KnockOnWood skrev:
Förmodligen en sån här som matsa79 syftar på
[länk]

Men att kalla det "passivhuspanna" tycker jag är dumt, det säger ingenting om vad det är för apparat.
Det är väl snarast en kombinerad luft/vatten-värmepump-FTX-aggregat.

Men du googlade nog lite slarvigt Cancerman:
[länk]

Nja...jag ser inga vettiga länkar i den googlingen; priser? Tillverkare? Modeller? 6 träffar på en googling ger verkligen inte ett trovärdigt och ytterst sällan ett vettigt resultat. Det indikerar snarare att det är någonting fel med begreppet. Ja, troligen är det inte en panna, men det skulle vara intressant att veta vad det är. Värmepumpsbaserade VVB har vi sett annonser och annat om, och visst kan det handla om en sådan, men det fick jag inte intrycket av från matsa79.
 
lat skrev:
En annan fråga lite grann på samma tema, vad betalar ni TOTALT per kWh för elen, alltså både nätavgift & förbrukning?

Jag själv bor i närheten av Gnesta så här är det Vattenfall som står för nätet, för okt 2014 betalar jag för 697kWh
-nätavgift inkl skatter 554,31
-förbrukning (Mälarenergi spotpris) 536,91

in grand total 1.57:-/kWh!
Januari i år 1,35 / kWh
Juni i år 2,60 / kWh
För att ta en extrem: Juli 2012 4,43 kr / kWh

Det är ganska intetsägande siffror. Skall det vara relevant att jämföra måste man dela på fast och rörligt.
Fast avgift 242 kr / mån
rörlig avgift 111,99 öre / kWh
fördelat på:
el 91,49 öre / kWh
Överföring 20,50 öre / kWh
 
F
Cancerman_777 skrev:
Nja...jag ser inga vettiga länkar i den googlingen; priser? Tillverkare? Modeller? 6 träffar på en googling ger verkligen inte ett trovärdigt och ytterst sällan ett vettigt resultat. Det indikerar snarare att det är någonting fel med begreppet. Ja, troligen är det inte en panna, men det skulle vara intressant att veta vad det är. Värmepumpsbaserade VVB har vi sett annonser och annat om, och visst kan det handla om en sådan, men det fick jag inte intrycket av från matsa79.
En sån här http://www.totalhomeshop.co.uk/cli/THE001/pdf/Combi 185 EC Spec.pdf

Och dyr var den.. http://www.totalhomeshop.co.uk/shop/vclose2.asp?prd=79795&cat=817002201

Lika mycket som jag betalade för min Nibe bergvärmepump, borrhålet och separat FTX aggregat. Sen tillkommer ca 15-20kkr i rör och intallationsmaterial. Varmvattenproduktionen kostar mig 2,5kWh/dygn.
 
fsn skrev:
En sån här [länk]

Och dyr var den.. [länk]

Lika mycket som jag betalade för min Nibe bergvärmepump, borrhålet och separat FTX aggregat. Sen tillkommer ca 15-20kkr i rör och intallationsmaterial. Varmvattenproduktionen kostar mig 2,5kWh/dygn.
VA?!?!? 85-100 papp för såväl komplett bergvärme som FTX????? Vilken firma och var bor du?
 
F
Cancerman_777 skrev:
VA?!?!? 85-100 papp för såväl komplett bergvärme som FTX????? Vilken firma och var bor du?
Sanning med modifikation av två anledningar. det var ett par år sen, 5 för att vara exakt. Priset hölls nere pga egen projektering och billigast möjliga inköp. FTX inhöptes från Holland (tillverkn.land) 30% under svenskt pris. Billigaste Nibe 6kW bervärmepumpen från svensk nätgrossist kostade 38900:-. Borrhålet kostade 34000:- och ventiler, slangar, rör mm för installationen kostade 7000:-. Installerade och lödde alla rören själv. Rör, ljuddämpare mm för FTX kommer jag inte ihåg vad det kostade men köpte det billigaste jag hittade på nätet.


Bara på bergvärmeofferterna jag fick in så tjänade jag 50000:- (~80' mot offert på 130')
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
fsn skrev:
...FTX inhöptes från Holland (tillverkn.land) 30% under svenskt pris...
Det är så en slipsten skall dras (y)

En fråga i förbifarten, vad är det för ett FTX-aggregat?
Jag misstänker att mitt Renovent M300 som Fresh säljer (sålde?) är av holländskt ursprung.
En utmärkt maskin i alla fall :)
 
@Avemo
"Det är ganska intetsägande siffror. Skall det vara relevant att jämföra måste man dela på fast och rörligt."

Du har naturligtvis rätt i att man ska separera de fasta (abonnemangskostnaden) ifrån det övriga kostnaderna, samtidigt som man ser i ditt ex så slår ab.priset kraftigt på totalpriset vilket gör att när man sitter & räknar på besparingar/återbetalningar så gäller det att ha tungan i rätt mun och räkna på rätt saker!
 
Den totala energiförbrukningen tycker jag är intressant.

Jag har räknat ganska noggrant, och vårt hus drar ca 50-55 000 kWh per år. (300 m2 dragig stenkåk)

Av detta är

10 000 kWh Köpt hushållsel
10 000 kWh Köpt el för drift av värmepumpen
30-35 000 kWh Gratis värme från marken
 
F
KnockOnWood skrev:
Det är så en slipsten skall dras (y)

En fråga i förbifarten, vad är det för ett FTX-aggregat?
Jag misstänker att mitt Renovent M300 som Fresh säljer (sålde?) är av holländskt ursprung.
En utmärkt maskin i alla fall :)
Samma här, En Renovent M300. Det enda jag inte är helt nöjd med är den begränsade filterarean. Annars är det guld. Tror tillverkaren heter Bring eller Brink eller nåt sånt.

