5 463 läst · 7 svar
5k läst
7 svar
Kolfilterfläkt och fukt i överskåp
Hej!
Jag har en snickare som installerat en kolfilterfläkt för recirkulation (inte kopplat till IM-kanal). Fläktens utblås går genom ett rör som dragits genom överskåpet och slutar där med utloppet riktat rakt upp mot tak. Överskåpet har en luftspalt mot tak på 6 cm. Allt är omslutet av en täckskiva som har två urfrästa spår på 2 mm vardera ca 20 cm långa för att leda ut luft.
Är tveksam på om spalterna är tillräckliga men det går inte att sätta något galler eller någon inspektionslucka enligt snickaren pga det knappa utrymmet.
Jag är nu orolig att fukten som går igenom kolfiltret ska hamna ovanpå skåpet och orsaka problem pga för lite luftombyte innanför täckskivan.
Hittar inte några rekommendationer på luftspalter mot tak eller täckskivor när det gäller kolfilterfläktar.
Hittar inte någon som har haft problem med fukt ovan överskåp heller.
Någon som har erfarenheter eller synpunkter? Mottages tacksamt.
Jag har en snickare som installerat en kolfilterfläkt för recirkulation (inte kopplat till IM-kanal). Fläktens utblås går genom ett rör som dragits genom överskåpet och slutar där med utloppet riktat rakt upp mot tak. Överskåpet har en luftspalt mot tak på 6 cm. Allt är omslutet av en täckskiva som har två urfrästa spår på 2 mm vardera ca 20 cm långa för att leda ut luft.
Är tveksam på om spalterna är tillräckliga men det går inte att sätta något galler eller någon inspektionslucka enligt snickaren pga det knappa utrymmet.
Jag är nu orolig att fukten som går igenom kolfiltret ska hamna ovanpå skåpet och orsaka problem pga för lite luftombyte innanför täckskivan.
Hittar inte några rekommendationer på luftspalter mot tak eller täckskivor när det gäller kolfilterfläktar.
Hittar inte någon som har haft problem med fukt ovan överskåp heller.
Någon som har erfarenheter eller synpunkter? Mottages tacksamt.
Har du skrivit fel eller menar du att springorna i täckskivan verkligen bara är 2 mm ?
I såfall kommer inte fläkten fungera särskilt bra alls, det räcker inte till - fläkten levererar troligen strax under 100 liter luft i sekunden på maxfart....
I såfall kommer inte fläkten fungera särskilt bra alls, det räcker inte till - fläkten levererar troligen strax under 100 liter luft i sekunden på maxfart....
Jag själv skulle aldrig släppa ut luften mellan överskåp och tak, absolut inte om det även är instänkt av täcklist (även om det finns springor i täcklisten). Anledning är att det kommer bli en massa fett i utrymmet.
Jag skulle kopplat slangen till ett galler som sätts i täcklisten.
Jag skulle kopplat slangen till ett galler som sätts i täcklisten.
Jo men det stämmer som jag skrev. Luften letar sig även ner mellan två överskåp, jag har gått och känt med handen när fläkten varit på helfart.mexitegel skrev:
Ja. Jag ska försöka få snickaren att ändra konstruktionen. Svårt bara när snickarn är så övertygande och man själv har noll erfarenhet.
Kolfiltret renar i och för sig bra, vi har ett sådant ett hus vi hyr ut och det blir inte några fettfläckar mig veterligen. I det fallet så sitter kolfiltret direkt ovanpå fläkten i skåpet. Fläkten blåser så mycket att skåpsluckan öppnar sig....
Men din fläkt tappar mycket i kapacitet när du i princip stoppar flödet. Demmpa har ju ett utmärkt förslag på lösning - kör på det. Du är kund och snickaren jobbar på ditt uppdrag
Men din fläkt tappar mycket i kapacitet när du i princip stoppar flödet. Demmpa har ju ett utmärkt förslag på lösning - kör på det. Du är kund och snickaren jobbar på ditt uppdrag
Betula: jo och det är att röret från utblåset går rakt upp över överskåpen. Däremot finns inga mått på luftspalter till tak eller om man får använda täckskiva. Jag har hört efter hos tillverkarens kundtjänst men de hänvisar bara till denna instruktion och att luften ska recirkulera till rummet igen. (de vågar nog inte säga något om ett specifikt fall tror jag). Så det lämnar lite fri tolkning.
Tackar för engagemanget här på forumet.
Tackar för engagemanget här på forumet.
Liknande trådar
-
Installera avfuktare i krypgrund
Grund & Markarbeten -
Upptäckt fukt/kondens på ångspärr och undrar om jag gjort rätt?
Isolering -
Vad är detta för rör i mitt badrum och finns risk för fuktskador?
Badrum -
Råd ang fuktspärr i källarvägg
Isolering -
Alulist för led strips under överskåpen, behöver spånskivan fuktskyddas?
Kök