Tja - mina är väl sex kilo tror jag - kostade cirkus 500 kr styck tror jag
- Classe är väl ärliga men inte helt prisoptimala - menar ni Ikea är lika
bra? FInt tips i så fall - Familymedlem blev jag för 20 år sedan tror jag
- om det fortfarande är giltigt - skall tänka på det framgent - tackar :) ... .
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
IKEA säljer 6kg till bra pris,229:- om man är Familymedlem.
Värt att bli medlem pga detta nästan. :)
Min är bara en 2-kilos. Det får nog anses vara lite i underkant för en villa-släckare. Det vill till att man upptäcker branden ganska tidigt. :surprised:
Jag ska nog fundera på den där IKEA-släckaren. Den lilla kan ju få bo garaget eller friggeboden sen.


edit:
Jag har för mig att man kan bli tillfälligt family-medlem i en dataterminal i entrén ... ?
 
palbin skrev:
Tja - mina är väl sex kilo tror jag - kostade cirkus 500 kr styck tror jag
- Classe är väl ärliga men inte helt prisoptimala - menar ni Ikea är lika
bra? FInt tips i så fall - Familymedlem blev jag för 20 år sedan tror jag
- om det fortfarande är giltigt - skall tänka på det framgent - tackar :) ... .
Jag tror utan tvekan Ikeas är lika bra.
Undrar om de inte var Kidde-släckare förut. Kidde sålde/säljer många försäkringsbolag.

Jag brukar tänka att jag ska handla en 6kg till garaget varje ggn jag passerar Familyhörnan före restaurangen på Ikea här. .:surprised:
 
C
FredrikR skrev:
Undrar om de inte var Kidde-släckare förut. Kidde sålde/säljer många försäkringsbolag.
Kan för övrigt vara bra att veta att Kidde numera är ett varumärke för United Technologies som bör väcka vissa etiska betänkligheter för den som är lagd åt det hållet. Kanske därför man inte ser dem lika ofta i butikerna längre.
 
Mikael_L skrev:
Min är bara en 2-kilos. Det får nog anses vara lite i underkant för en villa-släckare. Det vill till att man upptäcker branden ganska tidigt. :surprised:
Jag ska nog fundera på den där IKEA-släckaren. Den lilla kan ju få bo garaget eller friggeboden sen.
2 kilos kan man ha i bilen för att eventuellt kunna släcka en tidig motorbrand, hemma är det 6 kilos som gäller, då helst en per våning och en i garaget. Placering av släckaren bör vara så att man med hjälp av släckaren kan ta sig ut ur byggnaden från dom kritiska punkterna bla sovrum.

6 kilos ska vara märkt med minst "43A 233B C", den bästa släckaren idag är märkt "55A 233B C".

https://www.msb.se/sv/Forebyggande/...dslackare/Effektivitetsklassning-och-provbal/

http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/brandslackare
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Hur är det med vatten jämfört brandsläckare?

Jag har permanent en 1/2 tum slankoppling på
min köksblandarpip och en passande vattenslang
liggande intill - inte för att släcka bränder primärt :),
utan av andra skäl :) - skall man börja med vattnet
eller släckarna?

(Köksblandaren är väl "strypt" till 10 Cu eller så in-
lopp, men sitter annars mer eller mindre direkt på
invattnet till huset ... .)
 
C
Kör med släckaren först du. Vatten är inte lämpligt för brand i vissa material, och pulvret är om jag förstått det mycket mer förlåtande mot bristande släckteknik då det "söker" sig till eldhärden.
 
Jag har 3-4st 6 kilos och 2st 2kg.. Jag kan ge tipset att hålla utkik på k-rauta där brukar dom sälja en brandfilt och en 6 kilos för 299kr, billigt och bra.

Som kuriosa, en gång hade jag en lös släckare i min servicebil, hade kört hem en styckad gris till pappa och var tvungen att ta loss släckaren. När jag lämnade fars uppfart så åkte jag över en liten snövall och släckaren ramlade ner mot skruvstycket så sprinten åkte ur och släckaren åkte in i bakdörren på kombin och jag såg i bakspegeln hur det kom ett vitt moln som närmade sig kupén. Var bara att stanna och dra i handbromsen och kliva ur bilen.. Det var en upplevelse det! :)
 
  • Gilla
Plutus och 1 till
  • Laddar…
När det började brinna i vår ugn sprang jag och letade efter brandsläckaren. Det var tur att jag inte hittade den för då hann elden kvävas.
 
  • Gilla
AndersPS och 5 till
  • Laddar…
Har också släckt ugnsbrand med pulver. Städningen efteråt var nästan värre än en uppbränd ugn. För småsläckning är det nog bättre med släckspray.
 
Mikael_L skrev:
Min är bara en 2-kilos. Det får nog anses vara lite i underkant för en villa-släckare. Det vill till att man upptäcker branden ganska tidigt. :surprised:
2 kg räcker bra förutsett att du kan hålla huvudet kallt och sikta ordentligt innan du trycker av. Problemet är att man sällan håller huvudet särskilt kallt när det brinner... ;)
 
Ett tips utöver att vända på släckaren med regelbundna intervall är att se till att alla i familjen vet hur det är att använda en släckare. Många har inte en aning om hur tung en släckare trots allt är, hur man får ut sprinten och hur det känns när man trycker av. Öva med familjen när ni har en släckare som är lite till åren!
 
1gång per vecka ska pulvret luckras upp dvs man ska skaka släckaren.

Annars står man där med en ful prydnad dagen då huset brinner ner
 
Lutte skrev:
1gång per vecka ska pulvret luckras upp dvs man ska skaka släckaren.

Annars står man där med en ful prydnad dagen då huset brinner ner
Jag tycker att det låter galet. Har du någon källa på den informationen?
 
Lutte skrev:
1gång per vecka ska pulvret luckras upp dvs man ska skaka släckaren.

Annars står man där med en ful prydnad dagen då huset brinner ner
En gång om året räcker, åtminstone var de bara en gång om året och kollade och vände om släckarna på jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.