Tack Eastwing för mycket bra tips.

Jag byggde altan i somras och testade för första gången Byggmax trallskruv, trall och limträ. Trallskruven och limträ var av bra kvalité men trallens dimension varierade otroligt mycket vilket tog mycket tid att anpassa trallen så att det blev rakt. Nästa gång kommer jag att kontrollera så att trallen håller jämna mått.

PS.
Murarsnöre är ett ovärderligt hjälpmedel, inte bara för att bygga altaner.
 
Redigerat:
estwing skrev:
A2 har jag skruvat i i massor...
kunder har kommit å sagt att det bli små mörka ringar runt trallskruven.
aldrig hänt på A4 skruven för den är HELT rostfri alltså omagnetisk.
är den magnetisk kan det rosta.
sen har jag aldrig hört det med att vissa skruv skall användas till mindre samt större altaner.
vilka storlekar gäller då?
byggt massvis i olika stl från 9m2 till 153 m2 och det finns ingen skillnad.
mvh
estwing
Sent svar, men så blir det ibland.
A4 är syrafast och tål salter och syror bättre än A2, dock är båda rostfria. A2 är ASTM 304/304L stål och A4 ASTM 316/316L stål. Mörka ringar låter osannolikt, men upplever du det så använd då A4.

Anledning till rostfritt vid stora altaner är att vanlig ytbehandlad stålskruv är härdad och tål inte så många böjningar fram och tillbaka som kan uppstå i en större altan. (trä rör sig i väta och värme, eller om den är dåligt infäst) Varpå skruven går av. Den rostfria är ohärdad och mjuk (som en spik) och kan böjas fram och tillbaka fler gånger utan att gå av. Därför rekommenderas rostfritt till större altankonstruktioner.
 
  • Gilla
Fred_HL
  • Laddar…
Tillägg. Om ett rostfritt stål är magnetiskt eller ej har inte med rosttrögheten att göra utan har med om stålstrukturen är Martensitisk, Austenitisk eller Ferritisk.
A4 är alltid austenitiskt och omagnetiskt, medans A2 kan vara både Martensitiskt, Feriitiskt och Austenitiskt. Mart, och Ferr är magnetiskt. Det martensitiska är härdbart i viss mån och används till exempel i saxar och knivar av rostfritt.
 
  • Gilla
Semiproffset och 2 till
  • Laddar…
Ska lägga ett trädäck till våren(ca 60 kvm) och har läst lite olika trådar på forumet men har ändå en del frågor jag undrar över.

1 Underlaget är ca 30-40 cm stenmjöl eftersom jag lade bysten för 15 år sedan som ska bort, kan det funka att gräva ner 45*145 med c/c 600 som underlag till att fästa trallen med? eller behöver man lägga en cementplatta under som stöd?
(Bya stenen ska bort eftersom altangolvet kommer för högt om jag lägger det ovan på)

2 Kan man använda klenar dimension än 45*145 som underlag ex 45*95 eller 120?

3 Tänkte använda tryckimpregnerat men såg på Bygglov i veckan och där använde de ett virke som var behandlat, giftfritt tyckte han sa oxiderat som såg väldigt trevligt ut (såg nästan obehandlat ut), någon som vet vad det virket heter?
 
Redigerat:
Du kan använda klenare dimensioner att fästa trallen i men du får ha tätare upplagspunkter. Grövre virke =längre spännvidd. Klenare virke=mindre spännvidd.
Virket heter oreganowood.
 
Du menar väl organowood :rolleyes: Oregano är en kryddväxt.....(y)
 
Redigerat:
  • Gilla
hantverkare1
  • Laddar…
roli skrev:
Du menar väl organowood :rolleyes: Oregano är en kryddväxt.....(y)
Ja organowood skall det va! Tack för påpekandet!
 
verktygsgurun skrev:
Du kan använda klenare dimensioner att fästa trallen i men du får ha tätare upplagspunkter. Grövre virke =längre spännvidd. Klenare virke=mindre spännvidd.
Virket heter oreganowood.
Vad är upplagspunkter? Jag hade tänkt låta hela regeln ligga på packad stenmjöl och fylla tomrummet mellan reglarna m stenmjöl också. Eller det är inte att rekommendera ?
 
Har sett någon gång att man gjort så som du beskriver, tror jag sett det i någon tidning eller beskrivning. Tycker det känns fel att låta regeln ligga helt på marken med tanke på fukten. Med upplagspunkter menar jag stöd för regeln underifrån.
 
Nån mer än jag som mäter upp avstånden när man lägger trall? Alltså gör streck på 12.5-25-37.5-50-62.5 m.m..då har man ju samtidigt koll så det inte drar sig..

Kanske blir något större springor än om man lägger tätt utan springa men ni som lägger tätt, hur blir trallen på vinterhalvåret? Måste ju svälla ganska mkt?
 
Den blir tät. Den sväller inte mer än när den är nytryckt iaf.
 
S
annars är ju 45*120 fint å ha som trallvirke :D
 
Stenmjöl binder fukt så lägg inte reglar på sånt.
Lägg isf ut stenplattor med lagom mellanrum.
 
När vi lägger trall brukar vi slå linjer på var 4'e bräda.
Skruva dessa å lägg sen i resterande.
Ta ett medelmått på brädorna, tex 12,4mm.
Kan ju variera sjukt mkt.
 
S
smiler skrev:
När vi lägger trall brukar vi slå linjer på var 4'e bräda.
Skruva dessa å lägg sen i resterande.
Ta ett medelmått på brädorna, tex 12,4mm.
Kan ju variera sjukt mkt.
med snörslå??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.