Har du nån bra (billig) kanal för filter? Filterindikeringen har lyst i ett par månader redan så det är dax att byta..
 
fsn skrev:
Samma här, En Renovent M300. Det enda jag inte är helt nöjd med är den begränsade filterarean. Annars är det guld. Tror tillverkaren heter Bring eller Brink eller nåt sånt.

Har du nån bra (billig) kanal för filter? Filterindikeringen har lyst i ett par månader redan så det är dax att byta..
Se där ja, man är inte ensam förvillad bland alla roterande ventilationsmonster :)
Motströms is da shit!

Jag gör det enkelt och billigt för mig.
Köper filtermatta som metervara i en meters bredd x 2 meters längd.
Det var i G3 klass.
Jag köpte senast i mars 2012 för370 kr inkl. frakt.
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=5a2ddde959210d89350fb21558cdee00
Klipper sedan upp mattan till 250x420 mm så på 2 kvm får jag ut 16 filter för för ca 23 kr/ st.
Byter ganska regelbundet 2 ggr per år, då filter-lampan tänds.
Nu har jag 8 filter = 4 byten = ca 2 års förbrukning kvar.

Ser att de har G4 filtermatta också, bara aningen dyrare. Köper nog det nästa gång, om 2 år :)
http://www.ventilationsbutiken.se/i...&category_id=5a2ddde959210d89350fb21558cdee00

Se även
http://www.byggahus.se/forum/ventilation/222900-ftx-filter.html
 
F
KnockOnWood skrev:
Se där ja, man är inte ensam förvillad bland alla roterande ventilationsmonster :)
Motströms is da shit!

Jag gör det enkelt och billigt för mig.
Köper filtermatta som metervara i en meters bredd x 2 meters längd.
Det var i G3 klass.
Jag köpte senast i mars 2012 för370 kr inkl. frakt.
[länk]
Klipper sedan upp mattan till 250x420 mm så på 2 kvm får jag ut 16 filter för för ca 23 kr/ st.
Byter ganska regelbundet 2 ggr per år, då filter-lampan tänds.
Nu har jag 8 filter = 4 byten = ca 2 års förbrukning kvar.

Ser att de har G4 filtermatta också, bara aningen dyrare. Köper nog det nästa gång, om 2 år :)
[länk]

Se även
[länk]
Ok. Jag kör med metervara på frånluft men vill ha F6 på tilluften, tycker att det blir skitigt runt tilluftsventilerna med bara G3 eller G4.
 
@fsn
hur stort är huset. jag har nog missat den uppgiften?
Vad har du för isolering i väggar & tak?

@mycket_nu
Klart att totala förbrukningen är intressant men den bit som går till uppvärmning kan du ju göra nåt åt genom vp eller annat, hushållselen är liksom mera svår att få grepp om (tycker jag iallafall).

By the way, menar du att du har ett cop på 4-4,5 på din jordvärme??? Imponerande!
 
Y
Nibe 1245an hävdar sig ha värmefaktor (COP) på upp till 5,15 vid 0/35 °C.
 
F
lat skrev:
@fsn
hur stort är huset. jag har nog missat den uppgiften?
Vad har du för isolering i väggar & tak?
Hus 150kvm enplan@23 grader, garage 45kvm@10 grader och källarförråd 45kvm@~15 grader.

Väggar: 195+45 lambda33, tak 50cm lösull, golv 20cm cellplast och 5cm cellplast flytande med golvvärme.


Från inlägg sid 11:

23,5kWh/dygn beräknat ett år tillbaka. Fördelat på värme och varmvatten 9,5kWh/dygn och hushållsel inklusive FTX vent 14kWh/dygn.

Två vuxna och två barn 6-8år. Tvättar säkert 5 maskiner i veckan och lika många diskmaskiner. Inga ledlampor inomhus förutom en golv nattbelysning med 7 lampor. Lågenergi på alla E27 men även 36st halogen GU5.3 35W i huset. All utebelysning på 3-5W LED.

Göteborg 1-plan byggt 2008-2009 bergvärme 150kvm och 23grader inomhus. Ca 2kubikmeter blandad ved i trivselbrasan går det med. 45kvm garage 10 grader och 45kvm källarförråd med ca 15-18 grader vintertid. Effektiv och snabbreglerad golvvärme bidrar till fina siffror trots att huset inte är överisolerat.
 
lat skrev:
@fsn
hur stort är huset. jag har nog missat den uppgiften?
Vad har du för isolering i väggar & tak?

@mycket_nu
Klart att totala förbrukningen är intressant men den bit som går till uppvärmning kan du ju göra nåt åt genom vp eller annat, hushållselen är liksom mera svår att få grepp om (tycker jag iallafall).

By the way, menar du att du har ett cop på 4-4,5 på din jordvärme??? Imponerande!
I princip går ju all el till uppvärmning, åtmistone under eldningssäsongen. Håller med om att hushållsförbrukningen är svår. Jag har fått ner den 10-15%, men det beror nog mest på att barnen har flyttat ut.

COP ligger runt 3.7 i snitt om man tar hänsyn till att förbrukningen är högre under vintern.

Detta har jag endast beräknat eftersom jag inte kan mäta det direkt. Eftersom det är ytjordvärme, och södra Gotland är mycket milt, får jag väldigt bra brinetemperaturer och därmed bra COP.

COP Jan-dec. Medelvärden 2011-2014

Screen Shot 2014-11-27 at 07.21.39.png
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.