Kanalisation kostar några få kronor per meter, du kan bortse från det i totala kalkylen.
Burken, vilken burk menar du? Det är många burkar som ska på plats men ej heller dessa utgör någon signifikant del av totalkostnaden.
Inkoppling per fastighet, flera tusen per fastighet i snitt.

Den stora kostnaden är förläggning av fiber/kanalisation i stam och områdesnät, maskin och arbetstid.
 
Ingår inte administration med säljkostnader, projektering, ev. tillstånd/ansökningar beroende av vad som finns i området, dokumentering av förläggning, etc, vilket är en del jobb både före och efter att grävskopan har gjort sitt.
Så jag gissar på en ganska stor "apparat" innan första grävtaget gjorts.
 
Jag har inte 100 koll, men kommer ihåg följande ur minnet från inlägg i andra trådar:
Att gräva på någons annans mark öht behövs tillstånd.
Att gräva inom X antal meter ifrån en körbana så ska det ansökas om några tillstånd.
Ska det grävas i körbanan är det några ytterligare tillstånd det behöver ansökas om, bla för räddningstjänsten.
Vissa ställen behövs det geologiska undersökningar, ibland även arkeologiska undersökningar.
 
Jehu skrev:
Det är det jag väntar på men som ingen ens orkar länka till
Men DU lägger ju också fram ett påstående om kostnad. Så varför kan inte DU visa den kalkyl som du lutar DITT påstående på?

Så länge DU inte kan lägga fram en kalkyl så är ditt svammel bara en massa skitsnack.
 
Demmpa skrev:
Jag har inte 100 koll, men kommer ihåg följande ur minnet från inlägg i andra trådar:
Att gräva på någons annans mark öht behövs tillstånd.
Att gräva inom X antal meter ifrån en körbana så ska det ansökas om några tillstånd.
Ska det grävas i körbanan är det några ytterligare tillstånd det behöver ansökas om, bla för räddningstjänsten.
Vissa ställen behövs det geologiska undersökningar, ibland även arkeologiska undersökningar.
För att inte tala om kostnader för att lägga tillbaka asfalt och återställa, kostnader för att få ställa upp kopplingsskåp på kommunens mark.
 
Lägger man tillbaka asfalt man grävt upp tror jag det blir extra dyrt och Trafikkontoret lär väl också dra in grävtillståndet.....:)

från projekteringen här i området minns jag att kansten kostade 2500kr per meter ungefär.
 
Här är lite ungefärliga kostnader utan moms:

Kabelplöjning i åkermark 25-30 kr/m
Kabelplöjning i samhällen 50-70 kr/m
Kanalisation 3-4 kr/m
Fiberkabel, installerad, 5-20 kr/m beroende på antal fibrer
Sökband 2-3 kr/m
Svetsning 300 kr/st, räkna med 4 st per fastighet i snitt

Lite förenklat kan vi nu lägga ihop schakt, kanalisation och fiber till 100 kr/m. Om det är i snitt är 100 m till varje fastighet så blir det 10 000 kr.

Lägg på svetsningen och moms så landar vi på 14 000 kr.


Sedan tillkommer
Skåp
Stationsutrustning (Switchar, batteribackup, ev även en byggnad)
Hemmaburkar
Projektering
Dokumentation
Borrning under vägar 15 000 - 200 000 kr/st. Nej, jag skrev inte fel..
Återställning av asfalt (1000-2500 kr/m)
Arkeologiska utgrävningar
Tillstånd innefattande, men inte begränsade till:
+ Markavtal privat mark
+ Markavtal kommunal mark
+ VA-tillstånd
+ Gatutillstånd
+ Tillstånd att gräva i kommunal mark
+ Miljö- och kulturtillstånd från Länsstyrelsen
+ Ledningstillstånd Trafikverket
+ TA-Plan Trafikverket

Fiber för 4000 kr? Jodå det går, men då flyter det in externa medel.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
Motsvarande siffror från rad/kedjehusområde, 70 fastigheter där vi äger nätet och köper in tjänsterna. I slutändan hamnade vi på ca 20 000:- (ink moms) per fastighet. Priser ex moms:

Pris schaktarbete asfalterad yta
Arbete enligt Mark-AMA, schaktning med grävmaskin 550 kr/m
Avser schakt 400x400 mm, grus i botten, kabelförläggning, återfyllt och återställt
med ca 40mm asfalt till en max bredd av 60cm.
Av dessa 550 kr/m är asfalteringskostnaden ca 130 kr per löpmeter.

