontaktad). Jag har själv utfört mina tätskikt hemma, samt hos min närmaste familj och släkt, inte heller där har varken den gamla primern/tejpen, rollbara eller de foliebeklädda tätskikten "läckt".

Fick jag gissa skulle jag tro att försäkringsbolagen använder tätskikt och dessa tester som skrämselpropaganda för att höja premier och öka avskrivningstakten på våtrum.

Enligt de tillverkare jag varit i kontakt med via mitt yrke klarar i princip inga tätskikt 90-100 grader varmt vatten och att det är där problemet ligger. Det löses upp helt enkelt. De enda system som klarar dessa temperaturer är cementbaserade produkter som ofta de diffusionsöppna systemen innehåller, men även där ser man över lång tid (längre än SP testat) att massan kan skrapas av och delvis löses upp under sådana temperaturer då vissa av kemikalierna inte klarar det. Fibrerna i ångspärrsduken klarar inte heller 90 gradigt vatten under väldigt lång tid och kan mosas sönder med fingret.

Ska också sägas att alla tätskikt klarar 60 gradigt vatten ledigt vilket är långt över vad man klarar att dusha i utan brännskador.
 
G
thomasx skrev:
Den plattsättare som inte tycker det här hans jobb att sätta tätskikt hyr in en målare att göra jobbet istället för att gnälla ;)
Vem vet, då kanske det blir tätt också... ;)

Det är stor skillnad på ett tätskikt avsett för att kaklas på, och målat, som förblir helt öppet. Det stora vansinnet med tätskikt, är egentligen inte tätskikten, utan det faktum att man använder ett ytskikt som fungerar som en svamp, med relativt tät utsidan, nämligen fix+kakel. Hade man istället infört regeln att kakel i badrum måste sättas med vatten/ångtätt fix och fog, hade några andra tätskikt aldrig behövts och underarbetena kunde vara lika enkla som i fallet med målarens.

I mitt badrum sitter kakel och klinker i zon 1 just så. dock finns regelmässigt tätskikt under i alla fall, för försäkringsbolagets och nästa husköpares skull.
Ville också tillägga att de flesta plastförsedda fog och fix-produkter är vattenavvisande och har väldigt låg vattenabsorption, det finns dock inga ångtäta sådana produkter eftersom det skulle tvinga den fukt som passerar genom keramiken att stanna i konstruktionen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.