M
Hej!

Bor i ett enplans tegelhus byggt 1974. Det är flytande golv. Betongplatta, plast, frigolit, spånskiva.
När jag kommer hem känner jag en lukt. Tror inte att det är mögel, eftersom mormor har det hemma och det luktar annorlunda. När jag inte är hemma känner jag att mina kläder luktar. Ibland luktar det mindre i huset, ibland mer. Flera som varit till oss säger att det inte luktar något ( kanske för att vara snälla?). Några har sagt att det luktar.
Anticimex gjorde besiktning nivå 2 innan vi köpte huset. Inga fuktanmärkningar. Han sa inget om någon lukt. Jag kände lukten redan första gången vi var och kollade på huset, men min sambo tyckte/tycker att jag är nojjig och att det kan vara den äldre kvinnan och hennes möbler som luktade. Men lukten finns ännu kvar och vi har bott i huset i ett och ett halvt år.

Någon som vet vad det kan vara?
 
Det hände ibland att man byggde husen med tryckimpregnerade reglar på 70-talet. Efter en tid kan dessa reglar ge ifrån sig en lukt som påminner om mögel och som känns när man är i huset. Dock vet jag inte om den sätter sig i kläderna som du säger.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Det behöver alltså inte vara fukt som ger upphov till lukten.
 
Kan du beskriva lukten på något sätt? Så är det lättare att jämföra eller iaf ge en gissning på vad det skulle kunna vara.
/Björn
 
  • Gilla
monwa
  • Laddar…
M
Det luktar unket, men ändå inte som mögel.
 
Tjena! En vän har tryckt virke i grunden på sitt hus. Han och fler känner samma instängda unkna lukt, medans jag inte känner den alls.
 
M
Påminner om mögel men inte lika starkt och illa. Lukten är som att det kommer från något material.
 
  • Gilla
Jjjonas5420
  • Laddar…
Av beskrivningen att döma kan det vara tryckade reglar.
 
Finns det lukt och man inte känner den så kan det bero på att man kommer att få Alzheimers om 15 - 20 år läste jag nånstans...
Nåt positivt ändå att du känner en lukt :)
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
M
Glömde skriva att jag känner lukten påutsidan av huset på ena kortsidan..
 
Har en villa byggd i början av 70-talet med tryckimpregnerad syll. Efter en vattenskada i somras uppstod lukt från den fuktiga syllen. Lukten påminner om mögel, dock kan fuktexperter känna skillnad. Efter lång uttorkning är syllen nu torr (10%). Om jag uppfattade rätt uppstår lukt vi 15 % och mögel vid 17 %.
Jag såg en utredning om lukt från tryckimpregnerat virke i ett hus där lukten även kunde kännas på utsidan. Numera är inte virke impregnerat med medel som orsakar svår lukt. 70-talshus har ofta en riskkonstruktion med platta på mark, med reglar samt syllar direkt mot betongplattan. Risken för fukt och senare mögel i det organiska materialet är uppenbar.
I så gamla hus kan även golvisolering av ull få dålig lukt, lukten påminner om kattpiss. Bortsett från lukten, som kan vara mer eller mindre stark, innebär detta inget problem.
 
M
Vi har flytande golv. Då är det väl inga reglar mot plattan? eller har jag fel?.. Syllen ligger mot plattan däremot. Vet inte om det är något skydd mellan syllen och plattan. Vet inte vad lukten beror på men för att vara helt säker på att fixa problemet måste man då lägga in ventilerat golv och göra syllbyte?? Vad skulle det kosta =/ ?
 
Hur golvet är lagt har inget med reglarna att göra, det är ju väggarnas reglar man pratar om.
 
Syllbyte 100-200 tusen rotat, nya golv 500 kr/kvm om du gör det själv och 1000 rotat om du lämnar bort det. OBS extremt grova siffror. Lukt beror på fukt. Skulle i ditt fall kolla fukthalten i syllen och ta in offert bara som chansning.

Hur slitna är golven? Är det läge för byte kan ju ett trevligt semsterprojekt i stället för Maldiverna vara att ni byter åtminstone sovrum och vardagsrum själva och ser om det hjälper. Räkna en vecka per rum så slipper ni arbeta ihjäl er, kan gå snabbare när ni fått in schvungen. Jag brukar räkna med 1-2 dagar för att lägga ovangolvet i ett rum inkl socklar och foder och inpassning. Är dränaget omgjort? Kan vara läge att riva ett rum och mäta fukthalten i plattan.
 
  • Gilla
Br Rb
  • Laddar…
Hej! Jag har samma problem med kemisk lukt i mitt hus. 70-tal, impregnerade syllar, platta på mark och annat material under golvet och ev. i väggar som luktar och som sätter sig i kläderna. Det blev något bättre efter jag la in nytt golv över det befintliga och tätade alla golvspringor intill väggarna. Men nu börjar jag tröttna att på lukten i kläderna och funderar på att lägga ut allt jobb på någon firma, jag orkar inte lägga mer tid själv på detta. Byta syllar och lägga in ventilerat golv. Ska bara försöka hitta någon firma som kan göra jobbet och lämna någon garanti på att lukten försvinner. Sen beror det ju på priset också. För dyrt så ska jag nog försöka jag sälja huset.

Vet du hur du ska lösa ditt luktproblem?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.