Pris schaktarbete grönyta samt grusade ytor
Enligt mark-AMA, schaktning med grävmaskin 240 kr/m
Avser schakt 400x400, grus i botten, kabelförläggning, återfyllning och återställning
med grus eller jord.

Schaktarbete på privat fastighet
Handschakt 130 kr/m
Avser schakt 250x250 mm, grus i botten, kabelförläggning. Utsättning av el och VA
åligger fastighetsägaren. Likaså återställning av plattsättning, trall och altaner,
grässådd och återplanteringar åligger fastighetsägaren.

Fiberanslutning fastighet
Pris fiberanslutning fastighet, per anslutning 4 185 kr
I priset ingår fiberanslutning av fastighet vilket innebär,
Dukt DB 1x5 på tomt, fuktspärr, dukt 1x5 inomhus, duktskarvhylsor, söknät för optokabel
på tomt, fasadgenomföring, pigtail SC/UPC och SC/APC, fiberskarvhylsa,
fiberkabel 4-fibers SM blås G.657A1, beeds, arbete fiberblåsning, arbete fibersvetsning,
dokumentation och provning. Exklusive handschakt.

Tillkommer för fastighetsutrustning, tjänstefördelare per fastighet, 1360kr,

Anslutning till Stadsnät 18 300kr

Switchar etc. står vår tjänsteleverantör för, ingår i våra 129:-/m/1G/1G Internet access.
 
Redigerat:
Kommer inte ihåg om jag har nämnt detta i en annan tråd. Vi har egen förening betalar 8000/fastighet . Det låga priset beror på att vi får 7500 :- /fastighet i bidrag från sparbanksstiftelsen. Så summan ca 15000 verkar relevant.
 
Glömde nämna att vi är 150 fastigheter.
 
Det är ju tämligen uppenbart men vad det faktiskt kostar är ju helt beroende av hur man kan förlägga fibern. Behöver man gräva och asfaltera blir det skitdyrt, behöver man sätta om kantsten kan man lägga ner helt pga kostnaden, kan man hänga fibern i telestolpar är det "billigt", kan man plöja är det billigt (men där man kan plöja har man ofta rätt långa sträckor att hantera så det jämnar ut sig. Micro trenching kan vara ett bra alterantiv, men tex i stockholm tillåter inte (vad jag vet ännu) Trafikkontoret att man använder den metoden eftersom den inte finns upptagen i teknisk handbok.
 
Nu väntar vi bara på att Jehu ska lägga ut sina siffror.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
Se där kom det massor med bra underlag, tack för det mycke_nu och TeroM! Ska länka till det ni skrev för andra som är intresserade.

Lite förenklat kan vi nu lägga ihop schakt, kanalisation och fiber till 100 kr/m. Om det är i snitt är 100 m till varje fastighet så blir det 10 000 kr."]Lite förenklat kan vi nu lägga ihop schakt, kanalisation och fiber till 100 kr/m. Om det är i snitt är 100 m till varje fastighet så blir det 10 000 kr.
Så här där det är tätbyggt kanske 50 m per fastighet (24 m tomtbredd)
längden på grävning per fastighet avgör alltså priset
Antar att Telia räknar med en genomsnittskostnad för Sverige och lägger sig en bit över för att täcka med ett enhetligt pris..
Då återstår bara att fundera om man ska slå till.:confused:
 
....om du kan plöja ner kabeln kandu räkna så.....annars får du klura lite till på priset. Det vi kallar tätbebyggt område där jag bor har tomtmark, asfalterad trottoar, asfalterad gata och inget därimellan. Plöjning utgår. Hur ser det ut hos dig?
 
Jehu skrev:
Se där kom det massor med bra underlag, tack för det mycke_nu och TeroM! Ska länka till det ni skrev för andra som är intresserade.



Så här där det är tätbyggt kanske 50 m per fastighet (24 m tomtbredd)
längden på grävning per fastighet avgör alltså priset
Antar att Telia räknar med en genomsnittskostnad för Sverige och lägger sig en bit över för att täcka med ett enhetligt pris..
Då återstår bara att fundera om man ska slå till.:confused:
Ja, Telias pris är säkert baserat på ett genomsnitt, men det är inte alls säkert att det är billigare i ett samhälle. Med mycket asfalt kan det bli otroligt dyrt. MicroTrenching kostar tex ca 1000 kr/m.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.